Announcement

Collapse
No announcement yet.

Perä vollottaa, vinkkejä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kouvolaguy
    Newbiemmer
    • Aug 2016
    • 9
    • Kouvola

    Perä vollottaa, vinkkejä?

    Heip eli tuli tuossa ostettua liikkeestä nopealla koeajolla bmw 320 e46 vm 2000. Jälkeenpäin vasta huomasin että perä vollottaa, nimenomaan ääni onkun vollottamista. Kuuluu hiljaa 40-60 vauhdissa, 80on vielä suht hiljaista. Sitten 90-118 on se pahin korviin ulvova ääni ja 119km/h jälkeen taas hiljenee, toki kuuluu vielä sillonkin. Tänään katsoin peräöljyt ja näytti olevan ihan hyvän näköset. Perä myös vähä "loksahtaa" vaihdetta vaihtaessa tai kun lähtee vedättämään. Autolla rullailtu jo huimat 450tkm. Huomenna tarkotus ruveta vähä purkamaan perää enemmän. Onko kellääm kokemuksia samasta? Missä vika luultavimmin on? Pyöränlaakerit on ulvonu joskus aiemmin edellisissä pemareissa enkä usko että siellä vika kun kuulostaa että ääni tulee nimenomaan perästä ja muutenki erillainen ääni. Ihan sama onko veto päällä/pois mutkittelua tms ääni pysyy täysin samana. Ajellu jo 1500km ton perän kanssa, mutta hiukan kuumottaa että jättääpi tielle kokemuksia kuuntelisin mielellään ja vinkkejä.
  • Esal
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1344
    • Lempäälä

    #2
    En nyt tiedä kuinka näiden kuluneet perät ääntää, mutta joskus oli ford P100 avolava jossa perä ihan loppu ja siinä ääni muuttui nimenomaan vedon mukaan. Eli kaasun päästäminen vei äänen pois käytännössä kokonaan ja se oli lopulta niin paha että kuulosuojaimia olisi tarvittu kabiinissa. Ajoin sen vielä n. 150 km päähän perän vaihtoon ja höyry vaan nousi perästä, mutta perille päästiin.
    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

    Comment

    • S1mppa_
      Newbiemmer
      • Apr 2016
      • 21
      • Easter finland

      #3
      Eräässä Jeep Cherokeessa perä alkoi ujeltamaan vasta kun kaasun nosti ja antoi auton rullata vapaana.

      Älä ota vittuiluna mutta halvinta on lähteä katsomaan onko renkaat missä hapessa tai yleensäkkään minkä merkkiset.. Itsellä on useasti aasialaiset ja myös ranskalaiset renkaat alkaneet uutuuden jälkeen ujeltaa ja vollottaa ihan omituisesti.

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #4
        Tuon saa varmistettua nosturilla pyörät ilmassa vaihde päällä kuulostellen.

        Perän takapusla on e46 aika usein vaihtokunnossa joten vääntele perää apurunkoon nähden vääntöraudalla ja katso kuinka paljon liikkuu/onko pahasti halkeillut.
        Tämä aiheuttaa ylimääräistä välystä voimansiirrossa ja tumahtelua vedon mukaan jos pahasti loppu.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #5
          Originally posted by Kouvolaguy View Post
          Heip eli tuli tuossa ostettua liikkeestä nopealla koeajolla bmw 320 e46 vm 2000. Jälkeenpäin vasta huomasin että perä vollottaa, nimenomaan ääni onkun vollottamista. Kuuluu hiljaa 40-60 vauhdissa, 80on vielä suht hiljaista. Sitten 90-118 on se pahin korviin ulvova ääni ja 119km/h jälkeen taas hiljenee, toki kuuluu vielä sillonkin. Tänään katsoin peräöljyt ja näytti olevan ihan hyvän näköset. Perä myös vähä "loksahtaa" vaihdetta vaihtaessa tai kun lähtee vedättämään. Autolla rullailtu jo huimat 450tkm. Huomenna tarkotus ruveta vähä purkamaan perää enemmän. Onko kellääm kokemuksia samasta? Missä vika luultavimmin on? Pyöränlaakerit on ulvonu joskus aiemmin edellisissä pemareissa enkä usko että siellä vika kun kuulostaa että ääni tulee nimenomaan perästä ja muutenki erillainen ääni. Ihan sama onko veto päällä/pois mutkittelua tms ääni pysyy täysin samana. Ajellu jo 1500km ton perän kanssa, mutta hiukan kuumottaa että jättääpi tielle kokemuksia kuuntelisin mielellään ja vinkkejä.
          Siis mikäli ääni ei muutu vedon mukaan, vika ei varmasti ole perässä vaan jossain muualla.
          Ok, perän poskilaakerivauriossa ulvonta on suhteellisen tasaista, mutta sekin kyllä ääntää erilailla kiihdytyksessä ja vapaalla rullatessa.
          Eli myös se ”kolaus” on varmasti eri vika kuin nyt päällä oleva laakerivika.

          Comment

          • Kouvolaguy
            Newbiemmer
            • Aug 2016
            • 9
            • Kouvola

            #6
            Jep! Tänäänpä sitten pysty perehtymään paremmin asiaan ja joo kumma ja kumma kyllä se vika siellä oikeassa takalaakerissa onkik 99,9% varmuudella. Jännä miten 5sarjalaisessa ujelti aivan erilailla, tosiaan aivan kuulosti ku perästä ois tullu. Talvirenkaat vaihoin alle siinä samalla että saapi myös varmistettua ettei nyt renkaista johdu :p noh eipä siinä sattuupa hyllyssä olemaanki yks takalaakeri vois vaihdella paikalleen katsastuksen jälkeen nii saapi vaiheltua samalla kaikki muutkin välykset jarrupaloineen ku alkaa loppu olemaan. Kauhutarinoita kuullut noista laakereitten vaihtamisista saa nähä mitenkä sujuu ja kiitoksia vastauksista

            Comment

            • Ruut
              Bimmer Rookie
              • Sep 2008
              • 174
              • Jyväskylä

              #7
              Laakerit violettina
              E46 M3 '01 rata-prokkis
              EX: E36 325i '91
              Kaikkia audista tojotaan
              (nyk Opel Astra G ) Ja Vito :think
              + perseestä perämoottoriin

              "Pitää olla kaks ämmää, toinen keittiössä ja toinen pihassa"

              Comment

              • Bimmeri tuli taloon
                Newbiemmer
                • Nov 2016
                • 27
                • Suomi

                #8
                Mulla oli takapyörän laakeri menossa, pajalla sano ettei näissä laakereissa mitään tunnu, mutta olin ihan varma että laakeri sanomassa kaput niin vaihdettiin osa ja äänet kaikkos
                Ja uus laakeri on muutes 23e skf saksasta.

                Comment

                • jonsered92
                  BTCF Member
                  • Jun 2012
                  • 470
                  • JKL

                  #9
                  En tiedä kuuluuko tämä tähän mut kokeillaan.

                  Mikähän ois sigun autossa kun vaihdoin kardaanin kuminivelen ja keskitukilaakerin. Esijännitystä tuli laitettua. Vieläkin kovassa kiihdytyksessä humisee jossain auton alla. Ja vain kaasu pohjassa about 120 vauhdissa.. 3/4 vaihteella.. Sen yli kun vauhti menee nii loppuu ja vastaavasti sitä ennen ei kuulu.
                  Nyt:e60 530xda herkuilla
                  ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                  Comment

                  • -Tk-
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2002
                    • 387
                    • Jyväskylä

                    #10
                    E46 alkupään malleissa ollut kai tuota ongelmaa, siihen virallinen ohje on lisätä butyylinauha kardaanin laakerin ja auton rungon väliin. Löytyy varaosakuvistakin. Ainakin omassa 323i:ssä poisti ulinat 90-110kmh välillä.
                    325d -11, 730i -87, 315 -82 | ex. 530i -07, 325d -07, 330d -04, 323Ci -99, 320i -92 Cabrio, 523i -96, 2x 325i -91, 316i -90, 318is -90, 316i -89, 316 -84, 315 -82

                    Comment

                    • jonsered92
                      BTCF Member
                      • Jun 2012
                      • 470
                      • JKL

                      #11
                      Juu senki laitoin. Ei auttanut..
                      Nyt:e60 530xda herkuilla
                      ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎