Announcement

Collapse
No announcement yet.

N42 käyntihäiriö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarge92
    Bimmer Rookie
    • Jul 2014
    • 35
    • -

    N42 käyntihäiriö

    Mikähän mahtaa olla ongelmana. Eilen toimi aivan normaalisti, ei mitään vikaa. Tänään laittoi käyntiin, niin käy vaivalloisesti präkien. Moottorin vikavalo palaa keltaisena ja hetken päästä alkaa vilkkumaan tasaisesti monta kertaa ja tämän jälkeen taas palaa kiinteesit. Kierrokset 600-700 nurkilla. Painaa kaasua niin präkii. Auto täristää aikalailla noilla kierroksilla tyhjäkäynnillä. Muilla ollut vastaavaa?
  • Lundersson
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2009
    • 245
    • Kerava

    #2
    Eka veikkaus on että joku sytytyspuola on pimeänä. Omakohtainen kokemus on että kuolevat kerrasta ja ei kertaakaan ajon aikana vaan just kun pitäis laittaa käyntiin.

    Lukase koodit niin tiedät mikä niistä on pimeänä. Jos joku muu on vikana niin koodienluku auttaa siihenkin.
    Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
    ex 325 e30, 316ti e46

    Comment

    • Jarge92
      Bimmer Rookie
      • Jul 2014
      • 35
      • -

      #3
      Originally posted by Lundersson View Post
      Eka veikkaus on että joku sytytyspuola on pimeänä. Omakohtainen kokemus on että kuolevat kerrasta ja ei kertaakaan ajon aikana vaan just kun pitäis laittaa käyntiin.

      Lukase koodit niin tiedät mikä niistä on pimeänä. Jos joku muu on vikana niin koodienluku auttaa siihenkin.
      Juu kiitoksia. Pääsinkin lukemaan koodit ja 3 pimeä.

      Comment

      • Juhni
        Bimmer Rookie
        • Aug 2014
        • 53
        • turku

        #4
        Pistetääs tähän topikkiin ku vähän samankaltasta ongelmaa emännän kauppakassissa. Alkutilanne on se, että muuten ihan hyvin toimiva n42, mut sitä öljyä se syö, se nyt ei oo täsä se ongelma. Yks päivä liikennevaloihin pysähtyessä kierrokset rupes heijjaa jossain 300-800 ja punanen öljykannu vilkkus hetken aikaa, sitte tasottus. Takas kotiin--> koodien luku, anto toista nokka-akselin asennontunnistint. Vaihdoin ne päittäin-->testilenkille ja edelleen samaa nokka-akselin tunnistint herjaa. Siitä tallille, vaihoin öljysuodattimen, putsasin vanos solenoidit ja laitoin ristiin takasin-->ei koodeja enää.
        Mut tän jälkeen on muutamasti tyhjäkäynti vähän hakenu(n. 400-800) ja semmosen huomannu, että auto ei kulje enää mihinkään. Kaasua ku antaa reippaammin ni 2500 kierroksen jälkeen kuuluu koneesta vaan hirvee humina eikä kulje enää entiseen tapaan... Noo, luettiin koodit boschin testerillä-->ei mitään ja livedata näytti tyhjäkäynnillä kaikkien arvojen olevan ookoo. Toisen nokka-akselin lukemat vaan vähän heitteli, toinen pysyi samana kokoajan, normaalia?
        Eli eli, tuttu korjaaja epäili ketjua jos venynyt, valvetronikin kulunutta akselia tai vanosta. Käski koittaa ajotustyökaluja paikalleen ja jos ei mee on ketju venynyt, näinkö? :thinkSamalla kun venakopan käytän irti, millä totean valvetronikin kuluneen?

        Kiitos ja anteeks jos jaksoitte lukea, tarttis vähän jelppiä.

        Comment

        • Bullitt
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 2786
          • Turku

          #5
          Jos on ketju löysällä, niin sen näkee jo öljykorkista.


          Comment

          • TseiPii
            BTCF Member
            • Apr 2012
            • 188
            • Keskellä Suomea

            #6
            Originally posted by Juhni View Post
            Pistetääs tähän topikkiin ku vähän samankaltasta ongelmaa emännän kauppakassissa. Alkutilanne on se, että muuten ihan hyvin toimiva n42, mut sitä öljyä se syö, se nyt ei oo täsä se ongelma. Yks päivä liikennevaloihin pysähtyessä kierrokset rupes heijjaa jossain 300-800 ja punanen öljykannu vilkkus hetken aikaa, sitte tasottus. Takas kotiin--> koodien luku, anto toista nokka-akselin asennontunnistint. Vaihdoin ne päittäin-->testilenkille ja edelleen samaa nokka-akselin tunnistint herjaa. Siitä tallille, vaihoin öljysuodattimen, putsasin vanos solenoidit ja laitoin ristiin takasin-->ei koodeja enää.
            Mut tän jälkeen on muutamasti tyhjäkäynti vähän hakenu(n. 400-800) ja semmosen huomannu, että auto ei kulje enää mihinkään. Kaasua ku antaa reippaammin ni 2500 kierroksen jälkeen kuuluu koneesta vaan hirvee humina eikä kulje enää entiseen tapaan... Noo, luettiin koodit boschin testerillä-->ei mitään ja livedata näytti tyhjäkäynnillä kaikkien arvojen olevan ookoo. Toisen nokka-akselin lukemat vaan vähän heitteli, toinen pysyi samana kokoajan, normaalia?
            Eli eli, tuttu korjaaja epäili ketjua jos venynyt, valvetronikin kulunutta akselia tai vanosta. Käski koittaa ajotustyökaluja paikalleen ja jos ei mee on ketju venynyt, näinkö? :thinkSamalla kun venakopan käytän irti, millä totean valvetronikin kuluneen?

            Kiitos ja anteeks jos jaksoitte lukea, tarttis vähän jelppiä.

            Tuo punaanen öljyvalon vilkkuminen tuo muistoja emännän N42:sta. Teki kans sitä että juurikin kun kierrokset lähesty tyhjäkäyntiä niin valo saatto vilkahtaa. Aikansa tätä teki niin loppuviimein otti ja sammuu aina ku moottori pääsi normi lämpöihin. Vikakoodit anto viaksi nokan tunnistinta mutta loppuviimeen vikana oli kampuran tunnistin. Jos tuon kampuran tunnistimen kokeilee vaihtaa niin melki samalla kannattaa vaihtaa huohotin letkuineen jos ei oo hetkeen vaihdettu. Muistaakseni sitä tunnistinta ei saa vaihdettua ilman imusarjan irrotusta, voin toki muistaa väärinki.
            E30 318i -85

            E30 320i -87 ex
            E36 316i -91 ex
            E36 325i -94 ex
            E46 325i -03 ex
            E46 316i -02 ex
            E61 525i -06 ex
            E46 320d -03

            E70 3.0d - 09


            E39 M5 pyhänä

            Comment

            • Juhni
              Bimmer Rookie
              • Aug 2014
              • 53
              • turku

              #7
              Originally posted by TseiPii View Post
              Tuo punaanen öljyvalon vilkkuminen tuo muistoja emännän N42:sta. Teki kans sitä että juurikin kun kierrokset lähesty tyhjäkäyntiä niin valo saatto vilkahtaa. Aikansa tätä teki niin loppuviimein otti ja sammuu aina ku moottori pääsi normi lämpöihin. Vikakoodit anto viaksi nokan tunnistinta mutta loppuviimeen vikana oli kampuran tunnistin. Jos tuon kampuran tunnistimen kokeilee vaihtaa niin melki samalla kannattaa vaihtaa huohotin letkuineen jos ei oo hetkeen vaihdettu. Muistaakseni sitä tunnistinta ei saa vaihdettua ilman imusarjan irrotusta, voin toki muistaa väärinki.
              Kampuran tunnistin on n. 3-4v sitte vaihdettu liikkeessä, joten mä oon sulkenu automaattisesti sulkenu sen pois. Niitä vanoksen o-renkaitaki miettiny ja sitä kun öljyä syö ni ois katti vaan menny niin tukkoon:think Huohotin+kaikki letkut tuli viime vuonna vaihettu Mittarissa aika tarkka 200tkm eikä siitä ketjun vaihdosta oo ainakaan suomessa olon aikana mitään tietoa ni siihen kallistuu. Katotaan ku pääsen tohon tallille vaan

              Comment

              • suppari
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 4049
                • Turku

                #8
                Ketju veltto, jako sekaisin ja laahain öljysihdissä murusina, siksi painevalo. Ketjurrmpan yhteydessä ne venttiilivarren kumit niin pääsee öljynkulutuksestakin eroon.
                sigpic
                P:0409699000

                JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                huollot/korjaukset!

                BMW E&F sarjaan.
                Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16419
                  • Asikkala

                  #9
                  Älkää rempatko noita koneita, romulavalle kaikki.

                  Comment

                  • SammyE46
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2010
                    • 75
                    • Varsinais-Suomi

                    #10
                    Samanlaisten ongelmien kanssa tappelin pitkät ajat kuten aloittajakin. Tässä jotain kirjotuksiani parin vuoden takaa...




                    "318 iA Touring 2003. Mittarissa 202tkm.

                    Ohivuotomittauksessa paljastui 2. sylinterissä vuotoa alaspäin ja kannen puolelta venttiilistä. Ilman suurempia purkamisia arvioitiin että venttiili ja öljyrengas. Savutus siis on runsasta ja öljyn kulutus 1L/500km.

                    Rempalle arvioitiin hinnaksi n.3000euroa, toki summa voi muuttua kun kansi otetaan pois ja männät saadaan ulos. Hinta sisältää täydellisen jakopäärempan (ensiapuna viime keväänä laitettiin uusi kiristin), venttiilien hionnan, männät renkaineen ja sylinterien hoonauksen. Lisäksi tarvittavat tiivisteet ym. tarvikkeet.

                    Miltä hinta kuulostaa ja kannattaako tehdä vai alanko etsiä vaihtokonetta?"




                    Muistelisin huohotinrempan maksaneen 250e vuonna 2011.

                    Ohivuotomittauksen jälkeen vaihdettiin vanoksen tiivisteet, pelättiin öljyrenkaita. Venttiilikopan tiivisteet on vaihdettu. Tämä siis keväällä 2014.

                    Kaikenlaista on neljässä vuodessa vaihdettu, olisi pitäny varmaan vuoden jälkeen vaihtaa koko auto.

                    Erinäisten öljynkulutukseen liittyvien korjausten jälkeen on päässyt ilman ongelmia aina muutaman kuukauden, vuosittainen ajomäärä reilu 10tkm.



                    Toi N42-sanana saa oksennusreaktion ja päänsäryn aikaseks...

                    Comment

                    • Juhni
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2014
                      • 53
                      • turku

                      #11
                      Originally posted by suppari View Post
                      Ketju veltto, jako sekaisin ja laahain öljysihdissä murusina, siksi painevalo. Ketjurrmpan yhteydessä ne venttiilivarren kumit niin pääsee öljynkulutuksestakin eroon.
                      Nyppäsin tuon venakopan pois ja se keskimmäinen laahain siinä nokkapyörien välissä heilus aika reippaasti 1-2mm. Enkä tota ajotustyökaluakaan saanu osumaan kohdalleen niihin nokkapyörien reikiin, ei se paljosta ollu kans kiinni, 1-2mm

                      Comment

                      • Juhni
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2014
                        • 53
                        • turku

                        #12
                        https://m.youtube.com/watch?v=eWJTLRmXxmE

                        Joo eli samalla lailla heiluu toi laahain ku tuossa videossa. Onko sieltä jtn lähteny kävelee vai mikäs ton on tehny?:think

                        Comment

                        • popelike
                          Newbiemmer
                          • Nov 2011
                          • 8
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Tiedoksi ja avuksi omat tuoreet kokemukset, E46 318i 3/2003 N42B20A.

                          1) Auto pihassa ajon jäljiltä haaleana ja kun laitoin käymään niin käy epätasaisesti (välillä kierrokset madaltuu ja välillä melko ok). Kaasua painettaessa käynti sortuu täysin ja vaivoin nousee kierrokset, epätasaista käyntiä myös kovemmilla kierroksilla. Koeajo osoittaa oireen vakavaksi; keltainen moottorivaroitusvalo alkoi vilkkumaan ja jäi hetken päästä palamaan, auto käy täristen - ei todellakaan käy ok. Viimeisen 6kk aikana on kaksi kertaa tullut eteen tilanne, että kiihdytettäessä about 90km/h nopeudesta on keltainen moottorivikavalo vilkkunut, ilman muita oireita. Etsin silloin imuvuotoja niitä kuitenkaan löytämättä.

                          2) Tulpat näyttää tavallisilta, puolissa ei mitään poikkeavaa
                          3) Imuvuotoja ei löydy
                          4) Testeri kertoo että homma ok eikä vikakoodeja tule, mutta akunkengän irroituksen ja kiinnittämisen jälkeen hetkellisesti näkyviin tuleva koodin P1349: Misfire cylinder 4. Toista kertaa en saanut koodia näkymään, jostain syystä.
                          5) Siirsin 4:n puolan ykköseen ja sain vikakoodin jossain vaiheessa näkymään, tuli P1341: Multiple cylinder Misfire. Käynti edelleen perseellään.
                          6) Kaupat aukesivat ja hain yhden puolan sekä nokka-akselin tunnistimen. Vertailu uuden ja vanhan tunnistimen välillä osoitti että taitaa olla ok nuo vanhatkin anturit, joten vaihdoin puolan ykköstulpalle.
                          7) Kone käy nyt ok ja kiihtyy aivan eri tavalla kuin ennen, toivotaan että tuli kuntoon näillä tempuilla. Toivon todella ettei tartte ryhtyä kampiakselin anturin vaihtoon...

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎