Announcement

Collapse
No announcement yet.

330xd tärinä ja lämpöongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • temezuella
    Bimmer Rookie
    • Mar 2015
    • 46
    • Mualiman napa

    330xd tärinä ja lämpöongelmat

    Tuli hommattua tuollainen 12/2000 tehtaasta ulos tullut 330xd tomaatti.
    Lämmöt nousee vain ekalle valkealle viivalle ja hitaasti n.20km että edes tuohon..
    Edellinen omistaja vaihtanut paisarin juuri eli voiko tämä johtua siitä että järjestelmässä on ilmaa vai pitäisikö lämpöjen heitellä paljonkin silloin? Sisälle tulee kuitenkin lämmintä mutta täysillä eli 32c ei niin lämmintä kuin pitäisi.
    Jäähdytin nesteet voisi samalla vaihtaa. Luin myös foorumilta egr termostaatti ja päätermostaatti vioista niin vaihdanko suosiolla nuo edes sen kummempaa yrittämättä ilmailla?

    Toinen ongelma on että täristää yli 100km/h nopeuksissa ja mitä kovempaa sitä enemmän. Alemmilla nopeuksilla ei ongelmaa, jonka takia en kokeillessa edes huomannut Vetari? resenoi paljon myös silloin. Onko muilla vastaavissa ollut samaa oiretta että osaisi neuvoa.. Jarrut ei jarruttaessa täristä eli tuskin on levyistäkään. Laatikko vaihtaa niinkuin pitää ja turbiini lukittuu eli tuskin(toivottavasti) ei nyt tästäkään johdu?

    Kiitos jo etukäteen, ennenkin täältä hyviä neuvoja saanut joten kokeillaas taas

    EDIT: Ajelin paripäivää järjestelmä ilmautui ja lämmöt oli salavalikon mukaan 78C, vaihdoin egr termostaatin ja jäähdytinen nesteet samalla. nyt lämmöt 86-88
    Last edited by temezuella; 20-01-2017, 13:19. Reason: Solved
    F20 120D Xdrive 2017 Jet Black
    F11 520D Xdrive 2014 Jet Black
    e46 316 vm.04 Graugruen Metallic
    (ex) E87 120i vm.06 Quartzblau Metalic
    (ex) e46 330xd vm.01 stahlgrau metallic
    (ex) e91 318d vm.10 jet black
    (ex) e46 316 vm.99 hellrot
    (ex) e36 318 vm.93 Cosmosschwarz metallic
  • Tuukka90
    Bimmer Rookie
    • Apr 2016
    • 68
    • Finland

    #2
    Hei,

    ajeles noin 20km ja katso salavalikosta mihin jäähdytysnesteen lämmöt asettuu, jos vajaa 80C, niin ilmailet kunnolla uudestaan, jollei auta, ekana melkein vaihtaisin egr-termarin ja jollei sekään auttanut, päätermari vaihtoon.

    Värinästä, voi olla joko jompikumpi etu-vetari, laatikon turbiini(koska n.88km/h on ns. suoraveto päällä, mutta jos turbiini vaihtokunnossa niin täristää pirusti). Onko laatikkoon vaihtettu öljyjä? Vanteissa jäätä?

    Ja viimeiseksi onnea autosta, komia ajella kun on kunnossa!
    ------------------------------------------------------
    E36 316i coupe -98
    E30 316i touring -91
    Forester 2.0 XT -04
    Corolla 1,4 EcoTronic -96
    Corolla Verso 1.6 -03

    Ex. E46 330xda touring -02,
    Ex. E46 320ia touring -01

    Myynnissä E46 kamaa: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=364949

    Comment

    • temezuella
      Bimmer Rookie
      • Mar 2015
      • 46
      • Mualiman napa

      #3
      Kiitoksia neuvosta ja on tämä kyllä muuten niin hyvä auto ajaa tällä kone+laatikko ja vetotapa yhdistelmällä
      Pitää huomenna tarkkailla salavalikkoa lämpöjen osalta ja käyttää vanteet tasapainotuksessa. Laatikon öljyt vaihdettu joskus 2013 n. 250t ajettuna, nyt mittarissa 330t. Pitää searchilla etsiä lisä infoo tuosta turbiinista.. Toivotaan parasta, pelätään pahinta

      Onko vinkkejä jäähdytin nesteen vaihtoon? Alavesiletkusta vanhat pihalle ja uudet sisään ja ilmausruuvit auki niin kauan että pelkkää nestettä tulee ulos , auto sammuksissa? Ilmausruuvit kiinni ja auto käyntiin, lämppäri täysille , mutta pyöritetäänkö paisarin korkki kiinni kuitenkin kun tästä ristiriitaista tietoa löysin ettei vedet silmille tule
      F20 120D Xdrive 2017 Jet Black
      F11 520D Xdrive 2014 Jet Black
      e46 316 vm.04 Graugruen Metallic
      (ex) E87 120i vm.06 Quartzblau Metalic
      (ex) e46 330xd vm.01 stahlgrau metallic
      (ex) e91 318d vm.10 jet black
      (ex) e46 316 vm.99 hellrot
      (ex) e36 318 vm.93 Cosmosschwarz metallic

      Comment

      • Esal
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1344
        • Lempäälä

        #4
        Originally posted by temezuella View Post
        Kiitoksia neuvosta ja on tämä kyllä muuten niin hyvä auto ajaa tällä kone+laatikko ja vetotapa yhdistelmällä
        Pitää huomenna tarkkailla salavalikkoa lämpöjen osalta ja käyttää vanteet tasapainotuksessa. Laatikon öljyt vaihdettu joskus 2013 n. 250t ajettuna, nyt mittarissa 330t. Pitää searchilla etsiä lisä infoo tuosta turbiinista.. Toivotaan parasta, pelätään pahinta

        Onko vinkkejä jäähdytin nesteen vaihtoon? Alavesiletkusta vanhat pihalle ja uudet sisään ja ilmausruuvit auki niin kauan että pelkkää nestettä tulee ulos , auto sammuksissa? Ilmausruuvit kiinni ja auto käyntiin, lämppäri täysille , mutta pyöritetäänkö paisarin korkki kiinni kuitenkin kun tästä ristiriitaista tietoa löysin ettei vedet silmille tule
        Oma nelikko vapisee kanssa melkoisesti, pahentunut vaan ajanmyötä, taitaa olla vaan vähän joka nivelessä ja rattaassa jo välystä...
        Tärinä jää päälle voimakkaana jos kiihdyttää esim. moottoritielle rampista, jos taas lähtee hitaasti nostaan nopeutta ei niin paha. Taitaa vääntää jonkun vetarin nivelen mykkyrään väännöstä ja jää täriseen epätasapainoisena.

        Mielestäni m57(n) on varsin hyvä ilmautumaan, ei tarvi mitään temppuja.
        Omassa on yksi putki hieman halki, mutta hankala vaihtaa joten lisäilin vaan nyt nestettä kun jäähdytysnesteen valo paloi joka aamu kun käynnisti. Paisarissa ei nestettä enään näkynyt eikä siitä jäähdyttimen korkin alla olevasta pikku reijästä suihkunnut neste enään ollenkaan, se paksu letku oli jo tyhjä. Lisäsin nestettä pari litraa enkä edes mitään ilmausruuveja aukonut, saattaa siellä jossain ilmataskuja olla mutta kaikki pelaa normaalisti ja lämmöt 80-90 kelin ja nopeuden mukaan.
        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

        Comment

        • temezuella
          Bimmer Rookie
          • Mar 2015
          • 46
          • Mualiman napa

          #5
          Oukei, hyvä tietää ettei sen kummempia temppuja tarvita. Pitää tuo salavalikko testata ja jos ei sekään näytä oikeita lämpöjä niin vaihtaa tuo egr-termari ja nesteet. Pitää testata vielä tuleeko tuo tärinä pelkässä vedossa (viittaisi vetareihin) ja ajaa pakkopykälällä 3 jolloin käsittääkseni turbiini ei lukitu.
          Auto vielä niin uusituttavuus ettei sen enenpää kerenny perehtymään ja muutenkin nämä automaatti ja neliveto tekniikka vieraampaa, mutta jospa tuosta soivan pelin saisi

          Hyvä että täällä apua saa
          F20 120D Xdrive 2017 Jet Black
          F11 520D Xdrive 2014 Jet Black
          e46 316 vm.04 Graugruen Metallic
          (ex) E87 120i vm.06 Quartzblau Metalic
          (ex) e46 330xd vm.01 stahlgrau metallic
          (ex) e91 318d vm.10 jet black
          (ex) e46 316 vm.99 hellrot
          (ex) e36 318 vm.93 Cosmosschwarz metallic

          Comment

          • MNi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2008
            • 3143
            • Tampere

            #6
            Mikäli ei ole termostaattien varmaa vaihtoaikaa tiedossa, molemmat vaihtoon miettimättä.

            Jos on 2000 ja M57, tarkistaisin onko huohotin huoparullamallia vain vortex. Mikäli huoparulla, sen käsittääkseni voi päivittää vortex-malliseen jonka jälkeen ei tarvitse siitä huolehtia.

            Suuttimet, jos ei ole huollettu kertaakaan, olisi syytä ottaa ehkä syyniin noilla kilsoilla.

            Ilmamassamittari kans mietityttää, jos on alkuperäinen niin harkitse vaihtoa.

            Täristämisessä voi olla myös:
            - kardaanin ristikon nivelen väljyys
            - kardaanin keskitukilaakeri väljä
            - jos ennen perämurikkaa on CV-nivel, onko rasvat kuivahtaneet tai suojakumi revennyt --> rasvat pitkin pohjaa
            - perän apurungon kumipuslat väljät
            - vetarien suojakumien sisältä rasvat kuivahtaneet CV-nivelistä tai pitkin mäkiä

            Mites nelikossa jakolaatikon öljyt, olisiko syytä vaihtaa?

            Comment

            • temezuella
              Bimmer Rookie
              • Mar 2015
              • 46
              • Mualiman napa

              #7
              Kiitos MNi kattavasta tietopaketista! Pitää budjetin puitteissa ruveta noita kohtia pikkuhiljaa laittamaan
              F20 120D Xdrive 2017 Jet Black
              F11 520D Xdrive 2014 Jet Black
              e46 316 vm.04 Graugruen Metallic
              (ex) E87 120i vm.06 Quartzblau Metalic
              (ex) e46 330xd vm.01 stahlgrau metallic
              (ex) e91 318d vm.10 jet black
              (ex) e46 316 vm.99 hellrot
              (ex) e36 318 vm.93 Cosmosschwarz metallic

              Comment

              • temezuella
                Bimmer Rookie
                • Mar 2015
                • 46
                • Mualiman napa

                #8
                Noniin päivitellääs tännekkin eli tärinät näillä näkymin hävisi vanteiden kunnollisella puhdistuksella.. Toivotaan että pysyyvätkin poissa Vähän oli jäätä pinnassa, ei ikinä uskoisi miten kamalan tärinän tuollainen sai aikaan. Nyt taas vähän viisaampana :think

                Lämmöt rupesi nousemaan normaaliin perusmittarin mukaan parin päivän kovan uutuuden viehätys ajelun aikana eli ilmaahan siellä on ollut.. Pitää vielä vaihtaa nesteet kun näyttävät parhaat päivänsä nähneiltä ja ilmata kunnolla samalla.. Vaihtaa samalla uudet öljyt koneeseen ja kaikki suodattimet ja toivotaan huolettomia kilsoja

                Salavalikko ei suostunu yhteistyöhön eli käyttäjässä vikaa.. En sieltä päässyt lämpöjä tarkastaan.. Eli vasenta pohjassa ja antaa sillä pomppia niissä luvuista toiseen mutta sitten hyppää takaisin normaali näkymään eikä anna valita niitä vaikka youtubesta ohjeita metsästin. Vinkkejä?
                Last edited by temezuella; 14-01-2017, 15:42.
                F20 120D Xdrive 2017 Jet Black
                F11 520D Xdrive 2014 Jet Black
                e46 316 vm.04 Graugruen Metallic
                (ex) E87 120i vm.06 Quartzblau Metalic
                (ex) e46 330xd vm.01 stahlgrau metallic
                (ex) e91 318d vm.10 jet black
                (ex) e46 316 vm.99 hellrot
                (ex) e36 318 vm.93 Cosmosschwarz metallic

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10949
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by temezuella View Post
                  Noniin päivitellääs tännekkin eli tärinät näillä näkymin hävisi vanteiden kunnollisella puhdistuksella.. Toivotaan että pysyyvätkin poissa Vähän oli jäätä pinnassa, ei ikinä uskoisi miten kamalan tärinän tuollainen sai aikaan. Nyt taas vähän viisaampana :think

                  Lämmöt rupesi nousemaan normaaliin perusmittarin mukaan parin päivän kovan uutuuden viehätys ajelun aikana eli ilmaahan siellä on ollut.. Pitää vielä vaihtaa nesteet kun näyttävät parhaat päivänsä nähneiltä ja ilmata kunnolla samalla.. Vaihtaa samalla uudet öljyt koneeseen ja kaikki suodattimet ja toivotaan huolettomia kilsoja

                  Salavalikko ei suostunu yhteistyöhön eli käyttäjässä vikaa.. En sieltä päässyt lämpöjä tarkastaan.. Eli vasenta pohjassa ja antaa sillä pomppia niissä luvuista toiseen mutta sitten hyppää takaisin normaali näkymään eikä anna valita niitä vaikka youtubesta ohjeita metsästin. Vinkkejä?
                  Salavalikon lukitus pitää avata. E46:ssa muistaakseni testi 19, jossa lukitus avattiin. Vilkaise vaikka tuo youtube video: https://www.youtube.com/watch?v=ImCUQjmMhfM
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • temezuella
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2015
                    • 46
                    • Mualiman napa

                    #10
                    No tämä auttoi jo paljon, kiitoksia
                    F20 120D Xdrive 2017 Jet Black
                    F11 520D Xdrive 2014 Jet Black
                    e46 316 vm.04 Graugruen Metallic
                    (ex) E87 120i vm.06 Quartzblau Metalic
                    (ex) e46 330xd vm.01 stahlgrau metallic
                    (ex) e91 318d vm.10 jet black
                    (ex) e46 316 vm.99 hellrot
                    (ex) e36 318 vm.93 Cosmosschwarz metallic

                    Comment

                    • MNi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2008
                      • 3143
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by temezuella View Post
                      Noniin päivitellääs tännekkin eli tärinät näillä näkymin hävisi vanteiden kunnollisella puhdistuksella.. Toivotaan että pysyyvätkin poissa Vähän oli jäätä pinnassa, ei ikinä uskoisi miten kamalan tärinän tuollainen sai aikaan. Nyt taas vähän viisaampana :think

                      Lämmöt rupesi nousemaan normaaliin perusmittarin mukaan parin päivän kovan uutuuden viehätys ajelun aikana eli ilmaahan siellä on ollut.. Pitää vielä vaihtaa nesteet kun näyttävät parhaat päivänsä nähneiltä ja ilmata kunnolla samalla.. Vaihtaa samalla uudet öljyt koneeseen ja kaikki suodattimet ja toivotaan huolettomia kilsoja

                      Salavalikko ei suostunu yhteistyöhön eli käyttäjässä vikaa.. En sieltä päässyt lämpöjä tarkastaan.. Eli vasenta pohjassa ja antaa sillä pomppia niissä luvuista toiseen mutta sitten hyppää takaisin normaali näkymään eikä anna valita niitä vaikka youtubesta ohjeita metsästin. Vinkkejä?
                      Jäähdytysnesteet nippa löytyy letkujen lisäksi lohkon kyljestä. Joko kaikki auki tai sitten imulaitteella hörppäät nesteet pois. Ilmausohjeet: KLIK.

                      Ei tullut tuo jää mielenkään, niin yleinen vaiva nääs. Erityisesti pelkkä lumikin aiheuttaa ongelmaa kovilla pakkasilla. Ajat ensin pitkät pätkät maantiellä, pöllyävä lumi hiljalleen kertyy tasaiseksi massaksi vanteiden sisäpuolelle. Aja ostoskeskuksen parkkihalliin, asioi 30 min, lähde heti liikkeelle. Lumi on ehtinyt nippa nappa sulaa valuen alas vannetta pitkin mutta ei ole sulanut vedeksi asti. Lähde liikkeelle -25 pakkaseen, parin minsan päästä ei ole yhtään kivaa. Muista siis pakkasella tarkistaa vanteen sisäpuoli käydessäsi lämpimässä parkkihallissa.

                      Comment

                      • temezuella
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2015
                        • 46
                        • Mualiman napa

                        #12
                        No joo, ei ensimmäisenä jää mieleen juolahtanut kun tuntui että koko auto leviää yli 100km/h vauhdissa. Mutta hyvä että joskus edes selviää halvalla (kop kop) toivotaan ettei muuta tule
                        F20 120D Xdrive 2017 Jet Black
                        F11 520D Xdrive 2014 Jet Black
                        e46 316 vm.04 Graugruen Metallic
                        (ex) E87 120i vm.06 Quartzblau Metalic
                        (ex) e46 330xd vm.01 stahlgrau metallic
                        (ex) e91 318d vm.10 jet black
                        (ex) e46 316 vm.99 hellrot
                        (ex) e36 318 vm.93 Cosmosschwarz metallic

                        Comment

                        • temezuella
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2015
                          • 46
                          • Mualiman napa

                          #13
                          Nyt ilmenee uutta tärinää. Tärisee yleisellä tavalla paikallaan jarrua vasten laatikko D asennossa. No tämän kanssa tultu toimeen mutta nyt alkanut tekemään sitä, että kylmällä koneella koko auto vatkaa rattia myöten. Mitä kovempaa kiihdyttää sitä enemmän ja jää tärinä myös päälle. Kun kone lämpenee tärinä loppuu kuin seinään.

                          Kertokaa viisaammat mistä aloittaa tälläisen vian etsintä? Ei oikein viittaa voiman siirtoon, joten auto piuhan päähän ja/tai suutin tarkastukseen?:think

                          Ja searchia ja googlea käytetty mutta ei samankaltaista löydy.
                          F20 120D Xdrive 2017 Jet Black
                          F11 520D Xdrive 2014 Jet Black
                          e46 316 vm.04 Graugruen Metallic
                          (ex) E87 120i vm.06 Quartzblau Metalic
                          (ex) e46 330xd vm.01 stahlgrau metallic
                          (ex) e91 318d vm.10 jet black
                          (ex) e46 316 vm.99 hellrot
                          (ex) e36 318 vm.93 Cosmosschwarz metallic

                          Comment

                          • eljas
                            BTCF Member
                            • Apr 2017
                            • 309
                            • Vantaa

                            #14
                            Originally posted by temezuella View Post
                            Nyt ilmenee uutta tärinää. Tärisee yleisellä tavalla paikallaan jarrua vasten laatikko D asennossa. No tämän kanssa tultu toimeen mutta nyt alkanut tekemään sitä, että kylmällä koneella koko auto vatkaa rattia myöten. Mitä kovempaa kiihdyttää sitä enemmän ja jää tärinä myös päälle. Kun kone lämpenee tärinä loppuu kuin seinään.

                            Kertokaa viisaammat mistä aloittaa tälläisen vian etsintä? Ei oikein viittaa voiman siirtoon, joten auto piuhan päähän ja/tai suutin tarkastukseen?:think

                            Ja searchia ja googlea käytetty mutta ei samankaltaista löydy.
                            Saman tyyppistä "vikaa" täälläkin, autona 330xd '02 eli tuolla viisilovisella automaattilaatikolla. Jotenkin ajattelin että tuo on vain ominaisuus, kun auto ei ole montaa kuukautta meillä ollut vaimolla käyttiksenä. Tosin koko ratti ei sentään tärise enkä kyllä itse ole huomannut että koneen lämpötila vaikuttaisi tärinän määrään. Joskus kun tuo tärinä ärsyttää itseäni niin laitan liikennevaloissa N:lle.

                            Kerran tuota tärinän lähdettä yritettiin kaverin kanssa paikallistaa ja näytti siltä, että apulaitehihnat alkoivat väpättämään heti kun laittoi D:lle. Voisiko kiristimet olla tiensä päässä? Kampiakselin hihnapyörä ei kuitenkaan väpätä lainkaan, mikä on käsittääkseni kulutustavaraa näissä ja ihan mukavan hintainen...

                            Mulla on myös rättinivelessä todennäköisesti hieman väljää, uusi odottaa hyllyssä vaihtoa mutta en usko että se auttaa tähän.
                            N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
                            Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
                            Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

                            Comment

                            • temezuella
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2015
                              • 46
                              • Mualiman napa

                              #15
                              Ärsyttävä vika, kun muuten niin hyvä auto ajaa.. Pitää laittaa syyniin jarrut, etuvetarit ja kardaani. Katsoo samalla tuolta apulaitehihnojen suunnalta.
                              F20 120D Xdrive 2017 Jet Black
                              F11 520D Xdrive 2014 Jet Black
                              e46 316 vm.04 Graugruen Metallic
                              (ex) E87 120i vm.06 Quartzblau Metalic
                              (ex) e46 330xd vm.01 stahlgrau metallic
                              (ex) e91 318d vm.10 jet black
                              (ex) e46 316 vm.99 hellrot
                              (ex) e36 318 vm.93 Cosmosschwarz metallic

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎