memebuy23buy

N42 mystinen käyntihäiriö, apuja kaivataan. Jakopää on kohdallaan.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pellikka
    Newbiemmer
    • Sep 2013
    • 14
    • Oulu

    N42 mystinen käyntihäiriö, apuja kaivataan. Jakopää on kohdallaan.

    Terve!

    Ostin -02 318i:n kuuluisalla N42-moottorilla ja käyntihäiriötä tutkiessa alkaa loppua kohta järki ja aika. Jos joltain tätä kautta sattuisi löytymään vastaavasta kokemusta. Itse tutkinu ja pähkäilly moneen kertaan, parikin bmw-spesialisti tuttua tutkinu bmw-testereillä ja tutulla korjaamolla on mietitty hommaa ja ei vieläkään ole selvillä. Auto siis ostettu jo viallisena.

    Vikakoodeja ollut: Laturin yhteysvirhe ja sytytyskatkoksia, joista aiheutuu katin vikakoodi. Kiertovesipumpun maavuotoa herjaa myös.

    Tehtyä hommaa on jo takana:

    -Jakopääremontti kaikkine osineen ja oikeilla työkaluilla
    -Huohotin käyty läpi, putsattu ja uutta letkuakin
    -Imusarja irrallaan sekä paikallaan bräkleenillä tutkittu vuotojen osalta
    -Uusi ilmamassamittari
    -Uudet tulpat
    -Kokeiltu ehjästä autosta map, laturi, ilmamassamittareita ja kampianturi
    -Konehuoneesta kaikki ecun lähellä olevat liittimet putsattu, puolien johtosarja tutkittu, laturilta akulle johdot putsattu ja tutkittu
    -Maadotettu kaapeleilla kannesta suoraan akulle ja iskaritolppaan
    -Valvetronic ja vanos testerien mukaan pelaa(ihme kyllä)
    -Radion perästä jopa vahvistimen herätejohtoa kokeiltu irti
    -Kiertovesipumpun ja lähestulkoon jokaisen konehuoneen vehkeen johtoja kokeiltu poistaa ja käytelty
    -Suuttimia ja puolia vaihdettu ristiin, ei vaikutusta

    Käy siis satunnaisesti ja etenkin lämpimänä adaptioiden nollauksen jälkeen jopa välillä oikein. Muuten tyhjäkäynnillä tuputtaa ja käynnin epätasasuus on testerillä 5 ja -5 välillä tasasesti. Ajossa rytkyttää kans ja vikavalo palaa.

    Ilmamassamittarin johto irti toimii ja kiertää melkein oikein. Mapin johto irti suorastaan hyvin lämpimänä ja ajossa toimi täysin. Eli mekaanista vikaa moottorissa tuskin on.

    Mystiset puolet:

    -Leimalla huomattiin että parkit tavallaan sykki välillä kirkkaammaksi
    -Samalla reissulla radio alkoi kuulua huonosti heti käynnistämisen jälkeen
    -Testerillä rassatessa yhden kerran sisävalo kirkastui ja kävi oikein saman tien ja käynnin epätasasuus nollassa
    -Satunnaisia hetkiä saattaa pelata, mutta on turhan harvassa
    -Imm vaihdon jälkeen kävi yhen starttauksen jälkeen oikein ja seuraavalla ei.

    Kaverin autossa oli samanlainen käynti kun yksi puola oli rikki. Minun yksilö kävi omillaan, ehjiksi toisessa autossa koetuilla ja sillä yhdellä rikkinäisellä kaikilla yhtä huonosti

    Eli kuin olisi puolavika ja jostain sähkösestä häiriöstä tai virran/maan ongelmasta johtunee. Mutta nyt kokemuksia mistä ihmeestä?
  • MAKELA
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2011
    • 497
    • Kymenlaakso

    #2
    Mulla oli joskus aika samanlaista "mystistä" vikaa n46 moottorissa. Lopuksi viaksi selvisi viallinen katalysaattori.. Ja oireet myös vaihtelivat / välillä kävin jotenkin..

    Comment

    • Alpina E34
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2005
      • 1122
      • Masku

      #3
      Originally posted by MAKELA View Post
      Mulla oli joskus aika samanlaista "mystistä" vikaa n46 moottorissa. Lopuksi viaksi selvisi viallinen katalysaattori.. Ja oireet myös vaihtelivat / välillä kävin jotenkin..
      Oliko tukossa?

      Luulis näistä menevän helpommin tukkoon kun osa työntää öljyä putkeen.
      E34 Lenz 536ds -89

      E34 osille tarve:
      https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

      Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
      Originally posted by T3
      BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
      'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

      Comment

      • Pellikka
        Newbiemmer
        • Sep 2013
        • 14
        • Oulu

        #4
        Sehän se on mielessä käyny mutta tuskin tukkosella katilla kävis sen paremmin jos ottaa jostain johdon irti?

        Nyt se yks päivä pelasi jopa kylmänä täysin ja annoin käydä lämpimäksi pihalla. Toimi täysin oikein. Sammutin ja aattelin kokeilla myöhemmin uusiksi. Muutaman tunnin päästä ei enää käynyt oikein vaan tuputti taas.

        Seuraavana ajatuksena kokeilla puolan relettä vaihtaa ehjästä autosta olettaen että tuossa semmonen on. Ja sitten ruettava tutkimaan sulaketaulut ja johdotukset sisältä eculle. Ja siitä väyläkiskosta jos kytkis irti laitteita yks kerrallaan, josko joku auttaisi.

        Jos ei johdotuksesta vikaa löydy, pitänee avata ecu ja tutkia se.

        Comment

        • mynni
          Bimmer Rookie
          • Jan 2006
          • 159

          #5
          kuulostaa siltä, että valvetronic akseli/keinuvivut on kulunut
          Last edited by mynni; 02-03-2016, 16:33.
          ex: e61 525da -07 lci "m-sport"
          ex: e46 316 touring -02
          ex: e39 523i -96
          ex: e36 325i coupe avus edition -94
          ex. e28 520i -85
          ex. e21 316/2.0 -77

          Comment

          • mynni
            Bimmer Rookie
            • Jan 2006
            • 159

            #6
            tuli tuplana
            Last edited by mynni; 02-03-2016, 16:32.
            ex: e61 525da -07 lci "m-sport"
            ex: e46 316 touring -02
            ex: e39 523i -96
            ex: e36 325i coupe avus edition -94
            ex. e28 520i -85
            ex. e21 316/2.0 -77

            Comment

            • Convertible
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2003
              • 2638
              • Turku

              #7
              Juu, se epäkeskoakseli.
              F25 X3 35d
              E87 118i
              E46 330ti
              E46 M3
              E30 M3
              E30 M3 Convertible
              Z3 Roadster

              Comment

              • Pellikka
                Newbiemmer
                • Sep 2013
                • 14
                • Oulu

                #8
                Voiko se mennä valvetronicin testeistä läpi jos on kulunut?

                Voiko toimia oikein kuluneella akselilla, jos on imm tai map liitin irti?

                Jos valvetronicin asentoanturin tai säätömoottorin piuhan ottaa irti niin ei kumpikaan paranna käyntiä. Jos se on kulunu niin eikö pitäs ilman asentotietoa mennä vikatilaan ja toimia paremmin? Eihän se akseli joka kohdasta kulu pilalle.

                Comment

                • Pellikka
                  Newbiemmer
                  • Sep 2013
                  • 14
                  • Oulu

                  #9
                  Nyt sitä taas vähä ihmettelin. Nollasin koodit ja adaptiot inpalla. Alkoi toimimaan ihan oikein ja toimi jopa ihmeen pitkään. Ajamaan pystyy hyvin, tyhjäkäynti välillä hytkyttelee ja vikavalo sytty motarilla muttei vaikuttanut käyntiin.

                  Kai se ei pelais missään vaiheessa oikein jos valvetronic olisi kulunut? Voiskohan se valvetronicin asentotunnistin tehä tuommosta kun tuntuu että saattaa seuraavassa startissa pelata taas huonosti. Jos se hukkaa asennon? Ei kyllä anna vikakoodia siitäkään.

                  Ajattelin ajella ja kokeilla onko siinä katit vähä tukossa kun edellinen omistaja oli ajanu vielä huonommin pelaavana ja huohotin tukossa ihan huoletta menemään.

                  Pitää läppärin mukana niin voi aina poistaa koodit

                  Illan ajelun koodeina oliki nyt nämä, ilman sytytyskatkoksia.

                  [IMG][/IMG]

                  [IMG][/IMG]
                  Last edited by Pellikka; 04-03-2016, 19:48.

                  Comment

                  • mynni
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2006
                    • 159

                    #10
                    mulle on tullut mystisiä käyntihäiriöisiä vianhakuun useita, joihin on tehty ja vaihdettu "kaikki mahdollinen" niin, näissä kaikissa on ollut valvetronic vika, joko akseli kulunut , keinut tai molemmat,
                    tuon omanki hain autoliikkeestä kun joku oli laittanut vahingon kiertämään, oli vaihdettu osia vaikka mitä, vaihdoin pelkän akselin ja auto pelaa hyvin
                    ex: e61 525da -07 lci "m-sport"
                    ex: e46 316 touring -02
                    ex: e39 523i -96
                    ex: e36 325i coupe avus edition -94
                    ex. e28 520i -85
                    ex. e21 316/2.0 -77

                    Comment

                    • Pellikka
                      Newbiemmer
                      • Sep 2013
                      • 14
                      • Oulu

                      #11
                      Se tuossa hämää että se toimii välillä nyt. Eli parannusta on tullut jatkuvaan tuputukseen. Eilisillan ajolenkin jälkeen ei tähän astista normaalia sytytyskatkoskoodia pukannu ollenkaan.

                      Valvetronic-testin ajan kävi ääriasennosta ääriasentoon samalla lailla, millään akselin asennolla ei sen kummempi. Tuo viittaisi siihen että keinut olisi kulunut, kun akseli tuskin olis tasasesti pilalla. Jos taas ne keinut olis kulunut eikä akseli, niin vois luulla ettei millään adaption nollauksella ala toimimaan paremmin?

                      Venttiilit tuskin hulluna vuotaakaan ku startatessa puristuspaine 14,5bar joka pytyssä. Kuumana ja kylmänä.

                      Comment

                      • Pellikka
                        Newbiemmer
                        • Sep 2013
                        • 14
                        • Oulu

                        #12
                        Ajossa inpalla tutkiessa selvisi että toinen ennen kattia olevista lambdoista on täysin mykkä. Lambda irti nollasin adaptiot ja sen jälkeen auto alkoi käymään hyvin valvetronic asentotunnistimen johto irti. Aiemmin ei johdon irrotus vaikuttanut mitään.

                        Aattelin sitte tarkistaa sen valvetronicin johdot ja käytin venakopankin pois kun kerran vikatilassa pelasi. Ei missään mitään kulumaa tai vikaa nähtävissä. Se epäkeskoakseli näytti minusta niin hyvältä ku voi näyttää.

                        Toivotaan että korjaantuu ihan lambdalla. Vetää kai se sekasin valvetronicin myös jos kahen pytyn lambdan jännite on -0,98V. Loppuviikosta selvinnee.

                        Comment

                        • Dualfun
                          Moderator
                          • Jan 2003
                          • 17872
                          • PKS

                          #13
                          Huomio kiinnittyi noihin sähköpuolen erikoisuuksiin.

                          Paljonko latausjännite moottori käynnissä? T.s. Onko laturi tai laturin jännitteensäädin ok?
                          Last edited by Dualfun; 08-03-2016, 14:13.
                          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                          E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

                          E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                          G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                          Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                          Comment

                          • Pellikka
                            Newbiemmer
                            • Sep 2013
                            • 14
                            • Oulu

                            #14
                            Lataa 14,1V kuten kaverin ehjä n42.

                            Nyt on lambda vaihdettu.

                            Uudella lambdalla vika oli helppo paikallistaa. Nyt kun valvetronicin tunnistimelta ottaa piuhan pois, alkaa käydä heti oikein. Eli siellä on jokin kulunut. Epäkeskoakseli näyttää hyvältä niin lienee sitten ne välivivut entiset.

                            Ois se helppoa jos tuon koko valvetronicin vois vain koodata pois. Hyvin pelaa ilmankin säätöä vikatilassa. Nyt ei sytytä vikavaloja enää kun on uusi lambda.

                            Kai sen valvetronicin saa vaihdettua ilman että tarvii nokkia ja sitä kautta jakoa purkaa? Näytti ainakin mahdolliselta.

                            Comment

                            • suppari
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2006
                              • 4048
                              • Turku

                              #15
                              Originally posted by Pellikka View Post
                              Lataa 14,1V kuten kaverin ehjä n42.

                              Nyt on lambda vaihdettu.

                              Uudella lambdalla vika oli helppo paikallistaa. Nyt kun valvetronicin tunnistimelta ottaa piuhan pois, alkaa käydä heti oikein. Eli siellä on jokin kulunut. Epäkeskoakseli näyttää hyvältä niin lienee sitten ne välivivut entiset.

                              Ois se helppoa jos tuon koko valvetronicin vois vain koodata pois. Hyvin pelaa ilmankin säätöä vikatilassa. Nyt ei sytytä vikavaloja enää kun on uusi lambda.

                              Kai sen valvetronicin saa vaihdettua ilman että tarvii nokkia ja sitä kautta jakoa purkaa? Näytti ainakin mahdolliselta.
                              Pitää siitä jakopää purkaa ja imunokkahan nousee koko valvetronic paketin mukana. Ei kyllä kannata viimeisiä satasia säästää ja olla vaihtamatta sitä akselia samalla.
                              sigpic
                              P:0409699000

                              JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                              tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                              huollot/korjaukset!

                              BMW E&F sarjaan.
                              Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                              8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                              AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                              Comment

                              Working...
                              X