Announcement

Collapse
No announcement yet.

330i 2001 takatukivarsi väljä, mitä tehdä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HSuomi
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2006
    • 271
    • mäntsälä

    330i 2001 takatukivarsi väljä, mitä tehdä?

    Terve,

    Huomasin että kuskin puolen ylätukivarren pusla oli aika väljä. Tein työkalut ja puristin vanhan puslan ulos ja uuden sisälle. Apparinpuolelle meni kaikki ihan hyvin, mutta kuskin puolen uusi pusla ei pysy paikallaan vaan liukuu ihan pehmeästi tuolla pesässä.
    Jouduin kuumentamaan tuota pesää kaasupilleillä että vanhan sai ulos, voiko olla että siinä meni jotain vituiksi? Tosin tein sen molemmille puolille ja vain toinen puoli on paskana nyt.

    Tolla ei varmaankaan nyt voi ajaa kun pusla ei pysy paikallaan? Pelkään että toi ylätukivarsi saa kipeää.
    Katoin vähän netistä niin uuden tukivarren hinnat 460-700€. Onko kukaan tilannut uutta koskaan ja mihin hintaan? Saa tarjota myös käytettyä jos on purkuautoja nurkissa.

    Olisko mitään pajaviritystä millä ton saisi korjattua? Hitsais nöölit tohon puslaan molemmille puolille?


    Last edited by HSuomi; 11-12-2016, 14:11.
    Bmw 330i -01, KX 250 -03, GSX-R750 -88
    ~~Sälinkään Moottorikerho~~
  • 316bemi
    BTCF Member
    • Oct 2010
    • 216
    • Joensuu

    #2
    Mullaki oli tarvike pallonivelet liian pienet noihin pesiin e36ssa]. Tilasin sit toiselta valmistajalta ja tuli sopivat kuten kuuluu.

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10949
      • Joensuu

      #3
      Ensimmäisenä mittaisin, että olisi uusi osa on varmasti oikean kokoinen. Eli mouseri käteen ja mittaat uuden & vanhan. Liian pieniä palloniveliä on joskus saatu tarvikeliikkeestä..
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • HSuomi
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2006
        • 271
        • mäntsälä

        #4
        Noniin, nyt purin sen pois ja mittasin mauserilla ni näyttääpä se olevan 0,1mm liian pieni. Alkuperäiset puslat oli 45,2-45,3mm. Tää tarvike on 45,1mm.
        Siinä on aika iso ero. Huh, saatan säästyä tukivarren vaihdolta

        Kiitos vihjeistä! Ei tullut edes mieleen että uusi saksalainen osa olis liian pieni. Arvelin että mun lämmitys ja voimakeinot on muokannu sitä korvaa.
        Huomena motonettiin kiroamaan.
        Bmw 330i -01, KX 250 -03, GSX-R750 -88
        ~~Sälinkään Moottorikerho~~

        Comment

        • 316bemi
          BTCF Member
          • Oct 2010
          • 216
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by HSuomi View Post
          Noniin, nyt purin sen pois ja mittasin mauserilla ni näyttääpä se olevan 0,1mm liian pieni. Alkuperäiset puslat oli 45,2-45,3mm. Tää tarvike on 45,1mm.
          Siinä on aika iso ero. Huh, saatan säästyä tukivarren vaihdolta

          Kiitos vihjeistä! Ei tullut edes mieleen että uusi saksalainen osa olis liian pieni. Arvelin että mun lämmitys ja voimakeinot on muokannu sitä korvaa.
          Huomena motonettiin kiroamaan.
          Jep,etkä paljoo ois tukivarren vaihdosta hyötynyt kun tuoho napakannattimeenha se pallonivel puristellaan kiinni

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10949
            • Joensuu

            #6
            Originally posted by HSuomi View Post
            Noniin, nyt purin sen pois ja mittasin mauserilla ni näyttääpä se olevan 0,1mm liian pieni. Alkuperäiset puslat oli 45,2-45,3mm. Tää tarvike on 45,1mm.
            Siinä on aika iso ero. Huh, saatan säästyä tukivarren vaihdolta

            Kiitos vihjeistä! Ei tullut edes mieleen että uusi saksalainen osa olis liian pieni. Arvelin että mun lämmitys ja voimakeinot on muokannu sitä korvaa.
            Huomena motonettiin kiroamaan.
            Saksalainen osa? Se, että siinä lukee made in germany ei vielä tarkoita, että se olisi tehty saksassa. Jos kyseessä olisi kunnon valmistajan osa, niin olisi ne mitatkin kunnossa.. Minkä merkkinen osa?
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • HSuomi
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2006
              • 271
              • mäntsälä

              #7
              Originally posted by HTK12 View Post
              Saksalainen osa? Se, että siinä lukee made in germany ei vielä tarkoita, että se olisi tehty saksassa. Jos kyseessä olisi kunnon valmistajan osa, niin olisi ne mitatkin kunnossa.. Minkä merkkinen osa?
              Motonetistä se on ja Germany siinä lukee mutta merkkiä en just nyt muista.

              Originally posted by 316bemi View Post
              Jep,etkä paljoo ois tukivarren vaihdosta hyötynyt kun tuoho napakannattimeenha se pallonivel puristellaan kiinni
              Joo no "napakannatinta" tarkoitin. Ei ole oikeen termit hallussa. Englanniksi oli "trailing arm" ja ei ollu tuttu sana.
              Bmw 330i -01, KX 250 -03, GSX-R750 -88
              ~~Sälinkään Moottorikerho~~

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10949
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by HSuomi View Post
                Motonetistä se on ja Germany siinä lukee mutta merkkiä en just nyt muista.
                Monia ihan surkeita osia myydään, joissa lukee Germany.. Ei tarkoita tuo vielä laadusta yhtään mitään.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • HSuomi
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2006
                  • 271
                  • mäntsälä

                  #9
                  Nyt on "Made in germany" osa ja on oikean kokoinen. Edellinen oli vain "Germany"
                  Bmw 330i -01, KX 250 -03, GSX-R750 -88
                  ~~Sälinkään Moottorikerho~~

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    #10
                    Originally posted by HTK12 View Post
                    Monia ihan surkeita osia myydään, joissa lukee Germany.. Ei tarkoita tuo vielä laadusta yhtään mitään.
                    Kuten Mb ja Bmw

                    Comment

                    • 525iiäxä
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2005
                      • 1842
                      • Lappeenranta, Finland

                      #11
                      Lainataanpas tätä, aihetta sivuaa kuitenkin.

                      Mikähän näistä takapään pehmytkudoksista voi olla oletetuin syyllinen kun takapäästä kuuluu muksaus vetosuunnan vaihtuessa? Elikkäs, lähinnä kun peruuttaa parkkiruudusta pois ja lähteepi sitten etiäpäin, niin hetikohta kun vetosuunta muuttuu, niin muksahtaa jokin takapäässä. Ei aina, mutta useimmiten, tömpsäys tuntuu hiukan istumalihaksissakin. Muuten esim montuissa tms ei havaittavaa kolinaa tai muuta ylimääräistä ääntä.

                      Volvo V70 2.4T -02
                      E30 323i -84 (taas)

                      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                      Comment

                      • Dualfun
                        Moderator
                        • Jan 2003
                        • 17837
                        • PKS

                        #12
                        Originally posted by 525iiäxä View Post
                        Mikähän näistä takapään pehmytkudoksista voi olla oletetuin syyllinen kun takapäästä kuuluu muksaus vetosuunnan vaihtuessa? Elikkäs, lähinnä kun peruuttaa parkkiruudusta pois ja lähteepi sitten etiäpäin, niin hetikohta kun vetosuunta muuttuu, niin muksahtaa jokin takapäässä. Ei aina, mutta useimmiten, tömpsäys tuntuu hiukan istumalihaksissakin. Muuten esim montuissa tms ei havaittavaa kolinaa tai muuta ylimääräistä ääntä.
                        Perässä väljää, vetarissa väljää, tai perän kannakepusla. :think
                        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                        E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                        ½ E36
                        ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                        Muut talouden vehkeet:
                        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                        Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16419
                          • Asikkala

                          #13
                          Originally posted by Dualfun View Post
                          Perässä väljää, vetarissa väljää, tai perän kannakepusla. :think
                          Harvinaista että perässä olisi väljää (?) mutta kun hanurissa tuntuu niin joku pusla mikä on korissa kiinni eli takakelkan, tukivarren etummainen tai tuo perän takakannen kannake.
                          Last edited by jr66; 22-03-2017, 23:47. Reason: näppisvirhe

                          Comment

                          • Amigo
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2012
                            • 167
                            • Turku

                            #14
                            Originally posted by 525iiäxä View Post
                            Lainataanpas tätä, aihetta sivuaa kuitenkin.

                            Mikähän näistä takapään pehmytkudoksista voi olla oletetuin syyllinen kun takapäästä kuuluu muksaus vetosuunnan vaihtuessa? Elikkäs, lähinnä kun peruuttaa parkkiruudusta pois ja lähteepi sitten etiäpäin, niin hetikohta kun vetosuunta muuttuu, niin muksahtaa jokin takapäässä. Ei aina, mutta useimmiten, tömpsäys tuntuu hiukan istumalihaksissakin. Muuten esim montuissa tms ei havaittavaa kolinaa tai muuta ylimääräistä ääntä.
                            Esim. tuo takimmaisin poikittainen pusla voi olla syypää: https://youtu.be/CRuFz5cJFi0?t=15s
                            Last edited by Amigo; 22-03-2017, 21:00.
                            E46 328ci

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎