Announcement

Collapse
No announcement yet.

huurre kammio e 46

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pete59
    Bimmer Rookie
    • Jan 2016
    • 47
    • ilomantsi

    huurre kammio e 46

    2001 330 d .nyt kun on ollut kunnolla pakkasia ja välillä kosteaa niin autosta ei meinaa huurteet lähteä kunnolla ikkunoista.saa ajaa 50 -100 km niin vain on ikkunat sieltä täältä hiessä,varsinkin kun on ihmisiä kyydissä.miksiköhän ei ilma oikein vaihdu vai mikä oikein on vialla.
  • Timbe]
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2007
    • 522
    • K-S

    #2
    Raitisilmansuodatin tukossa tai lattiat märkänä lumesta. Tässä ihan muutama oleellinen vaihtoehto. Eli suodatin vaihtoon ja auton kuivaus mikäli lattiat märkänä.
    Last edited by Timbe]; 06-12-2016, 18:26.

    Comment

    • pete59
      Bimmer Rookie
      • Jan 2016
      • 47
      • ilomantsi

      #3
      okei on joo varmaan vettä matoissa kun ei kaikki osaa jalkoja kopistaa,niin ja kangasmatot vielä.missäs se raitisilmasuodatin piileskelee.mikäs on ilmastoinnin kuivaimen rooli tässä tsydeemissä,kun eikös ilmastoinnin pitäisi myös imeä kosteutta sisältä ulos...

      Comment

      • Timbe]
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2007
        • 522
        • K-S

        #4
        Tuosta ohjeet vaihtoon. Voit kokeilla ottaa pois kokonaan niin huomaat heti onko vaikutusta.

        https://www.youtube.com/watch?v=hvjVjrtvnlI

        Comment

        • KalmanKalpea
          Bimmer Rookie
          • Nov 2012
          • 59
          • Kajaani

          #5
          ja kannattaa laittaa talveksi kumimatot tilalle niin ei niin paljoa ime märkää..

          Comment

          • Esal
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1344
            • Lempäälä

            #6
            Omassa e46 330 ei aiemmin ole koskaan ollut mitään kosteusongelmia lukuunottamatta etuovien tiivisteitä jotka vähän pukkaa vettä matoille, ei kuitenkaan ongelmaksi asti.

            Nyt alkanut sateiden jälkeen ihan mieletön huurtuminen joka pahinta jos on pakastanut. Syy on selvillä, eli raitisilmasuodatin kastuu ja jäätyy = ei tule ilmaa yhtään läpi vaan vetää jostain sivusta minkä saa, huomaa siitä kun haisee "konehuoneelle". Tuota ilmavirran heikkoutta ei heti huomaa paitsi jos laittaa sisäilman kierron päälle alkaa melkoinen puhina ja huomaa eron. En ole saanut selville mistä kohtaa tuo vesi on alkanut sinne valua, mutta homma on ok kun ottaa suodattimen sisälle kuivumaan ja laittaa takaisin.
            *** E53 X5 3.0d 2005 ***

            Comment

            • Esal
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1344
              • Lempäälä

              #7
              Originally posted by pete59 View Post
              mikäs on ilmastoinnin kuivaimen rooli tässä tsydeemissä,kun eikös ilmastoinnin pitäisi myös imeä kosteutta sisältä ulos...
              Kuivain on kylmäkoneen yksi osa samoin kuin lauhdutin, kompressori, paisuntaventtiili. Eli on siinä kylmäainekierron putkessa poistamassa kosteuden siitä suljetusta järjestelmästä.

              Ilmastointi kyllä poistaa kosteutta sisään tulevasta ilmasta kondensoimalla sitä auton alle tiputtaen, ilmastointi vaan ei lähde päälle enään lähellä nollaa olevissa lämpötiloissa.
              *** E53 X5 3.0d 2005 ***

              Comment

              • fexor
                Bimmer Rookie
                • Aug 2008
                • 42
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by Esal View Post
                Omassa e46 330 ei aiemmin ole koskaan ollut mitään kosteusongelmia lukuunottamatta etuovien tiivisteitä jotka vähän pukkaa vettä matoille, ei kuitenkaan ongelmaksi asti.

                Nyt alkanut sateiden jälkeen ihan mieletön huurtuminen joka pahinta jos on pakastanut. Syy on selvillä, eli raitisilmasuodatin kastuu ja jäätyy = ei tule ilmaa yhtään läpi vaan vetää jostain sivusta minkä saa, huomaa siitä kun haisee "konehuoneelle". Tuota ilmavirran heikkoutta ei heti huomaa paitsi jos laittaa sisäilman kierron päälle alkaa melkoinen puhina ja huomaa eron. En ole saanut selville mistä kohtaa tuo vesi on alkanut sinne valua, mutta homma on ok kun ottaa suodattimen sisälle kuivumaan ja laittaa takaisin.

                Itellä tuo veden pääsy raitisilmasuodattimen koteloon johtui kulahtaneesta tuulilasin alakauluksesta. Kauluksessa on kumitiiviste, joka on tuulilaisa vasten. Aikaa myöten oli kumi mennyt aivan koppuraksi ja halkeillut ja vesi pääsi kaluluksen alle ja sitä kautta raitisilmasuodattimen koteloon.

                Tuossa linkki kauluksen vaihto-ohjeeseen:http://www.bimmerforums.com/forum/sh...indshield-cowl
                E61 530D

                Comment

                • Esal
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1344
                  • Lempäälä

                  #9
                  Tuo muuten totta, se kumi on halki monesta kohtaa...melko varma syyllinen.
                  *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                  Comment

                  • MNi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2008
                    • 3143
                    • Tampere

                    #10
                    Vaihdoin kauluksen omaani kun pyyhkijäkoneisto piti vaihtaa. Kaulus osa 1 täältä (tarkista tietty osanumero omaan pirssiisi): KLIK. DIY:ssä mainittu puuttuva tiiviste lienee osa 7 samasta kuvasta. Tiivisteen voi vaihtaa jälkeenpäinkin vaikka DIY:ssa mainitaan ettei muka pystyisi.

                    Kannattaa ottaa varuiksi uudet kiinnitysklipsit (7 x osa 18), muistaakseni niitä ei tullut kauluksen mukana. Omaan -04 330d:hen kauluksia vertaillessa pyyhkimien läpivienti oli selvästi kehittynyt matkan varrella.

                    Pyyhkimen irroittamiseen helpotti pieni 2- tai 3-kyntinen ulosvetäjä, taisin ottaa halvimman Biltemasta.

                    Ottaisin varuiksi pyyhkimien peitetulpat ja kiristyspalat eli 2 x osat 5-7 täältä: KLIK. Samoin vaihtaisin pyyhkijän akselien tiivisteostat eli 2 x osat 2, 5 ja 6 täältä: KLIK. Nämä yhdessä kauluksen läpivientikumien kanssa muodostavat kosteussulun pyyhkijän akseleille, omassa pirssissä pyyhkijän moottorin päälle tiivistynyt valkoinen jälki kertoi että akselien juuresta oli päässyt koneistoon vettä pitkän aikaa. Moottori itsessään ei ollut hajonnut onneksi. Vivusto oli alkanut liikkumaan ja akselien kumitiivisteiden uusinta auttoi tähän. Varasin kuitenkin purkuosana uuden vivuston ja vaihdoin sen paikalleen. Silmämääräisesti vanhassa vivustossa ei ollut vikaa, kun purkuosa keski-Euroopasta oli about 40€ kotiin kannettuna, ajattelin sen olevan kelpo sijoitus jos korjatessa olisi ollutkin vika siinä.

                    Jos pyyhkimien pysäköintikorkeus on hyvä, kannattaa pyyhkimien paikka merkitä vaikka teipillä muistiin. Muuten katso pysäköintikorkeus täältä: KLIK.

                    EDIT: tarkista muuten ettei hanttarin tai kuskin puolella ole lattiaverhoilu märkänä kumimattojen alta. Tyyppivikana kattoluukullisessa pirssissä on veden valuminen sisään hanttarin A-pilarin juureen tai jos ovia on avattu, voi kosteussulku olla särki tai huonosti kiinni --> vuotaa vettä lattiaverhoiluun. Kun on kosteutta riittävästi, ikkunat ei todellakaan tahdo pysyä auki.
                    Last edited by MNi; 08-12-2016, 03:01. Reason: Lattiaverhoilun kosteus....

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎