Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jäähdytysneste vuotaa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ninety
    Newbiemmer
    • Aug 2015
    • 25
    • Finland

    Jäähdytysneste vuotaa.

    Heippadei,

    Huomasinpa tuossa äskettäin kun autolle menin, että parkkipaikalla lumihangessa näkyy olevan jäähdytysnestettä vuotanut kohta. Vuoto kohta sijaitsee moottorin takalaidassa keskellä pohjassa katsoen, jossa näkyy jääpuikkona valuvan.

    Lämmöt ei nouse normaalia enempää ajossa kuitenkaan, vaikka nestettä katoaa.

    Mistäs lähdetään vikaa etsimään ensimmäisenä? Onko hyviä ideoita?

    Autona siis 316i -00, aut.ilmastointi,.
  • Kylli-Täti
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2012
    • 499
    • Tampere

    #2
    Ei taida jäähdytysneste pahemmin jäätyä, ellei se oo liian laihaa :think

    Jos oot varma että se on jäähdytysnestettä ja jäätyy umpijääks asti niin sulattele auto lämpimässä tallissa eka monta tuntia, valuta kaikki jäähdytinnesteet pihalle ja täytä järjestelmä huolellisesti ilmaten uudella pakkasen kestävällä nesteellä. Ite en ajelis autolla metriäkään välttämättä jos jäähdytinnesteet on umpijäässä. Saattaa olla lohkokin jo halki. Onnea matkaan.

    Paljonko nestettä on kadonnu? Onko paisarin korkista katottuna neste jääsohjoo, umpijäätä vai ihan vetreetä nestettä? (tarkistettuna vähintään 6 tuntia moottorin sammuttamisen jälkeen)

    Tuleeko ~7km ajon jälkeen kuumaa lämmittimestä?

    Comment

    • Ninety
      Newbiemmer
      • Aug 2015
      • 25
      • Finland

      #3
      Haisee semmoiselle imelälle tuo neste, ja vihreetä on kuten jäähdytysneste.

      Neste on ihan normaalia vihreetä nestemmäistä, kun paisarinkorkista katsoo.

      Ja tulee ihan normaalisti lämmintä ja tikku on ihan pohjalla paisarissa.

      + Lisäsin nestettä abauttirallaa 2-3dl max.
      Last edited by Ninety; 14-01-2016, 20:46.

      Comment

      • Ninety
        Newbiemmer
        • Aug 2015
        • 25
        • Finland

        #4
        Onko mahdollista, että jotkut letkut moottorin takaosassa haljennut pakkasen takia, ja siten vuotavat sitten maahan?

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #5
          Jotenkin muistelen että M43:ssa olisi lievä tyyppivika, lohkon takaa lähtevä jäähdytysnesteen muoviyhde vuotaa, osa 1 täältä: KLIK.

          Comment

          • Kojontti
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2014
            • 204
            • Puolanka

            #6
            Originally posted by MNi View Post
            Jotenkin muistelen että M43:ssa olisi lievä tyyppivika, lohkon takaa lähtevä jäähdytysnesteen muoviyhde vuotaa, osa 1 täältä: KLIK.
            "Lievä" Todennäköisesti murenee käsiin jos ei ole ennen vaihdettu.
            ex-E46 330 XD

            Comment

            • jluoma
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2015
              • 685
              • Lappeenranta

              #7
              Originally posted by Kojontti View Post
              "Lievä" Todennäköisesti murenee käsiin jos ei ole ennen vaihdettu.
              Juuri näin.
              Lievänä vuotona se alkaa...
              Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

              325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

              Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

              Comment

              • Timpal
                BTCF Member
                • Sep 2015
                • 11
                • Nurmijärvi

                #8
                Mites 320 d -04 tour aj 180000 km vastaavat osat ovat kestäneet ?

                On jossakin vielä löytymätön vuoto , koska hupenee 1 litra / 2000 km
                E46 330d touring -04

                Comment

                • patu97
                  Newbiemmer
                  • Mar 2016
                  • 19
                  • Lahti, Finland

                  #9
                  Itse vaihdoin tuon MNi:n mainitseman osan nr. 1, kun jostain syystä eräänä iltana talvipakkasten keskellä varmistin oman 318i E46:n öljyt ja jäähdytysnesteet seuraavan päivän Tallinnaan lähtöä varten, jolloin huomasin paisarin uimurin olevan reilusti maksimimerkinnän alapuolella, toisinsanoen paisarin pohja tuli samantien vastaan painaessani uimuria alaspäin. Osasyynä tälle jäähdytysnesteen hupenemiselle saattoi tietysti myös olla erään automekaanikon maininta lohkolämmittimen käytöstä talvisin, jolloin jäähdytysnestettä pääsee mahdollisesti haihtumaan käytettäessä lämmitintä ahkerasti. Alkuperäinen autossa ollut osa nr. 1 kirjaimellisesti mureni moottorin kannessa kiinni olleen liitännän osalta ja sieltä niitä liittimen palasia saikin pari-kolme tuntia kalastella peilin ja luovien pinsetti- ja pihtiviritelmien kanssa ulos.. Näin ainakin itsellä alkoi jäähdytysnesteet pysymään järjestelmässä ja ihan vinkkinä sitä liitännän murujen kalastelua varten: nuppineula on kova sana.


                  NYX: F22 220i -14
                  EX: E91 318d LCi -11
                  EX: E46 318i -01

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎