Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw E46 vika, ei vastaa kaasuun?? Vikakoodit 75 ja A9??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheLatezi
    Newbiemmer
    • Jan 2015
    • 3
    • Forssa

    Bmw E46 vika, ei vastaa kaasuun?? Vikakoodit 75 ja A9??

    Moro!

    Osaisko ketään jeesiä ton Bimmerin kans. Autohan on 2000 vuoden E46 320i (150hp). Olin normaalisti ajamassa kyseistä autoa, kunnes matka loppui kuin seinään. Mittaristoon syttyi moottorinvikavalo, EML valo ja luistoneston valo, eikä auto enään reagoinut kaasuun. Tää tapahtui siis siten, kun oli 2-vaihde päällä ja tein kovan kiihdytyksen, sit matka loppui siihe. Sain 1-vaihteella pumpattua auton läheiselle Shellin parkkipaikalle.

    Auto vietiin huoltoon jossa luettiin vikakoodit, no sieltä tuli niitä noin 5kpl. Nollaamalla neljä hävisi, sekä mittarista saatiin vikavalot pois, mutta yhtä herjasi vielä. Pakonokka-akselin tunnistin anturi, se oli rikki ja se vaihdettiin.

    Auto toimi päivän, kunnes teki saman jutun, jätti tielle. Täysin samalla tavalla, kiihdytin rampista pois ja matka loppui, samat valot mittariin jne. Auto taas huoltoon. Ja tiedoksi, että autoa pystyy ajamaan kun EML- valo ei pala, mutta silloinkin vaan hyvin varovasti.

    Vikakoodit luettiin uudelleen ja nyt se herjaa kaasuläppään?? Juurikin vikakoodinumeroilla 75 ja A9, miten auton saisi kuntoon? Autolla pystyy nyt taas ajamaan kun olivat käyneet koeajolla nollauksen jälkeen. Teki kovia ja normaalejä kiihdytyksiä, eikä tehnyt mitään, toimi normaalisti. Mutta epäilen että kun taas ajaa pidemmän tovin niin ollaan tienposkessa..?

    Mitä luulette? Pitäisikö kaasuläppä vaihtaa, vai onko sekin turhaa, koska ei osannut sanoa varmuutta senkään auttamisesta asiaan. Kumma juttu.

    Muille sattunut moista? Kiitos vastauksista jo etukäteen.

    -Late
    Last edited by TheLatezi; 17-09-2015, 19:11.
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6935
    • N/A

    #2
    Onko bensapumppua vaihdettu? Nuo oireet voi myös sopia bensapumppuun.
    Joskus nuo pumput tekevät niin että toimivat, ja sit auto sammuu, ja taas myöhemmin toimii.

    Oliko tässä selvä vaikutus sillä jos nollaa vikakoodit niin auto lähtee käyntiin samantien? Se taas ei sovi bensapumppuvikaan..

    Comment

    • Supra^
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 5150
      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

      #3
      Originally posted by TheLatezi View Post
      Moro!

      Osaisko ketään jeesiä ton Bimmerin kans. Autohan on 2000 vuoden E46 320i (150hp). Olin normaalisti ajamassa kyseistä autoa, kunnes matka loppui kuin seinään. Mittaristoon syttyi moottorinvikavalo, EML valo ja luistoneston valo, eikä auto enään reagoinut kaasuun. Tää tapahtui siis siten, kun oli 2-vaihde päällä ja tein kovan kiihdytyksen, sit matka loppui siihe. Sain 1-vaihteella pumpattua auton läheiselle Shellin parkkipaikalle.

      Auto vietiin huoltoon jossa luettiin vikakoodit, no sieltä tuli niitä noin 5kpl. Nollaamalla neljä hävisi, sekä mittarista saatiin vikavalot pois, mutta yhtä herjasi vielä. Pakonokka-akselin tunnistin anturi, se oli rikki ja se vaihdettiin.

      Auto toimi päivän, kunnes teki saman jutun, jätti tielle. Täysin samalla tavalla, kiihdytin rampista pois ja matka loppui, samat valot mittariin jne. Auto taas huoltoon. Ja tiedoksi, että autoa pystyy ajamaan kun EML- valo ei pala, mutta silloinkin vaan hyvin varovasti.

      Vikakoodit luettiin uudelleen ja nyt se herjaa kaasuläppään?? Juurikin vikakoodinumeroilla 75 ja A9, miten auton saisi kuntoon? Autolla pystyy nyt taas ajamaan kun olivat käyneet koeajolla nollauksen jälkeen. Teki kovia ja normaalejä kiihdytyksiä, eikä tehnyt mitään, toimi normaalisti. Mutta epäilen että kun taas ajaa pidemmän tovin niin ollaan tienposkessa..?

      Mitä luulette? Pitäisikö kaasuläppä vaihtaa, vai onko sekin turhaa, koska ei osannut sanoa varmuutta senkään auttamisesta asiaan. Kumma juttu.

      Muille sattunut moista? Kiitos vastauksista jo etukäteen.

      -Late
      Yksi 320i M52TU tullut vastaan joka teki tuota, puolisähköinen välimallin yhdistelmäkaasuläppä = kallis. Kaasuläppää sekin herjasi vikakoodeissa, ja syy oli se että kaasuläpän asentotunnistimilta (2kpl) tuli jommaltakummalta satunnaisesti väärää asentotietoa. Kaasuläppää ei kuitenkaan vaihdettu vaan puhdistettiin kaasuläpän sähköliitin, ja toimi ilman ongelmia auton myyntiin asti. Liekö jopa sama auto kyseessä?
      Last edited by Supra^; 18-09-2015, 12:22.
      Musti 8HP
      Nokivasara M47
      TeiniCoupé DCT
      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

      Ex:
      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

      Comment

      • fexor
        Bimmer Rookie
        • Aug 2008
        • 42
        • Helsinki

        #4
        Moikka
        Mulla on ollut samaa ongelmaa oman auton kanssa(E46 330ci -01). Auto saattoi ajosta mennä nilkutustilaan, eikä vastannut kaasuun juuri ollenkaan. Vikakoodit herjasivat kaasuläpän adaptaatiota ja limpmodea.

        Vaihdoin ongelman takia useita osia, mm: bensapumpun, kaasuläppäkotelon, akun, imuilmaletkut ymym. Lopulta sain pitkän netistä opiskelun jälkeen kavennettua ongelma-alueeksi kaasuläpän ja sen johtosarjan.

        Lopulta vika löytyi huonosta kaasuläpänjohtosarjan pikaliittimestä. Pikaliittimessä ilmeisesti on valmistuksessa tai kokoamisvaiheessa tullut virhe krymppauksessa. Tärinän ja muun moottorin liikehdinnän vaikutuksesta pikaliitin menettää kontaktin kaasuläpän ja johtosarjan välillä.

        Itse korjasin tämän ongelman vähäksiaikaa siten, että tungin pienen ruuvimeisselin pikaliittimen kynsien väliin ja vääntelin kynsiä hieman tiukemmiksi. Tämä ei ole lopullinen korjaus vaan vain väliaikainen, jotta autolla pystyy ajamaan.

        Lopullinen korjaus tulee toivottavasti olemaan uuden pikaliittimen asennus johtosarjaan. Tilasin ebaystä pikaliitinsetin, jossa tulee mukana kaikki kynnet ja tiivisteet. Kun aika on oikea ja inspiraatiota löytyy, aion katkaista vanhan pikaliittimen johtosarjasta pois ja krympata uudet kynnet johtojen päähän.

        Tässä lisää kyseisestä aiheesta:
        These are some of the things out there...from a bulletin ***USE AT OWN RISK***

        CAUSE
        The possible causes may include:

        Internal failure (defective crimping) of the EDK throttle motor

        Resistance fluctuation at X6390 EDK connector due to pin contamination

        Signal interruption at X6390 EDK connector due to faulty crimping or defective female pins

        Remove air filter housing and rubber boot between air flow meter and EDK throttle. Do not remove throttle.

        Check the EDK throttle production date printed on the black plastic housing of the throttle.If the manufacturing date is "01- 05-02" (1st of May, 2002) or higher, EDK has the latest level of improvements and should not be replaced. If the production date is prior to "01-05-02", the EDK throttle has to be replaced with the improved part

        Replace the engine electrical harness regardless of EDK production date.

        En tiedä auttaako tämä sinun tapauksessasi, mutta ei se kai voi tilannetta pahentaakaan .
        E61 530D

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #5
          Taitaa olla SI B 12 10 02 kyseessä: KLIK. Koko bulletiini: KLIK. Nämä koskee jenkkilän malleja.

          Näyttää vaivanneen Miniäkin, SI M 12 04 02: KLIK. Kannattanee ehkä uusi liitin.

          Comment

          • TheLatezi
            Newbiemmer
            • Jan 2015
            • 3
            • Forssa

            #6
            Originally posted by Antti O View Post
            Onko bensapumppua vaihdettu? Nuo oireet voi myös sopia bensapumppuun.
            Joskus nuo pumput tekevät niin että toimivat, ja sit auto sammuu, ja taas myöhemmin toimii.

            Oliko tässä selvä vaikutus sillä jos nollaa vikakoodit niin auto lähtee käyntiin samantien? Se taas ei sovi bensapumppuvikaan..
            Moro. Auto haettiin tosiaan viikko sitten huollosta ja on toiminut hyvin tähän asti, ei oo jättäny tielle tms. Bemulle ei tehty siellä mitään muutaku nollattu vikakoodit ja katottu vähän kaasuläpän piuhoja, että on kunnossa. Sen jälkee toiminu hyvin ja on tähän asti toiminutki. Isäpuoli epäili myös bensapumppua, mutta toivotaan että nyt pelaa.

            Comment

            • fexor
              Bimmer Rookie
              • Aug 2008
              • 42
              • Helsinki

              #7
              Uusi pikaliitin auttoi

              Moi

              Viitaten aiempaan kommenttiini jossa kerroin tilanneeni uuden liittimen. Olen nyt ajellut noin 4 kuukautta ilman minkäänlaisia ongelmia. Aiemmin auto saattoi nykiä ajossa tai sytyttää luistoneston valot päälle piip äänen kera. Puhumattakaan nilkutustilaan menemisestä.

              Vaihdoin syyskuun lopulla kaasuläpän johtosarjassa olevan pikaliittimen, joka yhdistyy kaasuläppäkoteloon. Ostin osan ebaysta, tässä osoite: http://www.ebay.com/itm/New-Connecto...-/121154845154.

              Purkamalla ilmansuodatinkotelon ym. osat kohteen ympäriltä sain tarpeeksi tilaa operaatiolle. Kaasuläppäkotelon otin irti ja irrottelin johtosarjaa tarpeeksi, että pystyin työskentelemään hyvin.

              Purin johtojen suojusta pois tarpeeksi, että sain katkaistua vanhalta liittimeltä johdot yksitellen pois. Katkaistuani yhden johdon, krymppasin samantien siihen uuden pinnin tiivisteineen ja työnsin sen oikeaan kohtaan uudessa liittimessä.

              Johdot eivät lyhentyneet katkaisemalla kovin montaa milliä. Uusi liitin on itseasiassa paljon paremmin sopiva kaasuläppään. Se tiivistyy täydellisesti kaasuläpässä olevaan vastakappaleeseen.

              Operaatiota edeltävistä oireista ei ole tietoakaan ja auto toimii nyt luotettavasti. Jos viat joskus vielä palaavat niin ilmoittelen.
              E61 530D

              Comment

              • Alpina E34
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2005
                • 1122
                • Masku

                #8
                Hyvä että rupesi pelaamaan. Esimerkillistä toimintaa myös, että kerroit mitkä toimenpiteet auttoi! Joskus joku hakee samaa vikaa, niin nämä kertomukset varmasti auttaa
                E34 Lenz 536ds -89

                E34 osille tarve:
                https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

                Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
                Originally posted by T3
                BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
                'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎