Announcement

Collapse
No announcement yet.

320D pakkanen teki kepposia?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • D-Spark
    Bimmer Rookie
    • Nov 2008
    • 149
    • Helsinki

    320D pakkanen teki kepposia?

    Ajelin tänään Helsingistä Vaasaan tolla 2004 dieselillä. Vähän ennen Vaasaa huomasin takalasin kautta että autoni synnytti auton perään 80km/h vauhdissa pitkä sumupilvi. Niin sakea että takana oleva auto jättäytyi 100m kauemmas. Kaikki vaikutti kabiinissa OK:lta. Hetken päästä alkoi 100km/h alue jolloin polkasin nopeuden ripeästi 110km/h. Sumu perässäni hälveni heti kun vauhti nousi. Perillä Vaasassa tutkin konehuonetta ja moottoria alapuolelta. En löytänyt poikkeavuuksia. Sitten haistoin pakokaasua joka haisi vahvasti makealle. Kaveri sanoi että glykoli tuoksui. Sammutin auton ekan kerran sitten yli 400kilometrin. Öljyvalo paloi ekaa kertaa omistukseni aikana. Ostin auton lokakuun lopussa.

    Minkälaisia ajatuksia tovereilla tulee kertomuksesta? Voiko pakkanen vaikuttaa kovasti autoon? Koko matkan oli pakkasta miinus 20-25.
    e30 m3 1990

    Ex.
    e39 530ia Individual M-Sport Touring -03
    e30 325i cabrio M-Tech II Last Edition -91
    e46 320da Touring -04
    e46 320ia Touring -02
    Läjä ooppeleita......
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10949
    • Joensuu

    #2
    En usko, että johtui pakkasesta. Näillä oireille veikkaisin, että EGR lämmönvaihtimelle tuli kilometrit täyteen ja vuotaa nyt jäähdytysnestettä pakosarjaan ja siitä glykolin haju ja höyrypilvi. Tarkistithan öljyn määrän tikusta?
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • D-Spark
      Bimmer Rookie
      • Nov 2008
      • 149
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by HTK12 View Post
      En usko, että johtui pakkasesta. Näillä oireille veikkaisin, että EGR lämmönvaihtimelle tuli kilometrit täyteen ja vuotaa nyt jäähdytysnestettä pakosarjaan ja siitä glykolin haju ja höyrypilvi. Tarkistithan öljyn määrän tikusta?

      Lisäsin tänään sunnuntaina kun oli jälleen lähtö Vaasasta kohti Helsinkiä moottoriöljyä noin 5 desiä ja jäähdytysnestettä saman verran. Lisäsin Helsingissä moottoriöljyä vielä 2desiä koska valo taas paloi. Kotimatka ongelmitta, eikä auto ole alle tiputtanut.

      Mitä kokeneemmat e46 diesel-mallisarjan omistajat on mieltä miten minun kannattaa autoa ajoissa hoitaa? EGR:n tulppaaminen? Vaiko putsaaminen? Imusarjan läpät täytyy poistaa kotiolosuhteissa. Missä tämä lämmönvaihdin sijaitsee? EGR yhteydessä? Termostaattiin ei liity?

      onko normaalia kun torstaina tuli tosiaan kovalla pakkasella ajettua 400km niin automaatti-ilmastointi laite oli automaatilla mutta ilmastointi pois päältä. oli asetettu koko matkan 20-21 astetta. Auto puhaltaa jalkoihin ja tuulilasiin aina lämmintä mutta lähes poikkeuksetta etusuulakkeet puhaltaa kylmää ilmaa. Tosin keskimmäisten välissä on se pieni säätörulla. Sillä tuntuu olevan yllättävän suuri vaikutus etusuulakkeisiin.
      e30 m3 1990

      Ex.
      e39 530ia Individual M-Sport Touring -03
      e30 325i cabrio M-Tech II Last Edition -91
      e46 320da Touring -04
      e46 320ia Touring -02
      Läjä ooppeleita......

      Comment

      • D-Spark
        Bimmer Rookie
        • Nov 2008
        • 149
        • Helsinki

        #4
        Noniin, tänään alkoi auton huoltaminen. Ensin vaihtui Kannelmäen Nesteen TI-hallissa moottoriöljyt Teboil Diamond 5w-30. Uusi öljynsuodatin, castrolin peräöljyt sekä diesel-suodatin.

        Sitten alkoi purkuhommat tallilla. Päästiin hehkujen vaihtoon asti tänään.

        Listalla ilmansuodatin, hehkut, raitisilmasuodatin, egr tulppaus/putsaus ja imusarjan putsaus sekä läppien poisto tai putsaus.

        Matkan varrella tuli yllätyksiä. Esim kampikammion huohotin/ ole separator oli aivan pikimusta. Taidan ostaa uudemman kammion e9x -malleista.

        Toinen ihan hirveä yllätys oli egr:n ja imusarjan paskaisuus/ karstaisuus. Käytännössä seinämät ovat 2mm liejun peitossa.

        En halua edes tietää imuputkien sisäseinämien kuntoa saati välijäähyn...

        Netti on pullollaan erilaisia mielipiteitä egr:stä ja imusarjan läpistä.

        Tällä hetkellä olen sitä mieltä että imusarjan läpät poistetaan ja egr putsataan.

        Onko mielipiteitä?

        Edelliseen viestiin kukaan ei kommentoinut. Ihmettelen missä kaikki kokeneet diesel-bemareiden omistajat ovat.

        Itselle tämä kaikki on täysin uutta kun kyseessä ensimmäinen dieselini.
        e30 m3 1990

        Ex.
        e39 530ia Individual M-Sport Touring -03
        e30 325i cabrio M-Tech II Last Edition -91
        e46 320da Touring -04
        e46 320ia Touring -02
        Läjä ooppeleita......

        Comment

        • juTi
          Newbiemmer
          • Jan 2016
          • 17
          • Kuopio

          #5
          Originally posted by D-Spark View Post
          Noniin, tänään alkoi auton huoltaminen. Ensin vaihtui Kannelmäen Nesteen TI-hallissa moottoriöljyt Teboil Diamond 5w-30. Uusi öljynsuodatin, castrolin peräöljyt sekä diesel-suodatin.

          Sitten alkoi purkuhommat tallilla. Päästiin hehkujen vaihtoon asti tänään.

          Listalla ilmansuodatin, hehkut, raitisilmasuodatin, egr tulppaus/putsaus ja imusarjan putsaus sekä läppien poisto tai putsaus.

          Matkan varrella tuli yllätyksiä. Esim kampikammion huohotin/ ole separator oli aivan pikimusta. Taidan ostaa uudemman kammion e9x -malleista.

          Toinen ihan hirveä yllätys oli egr:n ja imusarjan paskaisuus/ karstaisuus. Käytännössä seinämät ovat 2mm liejun peitossa.

          En halua edes tietää imuputkien sisäseinämien kuntoa saati välijäähyn...

          Netti on pullollaan erilaisia mielipiteitä egr:stä ja imusarjan läpistä.

          Tällä hetkellä olen sitä mieltä että imusarjan läpät poistetaan ja egr putsataan.

          Onko mielipiteitä?

          Edelliseen viestiin kukaan ei kommentoinut. Ihmettelen missä kaikki kokeneet diesel-bemareiden omistajat ovat.

          Itselle tämä kaikki on täysin uutta kun kyseessä ensimmäinen dieselini.

          Oma mielipiteeni on että tulppaa pois se egr. Eihän siitä ole mitään muuta kuin harmia. Lämpöihin ei tuon tulppaus pitäisi juurikaan vaikuttaa jos on egr termostaatti kunnossa. Jos on egr termostaatti on jumittunut auki ja pakokaasut tulpataan pois niin sitten lämpeää todella hitaasti.

          Aikaisemassa viestissä mainittu lämmönvaihdin tarkoittaa ilmeisesti sitä "jäähdytintä" siinä egr putken keskellä. Oli ainakin m47 koneessa ihan päällimmäisenä ensimmäisen suojamuovin alla. Haiseekos auto glykolille kylmänä?
          Last edited by juTi; 14-01-2017, 22:23.
          e36 325tds -93, ex e46 320d -00

          Comment

          • Juhnukka
            BTCF Member
            • Mar 2014
            • 604
            • Lohja

            #6
            Imusarjan läpät samantien pois!!

            Imusarjanläppien kanssa ajo on kuin venäläistä rulettia joko voittaa tai ei voita ja jos häviää niin tulee kalliiksi,

            egr joutaa samantien tukittavaksi siitä ei ole mitään muuta hyötyä kuin NOX kaasujen väheneminen ja sitä ei mitata päästötestissä

            ja egrn kuuma pakokaasu ja ahtimelta tuleva öljysumu karstoittaa imusarjaan aivan käsittämättömän paljon.

            Imusarjan saa todella helposti puhtaaksi kartasta kun sitä liottaa polttoöljyssä Tao dieselissä yön yli ja loput karstat mitä jää hinkkaa pulloharjalla pois kun ovat pehmenneet (aika sotkuista puuhaa) muistaa vaan ottaa ahtopaine anturin pois ettei se kärsi löpö kylvystä ja muistaa vähän huuhtoa ylimääräiset löpöt pois imusarjasta ennen kasausta

            Egr puhdistuu helposti motonetistä saatavalla egr/turbo cleanerilla ja hammasharjalla

            Lopuksi vielä muista ostaa uudet tiivisteet imusarjaan ja egrn laippaan jos kasaat vanhoilla niin todennäköisesti jää jostain vuotamaan kun on kumit kuolleentuneet
            Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎