Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 -2005 puoltaa oikealle,ei puolla...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #31
    Originally posted by Jygga View Post
    Juu ei edelleenkään tarvi herneitä nokkaan vetää. Kenenkään.

    Tässäpä on ensimmäisestä ja kolmannesta suuntauksesta laput. Toisesta en lappuja saanut kun oli sulkemisajan jälkeen tapahtunutta hioskelua. Kolmannen eli edellisen suuntauksen hoiti eri kaveri ja silloin oli alla 15" talvinakit. (Tosin muisteleisin ainakin tiskillä maininneeni madalluksesta ja 17" kesärenkaista).

    Viimeisen lapun eli nykyisten kulmien suhteen olen itse aika epäileväinen. Varmaan tuo auraus tekee sen(kin) että ravistaa rattia epätasaisella tiellä kun taas tasaisella ei pienintäkään tutinaa. Olisi pitänyt vähän paremmin katsoa laput läpi silloin mutta kiire kun oli ja suuntauksen jälkeen auto vielä seisoi pidemmän aikaa.

    http://www.btcf.fi/forum/attachment....1&d=1438116437

    https://www.dropbox.com/s/xdexxvbnkt...s2016.png?dl=0

    EDIT: pahoittelen huonoa kuvanlaatua, arkistoista ei nyt löytynyt parempaa
    Niin, eli ei olla lähelläkään 17” renkaan oikeita kulmia.
    Ei edessä eikä takana, mutta 15” nakeille juuri ja juuri ihan ok.

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14353
      • Oulu

      #32
      Vasen takacamber säätö kenties tapissa? Sama oikealla edessä?
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #33
        Topicissa kun näyttää olevan tietoa niin kysytään omista säädöistä, onko oikean suuntaisia lukuja ? Jos jotakin pitäisi korjata niin mitä ?.Auto ainakin kulkee hienosti.

        Comment

        • Antti O
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6935
          • N/A

          #34
          Ei kyllä saa mitään selvää tuosta kuvasta

          Comment

          • Jygga
            BTCF Member
            • May 2013
            • 197
            • Oulu / Kainuu

            #35
            Originally posted by zener View Post
            Vasen takacamber säätö kenties tapissa? Sama oikealla edessä?
            No ei ainakaan tällä hetkellä jos sitä tarkoitit. Ekassa lapussahan molemmat on pystymmässä ja sen jälkeen ei oo ku hammastanko vaihettu että ei ois pitäny säätövaran muuttua :think

            Originally posted by Hemi View Post
            Niin, eli ei olla lähelläkään 17” renkaan oikeita kulmia.
            Ei edessä eikä takana, mutta 15” nakeille juuri ja juuri ihan ok.
            No kai noita sitten pitää vielä säädättää kun jaksaa taas maksaa

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14353
              • Oulu

              #36
              Camber on kuitenki muuttunu vasemmalla tuossa välillä... :think
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • Jygga
                BTCF Member
                • May 2013
                • 197
                • Oulu / Kainuu

                #37
                Juu mutta siinä oli edelleenki yksi säätö välissä josta ei oo lappuja. En ilenny lappujen perään kysellä kun monta tuntia väänsi omina homminaan ilmaseksi

                Comment

                • expertti
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2005
                  • 866
                  • Kainuu

                  #38
                  Originally posted by Jygga View Post
                  No ei ainakaan tällä hetkellä jos sitä tarkoitit. Ekassa lapussahan molemmat on pystymmässä ja sen jälkeen ei oo ku hammastanko vaihettu että ei ois pitäny säätövaran muuttua :think
                  ........Meinasin kommentoida, mutta huomasin sitten että tässä puhutaan säätövarasta, ei saadöistä. Mutta eikös tuo säätövara ole se mitä siellä on, ei kai se pienene tai lisäänny jos ei takapään puslille tee jotain?!? Camperille siellä on vaan se epäkesko aluslevy, se riittää mihin riittää. Mitä isommat(17"-19") vanteet, sitä pystympään Camperit tulee säädättää ja sitä vähemmäksi tai riittämättömäksi käy säätövara.
                  Last edited by expertti; 03-07-2016, 20:15.

                  Comment

                  • zener
                    Moderator
                    • Oct 2004
                    • 14353
                    • Oulu

                    #39
                    No, jostain syystähän se camber on mennyt enemmän miinukselle tuossa välissä. Oikea puoli on pysynyt samassa. Jolloin myös säätövara kapenee. Se epäkesko pultti siellä nyt ei ole pyörinyt itsekseen. :think
                    E65 730dA '04 klick
                    F10 520dA '11 klick
                    E34 520iA '91 klick

                    Instagram


                    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                    Comment

                    • expertti
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2005
                      • 866
                      • Kainuu

                      #40
                      Originally posted by zener View Post
                      No, jostain syystähän se camber on mennyt enemmän miinukselle tuossa välissä. Oikea puoli on pysynyt samassa. Jolloin myös säätövara kapenee. Se epäkesko pultti siellä nyt ei ole pyörinyt itsekseen. :think
                      Lienee kyse siitä että auton asento on muuttunut etupään asennon muutoksen johdosta. Alusta ei ole yhtä puuta, puslat antaa sen verran periksi että myös vaikuttaa taakse jos auton suuntaus muuttuu....?

                      Comment

                      • zener
                        Moderator
                        • Oct 2004
                        • 14353
                        • Oulu

                        #41
                        Ei tietenkään ole yhtä puuta, mutta pientä muutosta on tuossa välillä tapahtunut. Joskus vaan toisella puolella loppuu säätövarat ja haluttu jää saavuttamatta. Epäsymmetrisesti säätäminenkään ei ole hyvä.

                        Eli tarkoitan siis sitä että arvot on muuttunut enemmän camberin osalta miinukselle ja säädöt on samassa -> säätövarasta pois. Onko kenties auton korkeus välissä muuttunjt hieman tms. Tuskin tuolla säätö kerralla, josta ei ole lappua on takapäätä säädetty epäsymmetrisesti. Noh, enivei tilannehan on korjattavissa.
                        Last edited by zener; 03-07-2016, 21:49.
                        E65 730dA '04 klick
                        F10 520dA '11 klick
                        E34 520iA '91 klick

                        Instagram


                        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                        Comment

                        • Jygga
                          BTCF Member
                          • May 2013
                          • 197
                          • Oulu / Kainuu

                          #42
                          Minä en kyllä nyt pysy kärryllä enää.
                          Oletteko lukeneet aiemmat viestini tässä ketjussa?

                          Tässä vielä historiakatsaus mitä tuolle on tehty, aloitetaan tällä kertaa vielä kauempaa. Aikajärjestyksessä:

                          - alusta uusittu:
                          Iskarit, jouset, iskarin yläpäät, koiranluut, raidetangot, alatukivarret eteen puslineen ja pallonivelineen, taakse keinuvarsien kaikki puslat ja nivelet.

                          - ensimmäinen suuntaus ("eka lappu")
                          ---> ei rauhoitu ---> ulinaa foorumille ---> suuntaaja käskee tuoda uuteen suuntaukseen

                          - toinen suuntaus
                          ---> suuntaaja testaa eri kulmia ja ei parannusta
                          ---> en saa lappuja eli kulmat muuttuu mutta muutokset eivät näy millään lapulla ( ---> mystinen muutos josta puhutte?)
                          ---> hammastanko todetaan väljäksi

                          - hammastanko vaihdetaan
                          ---> kulmat edessä mitä sattuu

                          - kolmas suuntaus ("toinen lappu")
                          ---> tästä ilmenee nykyiset kulmat

                          Ei kolaroitu tai mitään missään välissä.
                          Joko tämä nyt tuli ymmärrettävästi?

                          EDIT: nyt ehkä tajusin mitä tarkoititte kun kävin pellin alle katsomassa.
                          Edessä oikealla tosiaan on tolppa niin pystyssä kuin olla voi mutta silti noin paljon neg. camberia. Vaikka aiemmin on saanut lähes täysin pystyyn. Ja vasemmalla on säätövaran puolivälissä vaikka pystymmässä kuin oikea puoli tuon lapun mukaan.

                          Miten on mahdollista että noin paljon muka muuttunut, ei olisi pitänyt kyllä auton korkeuden muuttua mihinkään..!? Ajettu kuitenkin tuhansia kilometrejä ennen ensimmäistäkään suuntausta...

                          Takapäästä en tiedä onko omia aikojaan muuttuneet kulmat mutta ainakin niitä rassattiin sen "toisen suuntauksen" yhteydessä ahkerasti.
                          Last edited by Jygga; 03-07-2016, 22:41.

                          Comment

                          • Jygga
                            BTCF Member
                            • May 2013
                            • 197
                            • Oulu / Kainuu

                            #43
                            ...paitsi että eihän oikealla edessä ole koskaan tolppa aivan pystyssä ollutkaan.

                            Menipäs tämä sekoiluksi ja taisin siinä sivussa topikinkin varastaa

                            No mutta sama vika kuin aloittajalla, toista etucamberia ei saa nollille vaikka kaikki palikat uusia... Mistäköhän johtuu ja miten sen kanssa eletään?

                            Laitetaan hemikulmat mutta jätetään vain tuo camber oikealla edessä tuohon missä on kun parempaan ei pystytä? Vai pitääkö ne nyt olla samat molemmin puolin?

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #44
                              Originally posted by Jygga View Post
                              ...paitsi että eihän oikealla edessä ole koskaan tolppa aivan pystyssä ollutkaan.

                              Menipäs tämä sekoiluksi ja taisin siinä sivussa topikinkin varastaa

                              No mutta sama vika kuin aloittajalla, toista etucamberia ei saa nollille vaikka kaikki palikat uusia... Mistäköhän johtuu ja miten sen kanssa eletään?

                              Laitetaan hemikulmat mutta jätetään vain tuo camber oikealla edessä tuohon missä on kun parempaan ei pystytä? Vai pitääkö ne nyt olla samat molemmin puolin?
                              Siis oikealla edessä on jotain vääntynyt/vialla, piste.
                              Ei missään tapauksessa mitään epäsymmetriaa etupäähän, vaan symmetria edellä mennään, joten siinä suhteessa säätäjä on nyt toiminut oikein.
                              Eli siellä on otettu oikealta niin paljon pystyyn kuin mahdollista ja siltikin jääty -0.48”-asteeseen joka on itsessään aivan liikaa etupäässä 17” renkaalle.
                              No, vasemmalle ruuvattu -0.38”-astetta, eli ”tahallinen epäsymmetria”, mutta tässä tapauksessa hyväksyttävä, koska camberia enemmän juuri oikealla puolen(kulkee kallistuksissa suoraan).
                              Tässä on siis koko alusta jouduttu nyt menemään läpi tuon viallisen oikean etunurkan kautta, jolloin myös takapäähän on jouduttu ottamaan liikaa negatiivista jotta tuo asteen ero etu ja takapään välillä toteutuisi.

                              Eli joo, asialla on sikäli ollut ammattilainen että on tehty mitä on voitu, mutta ehkä ko.ongelmasta olisi pitänyt infota myös asiakasta.
                              Oikealla edessä todennäköisesti olkavarsi vääntynyt.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #45
                                Originally posted by BMW525Xda View Post
                                Topicissa kun näyttää olevan tietoa niin kysytään omista säädöistä, onko oikean suuntaisia lukuja ? Jos jotakin pitäisi korjata niin mitä ?.Auto ainakin kulkee hienosti.

                                Siis kuvasta ei nyt parhaalla tahdollakaan saa täysin selvää, mutta ainakin etupäässä vaikuttaisi olevan jotkin väljät säädettävät halpistolpat ja camberit suorastaan pelottavan paljon perseellään, eli pitkälle päälle asteessa???
                                Takapään arvoista ei saa selvää, mutta kun ykkösellä näyttää alkavan, niin eiköhän tämä nyt aika sekaisin ole.

                                Rengaskoosta ei siis tietoa, mutta nämä nyt niin paljon pielessä että ei paljoa edes merkitystä.

                                Auto kulkee ”hienosti”, koska alla tällä hetkellä käytännössä moottoripyörän renkaat ja kunnon tiekontaksti renkaan sisäreunassa prätkän renkaan levyisellä alueella(siis jos rengas yli 17”?).

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎