Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 iänikuinen vanos

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Topittaja
    Newbiemmer
    • Aug 2015
    • 27
    • Helsinki

    E46 iänikuinen vanos

    Elikkäs. 323 -99 alkanu rallattamaan. Kuuluu kylmänä suht ilosesti siinä 1,5-3k kierroksilla. Lämpimällä koneella hiljaisempi. Ääni tosiaan kuuluu 98%todennäköisyydellä koneen etuosasta perinteistä ruuvimeisseliä stetoskooppuna käyttäen

    Jakoketjun alempi kiristin vaihdettu ja vaikutti tosi timmiltä eikä äänen kannalta mitään vaikutusta joten uskon että syy ei siinä ole. Autolla ajettu reilu 200k ja vanosta ei ole ilmeisesti koskaan huollettu joten tämäkin voisi hyvin vahvasti sen vaivoihin viitata.

    Elikkäs kysymys kuuluukin onko tuossa omassa M52 vai M52TU?

    Ja sellaista vielä että onko uuden vanos yksikön ostamisessa mitään järkeä vai kannattaako ennemmin hommata se joku "rattlekit" mihin ilmeisesti siis sisältyy vanoksen O-renkaat tms? (Tästä jos jollain tietoa olisin kiitollinen linkistä)

    Sellainen vielä askaruttaa että voiko ääntävä vanos rikkoa jotain muuta vai voinko huoletta ajaa sen 2vk että saan palkan ja voin alkaa fixaamaan?
  • jonsered92
    BTCF Member
    • Jun 2012
    • 470
    • JKL

    #2
    TU-koneet tais tulla vuoden 98 lopussa. Voithan varmistaa asian esim bilteman sivuilta rekkarin kautta Uus vanosyksikkö maksaa maltaita, joten ite lähtisin korjaussarjoilla liikenteesee. Toho en osaa vastata rikkooko se mitään ku rallattelee.
    Nyt:e60 530xda herkuilla
    ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #3
      E46 ei ole käsittääkseni valmistettu M52, vaan kaikki on M52TU (jos on M52). Beisan systems sivuilta löytyy tietoa sekä tiivisteet. http://beisansystems.com/products.html
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Topittaja
        Newbiemmer
        • Aug 2015
        • 27
        • Helsinki

        #4
        Eei näytä biltema sitä :/ olikoha 8/1999 valmistettu mitä nyt salavalikon kautta katoin ja tosiaa toi koneen etuosa näyttäis siltä että tuplavanos eli M52TU(?).

        Joo se uus vanoshärpäke n.590e tais olla et se ei kauheesti innostais. Samoin laakkosella toi vanos remppa 1000-2000e ja tosiaa siellähä eivät kai suostu muutaku vaihtamaa kokonaa uuden.

        Se vielä askaruttaa et voiko niiden vanos solenoidien toimintaa testata mitenkää ja pitäiskö ne uusia sen rempan yhteydessä? Niittenhän kait pitäis iskee jotain vikakoodia jos ovat rikki(?)

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by Topittaja View Post
          Eei näytä biltema sitä :/ olikoha 8/1999 valmistettu mitä nyt salavalikon kautta katoin ja tosiaa toi koneen etuosa näyttäis siltä että tuplavanos eli M52TU(?).

          Joo se uus vanoshärpäke n.590e tais olla et se ei kauheesti innostais. Samoin laakkosella toi vanos remppa 1000-2000e ja tosiaa siellähä eivät kai suostu muutaku vaihtamaa kokonaa uuden.

          Se vielä askaruttaa et voiko niiden vanos solenoidien toimintaa testata mitenkää ja pitäiskö ne uusia sen rempan yhteydessä? Niittenhän kait pitäis iskee jotain vikakoodia jos ovat rikki(?)
          Eikä uutta vanosta muutenkaan ole oikein järkeä laittaa kun niissä on ne samat tiivisteet, jotka kuitekin taas menee huonoksi. Beisan tiivisteet on paremmasta materiaalista tehty ja kestävä pidempään. Vanosten toimintaan voi katsella vaikka INPA:lla ja ajaa halutessaan Vanos testin.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • poteroa
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2010
            • 311
            • Tuusula

            #6
            Näet sen koneen tyypin www.bmwvin.com sivuilta 7 viimeisen runkonumeron perusteella.
            Pitäs toimia vielä tuon ikäseen.
            E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
            E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

            Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
            Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
            Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
            Ex: E34 520i "winter wagen"
            Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
            Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
            Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #7
              Mikäli koneen tyyppi epäilyttää niin avaa konepellin ja katsoo.. Näkee heti kun vilkaisee vanosta.

              M52TU



              M52

              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Topittaja
                Newbiemmer
                • Aug 2015
                • 27
                • Helsinki

                #8
                Kiitos vastauksista. TU koneellahan tämä tosiaan. Mites eikös vanos toimi öljynpaineella ainakin aika pitkälti eli se selittäis sen kovemman ääntämisen kylmällä koneella.

                Comment

                • J-Beat
                  Aluevastaava
                  • Jun 2005
                  • 3059
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Inpalla pystyy tekemään vanos-testin.

                  Beisanin anti-rattle kit ei pidä sisällään tiivisteitä vaan pelkät aluslevyt. Vanoksen männät avataan ja neulalaakerien alle tulee paksummat aluslevyt joilla poistetaan akselille tuleva tyypillinen päittäisvälys.

                  Vanoksen tiivisteitä saa myös KL-varaosista.

                  Jos et ole varma mistä rallatus kuuluu, kannattaa Disa tsekata myöskin. Se pitää meinaan aika vaikeasti paikannettavaa veikeän kuuloista rallatusta kun sen läppäakselin kantikas kartio kuluu pyöreäksi.
                  Myydään:
                  Uutta ja käytettyä osaa! e21, e30, e31, e32, e36, e34, e38, e46

                  K-S Connection
                  Ajossa: e46 330ci -00 "SemiCamo", e91 330xd Touring

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎