E46 Jälkiasenteiset "Ralliratit"
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Sen verran että bagit pamahtaa.Originally posted by bemmeri View PostKuinka suuren mällin vaatii että virtakaapelin paukku räjähtää?
Eli mikä tahansa bagi jos pamahtaa, laukeaa AINA mukana myös turvavyönkiristimet ja kaapelipaukku katkaisten kaikki päävirrat.
Sivuvirrat jää, eli että mm.ovien lukot toimivat, mutta konehuone ja päävirtakaapelit saadaan näin kokonaan virrattomiksi ja polttoainepumput sammuksiin.
Leave a comment:
-
Miksi se moottori kolaritilanteessa välttämättä ”dumppaisi”?Originally posted by magilainen View PostMinun autoissa pumppu ainai lakkaa pyörimästä jos auton dumppaa :think
Toisekseen, eihän se pumppu mihinkään ”dumppaa” jos letkussa on vuoto, eikä systeemi paineistu ja sitä kautta katkaise syöttöä(tuskin kukaan ehtii kuitenkaan ennen rysäystä vääntämään virtoja pois?).
Kolmanneksi, koko konehuone ja paksut päävirtakaapelit ovat virrassa mikäli airbagin kaapelipaukku ei katkaise päävirtoja, jolloin se kolarin jälkeinen tulipalo syttyy myös oikosuluista kun johdot puristuvat/leikkaantuvat rutistuvien peltien sisään.
Päävirtakaapeli jos leikkaantuu rutistuvia peltejä vasten ja saa kontaktin runkoon, on tapahtuma kuin polttoleikkauksessa ja auto syttyy muutamissa sekunneissa kun etusormen vahvuinen kaapeli hehkuu valkoisena kabiinissa mattojen superlon pehmusteiden alla.
Tähän kun lisätään vielä paineella ruiskuava bensa auton alla tai konehuoneessa, autosta pitäisi päästä ulos sekunneissa, koska helposti minuuteissa jäljellä on enään roihuava rovio.
Eli, muistutan nyt kuitenkin vielä että minä olen tässä kolarikorjausbisneksessä ollut jo 30-vuotta ja nähnyt kymmeniä tuhansia kolaritapauksia. Ei ole mitään....ei pienintäkään onnettomuustyyppiä ja sen vaurioita jota en olisi nähnyt jo kymmeniä kertoja, joten voin todellakin puhtaalla omallatunnolla sanoa että ei ole mitään niin pelottavaa onnettomuustyyppiä kuin missä onnettomuuteen joutunut auto syttyy palamaan.
Kuitenkin varsin usein vähänkin kovemmissa onnettomuuksissa uhrit ovat joko tajuttomia ja/tai kiinni autossaan(sitä suuremmalla todennäköisyydellä mitä vähemmän moderneja turvavarusteita käytössä).
Nykyautot eivät enään juurikaan syty kolaritilanteissa palamaan ja tämä johtuu vain ja ainoastaan toimivista airbagjärjestelmistä ja nimenomaan juuri siitä että auto saadaan heti törmäystilanteessa virrattomaksi ja pumput kiinni.
Vielä 80-luvullahan porukkaa kuoli paljon kolaritilanteessa syntyneissä tulipaloissa, kunnes ensimmäiset mekaaniset polttoaineen syötön katkaisevat systeemit tulivat pakollisiksi.
Nyt jos kuitenkin ”tuunataan”/”harrastellaan" nämä airbagjärjestelmään liitetyt automaattiset virrankatkaisut toimimattomiksi ja aiheutetaan tilanne jossa kolaritilanteessa tulipalo on enemmän kuin mahdollista, ollaan kyllä enemmän kuin puhtaan typeryyden asialla, kuin ”harrastamisen” asialla, varsinkin jos/kun autolla liikkuu muitakin kuin ”harrasteleva” artisti itse.Last edited by Hemi; 22-10-2016, 17:57.
Leave a comment:
-
En oo jaksanut ottaa tosissaan tätä ketjua enään sen jälkeen kun tein asiani selväksi
Joten ihan miten haluat, saat päättää itse
!
Leave a comment:
-
Minun autoissa pumppu ainai lakkaa pyörimästä jos auton dumppaa :thinkOriginally posted by Hemi View PostMiten se sähköinen bensapumppu sammuu itsekseen polttoaineletkun rikkouduttua törmäystilanteessa, jos ei bagijärjestelmän aktivoinnista?
Leave a comment:
-
Ylläpito ei poista \ lukita ketjua koska tää on varmasti hyvää ja hauskaa luettavaa
Toivottavasti uudet jäsenetkin tajuaa tätä lukea ja ymmärtää ettei tänne kannata kertoa kuin kaikista siveellisimmät ja laillisimmat ratkaisut autossa, foorumi ei ehkä kestä seuraavaa paskamyrskyn määrää

Taidanpa lähteä tästä asentamaan LED polttimoita rekisterikilven valoiksi.. hetkinen onkohan Tämäkin nyt laitonta tekstiä täälä
Leave a comment:
-
On, on se oikeastaan ihan täysin eri juttu.Originally posted by AKSU View PostYhtään en puolustele tuota ratin vaihtoa, mutta onko se paljon kummempi juttu, jos autoon laitetaan "speissereitä", 200hv muutoskatsastuksella tehdään 700hp autoja, myydään myyntipalstalla mulikkaa penkin alle, joka sammuttaa bägin valon...
Mitäs sitten, jos auto on laskettu muutoskatsastuksen jälkeen tonttiin ja sit sillä ajetaan naapurin mummo pyörätuolin?.. Eli onko sellainen "cool" laiton sallittua ja amis "laiton" kiellettyä?😄
Siinä tontiin lasketussa autossakin on toimiva airbagjärjestelmä jolloin auto ei ainakaan törmäystilanseessa syty palamaan.
Lisäksi, nyt pitää erottaa se mikä nyt milloinkin ja missäkin on ”laitonta ja mikä ei” siitä, miten sillä omalla ”harrastamisella” vaarannetaan ne muut autossa olijat.
Eli tämä airbagjärjestelmän tietoinen deaktivointi ”harrastamisen” vuoksi on ihan suoraan muiden henkeen ja terveyteen suoraan vaikuttava asia, eikä siis millään tasolla hyväksyttävä asia, ei edes ”harrastamisen” näkökulmasta.
Se että jollain muulla autolla ajaminen/matkustaminen on turvattomampaa, ei todellakaan tee tietoisesta bagisysteemin deaktivoinnista yhtään hyväksytympää, vaan oikeastaan juuri päinvastoin.
Korostan nyt vielä sitä että ihan jo BTCF:n säännöissä on KIELLETTY tämän tyyppiset bagisysteemien deaktivoinnit ja niistä keskustelut, joten jo sen vuoksi tämä topik pitäisi olla lukossa.
ps.se ”mukkikan” asennus ohittaa ainoastaan viallisen istuintunnistimen ja saa systeemin nimenomaan taas toimimaan.
Ainoa ero on se että myös apukuskin bagi laukeaa vaikka penkillä ei istu ketään, mutta se nyt lienee melko pieni murhe siihen verrattuna että systeemi ei toimi, eikä mm.sammuta autoa törmäystilanteessa.
Leave a comment:
-
Varmaan vielä tyhmempänä ratkaisuna olisi pidetty jos olisit rattiakselin päähän hitsannut jonkun vanhan e34:sen pussittoman ratin.Originally posted by Vilppi132 View PostJep, ja kyllä sitä ihmiset osaa tehdä pahempiakin juttuja autoillensa kun vaihtaa siihen ratin bägittömään..
Mietinpähän tässä vielä että mitenhän ois mahdollisesti keskustelu mennyt jos tää ketju Ois muuten samalla aloituksella samasta ongelmasta, mutta ralliratti tilalla oli ollut BMW orkkis BÄGITÖN ratti... Hmm
Leave a comment:
-
Originally posted by Hemi View PostNäin, eli siis mikään osa koko airbagjärjestelmää paukkukaapeleineen ei e46:ssa toimi mikäli ”ralliratin” vuoksi bagivalo taulussa.
Eli jokainen bagisysteemi on rakennettu niin että mikäli vikakoodi päällä, mikään osa ei saa toimia. Eli kaikki tai ei mitään, aina.Kyllä, juuri näin.Originally posted by BMW525Xda View PostNäinkö ?
:think
Eli tämä on siis ko.järjestelmien standardi siitä lähtien kun mekaaniset sytytysosat jäivät historiaan 90-luvulla.
Pointtina on se että järjestelmä toimiessaan vain osin, voi olla oikeasti vaarallinen. Esim.kuskin airbagin laukeaminen ilman että vyönkiristinjärjestelmä on toiminnassa, saa aikaan ns.”vastapalloreaktion”, jolloin löysällä olevat vyöt päästävät matkustajan vastapalloon päin laukeavaa bagia.
Eli kaikissa sähköisissä airbagjärjestelmissä on sisäänrakennettuna tuo järjestelmän latautumisen suojatoiminto, joka tarkoittaa aina sitä että mikäli jokin...mikä tahansa järjestelmän osa ei ole toiminnassa, koko järjestelmä on pois toiminnasta.
Eli silloin kun bagivalo palaa mittaristossa, mikään airbagjärjestelmän osa ei voi saada järjestelmän keskusyksiköltä laukaisukäskyä ja päinvastoin.
Leave a comment:
-
Jep, ja kyllä sitä ihmiset osaa tehdä pahempiakin juttuja autoillensa kun vaihtaa siihen ratin bägittömään..Originally posted by magilainen View PostPerk*** popparit loppuu :think
Ok, ratin vaihto on syntiä. Kaikki varmaan tajusi ihan ekallakin
Mietinpähän tässä vielä että mitenhän ois mahdollisesti keskustelu mennyt jos tää ketju Ois muuten samalla aloituksella samasta ongelmasta, mutta ralliratti tilalla oli ollut BMW orkkis BÄGITÖN ratti... Hmm
Leave a comment:
-
Perk*** popparit loppuu :think
Ok, ratin vaihto on syntiä. Kaikki varmaan tajusi ihan ekallakin
Leave a comment:
-
Luin uusiksi loppuun.Originally posted by Hemi View PostNykypäivän autot ovat niin ”kovia”, että korirakenteet itsessään absorboivat varsin vähän iskuvoimia ja bagisysteemit ovat tämän tyyppisissä rakenteissa välttämättömiä jotta G-voimia saadaan hallittua.Last edited by Hebbu ///M3; 22-10-2016, 13:22.
Leave a comment:
-
Kyllä juuri siinä oli pointti, toiset tosiaan vain tekee tyhmempiä juttuja ja pyytävät avoimesti siihen mielipiteitä... sitä saa mitä tilaa, eli juuri tuota aika jyrkkää valistusta näyttää olevan tarjottu, sarkasmin ja huumorin siivittämänä.Originally posted by Amigo View PostPointti oli varmaan siinä ihmiset nyt vain tekevät tyhmiä/turhia asioita säädöksistä välittämättä, tiedostaen siihen liittyvät riskit. Ne kännitoilailut ja huippunopeustestit vain jätetään kertomatta täällä foorumilla. Aikuinen ihminen tekee päätöksensä loppupeleissä itse, ja järkevintä mitä voimme tehdä on valistaa niihin liittyvistä riskeistä, jotta tietämättömämmät eivät turhaan innostu kokeilemaan samaa. Monella bägittömällä autolla ajaneena tämä keskustelu vain on mielestäni ampunut melkoisesti yli. Mutta alkuperäisellä postaajalla tuntuu olevan aika paksu nahka, eihän hän muuten varmaan olisi tätä tänne jakanutkaan.
Leave a comment:
Leave a comment: