Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottorin lämpö 318i. Nyt onkin kuuma, ilmaus ongelma?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikasare
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2007
    • 241
    • Lohja

    Moottorin lämpö 318i. Nyt onkin kuuma, ilmaus ongelma?

    https://www.dropbox.com/s/3gsw9sxv1m...52.11.jpg?dl=0
    Käykö moottori liian kylmänä ajon aikana kun lämpömittari näyttää hieman sinisen ylärajan yläpuolella, eli klo 10-11 kohtaa. Kun tyhjäkäynnillä seisoo paikallaan niin auton moottorilämpömittari nousee klo 12 kohtaan.

    Katsoin tänään että OBD bluetooth hässäkkä näytti ajon aikana 60-70c vain!

    Mulla on tullut erilaisia vikailmoituksia liittyen moottorin lämpöön ja seoksiin.
    Olen nyt vaihtanyt sensorit lohkosta ja alavesiletkusta.

    Pitäskö termari vaihtaa seuraavaksi? Nyt on Portugalissa kylmä kausi, vain jotain 15-20c mutta kesällä onkin sitten 25-40c silloin tarvii termarin aueta isosti...
    Last edited by mikasare; 30-12-2015, 16:39. Reason: Uusi ongelma, ylikuuma moottori!
    Lohja
  • Timbe]
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2007
    • 522
    • K-S

    #2
    Termostaatti vaihtoon niin pitäisi lämpöjenkin nousta. Nyt ilmeisesti jäänyt auki asentoon jumiin.
    Last edited by Timbe]; 22-12-2015, 07:28.

    Comment

    • mikasare
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2007
      • 241
      • Lohja

      #3
      Originally posted by Timbe] View Post
      Termostaatti vaihtoon niin pitäisi lämpöjenkin nousta. Nyt ilmeisesti jäänyt auki asentoon jumiin.
      Siltä se vaikuttaa.
      Tiedätkö on termarin kohdalla oleellista laatueroa orkkis ja tarvike osilla?
      Lohja

      Comment

      • mikasare
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2007
        • 241
        • Lohja

        #4
        Termari vaihdettu. Vanhan termarin pidike oli poikki molemmin puolin. Termari oli auki asennossa kokoajan. Missähän ne katkenneet pidikkeen palaset on nyt?

        Uusi paikalleen ja ilmaus, mutta meinaa vaan keittää Ilmausta ja alavesiletkun puristelua jatkettu tuntitolkulla. Alavesiletku ei tunnu ollenkaan lämpenevän edes. Lopulta sisälle alkoi tulemaan lämmintä ilmaa lämppäristä. Ajattelin että nyt toimii, mutta ei. Kiuhautti vedet ulos Moottorin lämpömittari näyttää kokoajan normaalia, vaikka keitti. OBD näytti jotain 108c silloin.

        Vesipumppua alettiin epäilemään, onko se voinut juuri nyt maagisesti hajota. Vai onko vesipumppu ollut rikki kokoajan ja kone ei ole ylikuumentunut koska termari ollut auki kokoaja? (auto ollut mulla 2kk)

        No kurkataan vesipumppuun, mutta kun se ei lähde irti. Neljä pulttia pois ja käsin tai pihdeillä kiinni, ei irtoa. Ei viitsi naputella rikki kun ei ole vielä uutta. Uusi tilattiin ja näin jouluna sen saa jo ensi maanantaiksi

        Nyt en tiedä uskallanko käyttää konetta tai ajaa jos termari aukeaa 105 asteessa ja silloin ollaan jo ongelmissa jos vesipumppu ei toimi tai on jokin tavallista sitkeämpi ilmatasku...

        Nyt kuitenkin näin säiliön korkin ollessa auki ja auto käynnissä sen pienen vesisuihkun korkin alla, eikös silloin pumppu toimi?
        Lohja

        Comment

        • BMW_Harrastaja
          BTCF Member
          • Dec 2012
          • 819
          • Oulu area

          #5
          Onko siinä vesipumpussa ylimääräset pultinreiät, jossa on kierteet? Jos on, niin pultit niihin niin saa sen pumpun irti ilman turhaa pieksämistä.
          BMW driver and owner since 2000.

          Comment

          • mikasare
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2007
            • 241
            • Lohja

            #6
            No nyt ei enää käynnisty jäähdyttimen flekti vaikka obd:mukaan oli 107 astetta ja auton oma näytti normaalia lämpötilaa.

            Mistä flektin vikaa aletaan etsiä?
            Lohja

            Comment

            • algernon
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2006
              • 287
              • Turku, Suami

              #7
              Originally posted by mikasare View Post
              No nyt ei enää käynnisty jäähdyttimen flekti vaikka obd:mukaan oli 107 astetta ja auton oma näytti normaalia lämpötilaa.

              Mistä flektin vikaa aletaan etsiä?
              Sulakkeista varmaan ensin ja sitten kokeilemaan saatko propellin pyörimään joko sensorin tai puhaltimen liittimestä

              Toimiko se siis ennen tätä viimeisintä episodia?
              M
              850i -91 (EG11)
              Z3 2.8 -98 (CH31)

              325 -08 (VE31)

              Comment

              • mikasare
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2007
                • 241
                • Lohja

                #8
                Originally posted by algernon View Post
                Sulakkeista varmaan ensin ja sitten kokeilemaan saatko propellin pyörimään joko sensorin tai puhaltimen liittimestä

                Toimiko se siis ennen tätä viimeisintä episodia?
                Flekti toimi ennen tätä episodia. Episodin/ilmauksen aikana kerran ihmeteltiin miksi se ei jäähdytä/pyöri vaikka kone on ylikuuma, sitten se alkoi pyörimään, mutta nyt ei enää ollenkaan. Sekin oli siis kai hajoamassa juuri nyt?
                Kun kylmänä pyöritin käsin flektin siipeä se, vinkui hieman... eli ei siis kuulosta sekään ihan terveeltä.

                Missä on sen syylarin flektin sensori? Mä olen nyt uusinut alavesiletkun sensorin ja lohkossa olevan vesi/öljy lämpötila sensorin.

                Termarin sisällä on joku sensori tai muu? mitä se ohjaa?

                Sulakkeita yritin katsoa, mutta kun en ymmärrä portugalin kielisestä, joo täytyy mun muutenkin opiskella sitä kun nyt asun täällä

                Auttais kun sais jostain suomi tai lontoon kielisen kuvan sulakekartasta.
                (auto on e46 318i M43 1999 Espanja/portugali malli)

                Sain postissa eilen cable shack OBD piuhan ja softapaketin jossa on INPA, dis yms kymmenkunta ohjelmaa, saako niillä jollain testattua laitteita erikseen kuten flektiä? En ole käyttänyt niitä vielä.

                Torgue app/bluetooth OBD ei antanut yhtään vikakoodia eilen.
                Lohja

                Comment

                • algernon
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2006
                  • 287
                  • Turku, Suami

                  #9


                  Tuolta voisi yrittää metsästää, tarkasta onko oikea malli.
                  VIN alkuosasta pitäisi löytyä tuo AL31 heti WBA:n jälkeen.

                  Sulakekarttoja löytynee netistä, yleensä pääsee ainakin hajulle.
                  M
                  850i -91 (EG11)
                  Z3 2.8 -98 (CH31)

                  325 -08 (VE31)

                  Comment

                  • mikasare
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2007
                    • 241
                    • Lohja

                    #10
                    Kuumenee liikaa!

                    Nyt alkaa hermot sulaa... Mitä me tehdään väärin?

                    Moottori ylikuumenee nyt. Alkuperäinen ongelma oli kylmä moottori. Nyt kun siihen koskettiin niin ongelmat paisuu. Flekti ei enää toimi, akun jouduin myös vaihtaa.

                    Eli, termari vaihdettu, vesipumppu vaihdettu tänään (vanha olikin hyvä) tyhjäkäynnillä lämmöt nousee 107asteeseen jolloin sammutan moottorin ja alavesiletku säilyy kylmänä ja ylävesiletku tulikuumana. Flekti ei käy jos ilmastointi on pois päältä. Kokeiltiin kerran jopa ilman termaria, niin ylikuumeni silti. Ei siis vaan saada ilmaa pois?

                    Lämppäri puhaltaa lämmintä ilmaaa jo. Nesteet lisätty kylmänä ja kaadettu hitaasti ilmatulppa auki asennossa. Nyt ei tule enää sitä vesisuihkua korkin alla, joka tuli pari päivää sitten kun katsoin.

                    On yritetty ilmata myös nokka ylhäällä. Lämppärin laitoin max asentoon (32c) ja kaasupoljin pohjaan ja virrat päälle niin lämppärin sähkövesipumppu aktivoituu.

                    Auto on nyt Portugalilaisella tavallisella monimerkki korjaamolla, joka ei saa sitä kuntoon.

                    -------------------------
                    Asentaja soitti että nyt toimii. Lämpö ei nouse, flekti käy ja alavesiletkukin jo lämpenee sen verran että huomaa veden kiertävän. Hain äsken auton pois. Meinas keittää 3km matkalla. Sisälle tuli yhtäkkiä vain kylmää ilmaa ja OBD lukija näytti 105- nousi tietysti vielä vähän, 110 asteeseen vaikka sammutin moottorin heti. Kun hain auton niin se kävi tyhjäkäyntiä pihalla. Oli kuulemma käynyt jo 30 minuuttia ja heidän boch lukija näytti normaalilämpöä 88-90c muistaakseni. Alavesiletkukin oli lämmin.
                    Nyt taas ylikuumenee ja alavesiletku on aivan kylmä. Flekti toimii sattuman varaisesti. Odotin että jäähtyy alle sataan asteeseen ja tarkastin että nestettä on tarpeeksi, oli sitä.
                    On tää outoa.
                    Last edited by mikasare; 28-12-2015, 18:26.
                    Lohja

                    Comment

                    • dolby
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2013
                      • 70
                      • Oulu

                      #11
                      Ihan normaali lämpö tuo 107-108 salavalikosta katsottuna. Tässä vaiheessa flekti pyörähtää aina jonkin aikaa. Näissähän on siis 105-asteinen termostaatti.

                      Comment

                      • mikasare
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2007
                        • 241
                        • Lohja

                        #12
                        Originally posted by dolby View Post
                        Ihan normaali lämpö tuo 107-108 salavalikosta katsottuna. Tässä vaiheessa flekti pyörähtää aina jonkin aikaa. Näissähän on siis 105-asteinen termostaatti.
                        Jep, katsoin termarin. Oli tosiaan 105 asteinen. Kuinka kuumaksi sitten uskallan päästää? ennen kun sammutan moottorin?

                        Muistaakseni jossain 111 asteessa heitti vedet pihalle tämän episodin aikana.

                        Ja silloin on alavesiletku vielä täysin viileä. Tietysti se kuuluu olla jäähdyttäjän toimiessa viilempi kun ylävesilutku.
                        Lohja

                        Comment

                        • algernon
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2006
                          • 287
                          • Turku, Suami

                          #13
                          Mahtaisiko syylärin kierto olla tukossa.

                          Onko jäähdytin lämmin koko alalta, siis ylhäältä alas?
                          Saatko kokeiltua vaikka vesiletkulla (normikierron vastasuuntaan) miten vesi liikkuu läpi?
                          M
                          850i -91 (EG11)
                          Z3 2.8 -98 (CH31)

                          325 -08 (VE31)

                          Comment

                          • Merkki
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2012
                            • 450
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Flekti ongelmaan, Eikö tuon flektin lämpötilaanturi ole syylärissä..? Jos vesi ei kierrä niin eihän se syylärikään lämpeä jonka takia flekti ei lähde pyörimään..
                            e32 730i
                            e34 m5
                            e34 525i

                            Comment

                            • mikasare
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2007
                              • 241
                              • Lohja

                              #15
                              Originally posted by Merkki View Post
                              Flekti ongelmaan, Eikö tuon flektin lämpötilaanturi ole syylärissä..? Jos vesi ei kierrä niin eihän se syylärikään lämpeä jonka takia flekti ei lähde pyörimään..
                              Niin se varmaan on. Sitten tietysti ihmettelen miksi auton mittariston lämpömittari näyttää vaan normaalia vaikka heitti vedet pihalle.
                              Startatessa lämpömittarin punainen valo kyllä vilkahtaa merkiksi olevansa kunnossa.

                              Omituista että kylmän koneen ongelma muuttuu ylikuumenemiseksi.
                              Mietin myös voisiko järjestelmässä olla ilmavuoto jossain josta saisi ilmaa sisään.

                              Nyt kun illemmalla kävin katsomassa jäähtyneenä vedet oli normitasolla, mutta ylävesiletku oli alipaineenomaisesti rutussa.
                              Lohja

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎