Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 -2005 puoltaa oikealle,ei puolla...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • expertti
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2005
    • 866
    • Kainuu

    E46 -2005 puoltaa oikealle,ei puolla...

    Autossa oli ostettaessa ongelma että auto ei tahdo kulkea suoraan, vaan rattia kääntäen vasemmalle saa auton pysymään omalla kaistallaan.

    Välillä tosin auto menee jopa ohjaamatta suoraan, mutta pääasiassa ratin käännöllä kulkee suoraan.

    Ongelmat oli siis jo ostettaessa.

    Autoon vaihdettu kaikki etupään puslat (PU puslat nyt) ja uudet alatukivarret. Asentajan mukaan nivelissä oli väljyyttä. Noh, ehdin jo ajattelemaan että uusilla osilla ongelma siis poissa.

    Lisäksi stopparit poistettu ja lisätty pultin reikiin säätövaraa noin 1cm. Mutta säädössä kummastelin ettei tuokaan säätövara riittänyt, sillä oli tavoitteena - 0.15 astetta (joka 17-18" vanteille olisi ok)

    Auto on kahdesti käytetty pyörien suuntauksessa. Ensimmäinen suuntaus korjaamossa jossa osat vaihdettu. Tosin säädöstä en saanut mitään dokumenttia kun korjaamolla ei printteriä laitteissaan... Eikä säätöpaikoissa edessä että takana näkynyt mitään merkkejä siitä että pyöränkulmien säätöihin olisi kajottu pari viikkoa sitten, kaikki oli samassa pölyssä muun alustan kanssa.

    Toinen säätö josta myös printti ohessa tehtiin toisessa korjaamossa. Sielläkään ei saatu alkuperäisiä ongelmia pois.
    Jääkö tuossa enää muuta syyksi kuin että takapäässä on joku pusla niin kulunut aiheuttaa levottumuutta ajoon ja kulkusuuntaa oikealle....?!?!?

    Auto siis E46 330d -2005 ja rengastus 225/45/17. Renkaina Serbialaiset ja joku muu outo valmistaja....

    Takapään Camperiksi olisin halunnut -1.30 noin...., mutta sieltäkin loppui säätövarat.


    Kuva isompana: http://aijaa.com/08CFJL
    Last edited by expertti; 21-05-2018, 00:39.
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    Originally posted by expertti View Post
    Autossa oli ostettaessa ongelma että auto ei tahdo kulkea suoraan, vaan rattia kääntäen vasemmalle saa auton pysymään omalla kaistallaan.

    Välillä tosin auto menee jopa ohjaamatta suoraan, mutta pääasiassa ratin käännöllä kulkee suoraan.

    Ongelmat oli siis jo ostettaessa.

    Autoon vaihdettu kaikki etupään puslat (PU puslat nyt) ja uudet alatukivarret. Asentajan mukaan nivelissä oli väljyyttä. Noh, ehdin jo ajattelemaan että uusilla osilla ongelma siis poissa.

    Lisäksi stopparit poistettu ja lisätty pultin reikiin säätövaraa noin 1cm. Mutta säädössä kummastelin ettei tuokaan säätövara riittänyt, sillä oli tavoitteena - 0.15 astetta (joka 17-18" vanteille olisi ok)

    Auto on kahdesti käytetty pyörien suuntauksessa. Ensimmäinen suuntaus korjaamossa jossa osat vaihdettu. Tosin säädöstä en saanut mitään dokumenttia kun korjaamolla ei printteriä laitteissaan... Eikä säätöpaikoissa edessä että takana näkynyt mitään merkkejä siitä että pyöränkulmien säätöihin olisi kajottu pari viikkoa sitten, kaikki oli samassa pölyssä muun alustan kanssa.

    Toinen säätö josta myös printti ohessa tehtiin toisessa korjaamossa. Sielläkään ei saatu alkuperäisiä ongelmia pois.
    Jääkö tuossa enää muuta syyksi kuin että takapäässä on joku pusla niin kulunut aiheuttaa levottumuutta ajoon ja kulkusuuntaa oikealle....?!?!?

    Auto siis E46 330d -2005 ja rengastus 225/45/17. Renkaina Serbialaiset ja joku muu outo valmistaja....

    Takapään Camperiksi olisin halunnut -1.30 noin...., mutta sieltäkin loppui säätövarat.


    Kuva isompana: http://aijaa.com/08CFJL
    Kulmat itsessäänhän ovat nyt varsin hyvät, eli niistä ei ko.ongelma löydy.
    No, nämähän ovat vain kun mittalaitteet on kiinni ja autolla ei ajeta, eli ne ajonaikaiset voi olla jotakin muuta.
    Jos etupää on välyksiltään varmasti kunnossa, niin ihan ensimmäisenä, mitenkäs takakelkan puslat/kiinnitys?
    Joka tapauksessa perusongelma minun mielestä pitää olla taka-akselilla?
    Ne etupään jäykät puslat yleensä huonontaa tilannetta jos takapää ei ole 100% tikissä?

    Onko käytös muuttunut mihinkään suuntaan ko.korjaus+suuntausproggiksen aikana(kulmissa kuitenkin metty huomattavan paljon parempaan suuntaan?)?

    Comment

    • expertti
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2005
      • 866
      • Kainuu

      #3
      Originally posted by Hemi View Post
      Kulmat itsessäänhän ovat nyt varsin hyvät, eli niistä ei ko.ongelma löydy.
      No, nämähän ovat vain kun mittalaitteet on kiinni ja autolla ei ajeta, eli ne ajonaikaiset voi olla jotakin muuta.
      Jos etupää on välyksiltään varmasti kunnossa, niin ihan ensimmäisenä, mitenkäs takakelkan puslat/kiinnitys?
      Joka tapauksessa perusongelma minun mielestä pitää olla taka-akselilla?
      Ne etupään jäykät puslat yleensä huonontaa tilannetta jos takapää ei ole 100% tikissä?

      Onko käytös muuttunut mihinkään suuntaan ko.korjaus+suuntausproggiksen aikana(kulmissa kuitenkin metty huomattavan paljon parempaan suuntaan?)?
      Taka-akseli puslia olen silmäillyt, samoiten takakelkan kiinnitystä. En ole silmämääräisesti huomannut mainittavaa. Sen sijaan tumpsahtelua kuuluu takaa kun autolla lähtee liikkeelle. Tuo kertonee että jossain on välystä, vai voiko johtua myös kardaanissa olevista välyksistä? Autossa jo 320tkm, eikä tietoa onko alustalle tai kardaanille tehty aikaisemmin mitään. Itsellä on kyllä tarkoitus uusia kytkin, vauhtipyörä ja kardaanin osat(rättinivel, keskilaakeri) samalla.

      Ajomuutos ei oikeastaan kummentunut yhtään etupään uusilla osilla. Noh, ehkä se että nyt ajoittain kulkee myös suoraan. Mutta empä tosin ehtinyt vanhoilla osilla kauaa ajaa, voi olla ettei tuota ehtinyt huomata. Varsinkin kun tulee esiin vasta matka-ajossa, jota vanhoilla osilla ei tullut....

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by expertti View Post
        Taka-akseli puslia olen silmäillyt, samoiten takakelkan kiinnitystä. En ole silmämääräisesti huomannut mainittavaa. Sen sijaan tumpsahtelua kuuluu takaa kun autolla lähtee liikkeelle. Tuo kertonee että jossain on välystä, vai voiko johtua myös kardaanissa olevista välyksistä? Autossa jo 320tkm, eikä tietoa onko alustalle tai kardaanille tehty aikaisemmin mitään. Itsellä on kyllä tarkoitus uusia kytkin, vauhtipyörä ja kardaanin osat(rättinivel, keskilaakeri) samalla.

        Ajomuutos ei oikeastaan kummentunut yhtään etupään uusilla osilla. Noh, ehkä se että nyt ajoittain kulkee myös suoraan. Mutta empä tosin ehtinyt vanhoilla osilla kauaa ajaa, voi olla ettei tuota ehtinyt huomata. Varsinkin kun tulee esiin vasta matka-ajossa, jota vanhoilla osilla ei tullut....

        Villi veikkaukseni on kuitenkin juuri taka-akselin isot puslat, varsinkin jos kuitenkin ”tömähtää” liikkeelle lähdössä.
        Muutenkin tuo 330D alkaa noilla kilsoilla olemaan takapään tuennoistaan melko väsynyt ja oikeastaan aika loppu, mikäli palikkaa ei ole jo reippaasti vaihdettu.
        Tämä näkyy juurikin mm.suuntavakavuuden puuttumisena ja kallistuksiin reagoinnilla kun urat+kallistukset pääsevät ohjaamaan taka-akselia.
        Etupäässä saa olla e46:ssa aika kulunuttakin tavaraa ja oikeastaan vain vetely lisääntyy, mutta taka-akseliston väljyydet=puslien pehmeys näkyy paljon selvemmin ongelmina.

        Kulmat ovat kuitenkin kunnossa, samoin kuin etupääkin nyt, joten oikein mitään muuta ei jää jäljellekkään kuin takapää.
        Niistä kelkan puslista itse lähtisin, koska jos niitä ei ole jo 200tkm:ssä vaihdettu, ne on oikeasti ihan loppu vaikka ei päälleppäin näkyisikään.

        Comment

        • expertti
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2005
          • 866
          • Kainuu

          #5
          ...........Olisiko Kainuu, lähikunnat, Oulu sektorilla joku joka haluaisi ottaa tuon taka-akselin puslien vaihdon hommakseen? Mulla olisi PU puslat mistä laittaa tilalle. Tuli aikoinaan ostettua -2001 ikäiseen, mutta eikö alusta ole ko korimallissa pysynyt samana mallin loppumiseen saakka?!?!?


          Ota YV yhteyttä jos koit että lisätienesti kiinnostaa ja osaamista löytyy.

          Vaihtoehto olisi että ostaisi tuon 300 euron puslatyökalu-sarjan ja koittaisi itse, mutta mielummin maksan tuosta sellaiselle joka noita tehnyt.

          Comment

          • Kojontti
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2014
            • 204
            • Puolanka

            #6
            Mulla on parikin kulkinetta tehnyt tuota joskus ja niissä oli joustintukilaakereissa vika, eli etuiskarin yläpään laakerit. Jää ajoittain jousi jännitykseen kiertosuunnassa. Saksalaisia eivät kyllä olleet mutta rakenne samanlainen.
            ex-E46 330 XD

            Comment

            • expertti
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2005
              • 866
              • Kainuu

              #7
              Originally posted by Kojontti View Post
              Mulla on parikin kulkinetta tehnyt tuota joskus ja niissä oli joustintukilaakereissa vika, eli etuiskarin yläpään laakerit. Jää ajoittain jousi jännitykseen kiertosuunnassa. Saksalaisia eivät kyllä olleet mutta rakenne samanlainen.
              No johan, tuo ei tullut itselle edes mieleen. Voisiko se tosiaan olla tuossa vika. Voiko noiden yläpäiden kuntoa todeta miten(kään) ilman että ottaa jousipakan irti autosta ja purkaa pakan?
              Pitäisikö laakeroinnissa tuntua välystä jos viallinen?

              Jos yläpään laakerointi rikki, voisiko tuo selittää myös sen ettei edes "viilattu" noin 1cm lisäsäätö riittänyt saamaan camper- kulmaa aivan optimaaliseksi (yläpään mutteri vastasi jo iskarin reikään ja lisäksi piti vaihtaa kaulukseton mutterikin sisimpiin iskarin kiinnityspultteihin)?

              Comment

              • Esal
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1344
                • Lempäälä

                #8
                On kanssa ollut ranskalaisissa tuo yläpään laakeri jumissa, ensin paukahtelee rattia enempi kääntäessä. Se tosiaan puoltaa aina sinne mihin asentoon jousi laakereineen on viimeksi jäänyt. Pahimmillaan katkaisee jousen kun kääntää täydet.

                Jos molemmat etupyörät saa ilmaan ja moottori sammuksissa kääntelee...ei saisi palauttaa missään asennossa?
                *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                Comment

                • Jygga
                  BTCF Member
                  • May 2013
                  • 197
                  • Oulu / Kainuu

                  #9
                  Camberin muutosta tuon laakerin en usko kuitenkaan aiheuttavan jos ei kuulat ole kokonaan tippuneet pois ja sen kai luulisi huomaavan muutenkin. Joskus muisteleisin lukeneeni että iskarit voi ajan saatossa taipua niin että vaikuttaa jo camberiin. :think

                  Mutta itsellä vähän samaa ongelmaa kuin aloittajalla eli puoltaa, sitä enemmän mitä enemmän kallellaan tie.
                  Keula täysin läpikäyty (vaihdettu kaikki hammastankoa myöten) ja suunnattu kolmeen kertaan kahden vuoden aikana. Silti tuntuu että keulasta se johtuu kun uusilla kiinanhalpiskumeilla parani joksikin aikaa.

                  Se tosin jaksaa ihmetyttää kun kahdella ensimmäisellä suuntauskerralla minulle oulun point-s:llä sanottiin että kun laittaa keulaan toiselle puolelle camberia asteen enemmän niin ei puolla (koska tie kallellaan). No parani ehkä vähän tämän suhteen sillä kikalla. Mutta kolmannella kerralla sitten kun jouduin osien vaihdon takia uudelleen suuntauttamaan olivatkin laittaneet ihan erilaiset kulmat ja sen jälkeen on lisäoireena rattikin ruennut tärisemään.

                  Aurausta oli muistaakseni n. 3 astetta puolellaan (!?) joka voisi mielestäni aiheuttaa tärinän mutta puoltamista sen kai pitäisi vähentää :think

                  Pitäisiköhän tuota nyt vieläkin suunnata vai johtunekkohan minunkin ongelmat peräpuolesta kuitenkin

                  Taakse on kyllä keinuvarren puslat ja nivelet vaihdettu eikä kukaan ole välystä mistään löytänyt katsastuksessa tai pyöriä suunnatessa vaikka olen käskenyt etsiä...

                  Comment

                  • Antti O
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6935
                    • N/A

                    #10
                    Ootteko kokeillut perus 205/55/16 renkaita? Kannattaa testata.

                    Tässä mun suuntauslappu. 17" pyörillä varsinkin viileällä hieman tuntee uria, mutta 16" pyörillä ei tiedä urista mitään ja on todella suuntavakaa ja hyvä ajaa. Selvästi mun autossa rengaskoko / tyyppi vaikuttaa tosi paljon. 225/45/17 kitkoilla kulkee tosi hienosti myös suoraan.

                    Taakse ei ole vaihdettu kun kynkän etummaiset puslat, eteen on vaihdettu oem kumi/öljy lemförder puslat, ne selvästi rauhoitti menoa vrt. polyuretaanisiin. Alkuperäiset alatukivarret 212tkm.

                    Last edited by Antti O; 28-06-2016, 15:21.

                    Comment

                    • zener
                      Moderator
                      • Oct 2004
                      • 14350
                      • Oulu

                      #11
                      Kokeileppas alkuun vaan kääntää eturenkaat puolelta toiselle.
                      E65 730dA '04 klick
                      F10 520dA '11 klick
                      E34 520iA '91 klick

                      Instagram


                      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                      Comment

                      • Jygga
                        BTCF Member
                        • May 2013
                        • 197
                        • Oulu / Kainuu

                        #12
                        On kokeiltu vaihtaa ja tuo puoltaminen ilmeni jo 15" talvirenkaillakin joten enpä usko että renkaista kiinni olisi. Mitä kuluneemmat ja isommat renkaat niin sitä korostetummin vain.

                        Pitänekkö tosiaan vaihtaa 16" rattaisiin kesälläkin, alkaa mennä henkimaailman hommiksi jo... En vain ymmärrä jos on tehtaalta jopa 18" vanteilla saanu (?), onko ne uutenaki ollu tämmösiä ajaa :think

                        Sitten vain joutuu kerhon tunnukset pois repimään kun eihän se ole enää tuningia jos ei ole lakkavikaisia tingelitangeli lippavanteita

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14350
                          • Oulu

                          #13
                          Entäpä etujarrut? Yks E38 puolti kans sitkeästi ja sittenku tuli etujarrut vaihettua, niin tuli käytettyä etusatulat levällään ja männissä pintaruostetta ja jumitteli. Puoltaminen loppu samalla.

                          Jotkin yksilöt sitten vaatii, että vasen etucamberi pystyyn ja oikealle se -1astetta vähintään, jotta kulkee suoraan. Varsinki volvot. Myös muutama E46 yksilö on vaatinut saman.
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          • Jygga
                            BTCF Member
                            • May 2013
                            • 197
                            • Oulu / Kainuu

                            #14
                            No enpä ole hoksannut mitään vikaa ainakaan, ei täristä jarruttaessa tai laahaa ainakaan huomattavasti. Takajarrut kun takelteli ni rupes lämpiämään, sitäkään ei ole kyllä ilmennyt.

                            Eipä tuo varmaan siltikään haittaa tekisi avata ja herkistellä kun ehtisi.

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by Antti O View Post
                              Ootteko kokeillut perus 205/55/16 renkaita? Kannattaa testata.

                              Tässä mun suuntauslappu. 17" pyörillä varsinkin viileällä hieman tuntee uria, mutta 16" pyörillä ei tiedä urista mitään ja on todella suuntavakaa ja hyvä ajaa. Selvästi mun autossa rengaskoko / tyyppi vaikuttaa tosi paljon. 225/45/17 kitkoilla kulkee tosi hienosti myös suoraan.

                              Taakse ei ole vaihdettu kun kynkän etummaiset puslat, eteen on vaihdettu oem kumi/öljy lemförder puslat, ne selvästi rauhoitti menoa vrt. polyuretaanisiin. Alkuperäiset alatukivarret 212tkm.

                              Siis sinulla on siellä nyt oikeasti 15” renkaan alustakulmat, joten ilman muuta meno paraneekin kun vaihdat 16” renkaat 17”:n tilalle.
                              Säätämällä ne kulmat OIKEIKSI 17” renkaalle, saat sen kyllä kulkemaan paremmin kuin millään 16” renkaalla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎