Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 -2005 puoltaa oikealle,ei puolla...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jygga
    BTCF Member
    • May 2013
    • 197
    • Oulu / Kainuu

    #16
    Ja nyt ollaan taas jännän äärellä

    Mitkäs tuohon Antin autoon olisi sitten juuri absoluuttisen täsmällisen täydellisen oikeat kulmat? Mulla kun käytännössä täysin sama setup.

    Ja mikä on Hemin näkemys tuosta että laitetaan eri camberit eturattaille?

    *grabs popcorn*


    EDIT: oma suuntausraportti
    https://www.dropbox.com/s/xdexxvbnkt...s2016.png?dl=0
    Last edited by Jygga; 28-06-2016, 19:20.

    Comment

    • expertti
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2005
      • 866
      • Kainuu

      #17
      Originally posted by zener View Post
      Entäpä etujarrut? Yks E38 puolti kans sitkeästi ja sittenku tuli etujarrut vaihettua, niin tuli käytettyä etusatulat levällään ja männissä pintaruostetta ja jumitteli. Puoltaminen loppu samalla.

      Jotkin yksilöt sitten vaatii, että vasen etucamberi pystyyn ja oikealle se -1astetta vähintään, jotta kulkee suoraan. Varsinki volvot. Myös muutama E46 yksilö on vaatinut saman.
      Mulla on ihka uudet satulat + palat +levyt edessä.

      Comment

      • zener
        Moderator
        • Oct 2004
        • 14353
        • Oulu

        #18
        Originally posted by expertti View Post
        Mulla on ihka uudet satulat + palat +levyt edessä.
        Hankalaksi menee, camberin säädöllä saisi parannusta aikaan. Eli vasen niin pystyyn kum saa ja oikeaa miinukselle. Vaikka se näissä vmp:eissä on kaikkia normeja vastaan.
        E65 730dA '04 klick
        F10 520dA '11 klick
        E34 520iA '91 klick

        Instagram


        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Originally posted by Jygga View Post
          Ja nyt ollaan taas jännän äärellä

          Mitkäs tuohon Antin autoon olisi sitten juuri absoluuttisen täsmällisen täydellisen oikeat kulmat? Mulla kun käytännössä täysin sama setup.

          Ja mikä on Hemin näkemys tuosta että laitetaan eri camberit eturattaille?

          *grabs popcorn*
          En minä nyt ymmärrä lainkaan miksi tämän ihan perusasian vuoksi pitäisi jännittää?

          Siis ensinnäkin, 17” pyörälle on aivan liikaa aurausta edessä, joka tekee ajamisesta aavistuksen ”lainelautamaista”, tempovaa ja tuntee aika helposti myös urat+tien kallistukset. Tehdas antaa minimiksi kokonaisaurauksen 0.06”-astetta ja aika lähellä se sitä saisi myös olla (n.0.06”-0.09”-astetta optimi tälle renkaalle)...nythän kokonaisaurausta 0.18”-astetta.

          Edessä on myös negatiivista camberia selvästi liikaa 17” renkaalle ja myös tämä vie osan suuntavakavuudesta ja lisää uraherkkyyttä täysin tarpeettomasti (ajaminen muutenkin ”pientä paimentamista” koko ajan näillä cambereilla).
          Optimi 17” renkaalle löytyy taas läheltä tuota tehtaan antamaa maksimia, eli -0.23”-astetta, optimin ollessa n.-0.25”-0.35”-astetta.

          Casterit edessä ok.

          Takana auraus 17” renkaalle ok.

          Takana tehdas antaa 15” renkaalle perustuvan camberspeksin vuoksi maksimiksi -1.49”-astetta(toiset mittalaitteet n.-1.35”-astetta joka on lähempänä oikeaa tälle renkaalle).
          Takapäässä optimicamber 17” renkaalle -1.35"-1.45”-astetta, joten ihan mahdottomasti takapää ei ole pielessä.
          16” renkaalle takapää optimi ja kulkee siis varmasti senkin suhteen 16” renkailla paremmin.

          Takapäähän on nyt jätetty lähes pari astetta ihan sen vuoksi että etupää on sen verran perseellään ja vaadittua 1.00”-1.10”-asteen eroa etu ja takapään välille ei muuten olla saatu aikaiseksi.

          Symmetriahan tässä alustassa on todella hyvä, mutta se ei auta näillä etupään arvoilla+alla olevilla renkailla.
          Last edited by Hemi; 28-06-2016, 19:33.

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            #20
            Tsekkaappa ne pitkittäisten takatukivarsien (banaani) etummaiset puslat, villi veikkaus että jos ei ole vaihdettu ovat aivan finaalissa. Välttämättä ei edes näy ulospäin mitään mutta pikkuisen talttaruuvarilla kun kampeaa lähteekin liikkeelle....
            Last edited by BMW525Xda; 28-06-2016, 20:08.

            Comment

            • Esal
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1344
              • Lempäälä

              #21
              [QUOTE=Antti O;3759568]Ootteko kokeillut perus 205/55/16 renkaita? Kannattaa testata.

              17" taitaa olla pienin vannekoko mikä menee e46 330
              *** E53 X5 3.0d 2005 ***

              Comment

              • Jygga
                BTCF Member
                • May 2013
                • 197
                • Oulu / Kainuu

                #22
                Eli keinuvarsien poikittaiset puslat? Vaihdettu, ei ollut tuossa mennyt juuri miksikään kun oli ~220tkm mittarissa.

                Ja täytyy varmaan seuraavaksi hemin kulmat kokeilla. Nyt on ainakin selkeät ohjeet

                OT: siitä vaan irvailin kun saatiin samaan ketjuun selkeästi kaksi eri koulukunnan (?) pyöränsuuntaajaa kommentoimaan.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  Originally posted by Jygga View Post

                  OT: siitä vaan irvailin kun saatiin samaan ketjuun selkeästi kaksi eri koulukunnan (?) pyöränsuuntaajaa kommentoimaan.
                  Ei ole olemassa mitään muita ”koulukuntia” kuin oikea ja väärä.

                  Comment

                  • MNi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2008
                    • 3143
                    • Tampere

                    #24
                    Originally posted by Antti O View Post
                    17" taitaa olla pienin vannekoko mikä menee e46 330
                    Näin juuri. Sekä bensa että diesel.

                    Comment

                    • Antti O
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6935
                      • N/A

                      #25
                      Originally posted by Hemi View Post
                      En minä nyt ymmärrä lainkaan miksi tämän ihan perusasian vuoksi pitäisi jännittää?

                      Siis ensinnäkin, 17” pyörälle on aivan liikaa aurausta edessä, joka tekee ajamisesta aavistuksen ”lainelautamaista”, tempovaa ja tuntee aika helposti myös urat+tien kallistukset. Tehdas antaa minimiksi kokonaisaurauksen 0.06”-astetta ja aika lähellä se sitä saisi myös olla (n.0.06”-0.09”-astetta optimi tälle renkaalle)...nythän kokonaisaurausta 0.18”-astetta.

                      Edessä on myös negatiivista camberia selvästi liikaa 17” renkaalle ja myös tämä vie osan suuntavakavuudesta ja lisää uraherkkyyttä täysin tarpeettomasti (ajaminen muutenkin ”pientä paimentamista” koko ajan näillä cambereilla).
                      Optimi 17” renkaalle löytyy taas läheltä tuota tehtaan antamaa maksimia, eli -0.23”-astetta, optimin ollessa n.-0.25”-0.35”-astetta.

                      Casterit edessä ok.

                      Takana auraus 17” renkaalle ok.

                      Takana tehdas antaa 15” renkaalle perustuvan camberspeksin vuoksi maksimiksi -1.49”-astetta(toiset mittalaitteet n.-1.35”-astetta joka on lähempänä oikeaa tälle renkaalle).
                      Takapäässä optimicamber 17” renkaalle -1.35"-1.45”-astetta, joten ihan mahdottomasti takapää ei ole pielessä.
                      16” renkaalle takapää optimi ja kulkee siis varmasti senkin suhteen 16” renkailla paremmin.

                      Takapäähän on nyt jätetty lähes pari astetta ihan sen vuoksi että etupää on sen verran perseellään ja vaadittua 1.00”-1.10”-asteen eroa etu ja takapään välille ei muuten olla saatu aikaiseksi.

                      Symmetriahan tässä alustassa on todella hyvä, mutta se ei auta näillä etupään arvoilla+alla olevilla renkailla.
                      Voisinhan minä tietysti testata vähentää tota keulan aurausta ja kääntää tolppia pystympään. Kommentoin kun oon säädättänyt.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        Originally posted by Antti O View Post
                        Voisinhan minä tietysti testata vähentää tota keulan aurausta ja kääntää tolppia pystympään. Kommentoin kun oon säädättänyt.
                        Varmista vain ensin että säätövaraa tolppien yläpäissä on, ennen kuin viet autoa säätöön ja kerro tämä myös säätäjälle...joka muuten kuvittelee että e46:n etupään cambereita ei voi säätää....(eli stopparit pois ja lisää säätöä tehden+sisimmäiset mutteri kauluksettomiksi).
                        Tässä jo pelkkä aurauksen vähennys voi tuoda pientä parannusta menoon, mutta hyvähän tuota negatiivista camberia olisi saada pienemmäksi muutenkin.
                        Last edited by Hemi; 29-06-2016, 12:18.

                        Comment

                        • Antti O
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6935
                          • N/A

                          #27
                          On tehty säädöt ja säätäjä tietää mitä tekee, laittaa just sellaset arvot kun haluan.

                          Comment

                          • Jygga
                            BTCF Member
                            • May 2013
                            • 197
                            • Oulu / Kainuu

                            #28
                            Originally posted by Hemi View Post
                            Ei ole olemassa mitään muita ”koulukuntia” kuin oikea ja väärä.
                            Niinno.
                            Kun ensimmäistä kertaa menin kulmia säädättämään tuohon autoon oli mukana lappu jolle olin kirjannut kulmat perustuen aikaisempiin kirjotteluihisi. Aivan suoraan en ollut löytänyt suosituksiasi omaa setuppiani varten mutta päättelin ne aika lähelle noita nyt antamiasi muistaakseni.

                            Käskin tiskillä säätää lapun mukaan.
                            Ja asentaja käveli sitten lähes saman tien hallista lapun kanssa ja kysyi että noinko todella haluat ne laittaa, en suosittele. Ja piti lyhyen luennon siitä kuinka renkaat tulee suunnata ja miksi. Ja se ei ollut lähelläkään sitä mitä olin lapulle kirjoittanut. Uskoin sitten ammattilaista.

                            En tiedä sitten onko niitä koulukuntia vai onko vain oikea ja väärä mutta näkemyseroja ainakin löytyy.

                            Nythän se selviää kun Antti säädättää kulmat ja antaa tieteellisen dokumentoinnin tasoa hipovan reportaasin

                            (Eikä herneitä sitten kukaan / kumpikaan koulukunta! Kiitos! )

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #29
                              Originally posted by Jygga View Post
                              Käskin tiskillä säätää lapun mukaan.
                              Ja asentaja käveli sitten lähes saman tien hallista lapun kanssa ja kysyi että noinko todella haluat ne laittaa, en suosittele. Ja piti lyhyen luennon siitä kuinka renkaat tulee suunnata ja miksi. Ja se ei ollut lähelläkään sitä mitä olin lapulle kirjoittanut. Uskoin sitten ammattilaista.
                              Niin, mutta et minua?
                              Näitä tässä nyt kuitenkin täälläkin päässä on ammatikseen väännetty yli
                              25-vuotta oikeasti paikalleen, mutta en sitten tiedä oliko tämä ketä uskoit mielummin vain vielä enemmän ”ammattilainen”?
                              Lisäksi, me olemme näitä tehneet viimeisen 15-vuotta vain Vageihin ja bemareihin, joten joku näkemys on todellakin siitä mitä näissä pitää kulmat olla milläkin vannekoolla?

                              Toki, kukin tekee omallaan kuten haluaa, mutta onko laittaa ko.ammattilaisen suuntaustodistusta näytille, niin katsotaan yhdessä kuinka ammattilainen oli kyseessä ja onko olemassa oikeasti ”koulukuntia"?

                              Comment

                              • Jygga
                                BTCF Member
                                • May 2013
                                • 197
                                • Oulu / Kainuu

                                #30
                                Juu ei edelleenkään tarvi herneitä nokkaan vetää. Kenenkään.

                                Tässäpä on ensimmäisestä ja kolmannesta suuntauksesta laput. Toisesta en lappuja saanut kun oli sulkemisajan jälkeen tapahtunutta hioskelua. Kolmannen eli edellisen suuntauksen hoiti eri kaveri ja silloin oli alla 15" talvinakit. (Tosin muisteleisin ainakin tiskillä maininneeni madalluksesta ja 17" kesärenkaista).

                                Viimeisen lapun eli nykyisten kulmien suhteen olen itse aika epäileväinen. Varmaan tuo auraus tekee sen(kin) että ravistaa rattia epätasaisella tiellä kun taas tasaisella ei pienintäkään tutinaa. Olisi pitänyt vähän paremmin katsoa laput läpi silloin mutta kiire kun oli ja suuntauksen jälkeen auto vielä seisoi pidemmän aikaa.

                                http://www.btcf.fi/forum/attachment....1&d=1438116437

                                https://www.dropbox.com/s/xdexxvbnkt...s2016.png?dl=0

                                EDIT: pahoittelen huonoa kuvanlaatua, arkistoista ei nyt löytynyt parempaa
                                Last edited by Jygga; 03-07-2016, 00:03.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎