Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suosituksia kallistuksenvakaajiksi? E46 330i sedan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hans_gruber
    Bimmer Rookie
    • Mar 2015
    • 41
    • helsinki

    Suosituksia kallistuksenvakaajiksi? E46 330i sedan

    Tää modauskuume ei nyt hellitä, ja auton kallistelu m-sport alustan vakaajilla on kyl vähän liikaa. Oisko suosituksia? Eteen ja taakse, uretaanipuslilla. Edessä on just vaihdettuna meyle hd koiranluut, joten niitä ei tarvitse, mut taakse kyllä.

    Nyt siis jos katoin oikein, edessä on 23,5mm ja takana 18mm. Etenkin takapää tuntuu kallistelevan liikaa.

    Jos löytyis setti alle 400e niin ois jees...kokemuksia? Whitelinea vähän kattelin.
  • Amigo
    Bimmer Rookie
    • Dec 2012
    • 167
    • Turku

    #2
    H&R settiä on ulkomaan foorumeilla eniten suositeltu mitä oon seuraillut. Itsellä kyllä kallistelu väheni huomattavasti jo pelkillä uretaanipuslilla jos haluat halvemmalla päästä.
    E46 328ci

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16421
      • Asikkala

      #3
      Originally posted by hans_gruber View Post
      Etenkin takapää tuntuu kallistelevan liikaa.
      Jos kori ei ole erityisen loppu niin kyllä molemmat päät kallistelee suunnilleen yhtä paljon...

      Comment

      • pwee
        Bimmer Rookie
        • Apr 2015
        • 193
        • Espoo

        #4
        Muistaakseni m-sport takavakaaja on 20mm ja perus malli on 18mm paksu.
        Whiteline ja ultraracing valmistaa vakaajia myös.
        Hinnat varmaan aika samoissa kuin hr ja eibach
        E81 130i M-sport
        E91 330d M-tech
        E46 330ci
        E46 320i M-tech II
        E46 323ci
        E46 328i
        E46 320d touring
        E46 318ti
        E39 523i
        E36 328ci wiesmann
        E36 325ci
        E36 325tdi

        Comment

        • jluoma
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2015
          • 685
          • Lappeenranta

          #5
          Originally posted by Amigo View Post
          H&R settiä on ulkomaan foorumeilla eniten suositeltu mitä oon seuraillut. Itsellä kyllä kallistelu väheni huomattavasti jo pelkillä uretaanipuslilla jos haluat halvemmalla päästä.
          Uretaanipuslat vakaajilla vai ihan kaikki alustan puslat? Mulla on edessä 23,5mm ja takana 19mm vakaajat. Melko hyvä, mutta ehkä vielä hieman timmimpää tekisi mieli. Tarkoitus kuitenkin säilyttää jotain pehmeyttäkin käyttöautossa, eikä mennä aivan kivikovaan.

          (Jostain syystä tästä puuttui takavakaaja kokonaan kun auton ostin, en tiedä mitä sillä on haettu.)
          Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

          325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

          Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

          Comment

          • Amigo
            Bimmer Rookie
            • Dec 2012
            • 167
            • Turku

            #6
            Originally posted by jluoma View Post
            Uretaanipuslat vakaajilla vai ihan kaikki alustan puslat? Mulla on edessä 23,5mm ja takana 19mm vakaajat. Melko hyvä, mutta ehkä vielä hieman timmimpää tekisi mieli. Tarkoitus kuitenkin säilyttää jotain pehmeyttäkin käyttöautossa, eikä mennä aivan kivikovaan.

            (Jostain syystä tästä puuttui takavakaaja kokonaan kun auton ostin, en tiedä mitä sillä on haettu.)
            Mahtoi olla mielenkiintoinen ajettava ilman takavakaajaa?

            Vakaajien lisäksi minulla on vain etutukivarsien puslat tällä hetkellä uretaania. Tarkoitus vaihtaa myös takatukivarsiin kun ehtii. Alkuperäiset vakaajatankojen puslat oli kyllä ihan lötköt 165tkm jälkeen, yhdellä kädellä pystyi helposti vääntelemään kun uretaanista ei meinannut kaksin käsinkään saada auki. Varmasti vähenee koko vakaajatangon merkitys jos puslat on tossa kunnossa. En osaa oikein sanoa että heikkenikö ajomukavuus noiden asennuksen myötä vaikka laitoin jäykintä strongflexiä mitä sai. Ehkä aavistuksen. Oikein onnistunut 60€ päivitys mielestäni.

            Aika passeli kompromissi alkaa olla mukavuuden ja ajettavuuden välillä 18" vanteilla ja m-sport alustalla.
            Attached Files
            E46 328ci

            Comment

            • jluoma
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2015
              • 685
              • Lappeenranta

              #7
              Originally posted by Amigo View Post
              Mahtoi olla mielenkiintoinen ajettava ilman takavakaajaa?
              Noh, suoraan ajaessa se ei tietenkään vaikuta mitään, ja jos ajaa kurviin hiljaa ja pelokkaasti, kuten tavalliset ihmiset tavallisilla autoilla, niin ei välttämättä huomaa puuttumista, mutta jos tykkää että kuivalla asfaltilla mutkiin ei yleensä paljoakaan jarruteta, niin voi tulla merisairaaksi...
              Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

              325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

              Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

              Comment

              • hans_gruber
                Bimmer Rookie
                • Mar 2015
                • 41
                • helsinki

                #8
                Tuo H&R vaikuttaa aika hyvältä, saksasta löytyi 330 eurolla postikuluineen. Aluksi kattelin whitelinea (takimmaisessa tulisi koiranluut mukana), mutta se on vähän kallis, heikosti saatavilla ja lisäksi ainakin jenkeissä oli raportoitu ruosteongelmista pari vuotta sitten.

                Noissa h&r:ssä on uretaanipuslat mukana, mut mites ne koiranluut taakse? Jos ostais smiidulta orkkikset..?

                Comment

                • Amigo
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2012
                  • 167
                  • Turku

                  #9
                  Originally posted by hans_gruber View Post
                  Tuo H&R vaikuttaa aika hyvältä, saksasta löytyi 330 eurolla postikuluineen. Aluksi kattelin whitelinea (takimmaisessa tulisi koiranluut mukana), mutta se on vähän kallis, heikosti saatavilla ja lisäksi ainakin jenkeissä oli raportoitu ruosteongelmista pari vuotta sitten.

                  Noissa h&r:ssä on uretaanipuslat mukana, mut mites ne koiranluut taakse? Jos ostais smiidulta orkkikset..?
                  Kerro sitten käyttökokemuksia kun saat asennettua. Itse laitoin orkkikset koiranluut taakse, ei ne ymmärtääkseni kamalan nopeasti kulu ainakaan.
                  E46 328ci

                  Comment

                  • hans_gruber
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2015
                    • 41
                    • helsinki

                    #10
                    Joo kerron kun saan asennutettua, tilasin tuon H&R-setin. Sit vielä uudet koiranluut taakse schmiedmannilta, ja ohjausakselin nivel marmorilta (kunhan viitsivät vastata puhelimeen.. ).

                    Comment

                    • Antti O
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6935
                      • N/A

                      #11
                      Ota ne pultit samalla uudet siihen ohjausakselin kumilimppuun. Ne tulee valmiiksi lukitteella.

                      Comment

                      • hans_gruber
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2015
                        • 41
                        • helsinki

                        #12
                        Jep nyt sain marmorin kiinni ja tilasin nivelen ja pultit, parin päivän toimitusaika. Vakaajia saa odotella vielä viikon päivät, laitatan sit myyrmäen autohuollossa nuo kaikki kerralla. Eiköhän tuo taas parane

                        Tulevaisuudessa vielä vanosremontti kunhan osat saapuu. Lisäksi ajattelin käydä tallinnassa ravolarilla asennuttamassa äänenvaimennuksen autoon. Samalla tarjoaisivat tällaista:

                        http://www.dension.com/products/car-...ateway-lite-bt

                        Tuo vissiin menisi cd-vaihtajan tilalle, ja bluetoothkin löytyisi. Mieluiten laitattaisin aux-liitännän tupakansytyttimen viereen, mut se vissiin tosi hankalaa ennen 09/02 valmistettuja yksilöitä. Niin ja ehkä etukaiuttimet uusiksi...

                        Comment

                        • hans_gruber
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2015
                          • 41
                          • helsinki

                          #13
                          Originally posted by Amigo View Post
                          Kerro sitten käyttökokemuksia kun saat asennettua. Itse laitoin orkkikset koiranluut taakse, ei ne ymmärtääkseni kamalan nopeasti kulu ainakaan.
                          Lainaan tähän itseäni showroomin puolelta:

                          Kokemuksia vakaajien vaihdon jälkeen: auton kallistelu väheni ja mutkaan kääntyminen (turn in) muuttui terävämmäksi ja suoremmaksi. Kallistelee edelleen vähän liikaa, tähän luulisin olevan syynä:

                          a) vakaajat nyt keski- tai löysimmässä asennossa
                          b) liike unohti vaihtaa uudet koiranluut taakse (motonetistä TRW merkkiset)
                          c) auto nyt vaan painaa sen verran, ettei kallistelua saa kokonaan kuriin.

                          auto menossa takasin huoltoliikkeeseen, asentavat ne uudet koiranluut taakse ja samalla olisi tarkoitus laittaa säädöt jäykemmäksi. Raporttia sitten tämän episodin jälkeen.

                          Comment

                          • Amigo
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2012
                            • 167
                            • Turku

                            #14
                            Originally posted by hans_gruber View Post
                            Lainaan tähän itseäni showroomin puolelta:

                            Kokemuksia vakaajien vaihdon jälkeen: auton kallistelu väheni ja mutkaan kääntyminen (turn in) muuttui terävämmäksi ja suoremmaksi. Kallistelee edelleen vähän liikaa, tähän luulisin olevan syynä:

                            a) vakaajat nyt keski- tai löysimmässä asennossa
                            b) liike unohti vaihtaa uudet koiranluut taakse (motonetistä TRW merkkiset)
                            c) auto nyt vaan painaa sen verran, ettei kallistelua saa kokonaan kuriin.

                            auto menossa takasin huoltoliikkeeseen, asentavat ne uudet koiranluut taakse ja samalla olisi tarkoitus laittaa säädöt jäykemmäksi. Raporttia sitten tämän episodin jälkeen.
                            Jees hyvä jos parani eikä varmaan mukavuuteen vaikuttanut hirveästi? Mitkäs jouset ja iskarit sulla on? Niitä varmaan seuraavaksi sitten jäykistämään jos vielä mikroautomaisempaa kyytiä kaipaa.
                            E46 328ci

                            Comment

                            • hans_gruber
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2015
                              • 41
                              • helsinki

                              #15
                              Originally posted by Amigo View Post
                              Jees hyvä jos parani eikä varmaan mukavuuteen vaikuttanut hirveästi? Mitkäs jouset ja iskarit sulla on? Niitä varmaan seuraavaksi sitten jäykistämään jos vielä mikroautomaisempaa kyytiä kaipaa.
                              Mukavuudessa en huomannut mitään eroa, pikemminkin auto käyttäytyy johdonmukaisemmin jos sitä nyt mukavuudeksi voi sanoa. Jouset ja iskarit on eibachilta, edellinen omistaja oli vaihtanut n 20000km sitten (maltillinen n 30mm madallus).

                              Mut siis ihan night and day eroa ei tullut vaikkakin parempaan päin. Eiköhän se jämäköydy kun säätää vakaajat jäykemmiksi, lisäksi tänään tilasin taakse m3:n koiranluut.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎