Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 - Kosteutta öljyn seassa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jerqqu
    Newbiemmer
    • Sep 2016
    • 15
    • Finland

    E46 - Kosteutta öljyn seassa?

    Elikkäs ongelmana on että auton moottoriöljyn sekaan päässyt kosteutta jostakin? Mulla on ollut tää auto nyt tässä vuoden ajan ja viimevuoden talvella tasan sama juttu... Talvisin (kosteilla keleillä?) öljytikussa vain ihan hieman sinappia sekä joskus öljykorkissa ihan hieman. Auto on 2005 316i 1.9 N46 koneella. Kesällä ei ollut ollenkaan tätä ongelmaa ja öljyt ihan normaalin näkösiä mutta nytkun taas mennään kosteampiin ja kylmempiin keleihin ni sama kuvio toistuu. Viimevuonna autosta poksahti 30asteen pakkasilla huohotin joten sillon huohotin putsailtiin sekä vaihdettiin venakopan tiivisteet ja öljykorkin tiivisteitä jne. Autosta myös uusittu jäähdytysjärjestelmää (vesiletkut, paisari) joten missä mahtais olla moinen vika? Ite alan olemaan pikkuhiljaa neuvoton asian kanssa, joku viisaampi sano että huohotin voi olla uudestaan tukossa joten onko se mahdollista ja mitä muita vaihtoehtoja löytyy? Autolla ei ajeta pieniä matkoja vaan pääosin autoon saattaa tulla 400-1000km viikossa joten ei pitäisi olla pienenmatkan ajojen takia tää ongelma?
    Last edited by Jerqqu; 17-10-2016, 16:24.
  • apina
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 274
    • Espoo

    #2
    Jos et jo käytä teboil diamond öljyjä niin kannattaa testata. Itsellä väheni merkittåvästi tuo kylmäliman muodotuminen öljymerkkiä vaihtamalla.
    318iA Touring -02
    ex 316 2.5l -87
    ex 525tdsA Touring -95

    Comment

    • Jerqqu
      Newbiemmer
      • Sep 2016
      • 15
      • Finland

      #3
      Originally posted by apina View Post
      Jos et jo käytä teboil diamond öljyjä niin kannattaa testata. Itsellä väheni merkittåvästi tuo kylmäliman muodotuminen öljymerkkiä vaihtamalla.
      Kiitos vinkistä, itsellä menee tänään öljyt vaihtoon mutta tosin teboilin goldin 5W-40 kanssa Onko siis tämäkin jonkun näkönen "tyyppivika" näille E46? Ja kannattaako tässä alkaa huolestumaan että saattaa olla isompikin remppa luvassa vai onko ihan "normaalia" näille baijereille? Voiko muuten myös olla että on joku tiiviste mikä näissä usein pettää josta voisi päästää kosteutta ja kannattaisi katsoa?
      Last edited by Jerqqu; 17-10-2016, 16:38.

      Comment

      • Ozzy #69#
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2006
        • 1646
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by Jerqqu View Post
        Kiitos vinkistä, itsellä menee tänään öljyt vaihtoon mutta tosin teboilin goldin 5W-40 kanssa Onko siis tämäkin jonkun näkönen "tyyppivika" näille E46? Ja kannattaako tässä alkaa huolestumaan että saattaa olla isompikin remppa luvassa vai onko ihan "normaalia" näille baijereille? Voiko muuten myös olla että on joku tiiviste mikä näissä usein pettää josta voisi päästää kosteutta ja kannattaisi katsoa?
        Munuaiset tukkoon. Auttaa jo huomattavasti.
        G20 330e M-Sport sunset orange

        Comment

        • Walker
          Bimmer Rookie
          • Aug 2016
          • 62
          • Turku

          #5
          Originally posted by Jerqqu View Post
          Kiitos vinkistä, itsellä menee tänään öljyt vaihtoon mutta tosin teboilin goldin 5W-40 kanssa Onko siis tämäkin jonkun näkönen "tyyppivika" näille E46? Ja kannattaako tässä alkaa huolestumaan että saattaa olla isompikin remppa luvassa vai onko ihan "normaalia" näille baijereille? Voiko muuten myös olla että on joku tiiviste mikä näissä usein pettää josta voisi päästää kosteutta ja kannattaisi katsoa?
          Sinun vaihtamien tiivisteiden lisäksi asiat mitkä voivat vaikuttaa kondensaatioon ovat: Öljyjalantiiviste, öljykorkki, öljytikku, vanoksen-solenoidien tiivisteet, jarrujen alipainepumpun tiivisteet( sisäinen ja ulkoinen, sisäisen voi korvata öljynsuodattimen mukana tulevalla isolla tiivisteellä) ja varmasti joku muu paikka mitä en muista.

          Sytystulppien tai puolien juuressa oli muistaakseni vielä jotkut tiivisteet mitkä ajan myötä kovettuvat. Omasta N42 (N46 edeltävä moottori) olen vaihtanut noi kertaalleen, ja kondesointi loppui.

          Myöskin olen käyttänyt Teboil Diamond 5w-40 ja pitänyt öljynvaihtovälin 10-12km max tai kausittain.

          Bemariosat.fi on hyvä sivusto ja heillä on todella hyvä palvelu, suosittelen. Jollei osaa tosiaan löydy niin omalla kohdallani olen, jopa päivän sisällä, saanut tarvittavat tuotteet

          (Bonuksena n42 on täyskakka moottori, ei ajamisen eikä huoltamisen iloa)

          Comment

          • Jerqqu
            Newbiemmer
            • Sep 2016
            • 15
            • Finland

            #6
            Originally posted by Walker View Post
            Sinun vaihtamien tiivisteiden lisäksi asiat mitkä voivat vaikuttaa kondensaatioon ovat: Öljyjalantiiviste, öljykorkki, öljytikku, vanoksen-solenoidien tiivisteet, jarrujen alipainepumpun tiivisteet( sisäinen ja ulkoinen, sisäisen voi korvata öljynsuodattimen mukana tulevalla isolla tiivisteellä) ja varmasti joku muu paikka mitä en muista.

            Sytystulppien tai puolien juuressa oli muistaakseni vielä jotkut tiivisteet mitkä ajan myötä kovettuvat. Omasta N42 (N46 edeltävä moottori) olen vaihtanut noi kertaalleen, ja kondesointi loppui.

            Myöskin olen käyttänyt Teboil Diamond 5w-40 ja pitänyt öljynvaihtovälin 10-12km max tai kausittain.

            Bemariosat.fi on hyvä sivusto ja heillä on todella hyvä palvelu, suosittelen. Jollei osaa tosiaan löydy niin omalla kohdallani olen, jopa päivän sisällä, saanut tarvittavat tuotteet

            (Bonuksena n42 on täyskakka moottori, ei ajamisen eikä huoltamisen iloa)
            Hyvä että sanoit , öljynjalan tiivisteet vaihdettiinkin tänä keväänä en muistanu, samoin öljykorkin uusin. Mutta tekemättä on siis vielä ainakin vanoksen solenoidien tiivisteet sekä jarrujen alipaine pumppu, öljytikku ja sytytystulppien puolien juuressa olevat. Onko tuo vanoksen solenoidien tiivisteiden vaihto kuinka vaikea homma taisitten tuo jarrujen alipainepumpun tiivisteiden vaihto?

            Comment

            • Amigo
              Bimmer Rookie
              • Dec 2012
              • 167
              • Turku

              #7
              En tuota konetta oikein tunne mutta kuusisylinterisissä jos tuota tapahtuu niin huolto menee yleensä seuraavasti:

              - huohotinjärjestelmä vaihtoon, eristetty versio
              - öljyt vaihtoon
              - munuaiset tukkoon
              - öljytikun tiivisteet vaihtoon

              Toki voi muitankin tiivisteitä lähteä metsästämään, ei siitä haittaakaan ole. Mutta nuo huolehtisin ensin kuntoon. Huonosti suunniteltu järjestelmähän tuo on ja ongelmista pääsee myös eroon ohjaamalla öljyn keruusäiliöön.

              Tuossa video jossa järjestelmä on selitetty ja miksi sitä majoneesia syntyy https://www.youtube.com/watch?v=5rs1rnVnXhY
              Last edited by Amigo; 19-10-2016, 12:31.
              E46 328ci

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by Jerqqu View Post
                Kiitos vinkistä, itsellä menee tänään öljyt vaihtoon mutta tosin teboilin goldin 5W-40 kanssa
                Siis laita nyt vain suosiosta sinne Diamondit(varsinkin kun talvi on tulossa) ja mikäli vielä sen jälkeen kerää merkittävästi kylmälimaa, aloita ongelman etsiminen uudelleen.

                Comment

                • Jerqqu
                  Newbiemmer
                  • Sep 2016
                  • 15
                  • Finland

                  #9
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Siis laita nyt vain suosiosta sinne Diamondit(varsinkin kun talvi on tulossa) ja mikäli vielä sen jälkeen kerää merkittävästi kylmälimaa, aloita ongelman etsiminen uudelleen.
                  Laitan siis diamondia sinne. Varmaan munuaistenkaan tukkimisesta ei ole mitään pahaa joten teen sen siinä samalla. Öljytikun tiivisteen vaihdan myös tässä muutaman päivän sisään sillä sitä ei olla vielä tehty.. Mutta huohotinjärjestelmän teen nyt nuo ja jos ei sit auta ni mietitään tuota huohotinjärjestelmää. Saakos muute mistä noita suojia niihin munaisiin vai joudunko taiteilemaan itse?
                  Last edited by Jerqqu; 19-10-2016, 16:30.

                  Comment

                  • e36coupe
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2004
                    • 722
                    • Nokia

                    #10
                    Originally posted by Jerqqu View Post
                    Laitan siis diamondia sinne. Varmaan munuaistenkaan tukkimisesta ei ole mitään pahaa joten teen sen siinä samalla. Öljytikun tiivisteen vaihdan myös tässä muutaman päivän sisään sillä sitä ei olla vielä tehty.. Mutta huohotinjärjestelmän teen nyt nuo ja jos ei sit auta ni mietitään tuota huohotinjärjestelmää. Saakos muute mistä noita suojia niihin munaisiin vai joudunko taiteilemaan itse?
                    Munuaisten taakse muoveja saa ihan merkkiliikkeestä tai vaikka KL-varaosista. Löytyy vain sedaniin, mutta pienellä modaamisella sopii myös coupe&cabrio.
                    Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

                    Työn alla: E21 320/6
                    Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

                    Comment

                    • Jerqqu
                      Newbiemmer
                      • Sep 2016
                      • 15
                      • Finland

                      #11
                      Originally posted by e36coupe View Post
                      Munuaisten taakse muoveja saa ihan merkkiliikkeestä tai vaikka KL-varaosista. Löytyy vain sedaniin, mutta pienellä modaamisella sopii myös coupe&cabrio.
                      Tilaan tai ostan jos löytyy tällä viikolla.. Liikkeistä kyllä sanottiin et ei tuon paljoa pitäis auttaa saati ollenkaan kun ei oo kiisseli auto että luultavasti huohottimesta enemmänkin. Mut positiivista että nyt ei tänään tai eilen illasta ainakaan kun kattelin löytynyt sinappia.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by Jerqqu View Post
                        Mut positiivista että nyt ei tänään tai eilen illasta ainakaan kun kattelin löytynyt sinappia.
                        Jo siis laitot koneeseen ne Diamondit?

                        Comment

                        • Jerqqu
                          Newbiemmer
                          • Sep 2016
                          • 15
                          • Finland

                          #13
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Jo siis laitot koneeseen ne Diamondit?
                          Ei ole diamondeja vielä kun kerkesin sillon kaupasta ostaa ennenkun täältä tulin kyselee apua.. Mutta vaihdan asap jos tuo onkelma toistuu vielä.. Tyhmä kysymys mutta miten nuo kaks eroo niin paljon toisistansa lopulta jos vaikuttaa huomattavasti? En ite oo oikein asiantuntija nuitten autojen kanssa joten uteliaisuutta kysyn. Ainiin ja sit vielä tuohon liittyen.. Ei varmaan tarvitse öljysuodatinta vaihtaa uusiksi jos nuo toiset vaihdan heti peräkanaa vai kuinka? Riittääkö vaan uudet öljyt?
                          Last edited by Jerqqu; 20-10-2016, 14:59.

                          Comment

                          • e36coupe
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2004
                            • 722
                            • Nokia

                            #14
                            Orkkis suodatin 14€ ja tarvike alta kympin. Vaihto 4 minuuttia?
                            Eiks se ny siinä samoilla vauhdeilla vaihdu? Tuskin galaxit räjähtää ellet vaihda, mutta itse vaihdan aina kun öljytkin. Joka tilanteessa.
                            Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

                            Työn alla: E21 320/6
                            Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

                            Comment

                            • Jerqqu
                              Newbiemmer
                              • Sep 2016
                              • 15
                              • Finland

                              #15
                              Originally posted by e36coupe View Post
                              Orkkis suodatin 14€ ja tarvike alta kympin. Vaihto 4 minuuttia?
                              Eiks se ny siinä samoilla vauhdeilla vaihdu? Tuskin galaxit räjähtää ellet vaihda, mutta itse vaihdan aina kun öljytkin. Joka tilanteessa.
                              Eise niin nopeesti suoriudu amatööriltä Muttajuu kaippa sitä täytyy sitten.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎