E46 abs- ja ohjauskulma-anturi

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • baron1
    Newbiemmer
    • Dec 2010
    • 4
    • Leppävirta

    #1

    E46 abs- ja ohjauskulma-anturi

    Yritin tuossa etsiä ketjuista, mutta ei silmiin sattunut nyt aivan samaa ongelmaa.

    Pari viikko sitten DSC:n keltaiset valot syttyi ja testeri näytti viaksi vas. etu abs-anturia. Anturi vaihdettiin ja kaikki pelasi noin viikon kunnes nyt viikko sitten valot syttyi taas. Muutaman kerran auton oltua sammuksissa niin lähtiessä DSC valot eivät palaneet, mutta syttyivät kohta. Nyt valot palavat käynnistyksestä lähtien.

    Äsken testerissä käytin ja samaa vas. etu abs-anturia näyttää vialliseksi. Mutta myös ohjauskulma-anturia.

    Voiko abs-anturin vika aiheuttaa ohjauskulma-anturin virhekoodin? On nimittäin melko kallis vaihtaa..n.250-300€ ja kun ei tuntunut olevan ihan perustyö niin paljonko siinä menee sitten aikaa vaihtoon, en tiedä.

    Voiko jokin muu aiheuttaa abs-anturin vikaantumisen? Se on nimittäin vaihdettu vuosi sitten viimeksi.
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3145
    • Tampere

    #2
    Tervetuloa foorumille. Kyssäreissä on hyvä ilmoittaa auton valmistusvuosi ja -kuukausi, moottoriasioissa myös moottorin tyyppi ja tilavuus.

    Jos oli ABS-anturi tarvikeosa niin syytä epäillä sitä. ABS-antureissa on havaittu että ensin laitetaan tarvikeosa ja sitten orkkis kun tarvike ei toimi. Ehkä Boschin voisi kuvitella toimivan mutta ei sitä halvemman.

    ABS-anturi ja ohjaukulma-anturin vioilla ei pitäisi olla yhteyttä toisiinsa. Ohjauskulma-anturi voi olla joko särki tai hukannut kalibrointinsa. WDS sanoo Service Functions->Chassis->DSC MK60->Adjustment,Sensors(DSC)->Steering angle sensor muun muassa:

    Replacing the steering-angle sensor
    After replacing the steering-angle sensor, it must first be coded and then calibrated using the ABS/DSC diagnostic program.

    Encoding

    In order to perform its internal calculations, the steering angle sensor requires model-specific data which has to be loaded onto it by means of coding.

    Calibration

    Calibration permanently stores the current steering wheel position as the straight-ahead position in the steering angle sensor EEPROM. Therefore, the front wheels and the steering wheel must be set exactly to the straight-ahead position before calibration. In addition, the vehicle identification number is also read from the instrument cluster and stored permanently in the steering angle sensor EEPROM. On successful completion of calibration, the steering angle sensor fault memory is automatically cleared.
    Calibration must always be carried out after the following operations:
    • Replacement of the steering-angle sensor
    • Replacement of the DSC control unit
    • Adjustment work on the steering-angle geometry
    • Any work on the steering or front suspension



    Sensorin vaihto-DIY: KLIK. VIN-koodin koodaus PA-Softilla: KLIK. Sensorin kalibrointi DIS:llä: KLIK. Ohjauskulma-anturi Febin tarvikeosana 150€ + pk 15€: KLIK. Olettaen tietysti että osanumero 32306793632 on oikea. Tarkistat omaan pirssiisi sen realoem.com tai bmwfans.info:sta.


    Leppävirralla majailee Kokeneempi Harrastaja, INPA-taitoinen henkilö, nimimerkki Haju69. Kannattaa lukea vikakoodit INPAlla ja tuomita vasta sitten.

    Comment

    • baron1
      Newbiemmer
      • Dec 2010
      • 4
      • Leppävirta

      #3
      Kiitos vastauksestasi!

      Pitää tutustua vaihtoon, mikäli ei nyt abs-anturin takuukorjauksella vika mene ohitse.

      Comment

      • baron1
        Newbiemmer
        • Dec 2010
        • 4
        • Leppävirta

        #4
        Vaihtoivat takuuna abs-anturin ja samalla oli nollautunut ohjauskulma-anturin vika. Tosin abs-anturi on tarvikeanturi, joten katsotaan nyt miten kestää.

        Comment

        • suppari
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2006
          • 4048
          • Turku

          #5
          Ei varmasti ole abs antureissa ole vikaa ollut lainkaan. Ne nimittäin sytyttävät myös abs valon jos pyörintänopeustieto puuttuu tai on virheellinen. Vikana sun autossa on pelkästään ohjauskulma tunnistin, mutta sulta melko varmasti vain suolestettiin vanhojen koodien pohjalta kukkarosta rahat ja kalibroitiin vaan kulma tunnistin. Se syttyy taas pian.
          sigpic
          P:0409699000

          JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
          tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
          huollot/korjaukset!

          BMW E&F sarjaan.
          Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
          8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
          AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

          Comment

          • pomo
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2013
            • 429
            • Oulu

            #6
            Eihän sulla oo pyöränlaakeri sökönä? Se saattaa kuulemma tosi huonoon kuntoon mennessä särkeä sen dscn tunnistin kehän. Näin oli käynyt jossain e91:ssä.
            --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

            E46 320 Cab

            Comment

            • suppari
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4048
              • Turku

              #7
              Originally posted by pomo View Post
              Eihän sulla oo pyöränlaakeri sökönä? Se saattaa kuulemma tosi huonoon kuntoon mennessä särkeä sen dscn tunnistin kehän. Näin oli käynyt jossain e91:ssä.
              Tämä sytyttää myös abs valon.
              sigpic
              P:0409699000

              JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
              tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
              huollot/korjaukset!

              BMW E&F sarjaan.
              Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
              8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
              AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

              Comment

              • Buuhiz
                Newbiemmer
                • Dec 2025
                • 4
                • PERTTELI

                #8
                E46 vompatti antaa vikakoodia ohjauskulma-anturista. Autosta ei tätä anturia löydy rattipylväästä. Ei antanut myöskään kalibroida tuota autocom-ohjelmalla. Mitäs seuraavaksi? Autossa ASC.

                Comment

                • e46touring
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 1344
                  • Tornio

                  #9
                  Originally posted by Buuhiz View Post
                  E46 vompatti antaa vikakoodia ohjauskulma-anturista. Autosta ei tätä anturia löydy rattipylväästä. Ei antanut myöskään kalibroida tuota autocom-ohjelmalla. Mitäs seuraavaksi? Autossa ASC.
                  Kuluva osa. hiilipintainen potentiometri kuluu käytössä ja käytännössä vaihdettava uuteen JOS haluaa toimivan auton.
                  Vaihdon jälkeen koodaus ja kalibrointi.

                  kyllä sen ohjauskulma anturin = ( LWS ) pitäisi lähellä tulipeltiä rattiakselista löytyä.
                  Haki OIKEA diagnostiikka ohjelma tai tekijä lukemaan autosi. AUTOCOM:in voi heittää roskiin BMW autojen kanssa.
                  __________________________________________________ ____________
                  Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                  Comment

                  • Buuhiz
                    Newbiemmer
                    • Dec 2025
                    • 4
                    • PERTTELI

                    #10
                    Originally posted by e46touring View Post

                    Kuluva osa. hiilipintainen potentiometri kuluu käytössä ja käytännössä vaihdettava uuteen JOS haluaa toimivan auton.
                    Vaihdon jälkeen koodaus ja kalibrointi.

                    kyllä sen ohjauskulma anturin = ( LWS ) pitäisi lähellä tulipeltiä rattiakselista löytyä.
                    Haki OIKEA diagnostiikka ohjelma tai tekijä lukemaan autosi. AUTOCOM:in voi heittää roskiin BMW autojen kanssa.
                    Ei näy anturia, eikä sen liitintä.

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16696
                      • Asikkala

                      #11
                      Samasta anturista puhuttiin kaverin kanssa äsketttäin, ratti ja viikset pois, anturi pitäis löytyä.

                      Comment

                      • Buuhiz
                        Newbiemmer
                        • Dec 2025
                        • 4
                        • PERTTELI

                        #12
                        Originally posted by jr66 View Post
                        Samasta anturista puhuttiin kaverin kanssa äsketttäin, ratti ja viikset pois, anturi pitäis löytyä.
                        Tuo sama anturi siellä alla vai se kellojousi?

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16696
                          • Asikkala

                          #13
                          Originally posted by Buuhiz View Post

                          Tuo sama anturi siellä alla vai se kellojousi?
                          Molemmat on siellä.

                          Comment

                          • Buuhiz
                            Newbiemmer
                            • Dec 2025
                            • 4
                            • PERTTELI

                            #14
                            Originally posted by jr66 View Post

                            Molemmat on siellä.
                            Ok, eiköhän se sieltä löydy sitten. Vuosimallieroja anturin sijainnissa?

                            Ensimmäinen bemari autohistoriassa itelle niin kaikki on uutta ja erilaista.

                            Comment

                            Working...
                            X