Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nokka-akselin pultit poikki 318:ssa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #16
    Originally posted by BeMNNN View Post
    Hitto kun olisi tuonkin tiennyt, että bemari on tehnyt tästä kaksnokkasesta koneesta takuusti laukeevan, niin olisin kiertänyt tän auton kaukaa.
    Kyllä tämä on itsessään hyvinkin persusuotettava moottori, eikä varmasti itsekseen synnytä tämän tyyppistä vauriota.
    Eli kyllähän siellä on täytynyt huohotin jäätyä ja sitä kautta pytyt täyteen öljyä, joka taas mahdollistaisi ko.vaurion.
    Eli noin vaan itsekseen tällaista ei voi tapahtua, vaan perusongelma on jossakin muualla kuin moottorissa itsessään.

    Comment

    • BeMNNN
      Newbiemmer
      • Sep 2013
      • 9
      • Hyvinkää

      #17
      Joo, siis totta kai häikkä on ns. ratin takana. Vähän tuollainen vanhempi herrasmies autolla ajeli sen pari viikkoa niillä kauheilla -30c pakkasilla tuolla keski-suomessa, tosiaan sellasta max. 1,5km matkaa päivittäin, niin epäilen myös, niinkuin sanoit, että vesihän sinne koneeseen on pässyt jäätymään.Auto ei ole mun, joten tälläsellä huonolla hoidolla/ajolla ei voi autoa syyttää kyllä, että laukes.

      Tästä viisastuneena en enää itse ajele vaan pikkumatkaa, vaan olen vaihtanut pikkumatkoille auton pyörään

      Toivottavasti joku tosta saa vielä auton...Tai siis jaksaa ja osaa tehdä. Nätti auto ja hyvä kun muuten on kaikin puolin.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #18
        Originally posted by BeMNNN View Post
        Joo, siis totta kai häikkä on ns. ratin takana. Vähän tuollainen vanhempi herrasmies autolla ajeli sen pari viikkoa niillä kauheilla -30c pakkasilla tuolla keski-suomessa, tosiaan sellasta max. 1,5km matkaa päivittäin, niin epäilen myös, niinkuin sanoit, että vesihän sinne koneeseen on pässyt jäätymään.Auto ei ole mun, joten tälläsellä huonolla hoidolla/ajolla ei voi autoa syyttää kyllä, että laukes.

        Tästä viisastuneena en enää itse ajele vaan pikkumatkaa, vaan olen vaihtanut pikkumatkoille auton pyörään

        Toivottavasti joku tosta saa vielä auton...Tai siis jaksaa ja osaa tehdä. Nätti auto ja hyvä kun muuten on kaikin puolin.
        Siis siellä on huohotinputki päässyt keräämään ilmankosteudesta ”kylmälimaa/öljyn ja veden sekoitusta”, joka sitten on jäätynyt tulpaksi huohotinputkeen.
        Tämän jälkeen koneen öljyt ovat paenneet imusarjan kautta sylintereihin, jonka jälkeen täyttyessään venttiilit eivät enään ole mahtuneet avautumaan ja jonkin kun on pakko antaa periksi, on se ollut nokan pukit.
        Kyse ei ole varsinaisesti ”huonosta” hoidosta, vaan siitä että huohotinputkessa ei ole ollut lämmitystä/suojaa ja käytetyt öljyt ovat olleet vanhat/ja tai Suomen talveen sopimattomat(Teboil Diamond minimoi kylmäliman muodostumisen juuri tällaisissa tapauksissa).
        Pitkät kylmänkosteat jaksot ja kannattaa aina välillä vetää jokin pidempi lenkki pahvi syylärin edessä, jolloin tuo huohotinputkeen kertyvä kylmälima sulaa pääosin pois.
        ko.huohotinputki kannattaa myös vaihtaa aina joskus uuteen, jolloin se kerää huomattavasti vähemmän limaa kuin vanha karstoittunut putki...ja toki asentaa vähintään jonkinlainen eristys ko.putkeen.

        Comment

        • BeMNNN
          Newbiemmer
          • Sep 2013
          • 9
          • Hyvinkää

          #19
          Kiitos Hemi tosi paljon! Oot selventänyt mulle tätä asiaa enemmän kun kukaan mekatsu kenen kanssa oon autoa pohtinut. Itse olen vasta alotteleva harrastaja, niin ei ole kaikki asiat ihan hallussa vielä. Kiitos

          Öljy oli joko Castrolin tai teboilin 5-30, en muista :think

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #20
            Originally posted by BeMNNN View Post
            Kiitos Hemi tosi paljon! Oot selventänyt mulle tätä asiaa enemmän kun kukaan mekatsu kenen kanssa oon autoa pohtinut. Itse olen vasta alotteleva harrastaja, niin ei ole kaikki asiat ihan hallussa vielä. Kiitos

            Öljy oli joko Castrolin tai teboilin 5-30, en muista :think
            Sillä on todella iso ero oliko öljy Castrollin vai Teboilin tuote, varsinkin jo kyse on Teboilin Diamondista?
            Toki Teboillakin suojaamattoman/lämmittämättömän huohottimen voi saada jäätymään -30-asteen pitkään jatkuvissa pakkasissa, mutta pikkuisen enemmän se vaatii aitoa yrittämistä kuin Castrollin tuotteilla.

            Comment

            • JJT
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6694
              • .......

              #21
              M52:ssa kun jäätyi huohotin niin eristin venttiilikopalta lähtevän putken ihan normaali putkieristeellä. Majoneesin tulo väheni n.90%.
              Ja Teboil diamond oli öljy.
              Myyn:
              M10/20/52 E30-E36 osia

              Comment

              • apina
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2004
                • 274
                • Espoo

                #22
                Originally posted by Hemi View Post
                Sillä on todella iso ero oliko öljy Castrollin vai Teboilin tuote, varsinkin jo kyse on Teboilin Diamondista?
                Toki Teboillakin suojaamattoman/lämmittämättömän huohottimen voi saada jäätymään -30-asteen pitkään jatkuvissa pakkasissa, mutta pikkuisen enemmän se vaatii aitoa yrittämistä kuin Castrollin tuotteilla.
                Mikä diamond versio olisi optimaalisin jäätymisen eston kannalta?

                -Teboil Diamond 5W-30
                -Teboil Diamond Carat III 5w-30
                - Teboil Diamond FS 5w-30
                318iA Touring -02
                ex 316 2.5l -87
                ex 525tdsA Touring -95

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  Originally posted by apina View Post
                  Mikä diamond versio olisi optimaalisin jäätymisen eston kannalta?

                  -Teboil Diamond 5W-30
                  -Teboil Diamond Carat III 5w-30
                  - Teboil Diamond FS 5w-30
                  Tähän taitaa olla mahdoton vastata(Teboil nyt yleensäkkin tehty vähän kylmempiä olosuhteita painottaen, että lieneekö näissä isoja eroja lainkaan)?
                  Itse käytän lähes joka omassa ja vaihturilaitteessa mihin vain luokitukset riittää 5W-40W Diamondia tai Diamond Dieseliä ja täyttä jäätymistä en näillä ole saanut aikaiseksi missään autossa.

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    #24
                    Originally posted by BeMNNN View Post
                    Hahah! Pitäisi vaan siis uskoa, ettei pukkeja yksistään kannata vaihtaa, romikselta kysyin, niin eipä suostuneet myymään pelkkiä pukkeja vaikka sopivia olisi löytynyt
                    Siis tuollainen rakennelmahan on tehty niin että laakerit on aarporattu siihen kanteen ja pukkeihin pukkien ollessa paikoillaan. Jos vaihdat pukit toisesta kannesta puolet laakerista on toisesta porauksesta ja puolet toisesta ja nokka-akselin pyöriminen yhtään kierrosta ehjänä on erittäin epätodennäköistä.

                    Jos sen alkuperäisen kannen haluaa uudistaa toisen kannen pukeilla pitää pukkeja sipaista vähän matalammiksi ja linjaporata uusi laakerilinja -> miksi ei käyttää samantien sitä kantta josta ehjät pukit.....

                    Ja itse viasta epäilisin jaon hypänneen pahasti josta venttiili-mäntä kosketus ja korkanneet pukit, vaikka sitä öljyä tulis huohottimesta kuinka sylinteriin niin ei venttiilit/ venttiilikoneisto siitä hajoaisi, puristustahdissa ne venttiilit ovat kiinni ja imu-poistotahdissa auki joten missään tilanteessa venttiilikoneisto ei työnnä venttiiliä kohoavaa painetta kohtaan.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎