Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatti ilmastoinnista tuulilasille kuumaa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • M325i
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 1529
    • Etelä-pohjanmaa

    Automaatti ilmastoinnista tuulilasille kuumaa.

    Auto vm. 2003 automaatti ilmastoinnilla,ilmastointi toimii hyviin kylmänä ja ajossa,mutta jos sammutat kuumana ja laittaa uudelleen käyntiin,alkaa tuulilasin suulakkeista tulla kuumaa vaikka ilmastointi täysillä (muista suulakkeista kylmää).
    Ei vikakoodeja ja perussäätö läpille tehty testerillä liikkeessä. Mikähän komponentti viallinen osaako joku sanoa? Ei tee tuota aina vaan välillä ja yleensä ajon jälkeen kun kone lämmin ja laittaa uudelleen käyntiin. :think:think
    E30 ja E46 ///M
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #2
    E60 teki samaa jokin aika sitten. Pari kertaa nupit tyyrpuurista paapuuriin ja odottelua per asento muutama minuutti, loppui kuuman tulo lasille.

    Itse tulkitsin että härveli oli jumissa kun en ollut varmaan pariin vuoteen säädellyt ilmastointia

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14353
      • Oulu

      #3
      Kun auto on unitilassa venttiilit on täysin auki riippumatta ilmastoinnin asetuksista, että sen puolesta ne ei jumi.
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • Esal
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1344
        • Lempäälä

        #4
        Originally posted by zener View Post
        Kun auto on unitilassa venttiilit on täysin auki riippumatta ilmastoinnin asetuksista, että sen puolesta ne ei jumi.
        Kyllä ne vesiventtiilit vaan voi jumitella kummin vaan, jäädä auki tai kiinni. X5 jossa on 2-alueiden ilmastointi teki kumpaakin, yleensä jäi auki eli toinen puoli paahtoleipää kuumaa. Venttiilit on siinä muuten samanlaisia paitsi kaksi samassa rungossa.
        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14353
          • Oulu

          #5
          Originally posted by Esal View Post
          Kyllä ne vesiventtiilit vaan voi jumitella kummin vaan, jäädä auki tai kiinni. X5 jossa on 2-alueiden ilmastointi teki kumpaakin, yleensä jäi auki eli toinen puoli paahtoleipää kuumaa. Venttiilit on siinä muuten samanlaisia paitsi kaksi samassa rungossa.
          No eikai. Mutta systeemi on suunniteltu silleen, että unitilassa venttiilit on täysin auki, eli maadotus katoaa. Eli vaikka et ilmastoinnin säätöihin koske, venttiilit kyllä liikkuu.
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • Esal
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1344
            • Lempäälä

            #6
            Originally posted by Esal View Post
            Kyllä ne vesiventtiilit vaan voi jumitella kummin vaan, jäädä auki tai kiinni. X5 jossa on 2-alueiden ilmastointi teki kumpaakin, yleensä jäi auki eli toinen puoli paahtoleipää kuumaa. Venttiilit on siinä muuten samanlaisia paitsi kaksi samassa rungossa.
            Jahas, taas tullut puhelimella tekstiä mitä en ole kirjoittanut...
            Piti lukea "paahtoi kuumaa"

            Originally posted by zener View Post
            No eikai. Mutta systeemi on suunniteltu silleen, että unitilassa venttiilit on täysin auki, eli maadotus katoaa. Eli vaikka et ilmastoinnin säätöihin koske, venttiilit kyllä liikkuu.
            Tiedän kyllä että lepotilassa virrattomana venttiili on auki.

            Kun otin tuon venttiilin auki, ainoa vika oli se että ventiilin kara pääsee ilmeisesti väljäksi kuluneessa reijässä hieman vinoon, jolloin se jumittuu eikä mene alas. Vika ilmentyi omassa juurikin kuumana. Yhden kerran talvella ei päästänyt lämmintä ollenkaan, muulloin aina päästi liikaa lämpöä. Uudella osalla vika poistui.

            Esim. Inpalla tuota venttiilien liikkumista voi seurata. kun haluttu lämpötila on saavutettu ja venttiili alkaa pätkimään virtausta, samalla jumittunut venttiili helposti lähtee liikkeelle.

            Tuo aloituksessa mainittu vain lasille tuleva kuuma voi selittyä vaan sillä että se keskisuulakkeiden välissä oleva säätörulla on sinisellä eli viileämmällä jolloin kojelaudan suuttimiin saa erilämpöistä. Muutoinhan se ilma tulee saman kennon läpi kaikkiin.
            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

            Comment

            • M325i
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 1529
              • Etelä-pohjanmaa

              #7
              Originally posted by Esal View Post
              Jahas, taas tullut puhelimella tekstiä mitä en ole kirjoittanut...
              Piti lukea "paahtoi kuumaa"



              Tiedän kyllä että lepotilassa virrattomana venttiili on auki.

              Kun otin tuon venttiilin auki, ainoa vika oli se että ventiilin kara pääsee ilmeisesti väljäksi kuluneessa reijässä hieman vinoon, jolloin se jumittuu eikä mene alas. Vika ilmentyi omassa juurikin kuumana. Yhden kerran talvella ei päästänyt lämmintä ollenkaan, muulloin aina päästi liikaa lämpöä. Uudella osalla vika poistui.

              Esim. Inpalla tuota venttiilien liikkumista voi seurata. kun haluttu lämpötila on saavutettu ja venttiili alkaa pätkimään virtausta, samalla jumittunut venttiili helposti lähtee liikkeelle.

              Tuo aloituksessa mainittu vain lasille tuleva kuuma voi selittyä vaan sillä että se keskisuulakkeiden välissä oleva säätörulla on sinisellä eli viileämmällä jolloin kojelaudan suuttimiin saa erilämpöistä. Muutoinhan se ilma tulee saman kennon läpi kaikkiin.


              Keskisuulakkeen rulla on koko ajan kaikista kylmimmälla ja ilmastointi myös täysillä säätöihin ei koskettu välissä ollenkaa kun kuumaa rupesi tulemaan tuulilasille. Keskisuuttimista tullut koko ajan kylmää.
              Ja jos laittaa puhalluksen pelkästään keskisuuttimiin (lasi ja jalkatila puhallus kiinni) kun tulee kuumaa lasille niin sekin ilma menee lämpimäksi vaikka olisi täysillä viileimmällä.
              E30 ja E46 ///M

              Comment

              • Esal
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1344
                • Lempäälä

                #8
                Osa numero 2 vaihtamalla pitäisi korjaantua, sähköliittimen irroitus ei auta kuten tuossa tullut todettua.

                http://bmwfans.info/parts-catalog/E4...s_water_valve/

                Tilapäiskorjauksena kesäaikaan voi laittaa letkuun letkunpuristuspihdit näin itse tein.

                *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎