Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 M57n 330d käynnistys oikuttelee...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • expertti
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2005
    • 866
    • Kainuu

    E46 M57n 330d käynnistys oikuttelee...

    No nyt se minunkin bimmeri alkoi juonittelemaan kun koittaa käynnistää. Pyörittää, muttei edes yritä. Muutaman käynnistysyrityksen jälkeen on onneksi sitten startannut.

    Tänään luin vikakoodit INPA:lla. Osaisiko joku avata mitä oireilee???

    E R R O R M E M O R Y
    ---------------------------------------
    Date: 01.12.2016 12:33:59
    ECU: D50M57E1
    JobStatus: OKAY
    Variant: D50M57E1
    -------------------------------------------------------------
    RESULT: 2 error in error memory !
    -------------------------------------------------------------
    43F1 43F1 elect. spare heater, Ansteuerung
    Error counter: 99
    Logistic counter: 40
    1. Umweltsatz
    Mileage 328530 km
    average engine rotational speed 744.72 rpm
    coolant temperature 43.10 deg C
    maximum common-rail-pressure of last 10ms 322.96 bar
    injection mass index value without mass balance control 8.27 mg/cyc
    intaken air mass per cylinder 497.83 mg/Hub
    charge pressure value 994.46 hPa
    Linearised APP1 0.00 %
    Battery Voltage 14011.66 mV
    Vehicle speed 0.00 km/h
    Meßpunkt fuer korrigiertes duty cycle der Zuheizeransteuerung 92.95 %
    2. Umweltsatz
    Mileage 328560 km
    average engine rotational speed 744.72 rpm
    coolant temperature 67.19 deg C
    maximum common-rail-pressure of last 10ms 291.45 bar
    injection mass index value without mass balance control 7.48 mg/cyc
    intaken air mass per cylinder 472.62 mg/Hub
    charge pressure value 1014.15 hPa
    Linearised APP1 0.00 %
    Battery Voltage 13848.74 mV
    Vehicle speed 0.00 km/h
    Meßpunkt fuer korrigiertes duty cycle der Zuheizeransteuerung 30.72 %
    Kurzschluss nach Masse
    Test conditions fulfilled
    Error not occurred yet
    Error would not cause a warning lamp to light up
    Fehler in Entprellphase
    Fehler in Entprellphase
    Fehler in Entprellphase
    Error code: 43 F1 02 06 00 00 63 28 80 55 1B 5D 29 15 4F 65
    00 56 00 76 80 58 1B 75 25 13 4B 67 00 55 00 27
    -------------------------------------------------------------
    4AB2 4AB2 elect. spare heater
    Error counter: 99
    Logistic counter: 40
    1. Umweltsatz
    Mileage 328530 km
    average engine rotational speed 744.72 rpm
    coolant temperature 43.10 deg C
    maximum common-rail-pressure of last 10ms 322.96 bar
    injection mass index value without mass balance control 8.27 mg/cyc
    intaken air mass per cylinder 497.83 mg/Hub
    charge pressure value 1004.30 hPa
    Linearised APP1 0.00 %
    Battery Voltage 13848.74 mV
    Vehicle speed 0.00 km/h
    Meßpunkt fuer korrigiertes duty cycle der Zuheizeransteuerung 49.63 %
    2. Umweltsatz
    Mileage 328560 km
    average engine rotational speed 744.72 rpm
    coolant temperature 67.19 deg C
    maximum common-rail-pressure of last 10ms 291.45 bar
    injection mass index value without mass balance control 7.48 mg/cyc
    intaken air mass per cylinder 485.22 mg/Hub
    charge pressure value 1004.30 hPa
    Linearised APP1 0.00 %
    Battery Voltage 13848.74 mV
    Vehicle speed 0.00 km/h
    Meßpunkt fuer korrigiertes duty cycle der Zuheizeransteuerung 49.63 %
  • kye
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 320
    • Forssa

    #2
    Nuo vikakoodit liittyy siihen sähköiseen lisälämmittimeen joka on E46:ssa vasemman runkoaisan kupeessa. Noista koodeista ei johdu käynnistymisen heikkous.
    - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
    - N42/46 jakopäät
    - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

    tied. 0407247465

    Comment

    • Orvix
      BTCF Member
      • Sep 2008
      • 140
      • Akaa

      #3
      Hanskalokeron takana on polttoainepumpun rele, jonka voi vaihtaa päikseen vieressä olevaan toisarvoiseen releeseen (olikohan töötti tms.) Tuosta on ainakin ilmaista lähteä liikkeelle ja sopii vikakuvaukseen.
      E91 325d -10 M-Sport

      Comment

      • expertti
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2005
        • 866
        • Kainuu

        #4
        Originally posted by kye View Post
        Nuo vikakoodit liittyy siihen sähköiseen lisälämmittimeen joka on E46:ssa vasemman runkoaisan kupeessa. Noista koodeista ei johdu käynnistymisen heikkous.
        Threadia kirjoittaessa oli koko ajan takaraivossa että ei nuo vikakoodit taida liittyä ongelmaan mitenkään ja muistelin että oliko joku käynnistysongelma sellainen josta ei vaan vikakoodia muistiin jää. Laitoin vikaselosteen kuitenkin kaiken varalta mukaan.
        Kiitos tästä selvennöksestä.

        Comment

        • expertti
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2005
          • 866
          • Kainuu

          #5
          Originally posted by Orvix View Post
          Hanskalokeron takana on polttoainepumpun rele, jonka voi vaihtaa päikseen vieressä olevaan toisarvoiseen releeseen (olikohan töötti tms.) Tuosta on ainakin ilmaista lähteä liikkeelle ja sopii vikakuvaukseen.
          Ja tästä ei vikakoodia jätä, siis jos rele oikuttelee? Tuohan on aika yleinen vika näissä. Nyt olen koittanut kuunnella kuulooko siirtopumpun ääni käynnistettäessä. Ohjaako tuo rele myös sitä, vaiko tankissa olevaa pumppua?

          Ja ilmeisesti 61368373700 (K96)- releestä(white/green) kyse?



          Oliko niitä asento-antureita mitä voisi myös epäillä ja oliko niin ettei niistä jää vikakoodia....?
          Last edited by expertti; 02-12-2016, 04:29.

          Comment

          • Esal
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1344
            • Lempäälä

            #6
            Onkos eroa onko kone kylmä vai lämmin?
            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

            Comment

            • Orvix
              BTCF Member
              • Sep 2008
              • 140
              • Akaa

              #7
              Originally posted by expertti View Post
              Ja tästä ei vikakoodia jätä, siis jos rele oikuttelee? Tuohan on aika yleinen vika näissä. Nyt olen koittanut kuunnella kuulooko siirtopumpun ääni käynnistettäessä. Ohjaako tuo rele myös sitä, vaiko tankissa olevaa pumppua?

              Ja ilmeisesti 61368373700 (K96)- releestä(white/green) kyse?



              Oliko niitä asento-antureita mitä voisi myös epäillä ja oliko niin ettei niistä jää vikakoodia....?
              Oikeassa releessä olet.
              Kaverin 320d:ssä vika oli sellainen, että satunnaisesti ei lähtenyt käyntiin. Mitään järkevää vikakoodia ei tullut eikä ollut väliä onko kone kylmä vai lämmin. Kertaakaan ei myöskään ajosta sammunut. Kampiakselin asentotunnistin vaihdettiin, mutta siitä ei ollut apua. Lopulta releen vaihdon jälkeen on pelannut.

              Käsittääkseni noista asentotunnistimista pääsääntöisesti ei tule vikakoodia. Nouseeko kierroslukumittari kun starttaa? Jos ei, niin olisiko sitten kampiakselin tunnistin?
              E91 325d -10 M-Sport

              Comment

              • expertti
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2005
                • 866
                • Kainuu

                #8
                Originally posted by Esal View Post
                Onkos eroa onko kone kylmä vai lämmin?
                Hmmm, tehnyt tuon ainoastaan kylmällä koneella. toistaiseksi.

                Comment

                • expertti
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2005
                  • 866
                  • Kainuu

                  #9
                  Originally posted by Orvix View Post
                  Oikeassa releessä olet.
                  Kaverin 320d:ssä vika oli sellainen, että satunnaisesti ei lähtenyt käyntiin. Mitään järkevää vikakoodia ei tullut eikä ollut väliä onko kone kylmä vai lämmin. Kertaakaan ei myöskään ajosta sammunut. Kampiakselin asentotunnistin vaihdettiin, mutta siitä ei ollut apua. Lopulta releen vaihdon jälkeen on pelannut.

                  Käsittääkseni noista asentotunnistimista pääsääntöisesti ei tule vikakoodia. Nouseeko kierroslukumittari kun starttaa? Jos ei, niin olisiko sitten kampiakselin tunnistin?
                  Jos ajosta sammuisi, niin onko silloin joku noista asentotunnistimista viallinen...?

                  En ole tuota kiekkamittaria osannut seurata, mutta en ole kyllä huomannut että mitään eloa viisareissa olisi ollut. Pitää seurata tuotakin. Aamulla taas töihin lähtö...

                  Comment

                  • Esal
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1344
                    • Lempäälä

                    #10
                    Tuossa löytyy linkkiä saman tapaiseen ongelmaan:

                    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                    Comment

                    • expertti
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2005
                      • 866
                      • Kainuu

                      #11
                      Originally posted by Esal View Post
                      Tuossa löytyy linkkiä saman tapaiseen ongelmaan:

                      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=213299

                      Kesällä huollettu kaikki suuttimet ja kaikki hehkut + rele uusittu. Silloin kun auto käynnistyy, esim kylmällä ilmalla, lähtee todella hyvin käyntiin, käynnistyy heti. Jopa paremmin kuin lämmin kone, lämpimällä säällä, starttuuttaa pitempään. ...Mistä tuo voisi kertoa?

                      .....Nokan asentotunnistin(ko) myös vaihtoon? Toki aion vaihtaa myös tuon releen. Sekä filtterin että myös siirtopumpun(auton alla)
                      Last edited by expertti; 02-12-2016, 13:26.

                      Comment

                      • MNi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2008
                        • 3143
                        • Tampere

                        #12
                        Rele on halvin kokeilu ensialkuun.

                        Nokan ja kampuran asentoanturista WDS sanoo:

                        Engine speed detection DDE

                        Two sensors are used to detect the engine speed and the position of the camshaft and the crankshaft:
                        • Crankshaft position/rpm sensor
                          The DDE control unit uses the crankshaft signal to calculate the precise engine speed and detect the TDC positions for each cylinder.
                        • Camshaft Hall-effect sensor
                          The DDE control unit uses the camshaft signal to determine whether a cylinder is at TDC on the compression or exhaust stroke. Only if those signals are correctly detected can the DDE control unit activate the correct injector at the correct time.

                        For starting the engine, the DDE control unit checks the following conditions:
                        • the two signals must not have any faults
                        • the signals must be detected in a specific chronological sequence

                        This process is referred to as synchronisation and is only performed when the engine is started. The DDE control unit cannot activate the correct injector at the correct time unless synchronisation has been completed.
                        Engine start is not possible without synchronization!

                        Jos kampuran signaali häviää ajossa --> moottori sammuu.
                        Jos nokan signaali häviää ajon aikana --> ei mitään, matka jatkuu
                        Jos nokan signaali häviää pysyvästi --> ei starttia
                        Jos kampuran signaali häviää pysyvästi --> ei starttia

                        Yleensä nokan anturista jää helpommin vikakoodia mutta ei välttämättä. Se on myös oleellisesti miellyttävämpi ja halvempi vaihtaa.

                        Jos paine railissa ei nouse yli 300 bar --> DDE ei anna käynnistyslupaa.

                        Jos kylmällä kelillä (alle -15 astetta) ei käynnisty, voisi epäillä hehkuja. Niistä kyllä jää aika herkästi vikakoodi.

                        Pyörittääkö startti kuinka touhukkaasti? Railin paine nousee kyllä herkästi vaikka vähän hitaammin pyörittäisi mutta moottori ei jaksa käynnistyäkään. Mulla oli joitakin vuosia sitten tilanne että hehkut toimii, paine nousee, anturit on vaihdettu mutta ei vaan starttaa. Uusi tarvikestartti ja johan lähti käyntiin. Pirssin pitää hörähtää kylmälläkin viimeistään sekunnin-kahden kohdalla käyntiin. Jos kestää viisi sekuntia tai enemmän, väittäisin että startti alkaa olla uupunut.

                        Comment

                        • expertti
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2005
                          • 866
                          • Kainuu

                          #13
                          Originally posted by MNi View Post
                          Rele on halvin kokeilu ensialkuun.

                          Nokan ja kampuran asentoanturista WDS sanoo:

                          Engine speed detection DDE

                          Two sensors are used to detect the engine speed and the position of the camshaft and the crankshaft:
                          • Crankshaft position/rpm sensor
                            The DDE control unit uses the crankshaft signal to calculate the precise engine speed and detect the TDC positions for each cylinder.
                          • Camshaft Hall-effect sensor
                            The DDE control unit uses the camshaft signal to determine whether a cylinder is at TDC on the compression or exhaust stroke. Only if those signals are correctly detected can the DDE control unit activate the correct injector at the correct time.

                          For starting the engine, the DDE control unit checks the following conditions:
                          • the two signals must not have any faults
                          • the signals must be detected in a specific chronological sequence

                          This process is referred to as synchronisation and is only performed when the engine is started. The DDE control unit cannot activate the correct injector at the correct time unless synchronisation has been completed.
                          Engine start is not possible without synchronization!

                          Jos kampuran signaali häviää ajossa --> moottori sammuu.
                          Jos nokan signaali häviää ajon aikana --> ei mitään, matka jatkuu
                          Jos nokan signaali häviää pysyvästi --> ei starttia
                          Jos kampuran signaali häviää pysyvästi --> ei starttia

                          Yleensä nokan anturista jää helpommin vikakoodia mutta ei välttämättä. Se on myös oleellisesti miellyttävämpi ja halvempi vaihtaa.

                          Jos paine railissa ei nouse yli 300 bar --> DDE ei anna käynnistyslupaa.

                          Jos kylmällä kelillä (alle -15 astetta) ei käynnisty, voisi epäillä hehkuja. Niistä kyllä jää aika herkästi vikakoodi.

                          Pyörittääkö startti kuinka touhukkaasti? Railin paine nousee kyllä herkästi vaikka vähän hitaammin pyörittäisi mutta moottori ei jaksa käynnistyäkään. Mulla oli joitakin vuosia sitten tilanne että hehkut toimii, paine nousee, anturit on vaihdettu mutta ei vaan starttaa. Uusi tarvikestartti ja johan lähti käyntiin. Pirssin pitää hörähtää kylmälläkin viimeistään sekunnin-kahden kohdalla käyntiin. Jos kestää viisi sekuntia tai enemmän, väittäisin että startti alkaa olla uupunut.
                          Eli tuon kuvauksen perusteella nokka-akselin pyörintätunnistin saattaa olla myös vian aiheuttaja. Noh, se pitää myös laittaa vaihtolistalle.

                          Startti touhukkaasti, hmmm vaikea kyllä arvioida tällä kokemuksella(ajan ja muut huoltaa sitten....)
                          Kylmänä käynnistyy todella hyvin, siis kun ei ole tuota ongelmaa. Lämpimänä pitää startata pitempään ja käynnistys ei ole yhtä säpäkkä kuin kylmänä. Lämpimänä käynnistys kuulostaa jotenkin laiskalta...

                          Ja sitten yksi huomio vielä, jäänyt kertomatta. Kun koneen sammuttaa, kuuluu hetken joku rallatus ääni moottorista. Voisiko olla jakoketju tms? Ihan vaan tulevaisuutta ajatellen että mitä odottaa. Mittarissa jo 320tkm.

                          Comment

                          • MNi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2008
                            • 3143
                            • Tampere

                            #14
                            Jos kylmänä starttaa paremmin kuin lämpimänä --> nokan asentoanturi.

                            Mikäli starttimoottori alkaa hyytyä, käynnistys ryhtyy kylmällä moottorilla kestämään mutta lämpimällä lähtee kuin palmun alta.

                            Kuten ylempänä, jos starttimoottori joutuu pyörittämään pidempään kuin pari sekuntia, epäilisin starttimoottorin olevan ehtoopuolella. Kun omaan pirssiin vaihdettiin startti, ero oli kyllä kuin yöllä ja päivällä, vanha orkkisosa oli jo niin kulunut että uusi starttimoottori kuullosti terhakkaalta vanhaan ja raihnaiseen verrattuna.

                            Comment

                            • expertti
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2005
                              • 866
                              • Kainuu

                              #15
                              Originally posted by MNi View Post
                              Jos kylmänä starttaa paremmin kuin lämpimänä --> nokan asentoanturi.

                              Mikäli starttimoottori alkaa hyytyä, käynnistys ryhtyy kylmällä moottorilla kestämään mutta lämpimällä lähtee kuin palmun alta.

                              Kuten ylempänä, jos starttimoottori joutuu pyörittämään pidempään kuin pari sekuntia, epäilisin starttimoottorin olevan ehtoopuolella. Kun omaan pirssiin vaihdettiin startti, ero oli kyllä kuin yöllä ja päivällä, vanha orkkisosa oli jo niin kulunut että uusi starttimoottori kuullosti terhakkaalta vanhaan ja raihnaiseen verrattuna.
                              Voiko tuon startin vaihtaa yläkautta miten(kään) järkevästi, vai onko ainoa keino irroittaa laatikko ja alakautta, jos vaihto osoittautuu tarpeelliseksi?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎