Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 ohjaamoon tulee vain kuumaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BeePee
    Bimmer Rookie
    • Feb 2009
    • 31
    • Finland

    E46 ohjaamoon tulee vain kuumaa

    320d, 2004, E46 Touring kyseessä. Taustaa: Auto seisoi loman ajan pihassa (3 viikkoa). Loman jälkeen ajoon ja havainto; lämmityslaite ei puhalla ollenkaan. Sulakkeiden tarkastus ja nopea johtopäätös: moottori rikki. Vaihdoin moottorin ja kaikki fine! Hyvin puhaltaa, kierron läpät, suuntauksen läpät -kaikki toimii. Mutta kohta koeajolla huomasin seuraavan ongelman. Tulee pelkästään kuumaa ilmaa, sama laittaako automaatin asennon 16c vai 32c niin täysin kuumaa puhaltaa.
    Ja kysymys: onkohan tämä nyt ihan oma vikansa (vesiventtili?), vai liittyykö tuohon puhaltimen hajoamiseen?
  • Esal
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1344
    • Lempäälä

    #2
    Ei pitäisi puhaltimen vaikuttaa. Syyllinen on vesiventtiili tai sitä ohjaava lämmityslaite. Venttiili on levossa eli ilman sähköä auki, eli nyt 3 viikkoa ja juuttunut siihen asentoon?

    Inpalla tai muulla merkkikohtaisella ohjelmalla pääsisi näkemaan onko venttiili auki vai kiinni. Jos näyttää että on kiinni, mutta kuumaa tulee on venttiili jumittunut auki.

    Se voi alkaa taas toimimaan, mutta jossain vaiheessa vika uusiutuu ja tulee aina useammin, näin meni omassani.
    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

    Comment

    • bemmeri
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4181

      #3
      Jos ei ole inpaa, tms. niin mittaa kuinka suurta jännitettä sinne venttiilille tulee. Siitä liittimestä vaikka, tms. Näet suoraan onko ohjaus vai venttiilivika. Laitat pyynnin kylmimpään asetukselle, niin jännitteen pitäisi olla 12v (en muista oliko just tuon 12v, mutta ainakin e36:ssa meni tuolleen, että kuumalla ei jännitettä ja kylmällä suurin).
      Jos jännite ok, niin sitten venttiilin koputtelua, tai mitä luultavimmin vaihtoon menee.
      Last edited by bemmeri; 10-08-2016, 13:22.
      EVERYTHING | WORKS

      Comment

      • Simo e39
        Bimmer Rookie
        • Oct 2011
        • 83
        • Finland

        #4
        Voiko noita vesiventtiileitä korjata? Eli jumiiko niistä mekaaninen puoli vai hajoaako sähkö puoli?

        Itselläni (330xd) on ainakin samassa paketissa myös "kiertovesipumppu", ja ebay:kin tarjoaa melkein pelkästään käytettyjä ja uudet näyttää maksavan sielläkin melko paljon.

        Eilen kauppaan mennessä alkoi puhaltamaan kuumaa, mutta sitten sieltä lähtiessä pelasi taas normaalisti, eli varmaan tuo venttiili alkaa reistailla... Voisi vaihtaa tuon ennen kuin menee kokonaan mykäksi.

        Comment

        • Esal
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1344
          • Lempäälä

          #5
          Originally posted by Simo e39 View Post
          Voiko noita vesiventtiileitä korjata? Eli jumiiko niistä mekaaninen puoli vai hajoaako sähkö puoli?

          Itselläni (330xd) on ainakin samassa paketissa myös "kiertovesipumppu", ja ebay:kin tarjoaa melkein pelkästään käytettyjä ja uudet näyttää maksavan sielläkin melko paljon.

          Eilen kauppaan mennessä alkoi puhaltamaan kuumaa, mutta sitten sieltä lähtiessä pelasi taas normaalisti, eli varmaan tuo venttiili alkaa reistailla... Voisi vaihtaa tuon ennen kuin menee kokonaan mykäksi.
          Kyllä se mielestäni täysin mekaanisesti jumittelee.
          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10949
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by Simo e39 View Post
            Voiko noita vesiventtiileitä korjata? Eli jumiiko niistä mekaaninen puoli vai hajoaako sähkö puoli?

            Itselläni (330xd) on ainakin samassa paketissa myös "kiertovesipumppu", ja ebay:kin tarjoaa melkein pelkästään käytettyjä ja uudet näyttää maksavan sielläkin melko paljon.

            Eilen kauppaan mennessä alkoi puhaltamaan kuumaa, mutta sitten sieltä lähtiessä pelasi taas normaalisti, eli varmaan tuo venttiili alkaa reistailla... Voisi vaihtaa tuon ennen kuin menee kokonaan mykäksi.
            Yleensä mekaanista ongelmaa. Kyllä noihin löytyy korjaussarjoja, joten korjausta voi yrittää. Joskus voivat olla sisältä niin huonossa kunnossa, että korjaus ei onnistu. Riippuu paljon minkälaisilla nesteillä on ajettu.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Amigo
              Bimmer Rookie
              • Dec 2012
              • 167
              • Turku

              #7
              Originally posted by Simo e39 View Post
              Voiko noita vesiventtiileitä korjata? Eli jumiiko niistä mekaaninen puoli vai hajoaako sähkö puoli?
              Onhan tuo helposti purettavissa jos haluaa laittaa uudet rasvat sisään: https://www.youtube.com/watch?v=jkd4tjxZDcI&t

              En kyllä kuullut pahemmin noiden hajoamisista. Omassa 180tkm ajetussa se oli kuin uusi sisältä, eikä tietoa kuinka aktiivisesti siitä on nesteitä vaihdeltu (tuskin hirveästi).

              Uusi venttiili ei muistaakseni maltaita maksanut bmwautopartsilta, kannattaa tsekata. Voisiko ongelma kuitenkin olla lämppärin kennossa?
              Last edited by Amigo; 30-06-2017, 19:02.
              E46 328ci

              Comment

              • Simo e39
                Bimmer Rookie
                • Oct 2011
                • 83
                • Finland

                #8
                Kiitoksia kaikille nopeista vastauksista

                Tosiaan tuohon minun tötteröön maksaa noin 300€ tuo venttiili koska siinä tulee myös mukana kiertovesipumppu, johtuen varmaan sähköisestä lisälämmittimestä.

                Yritän siis varmaan tilata korjaus sarjan tuohon ainakin alkuun, katsotaan lopettaako temppuilun. Tuo sama kuuman puhaltaminen on käynyt vain pari kertaa ja ensimmäisestä kerrasta on jo vuosi aikaa, joten melko varmaan vika on tuossa venttiilissä.

                Comment

                • jens
                  Bimmer Rookie
                  • May 2005
                  • 48

                  #9
                  Ennen kuin ostat uuden tai korjaus sarjan, kannattaa yrittää putsata venttiilin osat. Sitä voi kevyesti hinkata kun tuohon kerääntyy jäähdytysnesteestä pikkuhiljaa huntumainen sakka, joka jumittaa venttiilin. Mä putsasin omani hiovalla tahnalla ja hammasharjalla. Tosta rasvaamisesta en kyllä ole aivan vakuuttunut, varsinkaan talviaikaan, kun siellä kuitenkin jäähdytysneste sitä "voitelee".
                  Last edited by jens; 01-07-2017, 10:31.

                  Comment

                  • Simo e39
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2011
                    • 83
                    • Finland

                    #10
                    Omastani oli kumi osat aikalailla ehtoon puolella, joten tilasin kokeilumielessä sellaisen missä on vain pelkkä vesiventtiili ilman kiertovesipumppua ja vaihdoin siitä pelkän sähköisen venttiilin tuohon omaani. Hieman joutui modaamaan sitä liittimen alla olevaa huullosta mutta muuten kävi paikoilleen ja pelaa

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎