Announcement

Collapse
No announcement yet.

Minkä kokoinen akku 330d:hen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JPee
    Newbiemmer
    • Jan 2016
    • 12
    • Liminka

    Minkä kokoinen akku 330d:hen?

    Eli m57n 330d koneella oleva sedan E46 kyseessä ja akku ei jaksa näillä 30 asteen pakkasilla pyörittää käyntiin. Jälkiasennettu webasto on ja sitä pidän sen 30-40min päällä ja jos ei näillä pakkasilla ole aina defan 1240 ylläpito laturissa roikka seinässä niin ei jaksa startata käyntiin asti. Akku on uusittu kuulemma syksyllä ja se on powerline 75ah 680cca eli onko tämä liian pieni akku tuolle koneelle, kun akku koteloon näyttäisi isompikin akku mahtuvan?
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3142
    • Tampere

    #2
    75Ah akku webaston kanssa 30 minuuttia on aika onnenkauppaa. Kovilla tuo akku on. Helpoimmin selvität akun kunnon mittaamalla: KLIK.

    Onhan termostaatit kunnossa? Jossei ole ja lämpömittarin viisari laskee maantienopeuksissa klo 12 positiosta vaikka klo 10 tienoille (eli painuu alle 75 asteen kun klo 12 positio tarkoittaa 75....115 asteen bufferialuetta) niin sähköinen lisälämppäri alkaa puhaltaa lämpöä koneeseen --> virtaa tarvitaan akulta --> akku hiipuu.

    Comment

    • JPee
      Newbiemmer
      • Jan 2016
      • 12
      • Liminka

      #3
      Exiden sivu suosittelee rekisterinumeron perusteella 95ah en 800 A akkua, eli taitaa olla tämä nykyinen 75ah en680 A liian pieni näillä kovimmilla pakkasilla, varsinkin webaston kans..

      Lämmöt pysyy puoli välissä, ja valikosta näyttää 81 astetta pakkasilla, sais vissiin 90 paikkeilla olla?

      Comment

      • J-Beat
        Aluevastaava
        • Jun 2005
        • 3058
        • Jyväskylä

        #4
        Tuo 3 litran diisseli kaipaa aika tuelta virtaa näillä pakkasilla ja jos webastokin löytyy, niin laittasin suoraan sinne 95ah AGM-akun.
        Myydään:
        Uutta ja käytettyä osaa! e21, e30, e31, e32, e36, e34, e38, e46

        K-S Connection
        Ajossa: e46 330ci -00 "SemiCamo", e91 330xd Touring

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10923
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by MNi View Post
          75Ah akku webaston kanssa 30 minuuttia on aika onnenkauppaa. Kovilla tuo akku on. Helpoimmin selvität akun kunnon mittaamalla: KLIK.

          Onhan termostaatit kunnossa? Jossei ole ja lämpömittarin viisari laskee maantienopeuksissa klo 12 positiosta vaikka klo 10 tienoille (eli painuu alle 75 asteen kun klo 12 positio tarkoittaa 75....115 asteen bufferialuetta) niin sähköinen lisälämppäri alkaa puhaltaa lämpöä koneeseen --> virtaa tarvitaan akulta --> akku hiipuu.
          Auton käydessä virta otetaan kyllä laturilta. Siinä on myös jänniteraja, ettei ala purkamaan akkua, jos laturin virranantokyky ylittyy. Ongelma on siinä, että se akku ei ota näillä pakkasilla sitä virtaa vastaan vaikka laturilla olisi 100A tarjota akulle. Taisi olla tekniikan maailma mikä testasi, että akku ottaa kovalla pakkasella ~1A virtaa vastaa.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • JPee
            Newbiemmer
            • Jan 2016
            • 12
            • Liminka

            #6
            Joo taidan hakea exiden 100ah en900 A akun tuonne konttiin ku näyttäis siltä että liian pieni tämä nykyinen. Miten kauan tuota webastoa kannattaa pitää päällä esim. 20c pakkasilla että kone ois tarpeeksi lämmin? Ainaki tuolla 30min pidolla nostaa jo lämmöt sinisen yli.
            Last edited by JPee; 20-01-2016, 16:12.

            Comment

            • Kylli-Täti
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2012
              • 499
              • Tampere

              #7
              Originally posted by HTK12 View Post
              Auton käydessä virta otetaan kyllä laturilta. Siinä on myös jänniteraja, ettei ala purkamaan akkua, jos laturin virranantokyky ylittyy. Ongelma on siinä, että se akku ei ota näillä pakkasilla sitä virtaa vastaan vaikka laturilla olisi 100A tarjota akulle. Taisi olla tekniikan maailma mikä testasi, että akku ottaa kovalla pakkasella ~1A virtaa vastaa.
              Eikös noissa webastoissa automaattisesti oteta akulta virta ja lyödä käyntiin jos lämmöt on alle tietyn rajan? Sama tapahtuu, mutta toisinpäin, kun autolla on kylmäkäynnistyksen jälkeen ajettu tarvittava matka ja jäähdytinneste saavuttanu sen samasen rajan? Vielä kun lisää sen, ettei akku ota näillä keleille kakkaakaan vastaan niin se kuluu entistä enemmän vaikka motarilla painais kierrokset kolmessa tonnissa. Vai miten nää webastot toimiikaan? :think

              Originally posted by JPee View Post
              Miten kauan tuota webastoa kannattaa pitää päällä esim. 20c pakkasilla että kone ois tarpeeksi lämmin? Ainaki tuolla 30min pidolla nostaa jo lämmöt sinisen yli.
              Jos sinisen yli menee niin on aivan täysin riittävä, liiankin, sulavaan kylmäkäynnistykseen. Alta 15min karstottaa webastoo, eikä niin lyhyitä aikoja suositella. Koittamallahan se selviää kuinka nopeesti se sun kabiinis lämpee sulle riittävästi ja neulasta tai salavalikosta näät nesteen lämpötilan. Mun mielestä kun neulan vasemmalla puolella näkyy sinistä tosi vähän, lämmöt on jo jotain 20C helposti. (mutua, en erota dieseliautoo sähköautosta, mutta ei varmaan kauheesti pieleen mee)
              Last edited by Kylli-Täti; 20-01-2016, 19:39.

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10923
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by Kylli-Täti View Post
                Eikös noissa webastoissa automaattisesti oteta akulta virta ja lyödä käyntiin jos lämmöt on alle tietyn rajan? Sama tapahtuu, mutta toisinpäin, kun autolla on kylmäkäynnistyksen jälkeen ajettu tarvittava matka ja jäähdytinneste saavuttanu sen samasen rajan? Vielä kun lisää sen, ettei akku ota näillä keleille kakkaakaan vastaan niin se kuluu entistä enemmän vaikka motarilla painais kierrokset kolmessa tonnissa. Vai miten nää webastot toimiikaan? :think


                Jos sinisen yli menee niin on aivan täysin riittävä, liiankin, sulavaan kylmäkäynnistykseen. Alta 15min karstottaa webastoo, eikä niin lyhyitä aikoja suositella. Koittamallahan se selviää kuinka nopeesti se sun kabiinis lämpee sulle riittävästi ja neulasta tai salavalikosta näät nesteen lämpötilan. Mun mielestä kun neulan vasemmalla puolella näkyy sinistä tosi vähän, lämmöt on jo jotain 20C helposti. (mutua, en erota dieseliautoo sähköautosta, mutta ei varmaan kauheesti pieleen mee)
                Miten se webasto voi akulta ottaa virtaa auton käydessä? Laturi puskee kuitenkin kokoajan virtaa, joten sen varassa toimii kaikki auton sähköt moottorin käydessä. Tuo sähköinen lisälämmitin (en puhu nyt siis webastosta) vaan kuluttaa niin paljon virtaa (~80-100A), että auto osaa sen sammuttaa, jos laturin tuotto ei riitä.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • Kylli-Täti
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2012
                  • 499
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by HTK12 View Post
                  Miten se webasto voi akulta ottaa virtaa auton käydessä? Laturi puskee kuitenkin kokoajan virtaa, joten sen varassa toimii kaikki auton sähköt moottorin käydessä. Tuo sähköinen lisälämmitin (en puhu nyt siis webastosta) vaan kuluttaa niin paljon virtaa (~80-100A), että auto osaa sen sammuttaa, jos laturin tuotto ei riitä.
                  En mää mikään sähköinssi oo, mutta oon aina ollu siinä käsityksessä että etenkin talvella kylmäkäynnistyksen jälkeen on nimenomaan mahdollista käyttää enemmän mitä laturi tuottaa (lasin lämppärit, puhallus täysillä jne), joten akulta otetaan loput. Vai eikö toi oo ees teoriassa yrittämällä mahdollista mitenkään? Just tänään otin sähköiskun näpeille kun korjasin Defan lämppäriä, joten valaskaa ihmeessä

                  editti: Sekotinkin joo sähkösen lisälämmittimen polttoainekäyttöseen lisälämmittimeen, mutta sillä sinällään ei oo merkitystä.
                  Luinkin vasta mitä olin kirjottanu, vika virke tarkotti siis sitä ettei se akku lämpene ja ota vastaan siellä motarilla heti sitä kulutetun varauksen määrää takas, jota esim just se webasto on käyttäny ennen käynnistystä. Luinkin toiseen kertaan oikeen ja tää on nyt jo kolmas editti ja kyllä, laturihan joo tuottaa sähköt automobiilin laitteille ajossa. "Hiukka" tuli sekava teksti kun editoin mut siistin vähän, toivottavasti saa selvää
                  Last edited by Kylli-Täti; 20-01-2016, 23:15.

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10923
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by Kylli-Täti View Post
                    En mää mikään sähköinssi oo, mutta oon aina ollu siinä käsityksessä että etenkin talvella kylmäkäynnistyksen jälkeen on nimenomaan mahdollista käyttää enemmän mitä laturi tuottaa (lasin lämppärit, puhallus täysillä jne), joten akulta otetaan loput. Vai eikö toi oo ees teoriassa yrittämällä mahdollista mitenkään? Just tänään otin sähköiskun näpeille kun korjasin Defan lämppäriä, joten valaskaa ihmeessä

                    editti: Sekotinkin joo sähkösen lisälämmittimen polttoainekäyttöseen lisälämmittimeen, mutta sillä sinällään ei oo merkitystä.
                    Luinkin vasta mitä olin kirjottanu, vika virke tarkotti siis sitä ettei se akku lämpene ja ota vastaan siellä motarilla heti sitä kulutetun varauksen määrää takas, jota esim just se webasto on käyttäny ennen käynnistystä. Luinkin toiseen kertaan oikeen ja tää on nyt jo kolmas editti ja kyllä, laturihan joo tuottaa sähköt automobiilin laitteille ajossa. "Hiukka" tuli sekava teksti kun editoin mut siistin vähän, toivottavasti saa selvää
                    Kyllähän se teoriassa on mahdollista, että auto käyttäisi enemmän virtaa kuin laturi tuottaa, mutta esim. e46:ssa tuo sähköinenlisälämppäri sammuu, jos virta ei sille riitä. Lopuille sähköherkuille 330D:ssä oleva 150A laturi kyllä riittää, ellei itse ole sinne suuria virrankuluttajia asentanut. Eli kyllä se jossain autossa voi olla mahdollista kuluttaa enemmän virtaa kuin laturista saa, mutta silloin ko. autossa on liian pieni laturi tai liikaa sähköhilpettä. Se auto ei nimittäin pakkasella pitkälle kulje, jos laturin virta ei riitä ja akusta aletaan ottamaan virtaa.. -18C akusta saadaan ulos ~50% ja -30C ~30% kapasiteetistä, eli ei sieltä ole paljoa vara ottaa virtaa ajonaikana. Useat nykyautot osaavat sammuttaa sähkölaitteita kun kulutus kasvaa liian kovaksi.

                    Joo juurikin, niin pakkasella on ongelma se, että sieltä akusta otetaan sitä virtaa ennen käynnistystä webastolle, startille hekuille jne. Sitten se kylmä akku ei otakkaan latausta vastaan kovin nopeasti -> akku saattaa jäädä vajaaksi. Sitten ajataan taas ja akku jää vajaaksi, kun tämä sykli toistuu riittävästi onkin tyhjä akku. Pakkasella tyhjä akku jäätyy, joten pääseekin sitten akkukaupoille.
                    Last edited by HTK12; 21-01-2016, 00:21.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Kylli-Täti
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2012
                      • 499
                      • Tampere

                      #11
                      Kiitos selvennyksestä!

                      Comment

                      • MNi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2008
                        • 3142
                        • Tampere

                        #12
                        Ei nyt ihan näinkään. WDS sanoo:

                        Cutout conditions

                        The auxiliary heater is switched off under the following operating conditions:
                        • Pulling away
                        • Battery voltage < 12.0 V (ON hysteresis 12.8 V)
                        • Engine speed < 780 rpm (ON hysteresis 790 rpm)
                        • Time after engine start < 10 s
                        • Coolant temperature
                          The coolant temperature threshold that must be exceeded for the auxiliary heater to cut out is determined by comparing the intake air temperature measured against a characteristic curve. Characteristic curve data:

                        Intake air temperature [°C] Coolant temperature threshold [°C]
                        -10.0 86.0
                        -5.0 86.0
                        10.0 50.0
                        20.0 17.0

                        The auxiliary heater is also switched off when one of the following fault codes is stored:
                        • 3EE0, 3EE1, Coolant temperature sensor
                        • 3F70, 3F71, Intake-air temperature sensor
                        • 40A1, Alternator load signal

                        Jos akkujännite on yli 12,0V ja pakkasilla jäähdytinnesteen lämpötila on alle 86° C, niin tulkitsen että akulta otetaan virtaa jos ei laturin tuottama virta riitä. Näillä keleillä kestää hetken ennenkuin ollaan yli 86 asteen mutta akkujännitekin todennäköisesti notkahtaa aika hätäsesti alle 12,0V.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎