Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vaihteiston temppuilu ja järjetön vaihtostrategia (320ia -03)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonimies
    Bimmer Rookie
    • Jan 2013
    • 48
    • Vääksy

    Vaihteiston temppuilu ja järjetön vaihtostrategia (320ia -03)

    Eli olen nyt vuodenpäivät kurvaillut otsikonmukaisella kulkineella (M54b22 + aut) ja olen erittäin pettynyt vaihteiston toimintaan. En nyt ole aivan varma, että onko ominaista, vai onko kyseessä vika. Tässä hieman asiasta ->

    1. Eli esimerkiksi paikalta kevyesti lähdettäessä auto lähtee pehmeästi liikkeelle. Ykköseltä vaihto kakkoselle tapahtuu täysin moitteettomasti, mutta usein lähes heti vaihdon jälkeen momentinmuunnin tiputtaa kierroksia n. 250rpm joka tuntuu epämiellyttävänä nykäyksenä. Tuntuu samalle, kuin lähtisi manuaalivaihteisella autolla hyvin ensin liikkeelle, mutta nostaa jalan kytkimeltä hieman liian aikaisin, jolloin auto nytkähtää eteenpäin. Tämä tapahtuu siis vasta 2. vaihteen ollessa silmässä ja reippaammissa kiihdytyksissä tätä ei ilmene, eli vain kevyessä lähdössä.

    2. Tulen kurviin/risteykseen esimerkiksi 50km/h, hiljennän 20:een ja käännöksen jälkeen olisi tarkoitus kiihdyttää takaisin 50:een, tapahtuu seuraavaa; Vaihteisto ei ensinnäkään tajua hiljentäessä vaihtaa riittävän pientä vaihdetta tupaan, vaan pitää kohtuuttoman suuren vaihteen silmässä. Kun avaan kaasulla, kierrokset nousevat normaaliin tapaan automaatin luistattaessa, mutta välittömästi momentinmuunnin kiristää itsensä ja kierrokset tippuvat 1200:aan -> vääntö loppuu välittömästi ja tämän seurauksena nopeus ei kiihdy millään tasolla. Vaihteisto ymmärtää tämän ja hakee välittömästi pientä sisään ja nopeus alkaa kiihtyä jo epämiellyttävän aggressiivisesti, joten kaasua joutuu hellittämään. Eli risteyksen jälkeen menee tuhottoman kauan aikaa noiden vaihteiden puljaamisessa ja lopputuloskin on lopulta liian aggressiivinen.

    3. Maantiellä ei myöskään minkäänlaiset ylämäet kelpaa, eli välittömästi löytyy nelosvaihde, kun vähänkin tulee nousua.

    Ajaminen on siis jatkuvaa vaihteiden puljailua edes-takaisin. Sport-asennolla ajo poistaa tuon kohdan 2. mukaisen ongelman, mutta ei sillä ole jatkuvasti mukava ajaa, kun joutuu aina vitosen manuaalisesti tyrkkäämään maantiellä. Muuten vaihdot 1-5 ja 5-1 tapahtuu täysin virheettomästi ja erittäin pehmeästi. Myös liikkeelle lähtö ja vaihteiden eteen-taakse kytkentä tapahtuu erittäin pehmoisesti.

    Nollasin jotkut (opitut arvot?) pitämällä virtojen päällä ollessa kaasupoljinta kickdownilla n. 30 sekuntia ja tämän toimenpiteen jälkeen auto toimi pienen hetken mielestäni oikein hyvin. Hetkeä myöhemmin samat syndroomat taas.
    Jotenkin uskoisin ettei vika ole mekaaninen, vaan jossain elektroniikassa/potentiometrissä olevan jotain hämminkiä, että auto ei tiedä oikee kaasun asentoa/nopeutta tms. Käytössäni on NCS-Expert ja INPA, jos niillä jotain saa irti (tai josko saisin tuon typerän oppivuuden kytkettyä pois kokonaan tai jonkun sporttisemman moodin päälle?) Ilmeisesti oppivassa vaihteistossa on vajaa kymmenisen eri strategiaa, josta vaihteisto valitsee kuljettajalleen sen sopivimman.

    Jos jollain on tietoa/samoja oireita/mietteitä, niin olisi kiva kuulla niistä että onko tämä vaihteisto vain näin vitun tyhmä, vai onko kyseessä nyt joku pieni vika. Autolla on ajettu 113tkm ja vaihteistoöljyt vaihdettu n. 10tkm sitten. Laittoivat huollossa jotain Lemförderin öljyä. Kiitos vastanneille!
    Last edited by Jonimies; 09-09-2015, 13:59.
    320IA Touring //M-sport 2003
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16418
    • Asikkala

    #2
    Onko öljyä tarpeeksi ?

    Comment

    • Jonimies
      Bimmer Rookie
      • Jan 2013
      • 48
      • Vääksy

      #3
      Originally posted by jr66 View Post
      Onko öljyä tarpeeksi ?
      Öljyn määrä pitäisi olla oikea, kun käytin sen hiljattain askiöljyn vaihdossa. Samat oireet /ominaisuudet olivat myös ennen öljynvaihtoa, en juuri huomannut eroa. Auto on ollut minulla 90tkm:stä lähtien ja vaihdatin nuo öljyt siis reilussa 100tkm:ssä (nyt 113tkm). Ajattelin ainakin seuraavaksi tehdä tuon vanos tiivistevaihdon, jos se toisi lisää pirteyttä alakierroksille ja sitäkautta helpottaisi vaihteiston toimintaa.
      320IA Touring //M-sport 2003

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16418
        • Asikkala

        #4
        Tarkista nyt kuitenkin se öljymäärä ?

        Comment

        • timppa811
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 856
          • Pohojammaa

          #5
          Ei nyt suoraan topicciin liity, mutta pidän myös bensakoneisten bmw:n automaattilaatikon toimintaa typeränä. ainakin näiden 3.0 ja pienempien koneiden osalta.
          Laatikko vaihtaa kokoajan isommalle ja yrittää käyttää moottorin olematonta vääntöä.
          Ärsyttävin ominaisuus on jos lähdet liikennevaloista jonkun perässä ja oletat ettei edessä oleva osaa painaa kaasua ja painat itsekin kevyesti tallaa. Jos edessä oleva auto risteyksen puolessa välin osaakin painaa kaasua ja itsekin lisäät, niin ei tapahdu yhtään mitään koska auto jo olettaa että haluat kiihdyttää hitaasti..

          Oikea ajotapa tuntuukin olevan survaista kaasua nopeasti puolenväliin ja sitten alkaa nostamaan kaasua, jolloin pysyy pienempi pykälä silmissä ja auto liikkuu edes jollai tavalla eteenpäin. Vanhassa e39 530d automaatilla oli paljon kivempi ajaa, vaikka se luistikin kokoajan. Sentään kaasua painamalla aina tapahtui jotain.

          Comment

          • Jonimies
            Bimmer Rookie
            • Jan 2013
            • 48
            • Vääksy

            #6
            Originally posted by jr66 View Post
            Tarkista nyt kuitenkin se öljymäärä ?
            Onko tuohon öljynmäärän tarkistukseen mitään helppoa konstia, vai täytyykö se pohjaproppu avata ja pumpata jotain öljyä sisään ja katsoa, että alkaako heti valumaan yli tms? Jos se tehdään noin, niin täytyy korjaamolta käydä tiedustelemassa mitä öljyä ovat laittaneet, jotta tulee laitettua tismalleen samaa sitten, kun nämä vaihteistot ovat ilmeisesti todella tarkkoja öljynmäärästä/laadusta.
            320IA Touring //M-sport 2003

            Comment

            • Retze
              Bimmer Fanatic
              • May 2006
              • 422
              • Keski-Suomi

              #7
              Tietoa osasivatko korjaamolla täyttää oikein eli ajaa nosturilla hieman täytön jälkeen ja lisätä vielä öljyä?

              Eläkä mee roppuja availemaan jos ei valmiutta laittaa ulostulevan öljyn tilalle lisää. Eli jos täyttömäärä oikea. Sieltä valuu tod.näk öljyä ulos.
              nyk. jalkapelillä
              ex BMW 320i

              Comment

              • Retze
                Bimmer Fanatic
                • May 2006
                • 422
                • Keski-Suomi

                #8
                Semmonen tuli vielä mieleen että automaatit on aika tarkkoja oikeasta rengastuksesta että onhan autossasi varmasti saman vierintäkehän omaavat renkaat joka kulmassa eikä esim. leveämmät takana mutta samalla profiililla kuin eessä?
                nyk. jalkapelillä
                ex BMW 320i

                Comment

                • Jonimies
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2013
                  • 48
                  • Vääksy

                  #9
                  Originally posted by Retze View Post
                  Semmonen tuli vielä mieleen että automaatit on aika tarkkoja oikeasta rengastuksesta että onhan autossasi varmasti saman vierintäkehän omaavat renkaat joka kulmassa eikä esim. leveämmät takana mutta samalla profiililla kuin eessä?
                  Moi, kiitos vastauksestasi. Korjaamo on paikallinen pieni huoltamo, jossa on yksi huoltomies. Kyseinen huoltomies on kuitenkin työskennellyt useita vuosia Autotalo Laakkosella, joten tuntee kyllä nuo vaihteistojen öljyntäytöt ja olen ennenkin siellä vaihdattanut vaihteistoöljyjäni. Rengastus mulla on ilmeisesti vakio. Edessä 225/45-17 ja takana 245/40-17. Vanteet ovat alkuperäiset m-sportit.
                  320IA Touring //M-sport 2003

                  Comment

                  • Jonimies
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2013
                    • 48
                    • Vääksy

                    #10
                    Tarkistin tänään nosturilla ja autossani näyttäisi olevan ZF:än 5hp19. Joskus vaihtelin edelliseen e36:een vaihteistoöljyt ja vaihteisto taisi olla 5hp18, joten öljynvaihto ilmeisesti hyvin samanlainen? Tällähetkellä tässä -03 e46:ssa on huollon jäljiltä febi-bilsteinin vaihteistoöljyt. Tietääkö kukaan, onko se varmasti käypäinen öljy sinne? Ajattelin tehdä uuden vaihdon nyt itse, enkä kyseistä öljyä löydä mistään. Mitä öljyä tuonne kannattaa siis laittaa?

                    E. Kuuluisko ton turbiinin lukkiutua maantiellä kokonaan? Omassani kierrokset ainakin tippuu maantiellä parikin sataa heti, kun löysää kaasun.
                    E2. Febin öljyä näyttää saavan motonetistä.
                    Last edited by Jonimies; 30-09-2015, 23:56.
                    320IA Touring //M-sport 2003

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎