Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46: eri perät

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antza
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 2143
    • Espoo

    E46: eri perät

    E46:ssa on moottorista ja vaihteistosta riippuen eri välityksellä olevia periä. Esim 328:n (manuaali) vakio on 2.93 ja 320:n (2.2l 6-syl) 3.38. Onko näiden "järeydessä" suuria eroja? Eli kestääkö vaikkapa tuo 320:n perä jos lyö kiinni suurempimoottoriseen versioon? Vai onko niin, että välityssuhdetta lukuunottamatta esim. 6-sylinteristen perät ovat samanlaisia?
    Current rides:
    F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

    Previous rides:
    E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci
  • Blitz
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 260
    • Helsinki

    #2
    Originally posted by Antza
    E46:ssa on moottorista ja vaihteistosta riippuen eri välityksellä olevia periä. Esim 328:n (manuaali) vakio on 2.93 ja 320:n (2.2l 6-syl) 3.38. Onko näiden "järeydessä" suuria eroja? Eli kestääkö vaikkapa tuo 320:n perä jos lyö kiinni suurempimoottoriseen versioon? Vai onko niin, että välityssuhdetta lukuunottamatta esim. 6-sylinteristen perät ovat samanlaisia?
    Kyllä se kestää, mutta joudut siirtämään tuossa tapauksessa(320->328) vanhasta perästä akseleiden kiinnityslaipat uuteen perään. 323-328 on samat kiinnityslaipat.

    Voin kyllä suositella perän vaihtoa, koska itsellä on 328:ssa 323Cic:n 3.23-perä ja mukavasti ripeämmin kiihtyy kuin vakiolla.
    X35i N54 imuventtiilien pähkinäpuhallukset
    YV:llä lisätietoja

    Ex. E92 335i MOTIV 900 Single turbo
    996 Turbo X50
    500whp.net

    Comment

    • Antza
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2002
      • 2143
      • Espoo

      #3
      Originally posted by Blitz
      Kyllä se kestää, mutta joudut siirtämään tuossa tapauksessa(320->328) vanhasta perästä akseleiden kiinnityslaipat uuteen perään. 323-328 on samat kiinnityslaipat.

      Voin kyllä suositella perän vaihtoa, koska itsellä on 328:ssa 323Cic:n 3.23-perä ja mukavasti ripeämmin kiihtyy kuin vakiolla.
      Tuo laippahomma olikin jo tiedossa. Ilmeisesti onnistuu kuitenkin suhteellisen kivuttomasti, vai? Entä 325, onko sen perässä (3.15) kans eri laipat?

      Mitä olen lukenut niin perän vaihto vaikuttaa huomattavasti enemmän kuin putkisto-vapaavirtaussuodin-tuningteippi -viritykset.

      Voisin joskus ihan mielenkiinnosta tulla kyytiisi niin näkisi ennen kuin itse vaihtaa, millainen vaikutus on.
      Current rides:
      F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

      Previous rides:
      E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

      Comment

      • Blitz
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 260
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by Antza
        Tuo laippahomma olikin jo tiedossa. Ilmeisesti onnistuu kuitenkin suhteellisen kivuttomasti, vai? Entä 325, onko sen perässä (3.15) kans eri laipat?

        Mitä olen lukenut niin perän vaihto vaikuttaa huomattavasti enemmän kuin putkisto-vapaavirtaussuodin-tuningteippi -viritykset.

        Voisin joskus ihan mielenkiinnosta tulla kyytiisi niin näkisi ennen kuin itse vaihtaa, millainen vaikutus on.
        325:ssä on samat laipat. Eikä niiden vaihtaminenkaan ole iso homma: vetoakseleiden laipat lähtee vetämällä ja kampiakselin laippa on yhdellä mutterilla kiinni, jonka kiristäminen tosin vaatii vähän tarkkuutta ettei perä ala huutamaan...

        Samaa olen kanssa lukenut perän vaihdon vaikutuksesta. Perän vaihdossa on ainakin se hyvä puoli, että se varmasti muuttaa auton käytöstä toisin kuin useat bolt-on-osat. Perän vaihdon jälkeen kun vielä korottaa kierroksenrajoittajaa(lastu/ohjelmointi), niin siitä saa täyden hyödyn. Itsellä on tämä vielä tekemättä.

        Voit toki tulla kyytiin, lähetä vaikka pm:ää.
        X35i N54 imuventtiilien pähkinäpuhallukset
        YV:llä lisätietoja

        Ex. E92 335i MOTIV 900 Single turbo
        996 Turbo X50
        500whp.net

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎