Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autoa ostamassa: 330i vai 330d?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nixfinity
    Newbiemmer
    • Oct 2015
    • 12
    • -

    Autoa ostamassa: 330i vai 330d?

    Moikka! Ensimmäistä kertaa tänne kirjoittelen auton ostamisen tiimoilta. Tarkoituksena olisi vaihtaa E46 330 bemariin, joko bensa- tai dieselkoneella. Kysymys kuuluukin: kumpiko autoista on yleisesti ottaen luotettavampi? Onko jotain yleisiä vikoja, mitä kyseisistä malleista tulisi etsiä autoa koeajaessa?

    Kilometrejä vuodessa kertyy n. 20 000 km, joten diesel olisi varmasti siinä suhteessa järkevämpi ratkaisu. Myös tuo ~7l keskikulutus vrt. 330i:n 9-10l keskikulutukseen houkuttelisi oikein kovasti. Dieseleistä ei kuitenkaan löydy aikaisempaa kokemusta. Onko jotain, mitä pitäisi tietää, ennen kuin tuollaisen mahdollisesti hankkii? Ajoni koostuu pääosin kaupunkiajosta ja kesällä pitemmistä roadtripeistä, joista noita kilometrejä onkin se about 20 000 vuoteen kertynyt yhteensä.

    Mieluiten coupe- tai mahd. sedanmalli olisi hakusessa. Henkilökohtaisia kokemuksia kummastakin moottorityypistä otetaan vastaan.
  • Roito
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2009
    • 3921
    • Tavastila/Kotka

    #2
    Muutama M57 koneinen diesel taloudessa ollut ja näistä jokaisesta hyviä kokemuksia, kaksi oli TU versiota ja yksi joka toimittaa käyttiksen virkaa edelleen, M57D30.

    Sun vuotuinen ajosuorite toki puoltaa dieseliä, on luotettavia koneita nuo 3l kiisselipadat kyllä, vuodot ja huohotin systeemit yms perus huttuja toki kannattaa katella ja vähän yleisesti mitä huollettu ja koska.. siirtopumppu, alipaine- ja suuttimien vuodot taitaa olla yksiä yleisimpiä vikoja. :think
    BMW E70 X5 käyttismöhkö
    MB W639 Kummisetä

    Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

    Comment

    • janne30
      BTCF Member
      • Apr 2011
      • 2198
      • Vantaa

      #3
      Vaihteistosta ei ollu puhetta, mutta aina jos kyseessä e46 itse valitsisin manuaalina, koska GM.

      Käyttikseen ottaisin 330d ja mieluusti uudemmalla M57N moottorilla, eli se hieman yli 200 heppainen... Siinä myös 6-vaihteinen loota. Vuosimallia 2004-2005

      Remonttia tuommoisessa ainakin lähelle 300tkm kaksoismassa, kytkin, kardaanin osia, turbo, polttoainepumput ehkä suuttimille jtn...

      M-sportit on yleensä helpompia myydä ja taitaa pitää hintansa paremmin.
      Last edited by janne30; 25-07-2016, 22:27.
      G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
      E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


      1 x F20
      3 x E30
      2 x E36
      5 x E46
      3 x E9X

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #4
        Jos nyt olisin valinnan edessä ja olisi tämä kokemus mitä näistä kertynyt ottaisin bensakoneen manuaalilla ja jos dieseliin kallistuisin, ehdottomasti automaattina.

        3L bensaan manuaali sopii koneen laajan vetoalueen johdosta kuin nyrkki silmään. Dieselin lyhyt (dieseliksi bmw on laaja alueinen kyllä) vetoalue vaatii lähes pakosta automaatin ja bemun automaatti on hyvä.

        Omien kokemusten pohjalta diesel on hajuton ja väritön bensakutoseen verrattuna, mutta erinomainen sekin.

        Molempi parempi

        Comment

        • penari
          BTCF Member
          • Nov 2004
          • 596
          • Vihanti

          #5
          Originally posted by janne30 View Post
          Vaihteistosta ei ollu puhetta, mutta aina jos kyseessä e46 itse valitsisin manuaalina, koska GM.

          Käyttikseen ottaisin 330d ja mieluusti uudemmalla M57N2 moottorilla, eli se hieman yli 200 heppainen... Siinä myös 6-vaihteinen loota. Vuosimallia 2004-2005

          Remonttia tuommoisessa ainakin lähelle 300tkm kaksoismassa, kytkin, kardaanin osia, turbo, polttoainepumput ehkä suuttimille jtn...

          M-sportit on yleensä helpompia myydä ja taitaa pitää hintansa paremmin.
          Oikein huollettuna gm:ssä ei oo kyllä mitään vikaa. ajettavuudeltaankin mukavempi ja pehmeämpi kun esim e60.ssä käytetty Zf. Miinuksena se että vahvistamattomana voimaa ei kyllä uskalla ottaa pihalle.

          Nimim. 600tkm ajettu alkuperänen avaamaton gm.
          Last edited by penari; 25-07-2016, 20:59.
          F01 730d semivoll
          e30 325 turbo m-tech2

          Comment

          • janne30
            BTCF Member
            • Apr 2011
            • 2198
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by penari View Post
            Oikein huollettuna gm:ssä ei oo kyllä mitään vikaa. ajettavuudeltaankin mukavempi ja pehmeämpi kun esim e60.ssä käytetty Zf. Miinuksena se että vahvistamattomana voimaa ei kyllä uskalla ottaa pihalle.

            Nimim. 600tkm ajettu alkuperänen avaamaton gm.
            Näitä avaamattomia laatikoitakin löytyy, hirveän paljon vaan oon kuullu negatiivista tuosta hajoavasta turbiinilukosta ja siksi en itse uskaltaisi ostaa kyseistä laitosta. Täytyy sitä manuaaliaki vahvistella kovemmille väännöille.
            Mä tykkäsin taas e91 zf :stä...
            G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
            E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


            1 x F20
            3 x E30
            2 x E36
            5 x E46
            3 x E9X

            Comment

            • Roito
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2009
              • 3921
              • Tavastila/Kotka

              #7
              Niin tuohon vaihteistoon juu ei ollut kantaa, molemmat TU koneiset oli automaatteja, ei probleemia, nykyinen 530D on manuaali ja tykkään kyllä tuosta manuaaliaskista, toki pääkaupunkiseudulla voi automaatti olla mukavampi :think
              BMW E70 X5 käyttismöhkö
              MB W639 Kummisetä

              Entisiä: E39= 5kpl E36= 2kpl E38= 1kpl E34= 4kpl E30= 2kpl E46= 1kpl E53= 1kpl M= 1kpl muut merkit= 18kpl kaksipyöräiset= 13kpl

              Comment

              • Esal
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1344
                • Lempäälä

                #8
                Originally posted by janne30 View Post
                Käyttikseen ottaisin 330d ja mieluusti uudemmalla M57N2 moottorilla, eli se hieman yli 200 heppainen... Siinä myös 6-vaihteinen loota.
                Tuo kone on siis M57N
                *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                Comment

                • janne30
                  BTCF Member
                  • Apr 2011
                  • 2198
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by Esal View Post
                  Tuo kone on siis M57N
                  Ups.. No jokatapauksessa tuo uudempi 204hp
                  G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                  E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                  1 x F20
                  3 x E30
                  2 x E36
                  5 x E46
                  3 x E9X

                  Comment

                  • nixfinity
                    Newbiemmer
                    • Oct 2015
                    • 12
                    • -

                    #10
                    Kiitoksia paljon asiallisista vastauksista! Tosiaan unohdinkin mainita, että 6-vaihteinen manuaaliloota on ehdoton, hiukan leikkimisiässä kuitenkin vielä

                    Alan tässä pikkuhiljaa kallistua tuon 204hv 330d:n puoleen. Mainitsemistanne mahdollisista remonteista kalleimmilta kuulostaa turbo ja kytkin, joista jälkimmäinen ei luultavasti onnistu kavereiltanikaan, joille varmaan suurin osa auton huolloista ulkoistuu. Toki itsekin koitan ottaa oppia, jottei menisi joka tilanteessa sormi suuhun. Olen kuitenkin henkisesti valmistautunut siihen, että jonkinlaista remppaa on tulossa, kun ei kuitenkaan uusi auto ole kyseessä. Tosin eikös näiden kanssa rakentelu ole melkein puoli iloa?

                    Comment

                    • Antti O
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6935
                      • N/A

                      #11
                      Manuaalina kumpi tahansa. Bensa myös automaatilla. Käy testaamassa ja katso kummasta tykkäät enempi. Sporttipenkit on sitten ehdoton juttu..

                      Comment

                      • Esal
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1344
                        • Lempäälä

                        #12
                        Originally posted by janne30 View Post
                        Näitä avaamattomia laatikoitakin löytyy, hirveän paljon vaan oon kuullu negatiivista tuosta hajoavasta turbiinilukosta ja siksi en itse uskaltaisi ostaa kyseistä laitosta.
                        Ongelmia ja kalliita tulee lähinnä juuri kun turbiininlukko lakkaa lukitsemasta (pinnat loppu) ja sitä ei tiedosteta. Auto kun laitetaan ilmeisesti aika yleisesti kiertoon kun ensioireita ilmaantuu, eikä uusi omistaja tiedä miltä ehjällä lootalla ajo tuntuu. Muutenhan tuo turbiinin vaihto ei mikään kovin erikoinen remontti ole, no ehkä turborempan veroinen. Samalla tulee laatikon öljyt vaihdettua.
                        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          #13
                          Originally posted by nixfinity View Post
                          Tosin eikös näiden kanssa rakentelu ole melkein puoli iloa?
                          Tuotanoon, minun kokemukseni mukaan ei ole, jos huoltamisesta puhutaan. Rakentelu on mitä hauskinta mutta esim. termostaattijumppa on aivan järkyttävän persläpihomma verrattuna melkein mihin tahansa muuhun merkkiin.

                          Kyllä perushuollot on ihan helppoja, taitaa olla bemari omista autoista ainoa jossa ei tarvitse irroittaa koko pohjapanssaria öljypropun avaukseen....

                          Comment

                          • Weuli
                            BTCF Member
                            • Feb 2008
                            • 1169
                            • Turku

                            #14
                            Diesel ei syö mitään ja ohjelmalla alkaa kulkea jo tosi mukavasti. Ehdottomasti automaatti.
                            Jos bensa niin manuaalinakin menee.
                            F10 530da xDrive -14
                            ----------------
                            E92 330d -09
                            E93 325i -08
                            E92 330d -08
                            E61 535d -06
                            E91 320d -08
                            E46 330Ci -01
                            E61 525d -06
                            E90 320i -05
                            E46 325i -01
                            E46 318i -99
                            E36 316i -91

                            Comment

                            • jluoma
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2015
                              • 685
                              • Lappeenranta

                              #15
                              Dieselin vääntö ja polttoainetalous varmasti miellyttää päivittäisessä käytössä. Ainoa syy miksi bensakoneista kannattaa harkita on se, että niistä on helpompi löytää vähän ajettuja, kuin dieseleistä. Vaikkei tekniikka kilometrejä pelkääkään, niin kova käyttö näkyy vähintäänkin sisustan kunnossa.
                              Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                              325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                              Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎