Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 cab tärinät / vapinat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tyrize46
    Newbiemmer
    • Dec 2016
    • 4
    • Nurmijärvi

    E46 cab tärinät / vapinat

    Nyt on pakko kysyä viisaammilta apua tärinä/vapina ongelmaan
    Autona siis E46 CABRIOLET 320 bensa , vm 2005. Kilometrejä n. 191tkm. Manuaali vaihteistolla


    Tärinä/vapina tuntuu lähes joka nopeudella eikä väliä rullaako vapaalla, kone sammutettuna,

    vaihde päällä, kytkinpohjassa tai mitä nyt muuta voi tulla mieleen. Veto ei vaikuta vibraatioon, mutta moottoritie nopeuksissa enemmän.

    Palikkaa vaihdettu pirusti:

    Kardaani koneistettu kometilla, myös tukilaakeri ja limput vaihdettu uusiin (Bemu Oy kasannut)

    Molemmat vetoakselit vaihdettu uusiin tarvikemallisiin, syy oli "stumppi" vetarit kevyt ulostulo perästä oikealla puolella, jolloin toinen vetoakseli pääsi pystysuunnassa hakkaamaan itsentä rikki.

    Stumppi ei lukittunut perään, osa uusittu ja nyt lukittuu kuten pitää.

    Kaikki (etu+taka) jarrulevyt + palat sis käsijarruosat + toinen käsijarruvaijeri (miten tämän liittyy mihinkään )

    Taakse vaihdettu iskunvaimentimet

    Isot puslat tarkistettu takaa, sekä runko repeämät, ei havaittuja ongelmia
    Narinahelat vaihdettu


    Joka kulmaan vaihdettu pyöränlaakerit sekä oikea takanapa, eteen navat sis laakerit.

    Moottorin ja vaihteiston tukikumit vaihdettu

    Toisia vanteita / renkaita kokeiltu. Molemmissa seteissä uudet renkaat ja juuri tasapainotettuna.
    Toiset kesä ja toiset kitka renkain.

    Rengaspaineita kokeiltu useampia, ei vaikutusta. Tällä hetkellä 2,4BAR jokaisessa.

    Eilen sitten oli keulan vuoro kun muljui ja oli silmämääräisestikin havaittavissa olee korkeuseroa.

    Uusin iskunvaimentimet, jouset ja yläkumit laakereineen, lisäksi uudet vaihdettiin uudet koiranluut.
    Remontin aikana paljastui kuskinpuolen alapallon välys, uusi alatukivarsi sis takahela tuli myös siis vaihdettua .

    Tämän remontin jälkeen vibraatio yltyi entisestään, moottoritiellä on olo kuin dildolla.

    Minun omasta mielestä tärinä kohdistuu rattiin eikä niinkään peräpäähän, todella vaikea paikallistaa.

    Varasin ajan nyt ensi viikoksi kuitenkin aurauskulmien säätöön kun palikkaa vaihdettu pirusti,

    vaikka ratti on suorassa, eikä vetele mielestäni mihinkään tai syö rengasta.

    Mutta tuleeko ideoita mitä voisi vielä tarkistaa? Raidetangot katsotaan vielä ennen aurauskulmien säätöä,
    uloimmat päät vaikuttivat ainakin olevan ok ..
  • Amigo
    Bimmer Rookie
    • Dec 2012
    • 167
    • Turku

    #2
    Itsellä ihan samanlaista oireilua, erona että olet jo ehtinyt vaihtaa kamalasti osia

    Kolmea eri vanne/rengassettiä kokeiltu, korjaamot ei löydä syytä tärinälle. Henkimaailman juttuja? Toivottavasti viisaammat osaavat auttaa.
    E46 328ci

    Comment

    • MNi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2008
      • 3143
      • Tampere

      #3
      Vaikuttaako jarrupolkimeen koskeminen mitenkään?

      Tulisi ehkä mieleen että jarrumäntä palauttaa pikkasen heikosti --> lievää laahausta --> jarrupala kuluttaa hiukan epätasaisesti jarrulevyä --> tuntuu kuin levyt olisivat kierot.

      Erityisesti jos etusatuloita ja satulan pidikkeitä ei ole puhdistettu eikä liukutappeja ja anti-rattle clippejä ole vaihdettu mutta levyt+palat vaihdettu?

      Comment

      • Hampsu
        Bimmer Fanatic
        • May 2009
        • 253
        • Lappeenranta/Helsinki

        #4
        Itse kävin omalla cäbillä eilen ajamassa kun siirsin talliin ja huomasin myös, että täristää.
        Sitten kesken ajon tärinä loppui kuin seinään.
        Parkkeerasin auton ja vetäisin käppärin päälle.
        Taas liikkeelle lähdettyäni käppäri pois ja tärinä jatkui jonkin aikaa.
        Siitä diagnoosin paikallistin myös jarruihin.
        Nämä avot kun tuppaavat seisoskelemaan näinä vuoden aikoina niin jarrut varmasti jumittavat, jos ei huollettu hetkeen.
        Edit. Oma tosin e36
        Last edited by Hampsu; 31-12-2016, 14:00.
        G21 320xd lci m-sport

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #5
          Hampsun tapauksessa käkkärin osat epäilyksen alle, tai käkkärin kiinnitysreiät ovat lahonneet suojakilvestä.

          Comment

          • tyrize46
            Newbiemmer
            • Dec 2016
            • 4
            • Nurmijärvi

            #6
            Originally posted by MNi View Post
            Vaikuttaako jarrupolkimeen koskeminen mitenkään?

            Tulisi ehkä mieleen että jarrumäntä palauttaa pikkasen heikosti --> lievää laahausta --> jarrupala kuluttaa hiukan epätasaisesti jarrulevyä --> tuntuu kuin levyt olisivat kierot.

            Erityisesti jos etusatuloita ja satulan pidikkeitä ei ole puhdistettu eikä liukutappeja ja anti-rattle clippejä ole vaihdettu mutta levyt+palat vaihdettu?
            Jarrut eivät vaikuta millään tapaa, ovat kyllä tehty kuten kuuluu ja männät toimivat moitteettomasti. Levyt ja palat vaihdettu joka kulmaan.

            Epäilyksen alla on nyt tuo viimeinen oikeastaan osa mikä tässä voi olla, eli oikean puoleinen alatukivarren takahela, vaihdan toki koko alatukivarren kerralla niin ei tässä enää konkurssia tehdä.

            Ylipäätään ihmettelen E46 osien aika halpoja hintoja kun ei osta alkuperäisiä, muutamalla tonnilla on tehnyt ihmeitä kun itse nakertaa uutta osaa...

            Comment

            • e36coupe
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 720
              • Nokia

              #7
              Kuuluuko"tumpsahtelua" perästä? Heiluuko vaihdekeppi kun kiihdyttää tai jarruttaa? Tuo perän puslat tarkastettu särähti minun korvaan. Itse muutamaan vaihtanut perän puslan ja sillä ollut iso vaikutus vaikka tutkiessa paikallaan vanhaa en olisi siitä vikaa tunnistanut.
              Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

              Työn alla: E21 320/6
              Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

              Comment

              • pomo
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2013
                • 429
                • Oulu

                #8
                Joskus on ollut tuoss e46 cabriossa jonkinlaista tärinää, lähinnä moottoritiellä. Minullakin on vaihdettu kaikki jarruosat (myös käsijarru), iskarit, jouset, iskarin yläpäät ja käytännössä kaikki kumitiivisteet ja lärpäkkeet mitä vaihdon yhteydessä irrotettiin. Kardaanissa ja missään muuallakaan alustassa ei ole väljää.

                Jotenkin tuntuu, että tuo avo on vaan herkempi tärinälle. Minusta tuntuu, että kesärenkailla ei ollut ja talvirenkailla on satunnaisesti. Voisko johtua vaan vanteisiin toisinaan jäävästä lumesta/jäästä?

                Omat talvirenkaat on 225/40/18, joten saattaa kai sieltä olla irronnut jo joku painokin? Pitää vaihtaa paremmat kumit ja samallahan ne tulee sitten tasapainotettua!
                --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

                E46 320 Cab

                Comment

                • MNi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2008
                  • 3143
                  • Tampere

                  #9
                  Cabrio tosiaan kyseessä, entäs akun värinänvaimennin? Sivu 25 täältä: KLIK.
                  Osaluettelossa osa 1 tuolta: KLIK.

                  Jos villejä veikkauksia heittelee, taka-akselin perävälityksessä on myös automaattivaihteisissa vaimentiment, osat 5 ja 18: KLIK.

                  Mikäli tärinä on kierrosluvusta riippuvainen, tarkistaisin myös moottorin moniurahinan vetopyörän, sekin on värinänvaimennin. Näinhän ei ollut threadin aloittajalla.

                  Comment

                  • tyrize46
                    Newbiemmer
                    • Dec 2016
                    • 4
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Originally posted by e36coupe View Post
                    Kuuluuko"tumpsahtelua" perästä? Heiluuko vaihdekeppi kun kiihdyttää tai jarruttaa? Tuo perän puslat tarkastettu särähti minun korvaan. Itse muutamaan vaihtanut perän puslan ja sillä ollut iso vaikutus vaikka tutkiessa paikallaan vanhaa en olisi siitä vikaa tunnistanut.
                    Eipä se perä tumpsahtele, vaihdekepin "siirto"puslat väljät mutta ei se mun mielestä heilu sen enempää kuin normaalisti mitä manuaali bemareita omistanut.

                    Comment

                    • tyrize46
                      Newbiemmer
                      • Dec 2016
                      • 4
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Originally posted by pomo View Post
                      Joskus on ollut tuoss e46 cabriossa jonkinlaista tärinää, lähinnä moottoritiellä. Minullakin on vaihdettu kaikki jarruosat (myös käsijarru), iskarit, jouset, iskarin yläpäät ja käytännössä kaikki kumitiivisteet ja lärpäkkeet mitä vaihdon yhteydessä irrotettiin. Kardaanissa ja missään muuallakaan alustassa ei ole väljää.

                      Jotenkin tuntuu, että tuo avo on vaan herkempi tärinälle. Minusta tuntuu, että kesärenkailla ei ollut ja talvirenkailla on satunnaisesti. Voisko johtua vaan vanteisiin toisinaan jäävästä lumesta/jäästä?

                      Omat talvirenkaat on 225/40/18, joten saattaa kai sieltä olla irronnut jo joku painokin? Pitää vaihtaa paremmat kumit ja samallahan ne tulee sitten tasapainotettua!
                      Mulla renkaita tasapainotettu vaikka kuinka moneen kertaan, uudet Michelin X Ice kitkat (17") tällä hetkellä alla, enää aurauskulmat säätämättä massiivisten osien vaihdon jälkeen sitten luovutan ja ajelen väpinöiden kanssa

                      Comment

                      • pomo
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2013
                        • 429
                        • Oulu

                        #12
                        Se on semmoista jännää, auton "yläosassa" tuntuvaa? Ei niinkään ratissa, erilaista kuin mihin olen muissa autoissa törmännyt? Mulla on 225/40/18 pinnoitetut nastat kun tuolla ajetaan talvella niin vähän!
                        --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

                        E46 320 Cab

                        Comment

                        • kani
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2003
                          • 699
                          • Espoo

                          #13
                          Joo oon ite kans huomannut värinää ja tärinää eri olosuhteissa. Välillä se on ihan kokonaan kateissa, tuntuu mahtavalta kuten pitääkin ja sitten taas tulee takaisin. Jarrut ei laahaa mistään ja kaikki jarrujutut on kunnossa ollut jo aiemmin. Nyt keväällä tulikin vähän laajempi öljynvaihto kuten saksalaisautoissa on tapana tehdä -niin katsotaan jahka ens viikolla lienee valmista ja auto taas ajossa- oliko toimenpiteistä mitään apua. Puslat kaikki uusiksi uretaanisilla, vanhat alkuperäiset takaiskarit uusiksi, uudet etualatukivarret laitettu: aikalailla kaikki katottu läpi mikä vois jotenkin liittyä asiaan kun huomioi mitä sillon tein autoon kun toin sen suomeen. Toisia vanteita en oo kokeillut, renkaatkin on tullut vaihdettua välissä.

                          Mun autossa ainakin oli ihan kaiki puslat vaikka ei ollut rikki niin ihan löysät eli 100% vaihtokunnossa. Melkein luulen että vika löytyy tuolta. Värinät kertautuu yhdistettynä avon lötköön koriin eri puolilla ja auto sitten vaan värisee/heiluu sen verran kun olosuhteet on sopivat.

                          Moottorin kumit ja vaihteiston kumit taitaa olla vielä tänkin jälkeen tosin alkuperäiset.. ei niissä kyllä vaikuttanut olevan mitään vikaa.

                          Oli kyllä jäätävää havaita miten huonot ne puslat oli..
                          Last edited by kani; 20-05-2017, 17:24.
                          E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                          Comment

                          • kani
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2003
                            • 699
                            • Espoo

                            #14
                            Tosiaan etualatukivarret uusittu Febi/Bilstein osilla ja kaikki takapään puslat tukivarsista, perästä ja kelkasta strongflexin uretaanipuslilla. Aiemmin oli jo etuvakaajan ja etutukivarsien takimmaiset puslat vaihdettu powerflexin uretaanisiin. Alkuperäinen ohjausakselin rättinivel vaihdettu nyt myös. Uudet takaiskaritkin tuli ja nyt on tärinät ja vapinat poissa. Tiukka ja kiva ajaa kuten kuuluu.

                            Keskiöissä ja jarruissa ei ollut mitään laitettavaa. Keskiöt laakereineen alkuperäiset. Jarrut tuli rempattua maahantuonnin yhteydessä aiemmin muutama vuosi sitten ja samoin etuiskarit, kytkin, kardaanin keskilaakeri sekä rättinivel ja raidetangon päät.

                            Kyllä on taas hieno ajella kun tuli aikoinaan ajettua e46 malleilla paljonkin saksassa kun olivat vielä uusia. Ja olihan mulla reilu 10 vuotta sitten porrasperämalli ajossa suomessakin. Ei ajoltaan häpeä uudempiakaan autoja vaan päinvastoin on erinomainen -tarkka, herkkä ja tunnokas ajaa nyt kun on alusta iskussa kaikin puolin

                            Varmaankin vanhat etutukivarret + puslat myös takana saa näissä cabrioissa aikaan jänniä ilmiöitä korin resonaation kanssa.

                            Kiitos Jollille remppojen tekemisestä!
                            Last edited by kani; 05-06-2017, 00:05.
                            E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎