Eli olen nyt vuodenpäivät kurvaillut otsikonmukaisella kulkineella (M54b22 + aut) ja olen erittäin pettynyt vaihteiston toimintaan. En nyt ole aivan varma, että onko ominaista, vai onko kyseessä vika. Tässä hieman asiasta ->
1. Eli esimerkiksi paikalta kevyesti lähdettäessä auto lähtee pehmeästi liikkeelle. Ykköseltä vaihto kakkoselle tapahtuu täysin moitteettomasti, mutta usein lähes heti vaihdon jälkeen momentinmuunnin tiputtaa kierroksia n. 250rpm joka tuntuu epämiellyttävänä nykäyksenä. Tuntuu samalle, kuin lähtisi manuaalivaihteisella autolla hyvin ensin liikkeelle, mutta nostaa jalan kytkimeltä hieman liian aikaisin, jolloin auto nytkähtää eteenpäin. Tämä tapahtuu siis vasta 2. vaihteen ollessa silmässä ja reippaammissa kiihdytyksissä tätä ei ilmene, eli vain kevyessä lähdössä.
2. Tulen kurviin/risteykseen esimerkiksi 50km/h, hiljennän 20:een ja käännöksen jälkeen olisi tarkoitus kiihdyttää takaisin 50:een, tapahtuu seuraavaa; Vaihteisto ei ensinnäkään tajua hiljentäessä vaihtaa riittävän pientä vaihdetta tupaan, vaan pitää kohtuuttoman suuren vaihteen silmässä. Kun avaan kaasulla, kierrokset nousevat normaaliin tapaan automaatin luistattaessa, mutta välittömästi momentinmuunnin kiristää itsensä ja kierrokset tippuvat 1200:aan -> vääntö loppuu välittömästi ja tämän seurauksena nopeus ei kiihdy millään tasolla. Vaihteisto ymmärtää tämän ja hakee välittömästi pientä sisään ja nopeus alkaa kiihtyä jo epämiellyttävän aggressiivisesti, joten kaasua joutuu hellittämään. Eli risteyksen jälkeen menee tuhottoman kauan aikaa noiden vaihteiden puljaamisessa ja lopputuloskin on lopulta liian aggressiivinen.
3. Maantiellä ei myöskään minkäänlaiset ylämäet kelpaa, eli välittömästi löytyy nelosvaihde, kun vähänkin tulee nousua.
Ajaminen on siis jatkuvaa vaihteiden puljailua edes-takaisin. Sport-asennolla ajo poistaa tuon kohdan 2. mukaisen ongelman, mutta ei sillä ole jatkuvasti mukava ajaa, kun joutuu aina vitosen manuaalisesti tyrkkäämään maantiellä. Muuten vaihdot 1-5 ja 5-1 tapahtuu täysin virheettomästi ja erittäin pehmeästi. Myös liikkeelle lähtö ja vaihteiden eteen-taakse kytkentä tapahtuu erittäin pehmoisesti.
Nollasin jotkut (opitut arvot?) pitämällä virtojen päällä ollessa kaasupoljinta kickdownilla n. 30 sekuntia ja tämän toimenpiteen jälkeen auto toimi pienen hetken mielestäni oikein hyvin. Hetkeä myöhemmin samat syndroomat taas.
Jotenkin uskoisin ettei vika ole mekaaninen, vaan jossain elektroniikassa/potentiometrissä olevan jotain hämminkiä, että auto ei tiedä oikee kaasun asentoa/nopeutta tms. Käytössäni on NCS-Expert ja INPA, jos niillä jotain saa irti (tai josko saisin tuon typerän oppivuuden kytkettyä pois kokonaan tai jonkun sporttisemman moodin päälle?) Ilmeisesti oppivassa vaihteistossa on vajaa kymmenisen eri strategiaa, josta vaihteisto valitsee kuljettajalleen sen sopivimman.
Jos jollain on tietoa/samoja oireita/mietteitä, niin olisi kiva kuulla niistä että onko tämä vaihteisto vain näin vitun tyhmä, vai onko kyseessä nyt joku pieni vika. Autolla on ajettu 113tkm ja vaihteistoöljyt vaihdettu n. 10tkm sitten. Laittoivat huollossa jotain Lemförderin öljyä. Kiitos vastanneille!
1. Eli esimerkiksi paikalta kevyesti lähdettäessä auto lähtee pehmeästi liikkeelle. Ykköseltä vaihto kakkoselle tapahtuu täysin moitteettomasti, mutta usein lähes heti vaihdon jälkeen momentinmuunnin tiputtaa kierroksia n. 250rpm joka tuntuu epämiellyttävänä nykäyksenä. Tuntuu samalle, kuin lähtisi manuaalivaihteisella autolla hyvin ensin liikkeelle, mutta nostaa jalan kytkimeltä hieman liian aikaisin, jolloin auto nytkähtää eteenpäin. Tämä tapahtuu siis vasta 2. vaihteen ollessa silmässä ja reippaammissa kiihdytyksissä tätä ei ilmene, eli vain kevyessä lähdössä.
2. Tulen kurviin/risteykseen esimerkiksi 50km/h, hiljennän 20:een ja käännöksen jälkeen olisi tarkoitus kiihdyttää takaisin 50:een, tapahtuu seuraavaa; Vaihteisto ei ensinnäkään tajua hiljentäessä vaihtaa riittävän pientä vaihdetta tupaan, vaan pitää kohtuuttoman suuren vaihteen silmässä. Kun avaan kaasulla, kierrokset nousevat normaaliin tapaan automaatin luistattaessa, mutta välittömästi momentinmuunnin kiristää itsensä ja kierrokset tippuvat 1200:aan -> vääntö loppuu välittömästi ja tämän seurauksena nopeus ei kiihdy millään tasolla. Vaihteisto ymmärtää tämän ja hakee välittömästi pientä sisään ja nopeus alkaa kiihtyä jo epämiellyttävän aggressiivisesti, joten kaasua joutuu hellittämään. Eli risteyksen jälkeen menee tuhottoman kauan aikaa noiden vaihteiden puljaamisessa ja lopputuloskin on lopulta liian aggressiivinen.
3. Maantiellä ei myöskään minkäänlaiset ylämäet kelpaa, eli välittömästi löytyy nelosvaihde, kun vähänkin tulee nousua.
Ajaminen on siis jatkuvaa vaihteiden puljailua edes-takaisin. Sport-asennolla ajo poistaa tuon kohdan 2. mukaisen ongelman, mutta ei sillä ole jatkuvasti mukava ajaa, kun joutuu aina vitosen manuaalisesti tyrkkäämään maantiellä. Muuten vaihdot 1-5 ja 5-1 tapahtuu täysin virheettomästi ja erittäin pehmeästi. Myös liikkeelle lähtö ja vaihteiden eteen-taakse kytkentä tapahtuu erittäin pehmoisesti.
Nollasin jotkut (opitut arvot?) pitämällä virtojen päällä ollessa kaasupoljinta kickdownilla n. 30 sekuntia ja tämän toimenpiteen jälkeen auto toimi pienen hetken mielestäni oikein hyvin. Hetkeä myöhemmin samat syndroomat taas.
Jotenkin uskoisin ettei vika ole mekaaninen, vaan jossain elektroniikassa/potentiometrissä olevan jotain hämminkiä, että auto ei tiedä oikee kaasun asentoa/nopeutta tms. Käytössäni on NCS-Expert ja INPA, jos niillä jotain saa irti (tai josko saisin tuon typerän oppivuuden kytkettyä pois kokonaan tai jonkun sporttisemman moodin päälle?) Ilmeisesti oppivassa vaihteistossa on vajaa kymmenisen eri strategiaa, josta vaihteisto valitsee kuljettajalleen sen sopivimman.
Jos jollain on tietoa/samoja oireita/mietteitä, niin olisi kiva kuulla niistä että onko tämä vaihteisto vain näin vitun tyhmä, vai onko kyseessä nyt joku pieni vika. Autolla on ajettu 113tkm ja vaihteistoöljyt vaihdettu n. 10tkm sitten. Laittoivat huollossa jotain Lemförderin öljyä. Kiitos vastanneille!
Comment