Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330d m57n kytkin / vauhtipyörä??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janne30
    BTCF Member
    • Apr 2011
    • 2198
    • Vantaa

    #16
    Nostellaas vähän

    Milläs reseptillä lähtis voimansiirtoa laittamaan, jos tulevaisuudessa halu virittämiseen kasvaa...

    Autona 330d M57N ohjelmoitu, noin 280/640nm

    Tällä hetkellä ainakin painelaakeri ääntää, kaksoismassa ja kytkin vaihdettu 80tkm sitten. Laittaisko tonne nyt oem kaksoismassan ja sille sachs 765 asetelma ja sre massalevy? Sintterillä varmaan yhtä tuskaa?

    Kovaa vauhtipyörää en välttämättä haluis, ellei sitä saa hiljaseks jollain tietyllä kytkimellä?
    G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
    E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


    1 x F20
    3 x E30
    2 x E36
    5 x E46
    3 x E9X

    Comment

    • JMTN
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2010
      • 338
      • Haukipudas

      #17
      Jos pitäis toiseen 330d laittaa kytkin, niin laittaisin SRE massalevyn tilalle sintterin.

      70tkm tuli ajettua SRE levyllä ja koskaan ei lähdetty paikaltaan sutien, niin siltikin rupesi näyttämään loppumisen merkkejä.
      Voimaa oli vain 291hp/732nm.
      HOX! Jos pitää renkaat sulattaa useasti asfalttiin, niin unohda sre levy.
      Last edited by JMTN; 21-07-2017, 07:56.
      BMW e91 320d -08
      ex.335i -07 M-sport individual alpinweiss III 5xxhp/652nm
      ex.Subaru impreza WRX STI -04 335hp/478nm
      ex. 330d -03, individual, M-sport II Mystic blau 291hp/732nm
      Älä osoittele toista sormella, jos omat kädet ei ole puhtaat...

      Comment

      • janne30
        BTCF Member
        • Apr 2011
        • 2198
        • Vantaa

        #18
        Originally posted by JMTN View Post
        Jos pitäis toiseen 330d laittaa kytkin, niin laittaisin SRE massalevyn tilalle sintterin.

        70tkm tuli ajettua SRE levyllä ja koskaan ei lähdetty paikaltaan sutien, niin siltikin rupesi näyttämään loppumisen merkkejä.
        Voimaa oli vain 291hp/732nm.
        HOX! Jos pitää renkaat sulattaa useasti asfalttiin, niin unohda sre levy.
        Mimmonenkohan tuo sintteri on dieselissä? Jostain brittisaiteilta eksyin tänne:



        Tai sama kiinteä vauhtipyörä ja sintteri. Sitten tietysti porsii laatikko

        Tekeeköhän tällä mitään? Semmonen setti olis hyvä mikä kestäis ainaki 300/700 ja jos innostuu muokkauttamaan tota sähköservo gt2260v garrettia ja isompaa välijäähyä/535d suuttimia niin ei tarvis heti päivittää voimansiirtoa.
        G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
        E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


        1 x F20
        3 x E30
        2 x E36
        5 x E46
        3 x E9X

        Comment

        • JMTN
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2010
          • 338
          • Haukipudas

          #19
          Originally posted by janne30 View Post
          Mimmonenkohan tuo sintteri on dieselissä? Jostain brittisaiteilta eksyin tänne:



          Tai sama kiinteä vauhtipyörä ja sintteri. Sitten tietysti porsii laatikko


          Tekeeköhän tällä mitään? Semmonen setti olis hyvä mikä kestäis ainaki 300/700 ja jos innostuu muokkauttamaan tota sähköservo gt2260v garrettia ja isompaa välijäähyä/535d suuttimia niin ei tarvis heti päivittää voimansiirtoa.
          Suurin ongelmahan näiden kytkimissä on, ettei mikään valmista anna takuita, että massalevy kestäis 700nm vääntöjä.
          Laatikko on viimeinen mikä voimansiirrosta porsii. Et sitä ei tartte pelätä, vaikka tahallaan koittas hajottaa.
          Kaksoismassa kestää 800nm, kunhan on jämerä kytkin kaverina, et ei sitä kannata pois vaihtaa. Omassa ei koskaan vauhtis täristänyt ja tähänhän vaikuttaa paljon softan malli, et miten rajoitettu vääntöjä.

          Ikävä kyllä en muista enään kytkimen ja asetelman numeroita, kun kytkin remontista on 6v aikaa ja autokin vaihtoi omistajaa 3v sitten...
          Last edited by JMTN; 22-07-2017, 17:14.
          BMW e91 320d -08
          ex.335i -07 M-sport individual alpinweiss III 5xxhp/652nm
          ex.Subaru impreza WRX STI -04 335hp/478nm
          ex. 330d -03, individual, M-sport II Mystic blau 291hp/732nm
          Älä osoittele toista sormella, jos omat kädet ei ole puhtaat...

          Comment

          • janne30
            BTCF Member
            • Apr 2011
            • 2198
            • Vantaa

            #20
            Originally posted by JMTN View Post
            Suurin ongelmahan näiden kytkimissä on, ettei mikään valmista anna takuita, että massalevy kestäis 700nm vääntöjä.
            Laatikko on viimeinen mikä voimansiirrosta porsii. Et sitä ei tartte pelätä, vaikka tahallaan koittas hajottaa.
            Kaksoismassa kestää 800nm, kunhan on jämerä kytkin kaverina, et ei sitä kannata pois vaihtaa. Omassa ei koskaan vauhtis täristänyt ja tähänhän vaikuttaa paljon softan malli, et miten rajoitettu vääntöjä.

            Ikävä kyllä en muista enään kytkimen ja asetelman numeroita, kun kytkin remontista on 6v aikaa ja autokin vaihtoi omistajaa 3v sitten...
            Varmaan se sasch racing asetelma ja saschin järeempi kytkin. Kiitos vinkeistä
            G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
            E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


            1 x F20
            3 x E30
            2 x E36
            5 x E46
            3 x E9X

            Comment

            • Teme
              Bimmer Rookie
              • May 2003
              • 94

              #21
              Jatketaas tästä...omasta 204hv (vakio siis) versiota vauhtipyörä menny huonoks alle 40tkm jälkeen, on ilmeisesti Luk. Olisko Sachs yhtään sen parempi?

              Comment

              • makkis
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 5152
                • Kouvola, Savisto

                #22
                Juuri tilasin omaan projektiini vauhtipyörän ja kytkimen.
                Vauhtipyörässä ajattelin että panostan Sachsiin kun Luk:ia olisi saanut ~100e halvemmalla. Lopputuloksena se että siellä tuli sachsin paketissa, sachsin tarroilla oleva Luk vauhtipyörä

                Joten ilmeisesti Sachs ei valmista kaksoismassa pyöriä E60 530d:hen
                Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                Comment

                • expertti
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2005
                  • 874
                  • Kainuu

                  #23
                  Jos haluaa käyttää normaalia kytkintä, niin kannattanee sitten ostaa E60 218ps Kytkin. Se käy suoraan E46 (204ps/6 -vaihteiston jatkoksi. Kestää jonkin verran paremmin kuin orkkis...

                  Ja olen kuullut että SACHS ja LUK ovat yksi ja sama tehdas tänä päivänä..

                  Comment

                  • janne30
                    BTCF Member
                    • Apr 2011
                    • 2198
                    • Vantaa

                    #24
                    Originally posted by makkis View Post
                    Juuri tilasin omaan projektiini vauhtipyörän ja kytkimen.
                    Vauhtipyörässä ajattelin että panostan Sachsiin kun Luk:ia olisi saanut ~100e halvemmalla. Lopputuloksena se että siellä tuli sachsin paketissa, sachsin tarroilla oleva Luk vauhtipyörä

                    Joten ilmeisesti Sachs ei valmista kaksoismassa pyöriä E60 530d:hen
                    SACHS Performance Clutch for BMW 3 E46 330 d from SACHS Performance ✔ Trust in proven quality of ZF SACHS, the BMW DTM and GT3 clutch supplier. - Made in Germany.


                    Tossa on e46 M57N vaihtoehdot sachsilta.

                    Onks sulla makkis 26 hampainen akseli? Mistä hankit 6 lapasen sintterin ja onks sul toi sama vauhtipyörä ku sachsin sivuilla?

                    Edit. Mikäs ero noilla e60 ja e46 m57n koneiden zf sachs vauhtipyörillä ku toinen loppuu -193 ja toinen -194?
                    Last edited by janne30; 08-01-2018, 13:29.
                    G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                    E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                    1 x F20
                    3 x E30
                    2 x E36
                    5 x E46
                    3 x E9X

                    Comment

                    • makkis
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 5152
                      • Kouvola, Savisto

                      #25
                      Originally posted by janne30 View Post
                      https://www.sachsperformance.com/en/...e46/330d-150kw

                      Tossa on e46 M57N vaihtoehdot sachsilta.

                      Onks sulla makkis 26 hampainen akseli? Mistä hankit 6 lapasen sintterin ja onks sul toi sama vauhtipyörä ku sachsin sivuilla?

                      Edit. Mikäs ero noilla e60 ja e46 m57n koneiden zf sachs vauhtipyörillä ku toinen loppuu -193 ja toinen -194?
                      Mulla on nämä mitä tässä sivulla on https://www.sachsperformance.com/en/...e60/530d-173kw

                      Paitsi että tämä levy http://www.dli-teknik.se/index.php?s...=16071&lang=en

                      Mulla GS6-53DZ laatikko, eli kytkin akseli on 32,5x35-26N
                      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                      Comment

                      • JMTN
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2010
                        • 338
                        • Haukipudas

                        #26
                        Originally posted by Teme View Post
                        Jatketaas tästä...omasta 204hv (vakio siis) versiota vauhtipyörä menny huonoks alle 40tkm jälkeen, on ilmeisesti Luk. Olisko Sachs yhtään sen parempi?
                        Ihan sama vauhtipyörä se on oli sit luk tai sachs. Ex kulkineessa ei edes 291/732 tehoilla LUK.n kaksoismassa antautunut 68tkm aikana mitä ajoin, niin vakio tehoilla (204/410) vika on enimmäkseen ratin ja penkin välissä...
                        BMW e91 320d -08
                        ex.335i -07 M-sport individual alpinweiss III 5xxhp/652nm
                        ex.Subaru impreza WRX STI -04 335hp/478nm
                        ex. 330d -03, individual, M-sport II Mystic blau 291hp/732nm
                        Älä osoittele toista sormella, jos omat kädet ei ole puhtaat...

                        Comment

                        • Nupe68
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2012
                          • 105
                          • Häme

                          #27
                          Originally posted by JMTN View Post
                          Ihan sama vauhtipyörä se on oli sit luk tai sachs. Ex kulkineessa ei edes 291/732 tehoilla LUK.n kaksoismassa antautunut 68tkm aikana mitä ajoin, niin vakio tehoilla (204/410) vika on enimmäkseen ratin ja penkin välissä...
                          Sulle sattui sitten hyvä vauhtipyöräyksilö. Täällä softauksen jälkeen alkoi sigun toukasta 300tkm ajettu kytkin heti luistaa, toki kaksoismassa kilkatti jo sitä ennen. Sitten tilalle Pielmeieriltä OE -osina kaksoismassa + kytkinpaketti uusilla pulteilla + rättinivel + dampperihihnapyörä + mottorin ja laatikon tukikumit + kardaanin tukilaakeri ym. ja asennus paikassa, jossa homma on hanskassa.

                          Tutinat jatkui silti, joten seuraavaksi
                          - kardaani KoMetille (ristinivelten fiksaus, CV-nivelen tsekkaus ja rasvaus ja tasapainotus)
                          - vetareiden päähän uudet rasvat
                          - apurunko alas, perämurikka irti ja koko paskassa on nyt kaikki viimeisetkin puslat vaihdettu uretaaneihin, Strongflexin punaisiin (paitsi koiranluihin). Ja mitään repeämien alkuakaan ei apurungon kiinnityspisteissä suurennuslasillakaan katsoen ollut.
                          - Jouset ja iskarit edessä ja takana
                          - 4xpyörien laakerit täyden jarrurempan (levyt, palat, satulat) yhteydessä
                          - fillarit on uudet ja tasapainossa
                          - jnejne

                          Hetken tuntui jo hyvältä, lähes Ajamisen Iloa muutama tankillinen. Sitten kaksoismassa alkoi jo jyristää ja epämääräinen kasvava tutina alkoi, kytkin on toistaiseksi pitänyt. Ja taas kolisee kuin sepelimylly, jos erehtyy sammuttamaan kytkin ylhäällä. Mistään teinilähettämisestä ei ole ollut puhettakaan, kaasua on annettu varovasti varpaalla alle 2500 rpm, lappua pohjaan vasta kolmessa tonnissa ja silti kävi näin. Nyt jyristää jo vähän yli kolmen tonninkin, vaikka pohjaan asti ei lappua painakaan.

                          Täälläkin monin paikoin saa usein lukea, että kyllä se orkkisDMF kestää softauksen ja kestäähän se, mutta kuinka kauan?.

                          Dynossa ei ole käytetty, mutta softan tekijän antamat käppyrät liitteen kuvassa. Kyllähän tuossa näköjään vääntöjä nostetaan jo alle 1000 rpm alkaen (=ei hyvä), mutta jotenkin luulisi, että varovaisella ajotavalla orkkismassa olisi silti kestänyt edes 15tkm öljynvaihtovälin.

                          Kokeillaan nyt seuraavaksi Profiteilesta LUKin DMF:ää ja kytkinpakettia, tuskin ne OE-osia heikompia voi olla. Painelaakeriksi ehkä kuitenkin Sachs.
                          Sen jälkeen täytyy nopeasti (ennen kuin DMF taas hajoaa) kuulostella että tutiseeko täriseekö muuallakin ja koittaa käyttää vaikkapa laatikko jossain tsekattavana josko siellä olisi jotain, mikä poikii kytkimen / vauhtipyörän suuntaan ongelmia. Tai vaihtaa varoiksi ihkauusi CV. Tai vetarit. Tai karvalakki Skoda Fabia 1.0TSI.

                          Mitä e46 erilaisiin tutinoihin tulee, ilmeisesti rahareikä e46 nyt vaan tykkää niin kovasti eri tavoilla jyristellä, järistellä, täristää ja tutista startatessa, kiihdyttäessä, tasavauhdissa, jarruttaessa, paikallaan ja sammuttaessakin milloin mistäkin syystä, kuten täälläkin saa useastakin eri ketjusta lukea. Kaipa se paraikaa tuolla tallissa kone kylmänä itsekseenkin hiukan tutisee, mene ja tiedä.

                          Pikavilkaisulla näissähän tätä (kaikki alla olevat on luettu ja monta muutakin):
                          e46 330d m57n tehon lisäys progis/vauhtipyörän vaihto
                          e46 bmw 330d kaksoismassapyörävika?
                          330d Ahtimen vaihto/Kytkin ja vauhtipyörä
                          BMW 330D E46 jyrinä
                          miksi e46 jyristää kiihdyttäessä?
                          e46 330d jyristää (täälläkin)
                          e46 330d kolahtelua kardaanista





                          Attached Files
                          Last edited by Nupe68; 09-10-2018, 17:21. Reason: typo
                          e46 330d touring -04
                          Ex: 1502 -75 Pastellblau

                          Comment

                          • Nupe68
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2012
                            • 105
                            • Häme

                            #28
                            Originally posted by janne30 View Post
                            Edit. Mikäs ero noilla e60 ja e46 m57n koneiden zf sachs vauhtipyörillä ku toinen loppuu -193 ja toinen -194?
                            E60 vauhtipyörä näyttäisi olevan tasan 2kg painavampi kuin e46 malli. Ja samoja vakio kaksoismassojahan nuo vissiin on mitä Sachs Performancen sivuilla myydään. Esmes tuon 565€ hintaisen e46 M57N pyörän numerolla 2294.501.194 saa profiteilesta hintaan 362€ ja siitä kupongilla 12% alennusta.
                            e46 330d touring -04
                            Ex: 1502 -75 Pastellblau

                            Comment

                            • janne30
                              BTCF Member
                              • Apr 2011
                              • 2198
                              • Vantaa

                              #29
                              Originally posted by Nupe68 View Post
                              E60 vauhtipyörä näyttäisi olevan tasan 2kg painavampi kuin e46 malli. Ja samoja vakio kaksoismassojahan nuo vissiin on mitä Sachs Performancen sivuilla myydään. Esmes tuon 565€ hintaisen e46 M57N pyörän numerolla 2294.501.194 saa profiteilesta hintaan 362€ ja siitä kupongilla 12% alennusta.
                              Siirryttiin seuraavaan koppaan, tämäkin manuaalilla. Katsotaan miten käy
                              294/626 lukemat.
                              G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                              E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                              1 x F20
                              3 x E30
                              2 x E36
                              5 x E46
                              3 x E9X

                              Comment

                              • Nupe68
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2012
                                • 105
                                • Häme

                                #30
                                Originally posted by janne30 View Post
                                Siirryttiin seuraavaan koppaan, tämäkin manuaalilla. Katsotaan miten käy
                                294/626 lukemat.
                                Vaikka pahin vitutus alkaakin haihtua, niin täällä puolestaan aletaan kallistua siihen, että kahden eri softan jälkeen palautetaan tehtaan orkkis, josta poistetaan EGR eikä sitten muuta.

                                Työmatkapirssistä kuitenkin kyse ja rundimittaria vanhoilla silmillä jatkuvasti kytätessä voi ajaa motarin possujonossa edellämenijän persiisiin. Paitsi jos orientoituu asiaan siten, että DMF vaihto nyt vaan kuuluu e46 dieselbemarin normi Inspection huoltoon ja enemmän softatussa Oilserviceen

                                Edit:
                                Tajusin myös, että eihän herkkä kaasuvarvaskaan DMF:ää auta kun ajaa vakkarilla. Sitten motarilla vasemmalla kaistalla tulee ruuhkaa, nopeus putoaa jopa alle sataseen. Ja kun kaista taas aukeaa, niin helposti sitä vaan painaa ratista nappia erikseen pienemmälle vaihtamatta - jolloin tulee automaattinen ja varsin rivakka kiihdytys tavoitenopeuteen kuutosella kun on sitä vääääntöäkin ...

                                Ja noissa e60 - e46 DMF:ssä on vissiin eri hammaskehä. E46 - OE nro 21207533924 on 113 hammasta ja E60 - OE nro 21207533869 on 122. Luulisi tosin, että muutakin eroa on; tuskin tuo 2kg pelkästä hammaskehästä tulee.
                                Last edited by Nupe68; 11-10-2018, 21:05.
                                e46 330d touring -04
                                Ex: 1502 -75 Pastellblau

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎