Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Coupe alustan uusinta ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Koskan
    Newbiemmer
    • Apr 2016
    • 2
    • Helsinki

    E46 Coupe alustan uusinta ?

    1999 323 Ci :stä on alusta vaihtokunnossa: perä roikkuu, yksi iskari sökö jne. Kaikki menee vaihtoon.

    Auto on alkuperäisessä set-upissa ja ajattelin sen (klassikkona :-) suunnilleen sellaisena pitääkin. Pari kysymystä mietityttää:

    - Mistä alkuperäisiä osia kannattaisi tilata/hakea?

    - Onko alkuperäisalustalle edullisempaa, mutta laadukasta vaihtoehtoa?
    Pudotusta tai jäykennystä en kaipaa.

    - Kannattaako jousten ja iskareiden ohella vaihtaa muutakin? Kumipuslia tms.
    Nyt auto ja voimansiirto eivät ole ihan "yhtä puuta"

    - Kulmat menee säätöön - pitäisikö jotain muutakin kiristää/säätää samalla?

    Vinkeistä kiittäen !
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2310
    • Uusimaa

    #2
    Originally posted by Koskan View Post
    - Mistä alkuperäisiä osia kannattaisi tilata/hakea?
    Alustaan ei kannata laittaa alkuperäisiä OEM osia, koska käytännössä samat osat saa puolet halvemmalla osavalmistajilta suoraan. Eli niiltä samoilta jotka valmistavat nämä BMW-leimalla varustetut OEM-osat (=Lemförder/Sachs). Ellet sitten välttämättä halua mukaan hyper-arvokkaita BMW-logolla varustettuja paffilaatikoita.

    Edullisimmin osat saat saksasta tilaamalla. Ero kotimaisiin liikkeisiin on luokkaa 20-40%. Itse tilaan parin viikon välein tavaraa Autoteilemannilta ja Profiteilelta, jotka olen havainnut edullisimmiksi, nopeimmiksi ja varmimmiksi toimittajiksi.

    Originally posted by Koskan View Post
    - Onko alkuperäisalustalle edullisempaa, mutta laadukasta vaihtoehtoa? Pudotusta tai jäykennystä en kaipaa.
    Alkuperäisalustalle erinomainen vaihtoehto on Lesjöforsin valmistamat M-Sport-jouset ja niiden kaveriksi Sachs Advantaget. Se vastaa jotakuinkin tarkalleen OEM-kokoonpanoa (sport-suspension), joka on aika mukava ja toimiva kompromissi. Samalla tietysti pitää vaihtaa yläpään laakerit (Lemförder tai Sachs).

    Yleensä nuo Lesjöforsin M-jouset jättää auton n.10mm korkeammalle kuin alkuperäiset kuoleentuneet M-jouset. Sitten jos haluaa hifistellä, voi laittaa pari ylimääräistä satasta Konin FSD-pumppuihin, joka IMO antaa rahalle aika hyvän vastineen. Lesjö-jouset, FSD-pumput ja yläpäät on about 900-1000€/koko kierros. Itse asensin juuri omaan E39:iin ko. kombon ja en voisi paljon tyytyväisempi olla. Samaan aikaan erittäin mukava mutta silti hyvin tukeva ja sporttinen.

    Originally posted by Koskan View Post
    - Kannattaako jousten ja iskareiden ohella vaihtaa muutakin? Kumipuslia tms.
    Nyt auto ja voimansiirto eivät ole ihan "yhtä puuta"
    Tukivarsia vain tarpeen mukaan.

    Alatukivarsien (bumerangivarsien) taaemmat puslat kannattaa tietysti vaihtaa, jos ei ole vielä vaihdettu. Ja kannattaa tarkistaa moottorin ja vaihteiston tukikumit. Nekään ei paljoa kustanna.

    Iskaripakettiin tietysti ne mainitut yläpään laakerit, sekä jousien ylä-/ala kumit, jotka saa vain OEM-tavarana, mutta eivät maksa juuri mitään. Ja iskareiden suojakumisarjat.

    Originally posted by Koskan View Post
    - Kulmat menee säätöön - pitäisikö jotain muutakin kiristää/säätää samalla?
    Eiköhän se noilla ala tuntuman jo aika uudelta
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

    Comment

    • Koskan
      Newbiemmer
      • Apr 2016
      • 2
      • Helsinki

      #3
      Kiitos.

      Arvasin, että täältä löytyy osaamista asiasta :-)

      Heitin tilauksen isomista osista Autoperämiehelle. Ja täytyy hakea loput Laakkoselta. Toivottavasti löytyy hyllystä. Todennäköisesti ei.

      Ja sitten harjoittelemaan vaihtoa; edellinen kokemus on Sierrasta :- )

      Comment

      • MNi
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2008
        • 3143
        • Tampere

        #4
        Vaihda taakse epäkeskopultit ja sen prikat, kulmien säätäjä kiittää.

        Takapään ylätukikumit vain Lemförder tai OEM value line -pakettina. Muuten alkaa kilistä.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎