Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 320D ei käynnisty.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TEME1988
    BTCF Member
    • Apr 2014
    • 17
    • Virtasalmi

    E46 320D ei käynnisty.

    Eli vm. 2003 320D ei lähde enää käyntiin ollenkaan. Yhtenä aamuna lähti käyntiin normaalia huonommin ja seuraavalla kerralla ei ollenkaan. Autocomin lukija antaa mm. seuraavia vikakoodeja:

    3EC0 Nokka-akselin anturin virtapiiri, ei signaalia.
    3EC1 Nokka-akselin asentoanturin virtapiiri, signaali virheellinen.
    4B90 Polttoaineen yhdysputken paineen ohjaus käynnistyksessä.

    No tottakai ensimmäisenä kokeilin vaihtaa nokka-akselin asentotunnistimen mutta ei ollut mitään vaikutusta. Onko näissä vain yksi nokka-akselin tunnistin? Voisiko olla piuha poikki tai jotain vastaavaa? Anturin liittimen olen katsonut ettei ole hapettumia tms. Pihasta löytyy 2kpl kyseisiä autoja joten on helppo kokeilla autosta toiseen osia.

    Olisin kovin kiitollinen jos joku osaisi auttaa.
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10949
    • Joensuu

    #2
    Veikkaisin, että ongelma johtuu nyt tuosta viimeisestä eli puuttuvasta polttoaineen paineesta. Näkeekö autocom:lla polttoaineen paineet?
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • MNi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2008
      • 3143
      • Tampere

      #3
      Nokan asentoanturista WDS sanoo:

      Camshaft Hall sensor DDE 5.0/5.1
      The camshaft Hall-effect sensor is mounted at the top front of the cylinder head cover. A rectangular lobe which moves past the Hall-effect sensor is located at the front of the camshaft. The DDE control unit evaluates the resulting voltage signal (one square-wave signal per camshaft revolution). This signal is used for synchronization purposes:
      Synchronization sequence: when the engine is started, the DDE control unit detects from the camshaft signal whether a cylinder is at TDC on the compression or exhaust stroke. At the same time, the crankshaft sensor signal must be detected in the correct sequence.
      Only if those signals are correctly detected can the DDE control unit activate the correct injector at the correct time.
      Engine start is not possible without synchronization!
      Troubleshooting

      The following faults are monitored:
      • 3EC0, No camshaft sensor signal
      • 3EC1, Camshaft sensor signal incorrect

      • 3ED0, Temporary loss of camshaft sensor signal
      • 3ED1, Camshaft sensor signal temporarily incorrect
      • In addition, the speed difference between the camshaft and crankshaft is monitored

      Consequences:
      In case of failure during engine operation: No effect; however, the next time an attempt is made to start the engine, it will not start.


      Mutta, jos molemmat vikakoodit tulleet yhdellä kertaa, epäilisin sähkövikaa.

      Nokan asentoanturi ja railin paineanturi saavat sähkönsä moottoritilan e-boksista sulakkeelta F1 20A. Sieltä tulee kyllä kampuran asentoanturille, railin painesäätimelle sekä määräsäätimelle sähkö joten olettaisi niistäkin tulevan vikakoodia samalla. Mutta kannattanee tarkistaa.

      Nokan asentoanturi (B6219) ja railin paineanturi (B2261) sekä ilmamassamittari (B6217) ovat liki toisiaan:


      Eihän tuossa kohtaa ole tehty remppaa jolla olisi voinut nykäistä johtimia?

      On vain yksi nokan asentoanturi, sillä saadaan yllä olevan mukaisesti tieto yläkuolokohdasta.

      Kumpikin vika aiheuttaa käynnistymättömyyttä.

      Nokan asentoanturissa ja railin paineanturissa on todennäköisintä että johdin katkeaa juuri liitimen juuresta. Voi olla myös että liitimen jousivoima on kuoleentunut eikä riittävää kontaktia synny, tällaistakin on foorumilla nähty.

      Kampuran asentoanturi voi olla myös viallinen, siitä harvemmin näkyy edes vikakoodia ennenkuin se on todellakin kuollut.

      E46:ssa ei näe INPAlla siirtompumpun ja korkeapainepumpun välistä siirtopainetta.

      INPAlla voisi katsoa kylläkin railin paineen jos se antaa enää mitään. Jos railin paineanturin johtimet ovat ehjät, lienee todennäköistä

      Comment

      • TEME1988
        BTCF Member
        • Apr 2014
        • 17
        • Virtasalmi

        #4
        Katsoin sulakkeen oli ehjä. Sitten heiluttelin kaikki liittimet ja johdot mitä nyt pääsee ilman suurempaa purkamista räpläämään ja samalla startaten, ei vaikutusta. Autocomilla sain vain yhden polttoaineen paineen selville starttaamalla samalla: Paine polttoaineputki n. 380bar maksimissaan. Kuskin penkin alla (auton pohjassa) olevan pumpun olen vaihtanut varmasti ehjään pumppuun ja ei mitään vaikutusta, polttoainetta tuli. Mistäs sen tietää onko tankissa oleva pumppu ehjä? Luulis siitäkin vikakoodin antavan. Uskaltaako moottorinohjausboksin liittimet ottaa irti ilman että menee koko vehje sekaisin? Mitään remppaa ei tuolla alueella ole tehty vähään aikaan ennenkuin lopetti käynnistymästä mutta voiko olla sellaisella vaikutusta kun viikko ennenkuin vika ilmeni niin liikennevaloissa mersu peruutti keulaan ja vain puskuri meni paskaks? Ainakaan kolarikorjaaja ei uskonut olevan mitään vaikutusta tuohon (hajosi siis ennenkuin kerkesivät korjaamaan vauriot keulasta joten hinasivat korjaamolle). INPAa minulla ei ole. Voiko kampuran asentotunnistin olla rikki vaikka antaa koodit nokalta? Alkaa olemaan meikäläiselle konstit vähissä...

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10949
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by TEME1988 View Post
          Katsoin sulakkeen oli ehjä. Sitten heiluttelin kaikki liittimet ja johdot mitä nyt pääsee ilman suurempaa purkamista räpläämään ja samalla startaten, ei vaikutusta. Autocomilla sain vain yhden polttoaineen paineen selville starttaamalla samalla: Paine polttoaineputki n. 380bar maksimissaan. Kuskin penkin alla (auton pohjassa) olevan pumpun olen vaihtanut varmasti ehjään pumppuun ja ei mitään vaikutusta, polttoainetta tuli. Mistäs sen tietää onko tankissa oleva pumppu ehjä? Luulis siitäkin vikakoodin antavan. Uskaltaako moottorinohjausboksin liittimet ottaa irti ilman että menee koko vehje sekaisin? Mitään remppaa ei tuolla alueella ole tehty vähään aikaan ennenkuin lopetti käynnistymästä mutta voiko olla sellaisella vaikutusta kun viikko ennenkuin vika ilmeni niin liikennevaloissa mersu peruutti keulaan ja vain puskuri meni paskaks? Ainakaan kolarikorjaaja ei uskonut olevan mitään vaikutusta tuohon (hajosi siis ennenkuin kerkesivät korjaamaan vauriot keulasta joten hinasivat korjaamolle). INPAa minulla ei ole. Voiko kampuran asentotunnistin olla rikki vaikka antaa koodit nokalta? Alkaa olemaan meikäläiselle konstit vähissä...
          Kun painetta on 380bar, niin polttoainepuoli vaikuttaisi olevan kunnossa. Seuraavaksi mittaisin DDE:n päästä, että johdot on ehjät. Eiköhän se ongelma liity nyt siihen nokananturiin, kun siltä tulee vikakoodia.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • TEME1988
            BTCF Member
            • Apr 2014
            • 17
            • Virtasalmi

            #6
            Nyt mittasin nokka-akselin liittimestä voltit ja 12v näytti niinkuin kuuluukin ainakin autodatan mukaan sekä yhteys moottorinohjausboksille oli. Mittasin myös sen rail anturin liittimestä voltit ja n. 5v oli siellä ja autodata antaa saman luvun sekä yhteys moottorinohjainboksille oli. On mystinen homma. Uskaltaako sen ecun liitin nipun irrottaa ilman että on sekaisin koko vehje? Meinaan vaan että olisin katsonut onko hapettumia tms. Nokka-akselin anturin pitäis olla ehjä kun se toimii toisessa autossa ihan hyvin.

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10949
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by TEME1988 View Post
              Nyt mittasin nokka-akselin liittimestä voltit ja 12v näytti niinkuin kuuluukin ainakin autodatan mukaan sekä yhteys moottorinohjausboksille oli. Mittasin myös sen rail anturin liittimestä voltit ja n. 5v oli siellä ja autodata antaa saman luvun sekä yhteys moottorinohjainboksille oli. On mystinen homma. Uskaltaako sen ecun liitin nipun irrottaa ilman että on sekaisin koko vehje? Meinaan vaan että olisin katsonut onko hapettumia tms. Nokka-akselin anturin pitäis olla ehjä kun se toimii toisessa autossa ihan hyvin.
              Ei ecun liittimien irroitus sekoita mitään. Voihan näistä irroittaa akunkin eikä mikään sekoa. Saatko mistään INPA/testoa käyttöön? Näkisi, että ajoneston synkka ei ole kadonnut ja tuleeko antureilta tietoa DDE:lle.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • TEME1988
                BTCF Member
                • Apr 2014
                • 17
                • Virtasalmi

                #8
                En saa INPAa tähän hätään mistään. Täytynee ilmeisesti hommata jostain edullisesti. Autocom ei ainakaan ajonestosta valita mitään.

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3143
                  • Tampere

                  #9
                  Jos haluat olla varma, irroita akku. Sen jälkeen voi piipata piuhat läpi, ehkä vielä mitata resistanssit.

                  DDE:n 96-nastainen liitin on X2411: KLIK. Siitä lähtee nastalta 62 nokan asentoanturin liittimelle X6219 karvaan 2 ja nastalta 14 nokan asentoanturiin karvaan 3: KLIK.

                  WDS kannattaa opetella, löytyy pikkasen selaamisen jälkeen kytkennät kätevästi. Javan tarvii tietty ja exception site listiin http://www.bmw-planet.net.

                  Comment

                  • TEME1988
                    BTCF Member
                    • Apr 2014
                    • 17
                    • Virtasalmi

                    #10
                    Jaaha. auto edelleen hallissa samassa jamassa. Nyt alkoi talviloma joten kerkeän taas vähän perehtyä vikaan. Tosiaan olen johdot käynyt läpi ja niissä ei vika ole. Rail paine anturin vaihdoin, ei vaikutusta. Olen nyt hommannut inpan piuhan (K+DCAN) ja inpan löysin netistä. Läppärissä win 10. Oisko kellään hyvää linkkiä miten piuha ja inpa asennellaan koneeseen?

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10949
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by TEME1988 View Post
                      Jaaha. auto edelleen hallissa samassa jamassa. Nyt alkoi talviloma joten kerkeän taas vähän perehtyä vikaan. Tosiaan olen johdot käynyt läpi ja niissä ei vika ole. Rail paine anturin vaihdoin, ei vaikutusta. Olen nyt hommannut inpan piuhan (K+DCAN) ja inpan löysin netistä. Läppärissä win 10. Oisko kellään hyvää linkkiä miten piuha ja inpa asennellaan koneeseen?
                      Win10 asentaa itse suoraan ajurit piuhalle. Ellei piuhassa ole katkaisijaa, niin laita sellainen tai kolvaa pinnit 7&8 yhteen.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • TEME1988
                        BTCF Member
                        • Apr 2014
                        • 17
                        • Virtasalmi

                        #12
                        Voi voi, taitaa olla parasta viedä jonnekkin korjaamolle koko kosla. En ole saanut monesta yrityksestä huolimatta inpaa asennettua windows kymppiin silleen että toimis. Inpan kun aukaisee niin kaatuu samantien ja valittaa jotain direct juttua. Yritin win7 asentaa läppäriin mut on niin uus läppäri ettei löytyny ajureita joten piti asentaa win 10 takaisin. Autosta ei ole mitään fyysistä vikaa löytynyt ja kaikki johdot on ehjät. En keksi enää muuta kuin että jollain paremmalla ohjelmalla saisi autosta enemmän tietoa ulos ja sitä kautta vikaa selvittelemään tai sitten hinattava korjaamolle kunhan tiet sulaa.

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10949
                          • Joensuu

                          #13
                          Ei se INPA:n asentaminen windows 10 mikään ameriikan temppu ole. Itse olen näitä etänä asennellut, joten laita priivaa jos kiinnostaa.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • TEME1988
                            BTCF Member
                            • Apr 2014
                            • 17
                            • Virtasalmi

                            #14
                            Voiko venynyt jakoketju tms tehdä kyseinen vian?

                            Comment

                            • TEME1988
                              BTCF Member
                              • Apr 2014
                              • 17
                              • Virtasalmi

                              #15
                              Nyt on inpa.

                              Pitääkö inpan näyttää käynnistäessä current air mass jotakin vai saako olla ihan nolla? Rail paine ym on ihan hyviä minun mielestä mutta tuo ei täsmää että desired on n. 520 ja current on nolla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎