Nyt on pakko kysyä viisaammilta apua tärinä/vapina ongelmaan
Autona siis E46 CABRIOLET 320 bensa , vm 2005. Kilometrejä n. 191tkm. Manuaali vaihteistolla
Tärinä/vapina tuntuu lähes joka nopeudella eikä väliä rullaako vapaalla, kone sammutettuna,
vaihde päällä, kytkinpohjassa tai mitä nyt muuta voi tulla mieleen. Veto ei vaikuta vibraatioon, mutta moottoritie nopeuksissa enemmän.
Palikkaa vaihdettu pirusti:
Kardaani koneistettu kometilla, myös tukilaakeri ja limput vaihdettu uusiin (Bemu Oy kasannut)
Molemmat vetoakselit vaihdettu uusiin tarvikemallisiin, syy oli "stumppi" vetarit kevyt ulostulo perästä oikealla puolella, jolloin toinen vetoakseli pääsi pystysuunnassa hakkaamaan itsentä rikki.
Stumppi ei lukittunut perään, osa uusittu ja nyt lukittuu kuten pitää.
Kaikki (etu+taka) jarrulevyt + palat sis käsijarruosat + toinen käsijarruvaijeri (miten tämän liittyy mihinkään )
Taakse vaihdettu iskunvaimentimet
Isot puslat tarkistettu takaa, sekä runko repeämät, ei havaittuja ongelmia
Narinahelat vaihdettu
Joka kulmaan vaihdettu pyöränlaakerit sekä oikea takanapa, eteen navat sis laakerit.
Moottorin ja vaihteiston tukikumit vaihdettu
Toisia vanteita / renkaita kokeiltu. Molemmissa seteissä uudet renkaat ja juuri tasapainotettuna.
Toiset kesä ja toiset kitka renkain.
Rengaspaineita kokeiltu useampia, ei vaikutusta. Tällä hetkellä 2,4BAR jokaisessa.
Eilen sitten oli keulan vuoro kun muljui ja oli silmämääräisestikin havaittavissa olee korkeuseroa.
Uusin iskunvaimentimet, jouset ja yläkumit laakereineen, lisäksi uudet vaihdettiin uudet koiranluut.
Remontin aikana paljastui kuskinpuolen alapallon välys, uusi alatukivarsi sis takahela tuli myös siis vaihdettua .
Tämän remontin jälkeen vibraatio yltyi entisestään, moottoritiellä on olo kuin dildolla.
Minun omasta mielestä tärinä kohdistuu rattiin eikä niinkään peräpäähän, todella vaikea paikallistaa.
Varasin ajan nyt ensi viikoksi kuitenkin aurauskulmien säätöön kun palikkaa vaihdettu pirusti,
vaikka ratti on suorassa, eikä vetele mielestäni mihinkään tai syö rengasta.
Mutta tuleeko ideoita mitä voisi vielä tarkistaa? Raidetangot katsotaan vielä ennen aurauskulmien säätöä,
uloimmat päät vaikuttivat ainakin olevan ok ..
Autona siis E46 CABRIOLET 320 bensa , vm 2005. Kilometrejä n. 191tkm. Manuaali vaihteistolla
Tärinä/vapina tuntuu lähes joka nopeudella eikä väliä rullaako vapaalla, kone sammutettuna,
vaihde päällä, kytkinpohjassa tai mitä nyt muuta voi tulla mieleen. Veto ei vaikuta vibraatioon, mutta moottoritie nopeuksissa enemmän.
Palikkaa vaihdettu pirusti:
Kardaani koneistettu kometilla, myös tukilaakeri ja limput vaihdettu uusiin (Bemu Oy kasannut)
Molemmat vetoakselit vaihdettu uusiin tarvikemallisiin, syy oli "stumppi" vetarit kevyt ulostulo perästä oikealla puolella, jolloin toinen vetoakseli pääsi pystysuunnassa hakkaamaan itsentä rikki.
Stumppi ei lukittunut perään, osa uusittu ja nyt lukittuu kuten pitää.
Kaikki (etu+taka) jarrulevyt + palat sis käsijarruosat + toinen käsijarruvaijeri (miten tämän liittyy mihinkään )
Taakse vaihdettu iskunvaimentimet
Isot puslat tarkistettu takaa, sekä runko repeämät, ei havaittuja ongelmia
Narinahelat vaihdettu
Joka kulmaan vaihdettu pyöränlaakerit sekä oikea takanapa, eteen navat sis laakerit.
Moottorin ja vaihteiston tukikumit vaihdettu
Toisia vanteita / renkaita kokeiltu. Molemmissa seteissä uudet renkaat ja juuri tasapainotettuna.
Toiset kesä ja toiset kitka renkain.
Rengaspaineita kokeiltu useampia, ei vaikutusta. Tällä hetkellä 2,4BAR jokaisessa.
Eilen sitten oli keulan vuoro kun muljui ja oli silmämääräisestikin havaittavissa olee korkeuseroa.
Uusin iskunvaimentimet, jouset ja yläkumit laakereineen, lisäksi uudet vaihdettiin uudet koiranluut.
Remontin aikana paljastui kuskinpuolen alapallon välys, uusi alatukivarsi sis takahela tuli myös siis vaihdettua .
Tämän remontin jälkeen vibraatio yltyi entisestään, moottoritiellä on olo kuin dildolla.
Minun omasta mielestä tärinä kohdistuu rattiin eikä niinkään peräpäähän, todella vaikea paikallistaa.
Varasin ajan nyt ensi viikoksi kuitenkin aurauskulmien säätöön kun palikkaa vaihdettu pirusti,
vaikka ratti on suorassa, eikä vetele mielestäni mihinkään tai syö rengasta.
Mutta tuleeko ideoita mitä voisi vielä tarkistaa? Raidetangot katsotaan vielä ennen aurauskulmien säätöä,
uloimmat päät vaikuttivat ainakin olevan ok ..
Comment