Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330DA vaihteiston vikatila

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jefu
    Bimmer Rookie
    • Mar 2010
    • 58
    • Helsinki

    E46 330DA vaihteiston vikatila

    Tutun pirssi kyseessä, E46 330DA -01 ajettu 400tkm.

    Auto heittää automaattivaihteiston vikatilaan satunnaisissa ajotilanteissa, lähes poikkeuksetta viimeistään aina kun antaa autolle kaasua sen verran, että kierrokset kohoaa yli 3000rpm ja aina kun käyttää kickdownia.
    Auto toimii startatessa ok vikatilan ilmenemiseen saakka ja vikatila nollaantuu, kun käyttää virrat pois ja avaa kuskin oven. Olen ajanut autolla itse n. 50km, jolloin tutkailin vaihteiston käyttäytymistä.
    Vikatilassa keppihämmennys ei toimi; vaihtaa kyllä kojetaulussa vaihdetta, mutta laatikko ei vaihda, pitää siis yhden ja saman vaihteen päällä vikatilassa ollessaan riippumatta D/S asetuksista.

    Eilen auto myös 120-130km/h nopeuksissa luistatti vikatilassa ollessaan hetkellisesti. Kierrokset painuivat 5-6000rpm saakka, mutta auto ei kiihtynyt lainkaan. Hetken tasakaasun jälkeen kiihtyi taas iloisesti vikatilavaihteella rajoittajalle saakka.

    Koodit tsekattu Vantaan Raskoneella, antoi koodeiksi 36 (vaihteenvalvonta 4) ja 37 (vaihteenvalvonta 5). Samaisessa paikassa vaihdettu myös vaihteistoöljyt ja suodatin. Vika jatkuu edelleen tämän operaation jälkeen.

    Itsellä on nyt kyllä sormi suussa tämän kanssa, oisko ideaa missä vika voisi olla tai mitä voisi kotikonstein vielä yrittää tehdä/tarkistaa? Kaikki vinkit ovat tervetulleita, auto toimii muutoin todella hienosti.

    -Jefu
    MB SLK 350
    Korealainen mopoauto

    Ex: Yamaha YZF-R1
    Honda CB1000RA
    Bmw E46 328Ci
  • expertti
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2005
    • 866
    • Kainuu

    #2
    Originally posted by Jefu View Post
    Tutun pirssi kyseessä, E46 330DA -01 ajettu 400tkm.

    Auto heittää automaattivaihteiston vikatilaan satunnaisissa ajotilanteissa, lähes poikkeuksetta viimeistään aina kun antaa autolle kaasua sen verran, että kierrokset kohoaa yli 3000rpm ja aina kun käyttää kickdownia.
    Auto toimii startatessa ok vikatilan ilmenemiseen saakka ja vikatila nollaantuu, kun käyttää virrat pois ja avaa kuskin oven. Olen ajanut autolla itse n. 50km, jolloin tutkailin vaihteiston käyttäytymistä.
    Vikatilassa keppihämmennys ei toimi; vaihtaa kyllä kojetaulussa vaihdetta, mutta laatikko ei vaihda, pitää siis yhden ja saman vaihteen päällä vikatilassa ollessaan riippumatta D/S asetuksista.

    Eilen auto myös 120-130km/h nopeuksissa luistatti vikatilassa ollessaan hetkellisesti. Kierrokset painuivat 5-6000rpm saakka, mutta auto ei kiihtynyt lainkaan. Hetken tasakaasun jälkeen kiihtyi taas iloisesti vikatilavaihteella rajoittajalle saakka.

    Koodit tsekattu Vantaan Raskoneella, antoi koodeiksi 36 (vaihteenvalvonta 4) ja 37 (vaihteenvalvonta 5). Samaisessa paikassa vaihdettu myös vaihteistoöljyt ja suodatin. Vika jatkuu edelleen tämän operaation jälkeen.

    Itsellä on nyt kyllä sormi suussa tämän kanssa, oisko ideaa missä vika voisi olla tai mitä voisi kotikonstein vielä yrittää tehdä/tarkistaa? Kaikki vinkit ovat tervetulleita, auto toimii muutoin todella hienosti.

    -Jefu
    Ko vaihteiden kitkapinnat lopussa, siksi ei kytkeydy ja heittää vikatilaan. Vikatilassa pakkolukitaan 3 vaihde(jos muistan oikein) jotta auton voi ajaa lähimmälle korjaamolle... Vikatilassa laatikko ei vaihda pykälää, vaan pitää tuon saman vaihteen lukittuna ajon aikana.

    Oliko öljyn seassa/öljypohjan magneetissä messinkiä, rautaa kun vaihdatit öljyt? Oliko alkuperäiset öljyt mahdollisesti?

    >>> Laatikko auki ja perusteellinen remontti?

    Comment

    • Jefu
      Bimmer Rookie
      • Mar 2010
      • 58
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by expertti View Post
      Ko vaihteiden kitkapinnat lopussa, siksi ei kytkeydy ja heittää vikatilaan. Vikatilassa pakkolukitaan 3 vaihde(jos muistan oikein) jotta auton voi ajaa lähimmälle korjaamolle... Vikatilassa laatikko ei vaihda pykälää, vaan pitää tuon saman vaihteen lukittuna ajon aikana.

      Oliko öljyn seassa/öljypohjan magneetissä messinkiä, rautaa kun vaihdatit öljyt? Oliko alkuperäiset öljyt mahdollisesti?

      >>> Laatikko auki ja perusteellinen remontti?
      Jep kuulostaa, että diagnoosi sopii laatikon oireisiin, sillä hitaassa ja rauhallisessa ajossa (alle 60km/h) ei tuo vikatila heittänyt päälle lainkaan.

      Ei ilmeisesti ollut ainakaan suurta silppua öljyn seassa ja on vaihdettu todennäköisesti öljyjä laatikkoon ennenkin, sillä täyttöproppu oli kuulemma lähes pyöreäksi nuljauteltu.

      Olisiko jotain hyviä pajoja Hki / Pk-seutu / Porvoo -akselilla suositella tomaattilaatikon fiksaukselle?
      MB SLK 350
      Korealainen mopoauto

      Ex: Yamaha YZF-R1
      Honda CB1000RA
      Bmw E46 328Ci

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎