Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 320d MRS moduli (Sähköinen lämmitin - Purkaa akkua)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TerZZa
    Bimmer Rookie
    • Jan 2011
    • 21
    • Hämeenlinna

    E46 320d MRS moduli (Sähköinen lämmitin - Purkaa akkua)

    Söörtsillä koittanut haeskella mutta en löytänyt vastaavaa mistä etsii vikaa tai edes löydä millä ehdoilla tämä lämmitysjärjestelmän sähkölämmitin toimii.

    Kyseessä on siis E46 320dA, 2001, ei webastoa.

    Vikana on että kytkeytyy päälle/pois aika ajoin vaikka auto olisi sammutettuna ja lepotilassa ja tuloksena tyhjä akku ja tappaa akkuja ihan kokonaan. Menee kyllä lepotilaan asti, virrankulutus 15mA, mutta vaikka auto olisi lämpimässa tallissa heittelee randomi väliajoin virrankulutusta 2-15A välille pidemmäksi ja lyhyemmäksi aikaa. INPAA ei ole lähettyvillä että saisi vikakoodeja tuosta pihalle ja ELM ei ymmärrä tätä autoa ollenkaan ainankaan mun ohjelmilla.

    Click image for larger version

Name:	2015-10-21 16.30.16.jpg
Views:	1
Size:	57.5 KB
ID:	4851752

    Nyt irti kytkettynä ja kokeillaan kestäisikö nyt tyhjentämättä akkua...
    Last edited by TerZZa; 11-11-2015, 18:27. Reason: Topic kuvaavammaksi
  • TerZZa
    Bimmer Rookie
    • Jan 2011
    • 21
    • Hämeenlinna

    #2
    Mistä tuota vikaa lähtisi etsimään kun ei ilmeisesti pelkässä lisälämmittimessä ole vika kun pyrkii siis lämmittämään auton ollessa lepotilassakin? Nyt kun punainen johto on irti ei pura enää akkua. Eli onko vika jopa moottorinohjauksessa kuten tuossa alla oleva toisen topicon ote antaa ymärtää...

    Tuo Sähköinen lisälämmitin toimii VAIN koneen ollessa käynnissä.

    Riipuen moottorin ohjauksen versiosta DDE 3, 4 ,5
    tyhjäkäyntikierrosluvun PITÄÄ ylittää > 830rpm ja starttauksesta pitää
    olla kulunut YLI 10s sekä jännite yli 12,8V ennen kuin lisälämmitin kytkeytyy päälle.

    Kytkeytymisen jälkeen riippuen onko autossa ulkolämpötilan anturia ( ilmastointi ja/tai
    BC nappi vilkkuviiksessä) noudatetaan määrättyä säätökäyrää riippuen veden/ulkolämpötilan suhteesta.
    Jos autossa EI ole ulkolämpötila anturia lämmitin pyrkii saavuttamaan 86c lämpötilan nesteelle ilman säätökäyrää.
    Last edited by TerZZa; 23-10-2015, 10:05.

    Comment

    • MNi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2008
      • 3143
      • Tampere

      #3
      Jääkö DDE:lle mitään vikakoodeja? DDE käsittääkseni osaa kyllä omista vioistaan kertoa. Epäilys kyllä kohdistuu tuohon sähköiseen lisälämmittimeen, siinä tuskin on yhtä hyvää diagnostiikkaa.

      Osanumero 64129145439, korvannut pari aiempaa versiota elokuussa 2006: KLIK. Tätä mallia käytetty E46, E83 ja E83 LCI, M47N, M57N ja M57N2 -koneisissa. Ei liene kovin usein tullut vastaan kun ei pikahaku foorumillekaan tuottanut juuri tulosta.

      Pari viitettä on auxiliary water heater / electric flow heater -ongelmaan: KLIK ja KLIK.

      Comment

      • TerZZa
        Bimmer Rookie
        • Jan 2011
        • 21
        • Hämeenlinna

        #4
        Kiitti vastauksesta, voikohan ohjuspuolella olla jotakin häikkää, saman remontin jälkeen kun irroittelin sulakkeita hanskalokerostakun tuota virran syöjää yritin etsiä alkoi báirbägin valo palaa. Hankalokeron sulakkeita poistamalla ei löytynyt virran kuluttajaa mutta kun sattuman kaupalta kokeilin irroittaa tuota lisälämmittimen johtoa ja siitä löytyi vika. Lähti viemään 7.5A -15A vaikka auto olisi lepotilassa 0.015A ja ihan random aikoja.

        Nyt käytin auto sitten huollossa ja Delphillä ei pääse kiinni koko autoon OBD töpselin kautta ja Autocomin X461:llä tohon kiinni pääsee mutta ei löydy mitään mikä bägi valoa vituttaa... Voiko lisälämppäri olla jotekin SRS piirissä tai compuutteri sekaisin niin että antaa käskyä lisälämppärille ja samalla polttaa Airbag valoa... Ihania baijerin ihmeen sähköjä. Luulin että tässä autossa olisi toinen pyöreä töpseli konehuoneessa mutta ei sieltä sellaista osu silmään ja tuolla X461:llä pääsee kuitenkin OBD töpselin kautta ABS moduuliin joten kai siitä pitäs tohon SRS osaankin päästä kiinni.

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #5
          Ei ole turvalaitteissa millään tavalla. BSD:llä (Bit Serial Data) juttelee DDE:lle. Laturille menee myös BSD-linja muttei käsittääkseni muualle.

          Mites INPA/ISTA? Pääseekö niillä kiinni? Hämeenlinnassa ainakin nimimerkki Spetke:llä on korjaamo, sieltä ainakin löytyy INPA tai ISTA luulen ma.

          Jos konetilan puolella on pyöreä liitin, niin sitä kautta mennään DDE:lle kiinni. Muut tulee OBD-liittimeltä. Jos pyöreää liitintä ei ole, niin myös DDE tulee OBD:ltä.

          Comment

          • TerZZa
            Bimmer Rookie
            • Jan 2011
            • 21
            • Hämeenlinna

            #6
            Kiitokset Rikulle IMPAlla luennasta, SRS boksi on mykkä ja soittelu SPETKEllekin vahvisti että uus moduli pitäis etsiä ja ja vielä koodatakin sitten taas autoon

            Eli nyt siis tarvis tohon 01 320dA preface toukkaan löytää sähköinen lisälämppäri ja SRS boksi ja sen koodaus...

            Comment

            • MNi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2008
              • 3143
              • Tampere

              #7
              Jos osanumero on tuo 64129145439, niin GP kertoo uuden hinnaksi 347€ (KLIK) ja findpart.org vahvistaa ettei ole tarjolla tarvikeosaa (KLIK).

              ebay.de antaa yhden käytetyn vaihtoehdon 138€ (KLIK) ja Latviasta toisen 69€ hintaan (KLIK) kun jättää MG/SG osan pois eli neljä ekaa numeroa.

              Vihjaa ettei näitä mene ihan kovin usein. Kotimaisilta purkaamoilta kannattaisi varmaan ensin kysellä.

              SRS-moduuli varmaan tarkoittaa airbag-moduulia. 3/99 alkaen E46:ssa on ollut MRS III (Multiple Restraint System): KLIK.

              MRS III control modulen fyysinen vaihto-ohje: KLIK.

              MRS III modulin osanumero puuttuu 320d 2001 listalta: KLIK. Kun tuolle numerolle 65776962530 käy hakemassa supersession-tiedot WebETK:sta niin tuorein osa on 65779345358. 378€ uutena GP:ltä. Kuten tuossa MRS III dokussa mainitaan, X5:ssä on Temicin valmistama moduli (vihreä liitin) ja E46:ssa Boschin. Eivät käy ristiin tuon mukaan.

              Mitä olen lukenut foorumeita, vaikuttaisi että modulin voi resetoida kolme kertaa kolarin jälkeen. Käytettynä hankitussa modulissa on hiukan arpapeliä mukana vissiin. Mutta eipä tuo ole paha vaihtaa.

              Comment

              • TerZZa
                Bimmer Rookie
                • Jan 2011
                • 21
                • Hämeenlinna

                #8
                Olipas kattava vastaus Mä en ole ehtinyt edes purkamaan eikä taida ehtiä ennen viikonloppua kurkkaanmaan mikä toi mun mokkula on 100 varmana.

                Ihan jäätävän hyvät ohjeet oli kyllä nopeesti vilkastuna miten toi mokkula puretaan http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=734286

                Pidän vaan kummallisena että multa toi boksi pimenee niin ettei siihen pääse enää millään vehkeellä kiinni kun akku purkaantui tarpeeksi monta kertaa Luulisi että tohon on joku millä sen resetoisi irrallaan kun purkaa pois... Ja mun nimitys on siis vain ylipäänsä noille airbag systeemeille SRS taitaa olla jonkin toisen merkin peruja, kyllä se toi MRS on.

                Vaatii vaan sitten ton koodauksen uusi/käyttärinä löydetty boksi: Installation of a new or replacement control module requires ZCS coding also using the DIS
                or MoDiC

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3143
                  • Tampere

                  #9
                  SRS oli modulin nimi E36:ssa.

                  En nyt löytänyt pikaisesti koodausohjetta, mutta spetke:llä on siellä korjaamo ja Mansesterissa böntti tietty.

                  Comment

                  • TerZZa
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2011
                    • 21
                    • Hämeenlinna

                    #10
                    Mitens on ton E46:sen kanssa jos otan ton MRS modulin irti ja autoon virrat päälle tai jopa normaali käyttöä yritän meneekö vielä entistä enemmän sekaisin vai sama tilanne kuin nyt eli vain AirBag valo möllöttää kojelaudassa?

                    Kiitokset MNi:lle loistavista kommenteista Muutin Topicin hieman tätä pohdiskelua jo kuvaavammaksi.
                    Yksi asia tuli vielä mieleen kun akun jatkuva täyspurkautuminen ja akun vaihtojen ja sulakkeiden pois nyppisen jälkeen tämä MRS modulin pimeneminen ilmeni onko systeemi minkään sulakkeen takana, mulla kun saksankielinen manuaali ja sitten MRS on kaiken lisäksi tällä ihme systeemillä syötetty joka liitteenä alla olevassa kuvassa.
                    Click image for larger version

Name:	ScreenShot202.jpg
Views:	1
Size:	46.0 KB
ID:	4833439
                    Last edited by TerZZa; 11-11-2015, 18:38.

                    Comment

                    • MNi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2008
                      • 3143
                      • Tampere

                      #11
                      Ajamista ilman MRS-modulia en kyllä voi suositella. Sitten ei mikään turvalaite toimi, ei kuskin/apukuskin airbägit, ovien sivuturvatyynyt, A-pilarin turvatyynyt, turvavyökiristimet saati tuo BST. Sen verran kannattaa purkaa että saa valokuvan ohjaimesta. Itse metsästäisin kyllä näillä varaosanumeroilla vaihtolaitetta ja purkaisin vasta kun on aika vaihtaa. Se että moduuliin ei pääse kiinni on eri asia kuin että se olisi kokonaan pimeänä. Jos airbag-valo ei pala mittaristossa (eikä kukaan aiemmista omistajista ole peittänyt lediä) niin moduli toimii.

                      Sähkökaaviot ja muuta dataa löytyy Wiring Diagram Systemistä: KLIK.

                      E46:ssa väylämuuntimena (K- eli body, CAN- ja diagnoosiväylä) toimii mittaristo eli IKE: KLIK. MRS-moduli on K-väylällä kiinni mittaristossa. Tuolla on esimerkki että K-väylän liittimessa on ollut vikaa: KLIK. Esimerkki on tosin toisesta pirssistä jossa korimoduli toimii väyläkeskuksena. WDS sanoo K-väylästä mm.

                      The body bus (K-bus) is responsible for the data exchange of telegrams that are required throughout the system. For instance, the ZKE and the IHK are connected to the K-bus. The K-bus is technically identical to the I-bus.

                      Addressing conditions of control units
                      In principle, all control units in the vehicle can be addressed via the diagnosis function when the ignition is switched on.
                      The busses are capable of exchanging information among each other via the IKE control unit (instrument cluster electronics) . It contains the electronic control for the entire signal conditioning function and calculating the data from the instrument cluster and on-board computer. The IKE is the bus master for the I-bus/K-bus. It serves as a gateway for the D-bus that converts the telegram format of the I/K-bus to the format of the D-bus. It transmits and receives data from all modules and control units connected to the IKE via the bus systems. If, for example, the independent park ventilation function is activated at the MID, this telegram must be routed via the I-bus, IKE and K-bus to the IHK that then carries out the corresponding function. In this case, only data are allowed to pass through that, according to the address, are designated for the other bus.

                      K-väylän kaapelointi on tähtikytkentä. Keskuskytkentäpiste on hanskalokeron takana (lokero purettava pois) korimodulin (ZKE, GM5) lähistöllä kytkentäpiste X10116, tuonnäköinen musta muoviloota: KLIK.

                      Sähkö MRS:lle tulee 5A sulakkeen F11 kautta.

                      BST on siis akun plusnavassa oleva räjähdepanos, se katkaisee sähköt koko autosta jos kuskin/apukuskin etuairbägit laukeavat. Jos BST olisi lauennut, vikakoodeja olisi paljon enemmän.

                      Pystyykös BMW Scannerilla lukemaan MRS-modulin datan ja kirjoittamaan ne uudelle modulille? Jaa niin mutta tuollahan sanottiin ettei koko moduliin saa yhteyttä. Vaatii koodaustaitoisen henkilön siis.

                      BST:stä pari linkkiä: KLIK, KLIK sekä video: KLIK.

                      MRS IV:stä WDS:n juttua: KLIK. BMW E46 Passive Safety Systems: KLIK.

                      Comment

                      • TerZZa
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2011
                        • 21
                        • Hämeenlinna

                        #12
                        Ei sitten toimi millään selaimella win 10:n kanssa toi;
                        Sähkökaaviot ja muuta dataa löytyy Wiring Diagram Systemistä: KLIK.

                        Comment

                        • MNi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2008
                          • 3143
                          • Tampere

                          #13
                          Tarvitset Javan ja Javan control panelista Security-täppä, Exception site list, Edit site list->Add ja http://www.bmw-planet.com sinne. Huomaa että siinä on oltava http:// alussa.

                          Comment

                          • TerZZa
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2011
                            • 21
                            • Hämeenlinna

                            #14
                            Originally posted by MNi View Post
                            Tarvitset Javan ja Javan control panelista Security-täppä, Exception site list, Edit site list->Add ja http://www.bmw-planet.com sinne. Huomaa että siinä on oltava http:// alussa.
                            Mulla taitaa olla vika tossa Win 10:ssä joka ei nää NPAPIa tue vaikka mitä asetuksia koittaa muuttaa ei kirvelläkään toi java/flash tolla sivulla mene päälle, kokeiltu on Edge/Chrome/Opera/Firefox. Sama päetee myös siihen että Elisä Viihde ei enää näy konella kun VLC plugin toimii saman rajamoinnan kautta. Hieman off topic mutta näin...

                            BTW: kun on ilmeisesti osaa tarpeeksi hyvin hakea, ,mistä löytää E46 320d 2001 sulakkeet englannin tai suomenkielellä olevana taulukkona? Kaikkea muuta mallia kyllä löytyy noi ilmeisesti on yhteneviä sitten...

                            Comment

                            • MNi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2008
                              • 3143
                              • Tampere

                              #15
                              Sopivat hakusanat tässä kohtaa "BMW E46 fuse chart" ja image search.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎