Announcement

Collapse
No announcement yet.

330 xd 2001 Jäähdytinneste / savuongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BennyBoy
    Newbiemmer
    • Feb 2017
    • 13
    • Raasepori

    330 xd 2001 Jäähdytinneste / savuongelma

    Moro

    Eli oikeen tätä varten piti rekisteröidä jos vaikka täältä löytysi tietämystä jo pitkään vaivanneeseen ongelmaan.

    Autona siis 2001 330xd kilometrejä mittarissa noin 375000.
    Auto on ollut minulla noin 2 vuotta ja onglemaa jäähdytyksen kanssa ollut periaatteessa kokoajan ja sitä on nyt selvitelty vaikka millä korjaamolla ja vaihdettu osia mutta samat oireet jatkuvat.

    Perusoireena siis tuo jäähdytinnesteen katoaminen (tiedän että tästä on miljoona topikkia mutta ei samalla tavalla) ja jäähdytinnesteen lisäysvalon palaminen.
    Tämän lisäksi auto savuttaa välillä kylmänä tosi rajusti ja välillä ei ollenkaan.

    Autoon on vaihdettu;
    -Paisuntasäiliö antureineen (2krt)
    -EGR jäähdytin (2krt)
    -Vesipumppu
    -Tiivisteet öljynsuodatinjalalle ja sen kyljessä olevalla lämmövaihtimelle
    -Kansipahvi

    Näillä katosi ainoastaan tuo valon palaminen, ilmeiseti tarvike-paisuntasäiliö ja anturi eivät osanneet kommunikoida anturin kanssa, kun tilalle vaihdetti orkkis säiliö niin valo sammui.

    Eli joka kerta kun vie korjaamolle niin on muka "löytynyt" vika ja osia vaihdeltu reippaasti ja siitä myös laskutettu vaikka se tuolle oireilulle ei olekkan auttanut yhtään mitään.

    Mikä osa voisi viela tulla kysymykseen vaihtaa kun mikään ylläolevista korjauksista ei ole auttanut?

    Tuo savuttaminen ihmetyttää kyllä, savuttaa siis runsaasti yleensä noin 5 min ajan kun on seissyt pari tuntia sitten loppuu.. savu on vaaleaa ja höyrymäisti niin uskoisi nyt sillä olevan tekemistä tuon nesteen katoamisen kanssa mutta miten ihmeessa se pääsee tuonne palotilaan / paoputkeen?

    Uutena oireena vielä kansirempan jälkeen tuli että rupesi sekoittaa jäähdytinnesteen sekaan öljyä, mutta se ilmeisesti oli tuo öljynsuodattimen jalan tiiviste. Moottoriöljyyn ei ole mitään kummaa sekoittunut.

    Olsiko viimesimpänä mahdollisuutena tuo vaihdelaatikkoöljyn jäähdytin? mutta se ei ilmeisesti kuitenkaan selittäisi tuota savuttamista?

    Lisäyksenä vielä niin tuo kansipahvi vaihdettiin 11/2016 ja silloin kuulema korjaamolla myös varmistettiin että kannessa ei ollut murtumisia tai muuta vikaa, en sitten tiedä voiko siihen luottaa?

    Jos ei teillä ole kokemuksia tietoja niin olisko teillä suositeltavana korjaamoa (yritys tai yksityinen) joka olisi OIKEASTI perehtynyt kyseiseen autoon / koneeseen ja tämän tyyppisiin ongelmiin.

    Rahaa ja aikaa on jo kulunut sen verran että ei varmasti enää edes kannattaisi korjata mutta kiinnostuksen vuoksi jos ei muuta niin olisi mukavaa tietää mitä autoa oikein vaivasi.
    2001 330XD, 1998 540i, 2004 535D
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    #2
    Jos voidaan olla täysin varmoja että kansi on ehjä, niin mites lohko, onko missään vaiheessa tarkastettu?
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • BennyBoy
      Newbiemmer
      • Feb 2017
      • 13
      • Raasepori

      #3
      Moi

      Kuulema silmämääräisesti tarkistettu kansirempan yhteydessä.
      Auton toiminta siis muutoin normaali, lämmöt pysyy normaalina (kunhan lisää nestettä kun katoaa, noin pari deciä viikossa) tehot tallessa jne. niin se ei tuntunut todennäköiseltä?

      Millä sen lohkon kannattaa tarkistaa?

      Kiitos avusta!
      2001 330XD, 1998 540i, 2004 535D

      Comment

      • Esal
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1344
        • Lempäälä

        #4
        Originally posted by BennyBoy View Post
        Olsiko viimesimpänä mahdollisuutena tuo vaihdelaatikkoöljyn jäähdytin?
        Tuokin ilmeisesti tuhoaa automaattilaatikon aika nopeasti, eli ei tunnu todennäköiseltä jäähdytinnesteiden pakopaikkana.

        Haiseeko savu mitenkä? Öljy jos valuu venttilien kumeista käryää aika voimakkaasti = auto seisoo liikennevalossa edessäsi ja heti liikkeelle lähdössä pöläyttää ilkeän hajuisen savun. (joo, en tarkoita nyt sitä savua mitä kytkimestä tai renkaista tulee). Jos jäädytinnestettä menee sylinteriin ja se jatkuu pitempään, jumittaa männänrenkaan ja sitten alkaa öljysavutus joka tulee kokoajan.
        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

        Comment

        • BennyBoy
          Newbiemmer
          • Feb 2017
          • 13
          • Raasepori

          #5
          Ajattelin samaa että jos laatikkoon pakenisi niin aika nopeasti varmasti laatikko ilmoittaisi että kaikki ei kunnossa.

          Mielestäni ei oikeastaan haise millekkään, höyryn tapaista mielestäni on.

          Öljyä tuo ei tosiaan kuluta normaalia enempää, en kertaakaan vaihtojen väliin joutunut lisäämään (noin 12-15000km vaihtoväli)

          Tosiaan hyvin hetkittäistä tuo savuaminen.. eikä tunnu olevan väliä koneen lämpötilallakaan eli ihan kylmänäkään ei hirveästi välttämättä savuta mutta aina välillä jos on vähän aikaa seissyt (15min - pari tuntia) niin puskee höyryjunan lailla pari minuuttia sitten taas normaalisti.

          Eli tuntuu että seistäessä tupruttaa nestettä cylintereihin / pakosarjaan?
          Toki varmasti myös ajaessa mutta ehkä määrä niin vähäistä että kun on haihtunut se mikä seistäessä on kerääntynyt jonnekin(?) niin sitten sitä ei enää erota normaalin pakokaasun seasta?
          2001 330XD, 1998 540i, 2004 535D

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16418
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by BennyBoy View Post
            (kunhan lisää nestettä kun katoaa, noin pari deciä viikossa)
            Tarkistatko/täytätkö oikein eli ei tule ns. ylitäyttöä jolloin kone puskee liiat pihalle ja taas näyttää että on vajausta ? Eli onko nesteen katoaminen todellista vai ns. käyttäjän vika ?

            Comment

            • BennyBoy
              Newbiemmer
              • Feb 2017
              • 13
              • Raasepori

              #7
              Jo parin eri firman ja tuttavan toimesta täytetty, joidenkin ohjeiden mukaisesti kylläkin mutta itsellä ei 100% varmuutta tuosta.

              Onko tietoa mistä löytyisi simppeli ohje mite täytön tekee varmasti oikein?

              Tiedätkö mitä kautta kone puskee siinä tapauksessa ulos nuo "ylimääräiset" nesteet?

              Olen kyllä huomannut että neste katoaa nopeammin siinä vaiheessa kun on lähtenyt itse lisäämään sitä tuohon paisuntasäiliöön kun on huomannut että on vajaa, ja taas kun kaikki nesteet on vaihdettu korjaamolla tms. niin on voinut säylyä pidempää, eli voi tuossakin olla perää.

              Miten nesteen lisästys paisuntasäiliön kautta tulee tehdä?
              Kylmänä / lämpimänä vai ei ollenkaan?
              2001 330XD, 1998 540i, 2004 535D

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16418
                • Asikkala

                #8
                Paisarin korkista tulee mahd. liiat pihalle ja kylmänä on pinta tasolla x, pitää olla merkissä, en ole 330d tuntija mutta jokin kalt-tasohan sieltä varmaan löytyy ? Eli kylmänä pinta merkkiin asti, imee mahd. liiat pois ja ajoa, seur. kerran kylmänä pinnan tarkistus, näillä itse aloittaisin.

                Comment

                • BennyBoy
                  Newbiemmer
                  • Feb 2017
                  • 13
                  • Raasepori

                  #9
                  Joo selvä, niin ajattelinkin että tekee...
                  Varmistin vain että ei kai olisi voinut olla sellaista systeemiä että olisi päässyt muualle puskemaan...

                  Korkista ei mielestäi ole mitään tullut.. kun lämpimänä avaa niin on pienehkö paine järjestelmässä mutta tämä kuitenkin ilmeisiti normaalia..?
                  2001 330XD, 1998 540i, 2004 535D

                  Comment

                  • Wespa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2016
                    • 1831
                    • Karjaa

                    #10
                    Originally posted by BennyBoy View Post
                    Korkista ei mielestäi ole mitään tullut.. kun lämpimänä avaa niin on pienehkö paine järjestelmässä mutta tämä kuitenkin ilmeisiti normaalia..?
                    En tiedä näistä polttoöljykoneista, mutta ainakin bensakoneissa kuumana ei paljon parane paisarin korkkia availla, kunnossa ollessaan puskee kunnon paineella. Onko korkki uusittu milloin? Jos ei varmaa tietoa niin kannattaa uusia pikimmiten, on ihan olennainen osa systeemin toiminnan kannalta. Katso sitten että tulee varmasti oikeanlainen eli OEM 1.4bar, se on bensakoneisiinkin parempi kuin orkkis 2.0bar, dieseleissä siis vakiona.
                    E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                    Porsche 944 -86 (DE)
                    Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                    Comment

                    • BennyBoy
                      Newbiemmer
                      • Feb 2017
                      • 13
                      • Raasepori

                      #11
                      Koko paisari antureineen ja korkkeineen vaihdettu pariin otteeseen, tällähetkelle tosiaan OEM paikalla koska tarvikepurkin anturissa ilmeisesti oli häikkää ja tuo täyttövalo paloi kokoajan oli sitten purkissa nestettä tai ei.

                      Eli tuon voisi melkein poistaa mahdollisten ongelmien listalta.
                      2001 330XD, 1998 540i, 2004 535D

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16418
                        • Asikkala

                        #12
                        Paljonko sitä nestettä siis kylmänä on paisarissa ?

                        Comment

                        • BennyBoy
                          Newbiemmer
                          • Feb 2017
                          • 13
                          • Raasepori

                          #13
                          Kylmänä olen katsonut että täytön jälkeen on scaalan mukaan vähintääm minimissä, eli tuo "pallo" tikun päässä on paisuntasäiliön korkkiaukon tasolla.

                          Pari kertaa kun täytettiin niin oli myös reilusti enemmän nestettä ihan vai kokeiluksi mutta kyllä se senkin "ylimääräisen" sitten jonnekin hukkasi.

                          Sitten kun sitä "kuluu" niin sitä toki sitten hävieää ja tuo anturi menee pikkuhijaa ihan pohjaan.

                          Ihmeen paljon kuitenkin vaihtelee tuo miten ja milloin tyhjenee.
                          Auto on tällähetkellä työajossa minulla, ajan noin 200KM / päivä töihin ja töissä ja välillä voi mennä pari päivää / viikko että ei hirveästi kuluta ja välillä ja kurkata joka päivä ja todeta että taas on nesteet hävinnyt.. se oli huomattavasti parempi vähän aikaa sen kansirempan jälkeen mutta tuntuu että taas ollan lähtötilanrteessa.
                          2001 330XD, 1998 540i, 2004 535D

                          Comment

                          • BennyBoy
                            Newbiemmer
                            • Feb 2017
                            • 13
                            • Raasepori

                            #14
                            Sori noi kirjoitusvirheet tässä töiden ohella hätäisesti yritin kirjoitella
                            2001 330XD, 1998 540i, 2004 535D

                            Comment

                            • BennyBoy
                              Newbiemmer
                              • Feb 2017
                              • 13
                              • Raasepori

                              #15
                              Noniin vähän päivitystä taas!
                              Tuli sitten vielä uudestaan avattua tuo EGR lämmönvaihdin vaikka ei olisi jaksanut uskoa että 2 vaihdetun yksikön jälkeen siinä olisi ongelma mutta niin vain oli imusarjan puoli tuosta mistä pakokaasut tulee läpi taas ihan märkänä jäähdytinnesteestä.

                              Eihän sitä nestettä voi mistään muualta tulla sinne kuin hajonneen kennon läpi?
                              Eli kysymys kuuluu voiko jokin muu autossa hajottaa EGR jäähdyttimen kokoajan vai onko sinne aina vaan laitettu niin paska (tarvike?) yksilö että heti hajoaa?

                              Tämähän selittäisi myös tuon että välillä puskee savua koska EGRhän ei ole kokoajan auki?

                              Jos näin on ja tämä on vika niin todennäköisesti oli myös tuo öljynsekoittaminen tuo vaihdettu tiiveste öljynsuodatinjalassa ja tovottavasti nyt kunnossa.

                              Varmaan olisi viisainta tässä vaiheessa kykteä tuo EGR kokonaan pois toiminnasta?
                              Tai sitten takuuna vaihtaa vielä kerra tilalle uusi ja toivoa parasta.
                              2001 330XD, 1998 540i, 2004 535D

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎