Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mistä johtuu tällainen ääni?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KatariinaMattila
    Newbiemmer
    • Jul 2016
    • 13
    • Padasjoki

    Mistä johtuu tällainen ääni?

    Elikkä tänään ilmeni omituinen ääni autossani e46 318i vm.2000. Alkoi heti kun lähdin liikkeelle, kuulostaa siltä kuin cd-levy olis jumissa soittimessa, ääni on sellainen sihisevä/kahiseva. Ensin luulin et ois kuulunu ilmastoinnista mutta kun ilmastoinnin laitto pois päältä niin se ei vaikuttanu millään lailla ääneen. Pysäytin auton ja avasin konepellin, kaikki näytti ja kuulosti aivan normaalilta tyhjäkäynnillä. Jatkoin matkaa ja jossain kohti kolahti jomman kumman oikean puolen pyörän paikkeilla pari kertaa (?). Samoin hitaasti ajettaessa ja vasemmalle kääntäessä oikealta puolelta autoa kuului kahinaa ja kolinaa.

    Ääni kuuluu ajonopeuden mukaan ja se kuuluu myös vapaalla ajettaessa. Tuleeko kenelläkään mitään mieleen mikä vois olla vialla? :(
  • TFV
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 3080
    • Nurmijärvi

    #2
    Kivi jarrukilven ja levyn välissä. Reipas peruutus ja jarrut pohjaan.
    E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

    Comment

    • TFV
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 3080
      • Nurmijärvi

      #3
      Voi tietysti palatkin olla loppu.
      E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

      Comment

      • KatariinaMattila
        Newbiemmer
        • Jul 2016
        • 13
        • Padasjoki

        #4
        Kiitos vastauksesta, annoin auton veljen käsittelyyn josko ois ollu kivi siellä kun en ite uskalla kunnolla vauhdikkaasti pakitella oli sitä mieltä että repsikan puolen jarru lahaa, oli kuulemma jarrupalat kuluneet epätasasesti. Voisko olla ihan osuva diagnoosi jos miettii tota mun kertomustani?

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10923
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by KatariinaMattila View Post
          Kiitos vastauksesta, annoin auton veljen käsittelyyn josko ois ollu kivi siellä kun en ite uskalla kunnolla vauhdikkaasti pakitella oli sitä mieltä että repsikan puolen jarru lahaa, oli kuulemma jarrupalat kuluneet epätasasesti. Voisko olla ihan osuva diagnoosi jos miettii tota mun kertomustani?
          Oliko vanne lämmin? Jarrut kun alkaa laahaaman enemmän niin sen huomaa siitä että se jumittavan nurkan vanne on muita lämpimämpi. Erottaa parhaiten taajaman ulkopuolella ajettaessa. Voi olla ihan osuva diagnoosi, näin etänä vähän hankala sanoa missä vika.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • KatariinaMattila
            Newbiemmer
            • Jul 2016
            • 13
            • Padasjoki

            #6
            Originally posted by HTK12 View Post
            Oliko vanne lämmin? Jarrut kun alkaa laahaaman enemmän niin sen huomaa siitä että se jumittavan nurkan vanne on muita lämpimämpi. Erottaa parhaiten taajaman ulkopuolella ajettaessa. Voi olla ihan osuva diagnoosi, näin etänä vähän hankala sanoa missä vika.
            Kävin ajamassa 30 km ja kokeilin oliko lämpimämpi, oli se vähän lämmin. Jarrupala selvästi kulunut yläosastaan lähes loppuun kun taas alaosassa oli paljon vielä palaa jäljellä. Ajaessa auto puolsi oikealle onkin verran tai jotenki outo tuntuma oli ohjauksessa..

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10923
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by KatariinaMattila View Post
              Kävin ajamassa 30 km ja kokeilin oliko lämpimämpi, oli se vähän lämmin. Jarrupala selvästi kulunut yläosastaan lähes loppuun kun taas alaosassa oli paljon vielä palaa jäljellä. Ajaessa auto puolsi oikealle onkin verran tai jotenki outo tuntuma oli ohjauksessa..
              Jos yksi vanne on muita lämpimämpi, niin selvästi siellä ainakin jarru laahaa. Siitä hyvä lähteä liikkeelle. Kun pala on melkein loppu, niin molemmille puolelle taakse uudet palat. Palojen vaihdon yhteydessä puhdistukset+voitelut+herkistelyt ja tarkistus, että mäntä liikkuu normaalisti (toki kannattaa katsoa, että se jarrulevy on vielä riittävän paksu jne). Mikäli mäntä jumittelee, niin sitten tutkimaan miksi. Jarruletkut voi vanhemmiten aiheuttaa tuota, mutta yleensä jarrusatula on vain vaihtokunnossa. Tuon jälkeen katsomaan hävisikö ääni, jos hävisi niin hyvä, ellei vian etsintä jatkuu. Jumittele jarrusatula on korjattava jokatapauksessa, koska voi jossain vaiheessa alkaa laahaamaan pahemmin ja sitten voi joutuu tilaamaan lavetin autolle.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • KatariinaMattila
                Newbiemmer
                • Jul 2016
                • 13
                • Padasjoki

                #8
                Originally posted by HTK12 View Post
                Jos yksi vanne on muita lämpimämpi, niin selvästi siellä ainakin jarru laahaa. Siitä hyvä lähteä liikkeelle. Kun pala on melkein loppu, niin molemmille puolelle taakse uudet palat. Palojen vaihdon yhteydessä puhdistukset+voitelut+herkistelyt ja tarkistus, että mäntä liikkuu normaalisti (toki kannattaa katsoa, että se jarrulevy on vielä riittävän paksu jne). Mikäli mäntä jumittelee, niin sitten tutkimaan miksi. Jarruletkut voi vanhemmiten aiheuttaa tuota, mutta yleensä jarrusatula on vain vaihtokunnossa. Tuon jälkeen katsomaan hävisikö ääni, jos hävisi niin hyvä, ellei vian etsintä jatkuu. Jumittele jarrusatula on korjattava jokatapauksessa, koska voi jossain vaiheessa alkaa laahaamaan pahemmin ja sitten voi joutuu tilaamaan lavetin autolle.
                Kiitos kattavasta vastauksesta! 😊

                Comment

                • KatariinaMattila
                  Newbiemmer
                  • Jul 2016
                  • 13
                  • Padasjoki

                  #9
                  Noniin elikkäs sain auton tunkille ja päästiin tarkastamaan mikä siellä nyt sitten mättäs. Syyllinen paljastu käsijarrun jousista (?) jotka pamahtanu mäsäks ja piti sitä inhottavaa ääntä. Aattelin tänne kertoo syyn jos tästä joskus olis jollekin apua että tämmöstäkin voi käydä!

                  Comment

                  • Bullitt
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 2786
                    • Turku

                    #10
                    Aika yleinen vika vanhoissa Bemareissa. Jarrukilvet ruostuu niin, ettei jouset pysy enää kiinni.


                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎