Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330d m57n kytkin / vauhtipyörä??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #31
    Originally posted by Nupe68 View Post
    Vaikka pahin vitutus alkaakin haihtua, niin täällä puolestaan aletaan kallistua siihen, että kahden eri softan jälkeen palautetaan tehtaan orkkis, josta poistetaan EGR eikä sitten muuta.

    Työmatkapirssistä kuitenkin kyse ja rundimittaria vanhoilla silmillä jatkuvasti kytätessä voi ajaa motarin possujonossa edellämenijän persiisiin. Paitsi jos orientoituu asiaan siten, että DMF vaihto nyt vaan kuuluu e46 dieselbemarin normi Inspection huoltoon ja enemmän softatussa Oilserviceen

    Edit:
    Tajusin myös, että eihän herkkä kaasuvarvaskaan DMF:ää auta kun ajaa vakkarilla. Sitten motarilla vasemmalla kaistalla tulee ruuhkaa, nopeus putoaa jopa alle sataseen. Ja kun kaista taas aukeaa, niin helposti sitä vaan painaa ratista nappia erikseen pienemmälle vaihtamatta - jolloin tulee automaattinen ja varsin rivakka kiihdytys tavoitenopeuteen kuutosella kun on sitä vääääntöäkin ...

    Ja noissa e60 - e46 DMF:ssä on vissiin eri hammaskehä. E46 - OE nro 21207533924 on 113 hammasta ja E60 - OE nro 21207533869 on 122. Luulisi tosin, että muutakin eroa on; tuskin tuo 2kg pelkästä hammaskehästä tulee.
    Aivan, siksi softan tekijän pitäisi ymmärtää rajata ne väännöt järkeviksi alhaisilla kierroksilla. Kannattaa siis vaihtaa softantekijää. Softatussa kaksoimassa tykkää jo kyttyrää kun ajetaan cruise päällä kutosella maantietä mäkisellä pätkällä. Auto kyllä menee isotkin mäet nätisti ylös kun konessa on vääntöä, mutta melkoinen rasitus sille kaksoismassalle. Vakio sitten asia erikseen.

    Isoilla väännöillä ei pitäisi sitä kaksoismassaa kiusata alle 2000 rpm, jos sen haluaa softatussa kestävän.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Supra^
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 5150
      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

      #32
      Originally posted by HTK12 View Post
      Aivan, siksi softan tekijän pitäisi ymmärtää rajata ne väännöt järkeviksi alhaisilla kierroksilla.
      +1, tämä.
      Musti 8HP
      Nokivasara M47
      TeiniCoupé DCT
      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

      Ex:
      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

      Comment

      • Nupe68
        Bimmer Rookie
        • Feb 2012
        • 105
        • Häme

        #33
        Originally posted by HTK12 View Post
        Aivan, siksi softan tekijän pitäisi ymmärtää rajata ne väännöt järkeviksi alhaisilla kierroksilla. Kannattaa siis vaihtaa softantekijää.
        Kaiketi niin. Tai sitten skarpata todella myös vakkarin käytössä s.e. käyttää sitä vaan vauhdin pidossa motarilla, mutta jos joutuu jarruttamaan vähänkin, niin kiihdytys aina vain herkällä varpaalla eikä peukalolla ratista.

        Ekassa, 6 vuotta sitten laitetussa softassa oli tehtaan käppyrät 2000 rpm asti ja muutenkin mieto piristys. Hain tuolloin sitä, että saisi EGR:n kiinni tai edes rajoitettua. Se ei aivan onnnistunut ja sain BT-mokkulalla + Torque -ilmaissoftalla lämpimillä keleillä kuitata vähän väliä vikavalon pois. Pahinta oli silti se, että softa tuntui välillä tuumailevan että mitähän tässä nyt oikeen tekisi ja joskus - tosin harvoin - tehot romahti/ahdin putosi totaalisesti. Kun se sitten sattui ekan kerran ohitustilanteessa, niin softa lähti vaihtoon.

        Nykyinen softa on kuitenkin todella miellyttävä ajaa, herkästi reagoiva, kulutus (tankkauksista mitaten) putosi, EGR ei herjaile mekaanisesti tulpattunakaan ja softa muutenkin pelannut ilman mitään häiriöitä ajossa. Hiukan kyllä koneen ääni on aiempaa "raaempi" täyskaasukiihdytyksessä, mutta kaipa se kuuluu asiaan. Ja voimaa on nyt ekaan softaankin saati vakioon verrattuna niin, että jalkoihin ei todellakaan jää eikä ole kertaakaan tehnyt enempää mieli.
        Last edited by Nupe68; 12-10-2018, 20:33.
        e46 330d touring -04
        Ex: 1502 -75 Pastellblau

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #34
          Originally posted by Nupe68 View Post
          Kaiketi niin. Tai sitten skarpata todella myös vakkarin käytössä s.e. käyttää sitä vaan vauhdin pidossa motarilla, mutta jos joutuu jarruttamaan vähänkin, niin kiihdytys aina vain herkällä varpaalla eikä peukalolla ratista.

          Ekassa, 6 vuotta sitten laitetussa softassa oli tehtaan käppyrät 2000 rpm asti ja muutenkin mieto piristys. Hain tuolloin sitä, että saisi EGR:n kiinni tai edes rajoitettua. Se ei aivan onnnistunut ja sain BT-mokkulalla + Torque -ilmaissoftalla lämpimillä keleillä kuitata vähän väliä vikavalon pois. Pahinta oli silti se, että softa tuntui välillä tuumailevan että mitähän tässä nyt oikeen tekisi ja joskus - tosin harvoin - tehot romahti/ahdin putosi totaalisesti. Kun se sitten sattui ekan kerran ohitustilanteessa, niin softa lähti vaihtoon.

          Nykyinen softa on kuitenkin todella miellyttävä ajaa, herkästi reagoiva, kulutus (tankkauksista mitaten) putosi, EGR ei herjaile mekaanisesti tulpattunakaan ja softa muutenkin pelannut ilman mitään häiriöitä ajossa. Hiukan kyllä koneen ääni on aiempaa "raaempi" täyskaasukiihdytyksessä, mutta kaipa se kuuluu asiaan. Ja voimaa on nyt ekaan softaankin saati vakioon verrattuna niin, että jalkoihin ei todellakaan jää eikä ole kertaakaan tehnyt enempää mieli.
          Miksei niitä vääntöjä voi vaan rajat järkeviksi matalilla kierroksilla? Autolla ajaminen kuluu olla mukavaa, ei jatkuvaa kyttäämistä, paljonko nyt on kierroksia voiko sitä cruisea nyt käyttää vai ei jne. Niistä väännöistä kun ei kuitenkaan ole mitään hyötyä, kun ne vaan hajottaa kaksoismassan. Softan tekijälle helppo homma, jos itse tekee softat eikä laita vaan jonkun muun tekemää sisään.

          Se, että se 6v sitten tehty softa oli surkea ei tee tuosta nykyisestä hyvää. Näitä ei niin onnistuneita softia tulee aina välillä vastaan. Tällä viikolla viimeksi tuli sellainen M57 vastaan, jossa oli softasta räpelletty koodit pois. Vastapaineet oli aivan tolkuttomat (muistaakseni täsykaasulla ~900mbar) ja poltot ei toimineet. Edes pakkopoltto ei toiminut. Vakiosofta sisään ja polttoa jatkuvalla vikakoodienpoistolla, niin poltto alkoi toimimaan ja vastapaineet tippui normaaleiksi.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Nupe68
            Bimmer Rookie
            • Feb 2012
            • 105
            • Häme

            #35
            Originally posted by HTK12 View Post
            Miksei niitä vääntöjä voi vaan rajat järkeviksi matalilla kierroksilla? Autolla ajaminen kuluu olla mukavaa, ei jatkuvaa kyttäämistä, paljonko nyt on kierroksia voiko sitä cruisea nyt käyttää vai ei jne. Niistä väännöistä kun ei kuitenkaan ole mitään hyötyä, kun ne vaan hajottaa kaksoismassan.
            Kylläkyllä. Korjattava tuo softa valitettavasti on, niin mukava ja toimiva kuin se muuten kaikin puolin mielestäni onkin. Ehkä se hiukan ylimitoitettu alavääntö osaltaan tekeekin siitä niin reagoivan, mukavan ajella ja ehkä taloudellisenkin, mutta kaikkea ei ilmeisesti voi saada. Ehkä automaatille pelittäisikin ok mutta manuska M57N DMF:lle (ainakin e46:n) alavääntöjä on liikaa.

            Maksimiväännöt ylempänä on uskoakseni kohdillaan (arviolta 500Nm, edellisen sivun postaukseni liitekuva), koska uusi ja nätisti sisäänajettu vakiokytkin on pitänyt ihan ok eikä se noilla lukemilla vaikuta heikoin lenkki olevankaan. SRE kytkintä orgaanisellakaan levyllä en halua, koska vaimonkin pohkeella pitäisi pystyä painelemaan kytkintä ja käyttöpirssistä kyse, vaikka potentiaalia enempään varmaankin olisi. Loppupään e46 mallihan EU4 koneella (ilman dpf:ää) tuo on.

            Toisaalta, dynossa ei ole käyty enkä voi olla ihan pomminvarma etteikö sinne olisi tullut vahingossa kaikki irti -versio sisään. Toisaalta jos niin olisi päässyt käymään, niin kaipa tuo vakiokytkinkin olisi jo edes oireillut. No, se jääköön arvoitukseksi, koska tuolla DMF:llä lienee turha rullilla käydäkään ja (taas) uutta DMF:ääkään on tuolla softalla turha mennä rullillekaan rikkomaan.

            Originally posted by HTK12 View Post
            Softan tekijälle helppo homma, jos itse tekee softat eikä laita vaan jonkun muun tekemää sisään.
            Niin, ulkomaan ns. bulkkisoftahan tuo on, joskaan ei bulkkius siitä mielestäni huonoa tee sen enempää kuin tehtaan softastakaan. Näissä muutos-/korjausjutskissa sitten voi tulla eteen koko softan vaihto toiseen.

            Originally posted by HTK12 View Post
            Se, että se 6v sitten tehty softa oli surkea ei tee tuosta nykyisestä hyvää.
            Juuei. Mutta minkälainen se nyt sitten oikeastaan on se hyvä softa? Ja tällaisen +50v työmatkasuharin persdynovaatimukset käyttöautolle on kaiketi hiukan erilaiset kuin 25vee hemmolla, joka hakee harrastepirssistään kaikkea irti?

            Joskus jossain tuikku taisi sanoa jotain siihen suuntaan, että asiakkaan olisi hyvä saada suunsa auki että mitä siltä softaltaan oikein haluaa, niin tekijälläkin voisi olla melkoisen paljon helpompaa. Erittäin hyvin sanottu.

            Tää nyt sitten menee hiukan 330d vauhtipyöräaiheesta jo ohi (joskin e46:ssa liittyy softaukseen oleellisesti) ja asiasta voisi tehdä ikioman dieselbemarin softausta koskevan ketjunkin, mutta itselle tuli mieleen seuraavanlaista listaa, joka on suunnilleen tärkeysjärjestyksessäkin. Voi lisätä jos jotain oleellista puuttuu, korjata/muuttaa järjestystä omien mieltymystensä mukaan, ja huomauttaa jos jokin on ristiriitaista:
            1. EGR sulki ohjelmallisesti (mekaaninen tulppaus on jo) siten, ettei herjaa siitä
            2. Muita vikakoodeja/hälytyksiä kuin EGR:n vaatima (vissiin exhaust recirculation tms) ei poisteta.
            3. Ei savutusta
            4. Toimiva läpi kierrosalueen puutumatta, ei jää kiihdytyksessä mietiskelemään, ei myöskään moottorijarrutuksen jälkeen
            5. Mukava ajaa, reagoi koko alueella sopivan herkästi kaasupolkimeen ilman mietiskelyjä/kuolleita kohtia
            6. Kulutus ei saisi kasvaa, mieluummin laskea etenkin 80-140 km/h matka-ajossa.
            7. Lisää tehoa
            8. Vääntö rajataan niin, että DMF järkevällä jalan käytöllä kestäisi jatkossa (ainakin 2000 rpm asti saa olla tehtaan lukemissa)
            9. Maksimiväännötkin rajataan siten, että vakiokytkin kestää = arviolta 500Nm
            10. Tehoa olisi hyvä olla 4300-4500 rpm asti, koska siihen täyskaasulla kiihdytettäessä kierrokset putoaa seuraavalla pykälällä DMF:n kannalta turvalliselle alueelle

            Mainittakoon nyt vielä, että nykyinen softa täyttää kaiken paitsi kohdan 8. No, kohta 2:stakaan en toki ole varma.
            Last edited by Nupe68; 14-10-2018, 19:47.
            e46 330d touring -04
            Ex: 1502 -75 Pastellblau

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #36
              Hyvä softa on sellainen, joka täyttää asiakkaan toiveet ja siitä ei poisteta vikakoodeja pl. EGR/DPF poistossa niihin liittyvät koodit. Eihän se bulkkisofta välttämättä huono ole, jos se hyvin tehty. Tosin sellainen softa on sitten juuri sellainen kun se on. Jos softan laittaja tekee itse softansa ja asiakas osaa kertoa toiveensa, niin silloin päästään parhaaseen lopputulokseen. Sullakin kun nuo väännöt olisi alhaalta rajattua, niin varmaan oltaisiin aika ideaali tilanteessa. Omasta mielestäni ei ole hyvä, jos softa rikkoo sen uuden kaksoismassan järkevällä käytöllä 15tkm, kuten sulla.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • expertti
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2005
                • 874
                • Kainuu

                #37
                Osaako joku kertoa mitä eroja on 4pad 6pad 8pad sintteri-levyllä? Olisi tarkoitus vaihtaa omaan kytkin kun nykyinen nypyttää liikkeelle lähdössä. Sachilta ei taida saada kuin 4pad -levyjä, mut ccc motorsportilta jopa 8pad sintterin saisi. Ajatus itsellä siis että kytkin ei olisi kovin raaka käyttää, vaan mahdollisimman miellyttävä. Mutta voimaa pitäisi kestää alkuperäistä ja tuota E60:sen(216hv) levyä joka nyt paikoillaan.

                Ccc motorsportin myyjä tosin totesi kysymykseen että 8pad olisi pehmeämpi käyttää ja sopii parhaiten ns katuajoon, eli ns tavalliseen käyttöön. (myyjällä ei ole muuta sintteriä tarjota kuin tuo 8 lapainen....)
                Last edited by expertti; 02-01-2020, 21:34.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎