Announcement

Collapse
No announcement yet.

M57N yksi hehku hajalla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemupoika
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2009
    • 215
    • finland

    M57N yksi hehku hajalla

    Elikkäs auto on 330d M57N koneella ja lähtee -20 astetta kovemmilla pakkasilla vähän vaivalloisesti käymään ja joutuu muutanan kerran starttaamaan että jää käyntiin. Vikakoodeissa ykkösen hehku pimeänä, niin onkohan vika vain siinä yhdessä hehkutulpassa vai releessä? Mulla hyllyssä ngk hehkut kyllä valmiina jos vika cain tulpissa.
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #2
    Ei ole rele vaan hehkunohjain. M57 = rele, M57N = ohjain. Ohjain ajaa hehkuja PWM-modulaatiolla, siinä on älyä enemmän kuin pelkässä releessä. Siksi on kannattavaa vaihtaa sekä ohjain että hehkut kerralla. Särkinäinen hehku hajottaa ohjaimen ja päinvastoin. Erityisesti jos hehkut ovat vaikka yli kolme vuotta vanhoja, vaihda kaikki kerralla.

    Vaihda myös hehkunohjaimelle laturilta menevä kaapeli eli osa 1 täältä: KLIK. Siinä liitin väsyy ajan kanssa ja alkaa todennäköisesti kipinöidä liittimen sisällä. Ei aiheuta tulipalovaaraa mutta hehkunohjain ottaa kipeää siitä. Jos liittimen liuskoissa on mustaa, on se jo kipinöinyt.

    Comment

    • bemupoika
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2009
      • 215
      • finland

      #3
      Pitänee siis hankkia ja vaihdella nuokin osat samalla vaivalla. Tuolla luotteloissa lukee M57 ja M57N kohdalla että molemmille olisi hehkutulppien rele/ohjainyksikkö, eli lienee kyseinen osa kuitenkin mitä tarkoitat?

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3143
        • Tampere

        #4
        Hehkuohjain M57N, osa 2 täältä: KLIK. Preheating control unit 12217801201.

        Hehkurele M57, osa 2 täältä: KLIK. Relay glow plug 12212246919.

        Katso googlen kuvahaulla niin näet eron. Tarvitset nimenomaan tuon ensin mainitun eli Preheating control unit 12217801201. Beru tai orkkis.

        Profiteile 66,67€ + pk: KLIK, autoteilemann.de 69,02€ +pk: KLIK.

        bemariosat.fi hehkuohjaimen virtakaapeli 29,12€: KLIK.

        Varman päälle pelaava vaihtaa imusarjan tiivisteet 41€: KLIK. Jossei niiden kunnosta ole tietoa siis.

        Comment

        • bemupoika
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2009
          • 215
          • finland

          #5
          Nyt on hehkut paikallaan ja uusi beru merkkinen ohjain. Tuota kaapelia ei tullut hommattua eikä vanhassa näyttänyt olevan silmämääräisesti vikaa. Kokeilin kaikkia hehkuja suoraan akkuvirralla niin kaikki toimii eli mahdollisesti ollut vika tuossa ohjaimessa sitten että yksi ollut pimeänä. Hyvin lähti -20 pakkasella käymään kylmiltään ja käy tasaisesti. Samalla tuli myös uusittua muutama alipaineletku kun oli niin haperoita.

          Comment

          • MNi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2008
            • 3143
            • Tampere

            #6
            Luitko vikakoodit vielä kerran? PWM-ohjattuihin hehkuihin EI saa laittaa suoraan +12V, kärähtää helposti. Hyvää tuuria matkassa jos ei yksikään kärventynyt.

            Berun dokumentaatio, sivu 9: KLIK:

            Extremely quick heat-up time: 1,000 °C are reached in 2 seconds

            WDS sanoo:

            The quick-start glowplugs are designed for a voltage of between 5.3 and 7.8 Volts. In the initial heating stage, system voltage may also be applied for a short time.
            The essential differences from the glowplug systems on previous models are as follows:
            • control of the glowplugs is by pulse width modulation
            • the glowplug relay has been dispensed with and its function taken over by electronic output stages on the glowplug control unit
            • an emergency glowplug function has been introduced
            • quick-start glowplugs have been introduced
            • each of the four glowplug circuits can be diagnosed individually

            Comment

            • bemupoika
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2009
              • 215
              • finland

              #7
              Kokeilin siis noita vanhoja tulppia suoralla virralla ja hehkuvan näytti kaikki mutta tuskin tuosta kokeilusta tykkää joo. Koodeja en ole päässyt nyt lukemaan tuon remontin jälkeen että mitä näyttää mutta luulisi nyt toimivan kun nuo uusittu ja hyvin lähtee kylmänä käymään.

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                #8
                Ah vanhoilla juu ei ole niin väliä. Huolestuin jos olit uusiin tunkemassa +12V.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎