Alkukesästä hyppäsi pitemmällä reissulla moottorin vikavalo päälle. Selvisi, että etummaisen lambdan lämmityspiiri katki. Uusittiin ja toimi kuukauden päivät ok. Jotain lämpenemiseen viittaavia vikakoodeja oli kuulemma ollut. Ei tietoa tarkemmin, kun en ollut huomannut mitään ihmeellistä. Ehkä satunnaisesti ei ensimmäisellä lähtenyt käyntiin.
Toista viikkoa sitten alkoi ilmetä käynnistyshäiriöitä ja kylmiltään aamulla käynnistäessä nyki ajossa ja jossain vaiheessa lämpömittari huitaisi aina kertaheitolla kaakkoon (tyyliin 1-2 km 40-60 km/h). Lisäksi hetken ajon jälkeen tyhjäkäynnillä kierrokset vispasivat ja vispaavat edelleen 1000-2000 kierroksen väliä. Kun koneen sammutti ja perään käynnisti uudestaan, lämpömittari näytti aina kello kahtatoista ja käyntiongelma katosi.
Vaihdettiin virtalukon pohja, koska on vaikuttanut jo pitempään väljentenyneeltä ja satunnaista epämääräisyyttä ilmennyt pitemmän aikaa. Samalla ajatuksena oli, että ei pitäisi ainakaan sen kautta tulla mitään ihmetyksiä käynnistykseen liittyen, kun kerran hetken ajon jälkeen sammutus/uudelleen käynnistys tuntui aina auttavan.
Ajatuksia, mistä lähteä vikaa etsimään? Tuo lämpö etenkin häiritsee, kun sitten uudelleen käynnistys nollaa tilanteen, kunhan vain on ajanut muutaman kilometrin.
EDIT: virtalukon pohjan vaihdon jälkeen lämmöt vielä nousivat tappiin ja satojen metrien ajon jälkeen uudelleen käynnistys nollasi tilanteen. Tänä aamuna ei näyttänyt enää kierrosluvut vispaavan kylmäkäynnistyksessä. Lämmötkään eivät ainakaan sillä kertaa nousseet, vaan näytti toimivan ihan niin kuin pitääkin. Pitää seurata tilannetta. Virtalukon pohjan vaihto näemmä korjasi peräluukun jarruvalot. Nyt täytyy toivoa, että oli nuo lämmötkin kiinni virtalukosta.
Onko kellään kokemusta, että viallinen virtalukon pohja aiheuttaisi virtapiiikkejä, jotka sitten särkisivät sensoreita? Esim. lämpösensorit?
Toista viikkoa sitten alkoi ilmetä käynnistyshäiriöitä ja kylmiltään aamulla käynnistäessä nyki ajossa ja jossain vaiheessa lämpömittari huitaisi aina kertaheitolla kaakkoon (tyyliin 1-2 km 40-60 km/h). Lisäksi hetken ajon jälkeen tyhjäkäynnillä kierrokset vispasivat ja vispaavat edelleen 1000-2000 kierroksen väliä. Kun koneen sammutti ja perään käynnisti uudestaan, lämpömittari näytti aina kello kahtatoista ja käyntiongelma katosi.
Vaihdettiin virtalukon pohja, koska on vaikuttanut jo pitempään väljentenyneeltä ja satunnaista epämääräisyyttä ilmennyt pitemmän aikaa. Samalla ajatuksena oli, että ei pitäisi ainakaan sen kautta tulla mitään ihmetyksiä käynnistykseen liittyen, kun kerran hetken ajon jälkeen sammutus/uudelleen käynnistys tuntui aina auttavan.
Ajatuksia, mistä lähteä vikaa etsimään? Tuo lämpö etenkin häiritsee, kun sitten uudelleen käynnistys nollaa tilanteen, kunhan vain on ajanut muutaman kilometrin.
EDIT: virtalukon pohjan vaihdon jälkeen lämmöt vielä nousivat tappiin ja satojen metrien ajon jälkeen uudelleen käynnistys nollasi tilanteen. Tänä aamuna ei näyttänyt enää kierrosluvut vispaavan kylmäkäynnistyksessä. Lämmötkään eivät ainakaan sillä kertaa nousseet, vaan näytti toimivan ihan niin kuin pitääkin. Pitää seurata tilannetta. Virtalukon pohjan vaihto näemmä korjasi peräluukun jarruvalot. Nyt täytyy toivoa, että oli nuo lämmötkin kiinni virtalukosta.
Onko kellään kokemusta, että viallinen virtalukon pohja aiheuttaisi virtapiiikkejä, jotka sitten särkisivät sensoreita? Esim. lämpösensorit?
Comment