Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 320 e46 ei puhalla lämmintä millään.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhiss_
    Newbiemmer
    • Feb 2017
    • 3
    • Lahti

    BMW 320 e46 ei puhalla lämmintä millään.

    Hei paljon on ollut aiheita missä ollaan puitu syitä sille miksi auto ei puhalla lämmintä muttan ongelmani on ihan omaa luokkaansa.
    Eli autoni on BMW 320i e46 2001 touring enkä saa autosta millään tulemaan lämmintä. Olen vaihtanut nyt paisarin, paisarinkorkin, vesipumpun, termarin, syylärin ja vesiventtiilin, mutta mikään ei ole auttanut. Autosta rupeaa tulemaan hieman lämmintä, kun termari on auennut ja kierrokset ovat yli 2000 rpm mutta silloinkaan tuleva ilma ei ole mitään kuumaa. Autossa on eber lämmityslaite voiko olla, että tuo vaikuttaisi tai olisi jotenkin syy noihin ongelmiin ? Eberiä kun pitää päällä niin silloin kyllä tulee kuumaa ilmaa joten en usko, että lämmittimen kennokaan on tukossa. Yleisimmin kaikki sanovat, että kyse on vain ilmaamisesta, mutta en nyt usko koska autoa on talven aikana ilmailtu tuntikausia tuloksitta. Olisin hyvin iloinen jos joillain olisi ratkaisu ongelmaani.
  • camshaft
    BTCF Member
    • Sep 2016
    • 539
    • Kotka

    #2
    Voisiko olla joku häikkä ilmastoinnin ohjainpaneelissa (IHKAssa)? Oletko kokeillut ottaa siihen yhteyttä INPAlla ja katsoa reagoiko niinkuin pitää?
    "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
    Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

    Comment

    • Juhiss_
      Newbiemmer
      • Feb 2017
      • 3
      • Lahti

      #3
      Originally posted by camshaft View Post
      Voisiko olla joku häikkä ilmastoinnin ohjainpaneelissa (IHKAssa)? Oletko kokeillut ottaa siihen yhteyttä INPAlla ja katsoa reagoiko niinkuin pitää?
      Enpä ole tuota vielä kokeillut. Tosin itsellä ei ainekaan ole laitteita millä voisin tuon suorittaa.

      Comment

      • camshaft
        BTCF Member
        • Sep 2016
        • 539
        • Kotka

        #4
        Mulla ainakin E38:ssa tuo ohjauspaneeli sekoili tuulilasin lämmityksen kanssa, korjaantui vaihdolla... Uusi ei eBaystä kovin montaa kymppiä kustantanut, mutta varmaan kannattaa vähän testailla ennenkuin lähtee sokkona osia vaihtamaan. En ole varma mihin alueeseen Lahti BTCF:n aluejaossa kuuluu (eli miltä alafoorumilta löytyy oman alueen harrastajat, lahtelaiset neuvokaa lisää...) mutta jos palstalta vähän kyselee ja katsoo porukan allekirjoituksia niin varmaan löytyy lähistöltä joku joka voi jeesata ja tutkia asiaa INPA-softan kanssa.

        Toinen minkä itse testaisin ekaksi on että tuleeko siihen vesiventtiilin solenoidin liittimeen ylipäätään jännitettä? Ja reagoiko se venttiili lämpötilasäätöihin? Siihen pitäisi tulla paneelilta nopeasti pulssattua päälle-pois-jännitettä jonka taajuus riippuu lämpötilasta ja halutusta lämpöasetuksesta.
        "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
        Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

        Comment

        • Juhiss_
          Newbiemmer
          • Feb 2017
          • 3
          • Lahti

          #5
          Originally posted by camshaft View Post
          Mulla ainakin E38:ssa tuo ohjauspaneeli sekoili tuulilasin lämmityksen kanssa, korjaantui vaihdolla... Uusi ei eBaystä kovin montaa kymppiä kustantanut, mutta varmaan kannattaa vähän testailla ennenkuin lähtee sokkona osia vaihtamaan. En ole varma mihin alueeseen Lahti BTCF:n aluejaossa kuuluu (eli miltä alafoorumilta löytyy oman alueen harrastajat, lahtelaiset neuvokaa lisää...) mutta jos palstalta vähän kyselee ja katsoo porukan allekirjoituksia niin varmaan löytyy lähistöltä joku joka voi jeesata ja tutkia asiaa INPA-softan kanssa.

          Toinen minkä itse testaisin ekaksi on että tuleeko siihen vesiventtiilin solenoidin liittimeen ylipäätään jännitettä? Ja reagoiko se venttiili lämpötilasäätöihin? Siihen pitäisi tulla paneelilta nopeasti pulssattua päälle-pois-jännitettä jonka taajuus riippuu lämpötilasta ja halutusta lämpöasetuksesta.
          Jees kiitoksia pitää yrittää kysellä.
          Pitäisikö tuon vesiventtiilin napsahtaa jotenkin tai pitää jokin ääni, kun littimen ottaa irti tai laittaa kiinni ?

          Comment

          • camshaft
            BTCF Member
            • Sep 2016
            • 539
            • Kotka

            #6
            Originally posted by Juhiss_ View Post
            Jees kiitoksia pitää yrittää kysellä.
            Pitäisikö tuon vesiventtiilin napsahtaa jotenkin tai pitää jokin ääni, kun littimen ottaa irti tai laittaa kiinni ?
            Muistaakseni se menee niin että "lepotilassa" (ei jännitettä) solenoidi/venttiili on auki, eli pitäisi mennä koko ajan kuumaa nestettä syylarista kiertoon, jolloin lämmittimestä tulisi vain kuumaa, ja sitten kun saa jännitettä niin se sulkeutuu (blokkaa nesteen kierron). Ja lämpötilan säätö perustuu siihen että systeemi aukoo/sulkee sitä nopeassa tahdissa, ja taajuuden perusteella se päästää enemmän tai vähemmän nestettä kiertoon.

            Eli teoriassa jos on virrat päällä ja nappaa liittimen irti niin pitäisi solenoidin aueta ja lämmintä alkaa mennä kennolle? Tällöin voisi vika olla juurikin siinä, että paneelissa joku häikkä joka pitää koko ajan venttiiliä kiinni.

            Mutta osaavammat korjatkaa jos tämä meni metsään, en nyt just kerkiä pihalle testaaamaan teoriaa oman auton kanssa...
            "Sori vaan mut oon pyrkiny vähentään" -Cheek
            Ex: E39 '96 523i projekti, E38 '99 728i työauto ym ym onhan noita

            Comment

            • pwee
              Bimmer Rookie
              • Apr 2015
              • 193
              • Espoo

              #7
              Lainaan tätä.

              Nyt tarttis ideoita, eli M54b30 ei nosta lämpöjä. Veden lämpötila jaksaa nousta tyhjäkäynnillä noin 80c, maantie ajossa jäädään alle 50c, ja puhaltaa kokoajan vain kylmää. Ei tietoakaan lämpimästä. Vaihdoin termarin ja varmuudeksi myös vesiventtiilin, ei vaikutusta.. Irrotin vesivenan piuhan, ei vaikutusta. Irrotin termarin piuhan, ei vaikutusta..?? E46 kyseessä, manuaali ilmastoinnilla.

              Tämä vika alkoi jo kesällä, en kiinnittänyt sen enempää huomiota sillon, huomasin vaan kun lämpötila mittari alkoi olemaan säännöllisesti vähän alle keskimerkin. Väläytti yhen ratareissun jälkeen moottorin vikavaloa pari kertaa.. Mutta muuten toiminut täysin normaalisti.

              Se antaa koodia: p1619 map cooling thermostat control signal low. Vialliseen termarin viittaa, mutta termari on kunnossa.. Testasin myös vanhan termarin, ja se toimi ihan normaalisti. Oisko Jollain joku haju mistä vikaa pitää lähteä hakemaan? Miksi sillä ei ole mitään merkitystä vaikka termarin piuhan ottaa irti? Mittasin termarille menevän piuhan, sinne menee virta..
              E81 130i M-sport
              E91 330d M-tech
              E46 330ci
              E46 320i M-tech II
              E46 323ci
              E46 328i
              E46 320d touring
              E46 318ti
              E39 523i
              E36 328ci wiesmann
              E36 325ci
              E36 325tdi

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                #8
                Originally posted by pwee View Post
                Lainaan tätä.

                Nyt tarttis ideoita, eli M54b30 ei nosta lämpöjä. Veden lämpötila jaksaa nousta tyhjäkäynnillä noin 80c, maantie ajossa jäädään alle 50c, ja puhaltaa kokoajan vain kylmää. Ei tietoakaan lämpimästä. Vaihdoin termarin ja varmuudeksi myös vesiventtiilin, ei vaikutusta.. Irrotin vesivenan piuhan, ei vaikutusta. Irrotin termarin piuhan, ei vaikutusta..?? E46 kyseessä, manuaali ilmastoinnilla.

                Tämä vika alkoi jo kesällä, en kiinnittänyt sen enempää huomiota sillon, huomasin vaan kun lämpötila mittari alkoi olemaan säännöllisesti vähän alle keskimerkin. Väläytti yhen ratareissun jälkeen moottorin vikavaloa pari kertaa.. Mutta muuten toiminut täysin normaalisti.

                Se antaa koodia: p1619 map cooling thermostat control signal low. Vialliseen termarin viittaa, mutta termari on kunnossa.. Testasin myös vanhan termarin, ja se toimi ihan normaalisti. Oisko Jollain joku haju mistä vikaa pitää lähteä hakemaan? Miksi sillä ei ole mitään merkitystä vaikka termarin piuhan ottaa irti? Mittasin termarille menevän piuhan, sinne menee virta..
                Veden lämpötila anturissa vika ?
                Niitä taitaa olla kaksi kappaletta, syylari ja moottori.
                Last edited by BMW525Xda; 25-10-2020, 15:45.

                Comment

                • pwee
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2015
                  • 193
                  • Espoo

                  #9
                  Sen alaletkussa olevan vaihdoin myös, ei vaikutusta. Toinen on pahassa paikkaa imusarjan takana.. Joutuu varmaan kokeilee sitä. Saattaa joutua ottaa imusarjan irti. Ja sitten vituttaa jos vika ei ollut siinä.
                  E81 130i M-sport
                  E91 330d M-tech
                  E46 330ci
                  E46 320i M-tech II
                  E46 323ci
                  E46 328i
                  E46 320d touring
                  E46 318ti
                  E39 523i
                  E36 328ci wiesmann
                  E36 325ci
                  E36 325tdi

                  Comment

                  • pwee
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2015
                    • 193
                    • Espoo

                    #10
                    Vaihdoin ton kannessa olevan anturin, ei vaikutusta.
                    Nopee ohje, jos jollekin tulee tarve vaihtaa se. Imusarjaa ei tarvii irrottaa. Raitisilmasuodattimen boksi pois, sen alla oleva suojapelti pois, se on kahdella ruuvilla kiinni. Sitten on riittävä tila työntää käsi imusarjan alle. Anturin piuha irti, sitten lyhentää 22mm lenkkiavaimen ehkä vajaat 15cm pituiseksi, ja nimenomaan lenkkipää jää käyttöön. Ja sitten vaan anturi irti. Puolen tunnin homma.

                    Emmä tiedä mikä tossa mättää... Voisiko joku tukos aiheuttaa tämän ongelman..? Miten vesivenan piuhan irrottaminen ei vaikuta mitenkään..? Oon ilmannutkin ton ties miten monta kertaa.
                    E81 130i M-sport
                    E91 330d M-tech
                    E46 330ci
                    E46 320i M-tech II
                    E46 323ci
                    E46 328i
                    E46 320d touring
                    E46 318ti
                    E39 523i
                    E36 328ci wiesmann
                    E36 325ci
                    E36 325tdi

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5257
                      • Pirkkala

                      #11
                      Originally posted by pwee View Post
                      Vaihdoin ton kannessa olevan anturin, ei vaikutusta.
                      Nopee ohje, jos jollekin tulee tarve vaihtaa se. Imusarjaa ei tarvii irrottaa. Raitisilmasuodattimen boksi pois, sen alla oleva suojapelti pois, se on kahdella ruuvilla kiinni. Sitten on riittävä tila työntää käsi imusarjan alle. Anturin piuha irti, sitten lyhentää 22mm lenkkiavaimen ehkä vajaat 15cm pituiseksi, ja nimenomaan lenkkipää jää käyttöön. Ja sitten vaan anturi irti. Puolen tunnin homma.

                      Emmä tiedä mikä tossa mättää... Voisiko joku tukos aiheuttaa tämän ongelman..? Miten vesivenan piuhan irrottaminen ei vaikuta mitenkään..? Oon ilmannutkin ton ties miten monta kertaa.

                      Siinähän on sähkönen termari, eikai se syystä tai toisesta pidä sitä koko ajan auki. Siinä systeemissä olevaan vikaan tuo vikakoodikin viittaa.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16419
                        • Asikkala

                        #12
                        Miten lämpötila-anturit vaikuttaa lämppäriin ?

                        Comment

                        • pwee
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2015
                          • 193
                          • Espoo

                          #13
                          Pakko tossa jotain on kokeilla. Sulla varmaan on ollut vastaava vika.?? Veikkaan että ei ole.
                          E81 130i M-sport
                          E91 330d M-tech
                          E46 330ci
                          E46 320i M-tech II
                          E46 323ci
                          E46 328i
                          E46 320d touring
                          E46 318ti
                          E39 523i
                          E36 328ci wiesmann
                          E36 325ci
                          E36 325tdi

                          Comment

                          • pwee
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2015
                            • 193
                            • Espoo

                            #14
                            Ja pakkohan ton termarin on pysyä auki koko ajan.. Mutta niinkuin aiemmin sanoin niin piuhan irrotus ei vaikuta mitenkään. Ja vaihdoin myös termarin. Ja testasin myös sitten jälkeenpäin vanhan termarin toimivuuden, ja sekin toimi normaalisti.. Paha sanoa..
                            E81 130i M-sport
                            E91 330d M-tech
                            E46 330ci
                            E46 320i M-tech II
                            E46 323ci
                            E46 328i
                            E46 320d touring
                            E46 318ti
                            E39 523i
                            E36 328ci wiesmann
                            E36 325ci
                            E36 325tdi

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5257
                              • Pirkkala

                              #15
                              Originally posted by pwee View Post
                              Ja pakkohan ton termarin on pysyä auki koko ajan.. Mutta niinkuin aiemmin sanoin niin piuhan irrotus ei vaikuta mitenkään. Ja vaihdoin myös termarin. Ja testasin myös sitten jälkeenpäin vanhan termarin toimivuuden, ja sekin toimi normaalisti.. Paha sanoa..
                              Puhuit vesiventtiilin piuhasta, sellainenkin osa autossa on mutta se on aivan eri asia kuin termari
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎