Announcement

Collapse
No announcement yet.

M43TUB19 tyhjäkäynti ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Arzka
    Newbiemmer
    • May 2016
    • 16
    • Sysmä

    M43TUB19 tyhjäkäynti ongelma

    Eli ongelmana on että tyhjäkäynti tippuu ajosta kytkintä painasessa n. 500 kierrokseen ja kone tärisee, pikkuhiljaa nousee siitä n. 700 kierrokseen mutta käy silti hieman epätasaisesti.
    Vika alkoi aivan yllättäen kesken ajon.
    Muuten toimii hyvin, kierroksilla ei tärise eikä pätki ja tuntuisi vetävän normaalisti.

    Kokeiltu vaihtaa huohotinventtiili, nokkaakselin asento tunnistin ja maf. Myös kliineriä suihkittu eikä tuntuisi vaikuttavan. Kuitenkin aivan kuin pieni suhina kuuluisi imusarjasta mutta en kyllä ole vuotoa löytänyt. Ylä imusarja käytetty irti ja on ehjä, myös tiivisteet hyvät. Disa käytetty irti, toimii ja on tiivis imusarjaan. Kaikki imusarjan pultit kokeiltu kiristää

    Ihme homma kylläkin, maf piuhan irrotus ei vaikuta tyhjäkäyntiin vaikka varmaankin pitäisi?
    Last edited by Arzka; 29-04-2017, 19:47.
  • Arzka
    Newbiemmer
    • May 2016
    • 16
    • Sysmä

    #2
    Tänään kattelin inpalla juttuja ja tuo yksi arvo näyttää huutomerkkiä, mikähän lienee.
    Vikakoodit kun nollaa niin kierrokset nousevat n. 1000rpm ja tipahtavat takaisin 650-700 ja auto jatkaa käyntiään hieman epätasaisesti. Pakoputken päästä kun kuunteleen niin kuullostaa että olisi hieman sytkäkatkoksia.
    Attached Files

    Comment

    • Retze
      Bimmer Fanatic
      • May 2006
      • 422
      • Keski-Suomi

      #3
      Eikös tässä moottorissa ollu ihan se oma läppähärpäke tyhjäkäynnille, jos sen irrottais ja putsais.

      edit: muistelin etkuvan osa 2 tais olla mut nimen mukaan 9 https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=13_0402
      Last edited by Retze; 30-04-2017, 12:53. Reason: Lisäys
      nyk. jalkapelillä
      ex BMW 320i

      Comment

      • Arzka
        Newbiemmer
        • May 2016
        • 16
        • Sysmä

        #4
        Originally posted by Retze View Post
        Eikös tässä moottorissa ollu ihan se oma läppähärpäke tyhjäkäynnille, jos sen irrottais ja putsais.

        edit: muistelin etkuvan osa 2 tais olla mut nimen mukaan 9 https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=13_0402
        Joo putsasin tuon osan mutta ei auttanut. Kylmänä kierrokset pysyvät siinä n. 1000 kieppeillä eli silloin on ilmeisesti kylmärikastus käytössä. Ton tyhjäkäynti luistin piuhan kun irrottaa niin kierrokset nousevat siihen 1000 ja pysyvät siinä mutta kuulee äänestä että käy hieman epätasaisesti

        Comment

        • Arzka
          Newbiemmer
          • May 2016
          • 16
          • Sysmä

          #5
          Tänää purin romumoottorista imusarjan ja muutakin rompetta pois, niin huomasin että moottorin johtosarjassa on 2kpl silmukka abikoita joista toiseen on jälkikäteen laitettu uusi liitin. Koitin omasta autosta katsoa näkyykö minne johdot vievät mutta eipähän näe kun imusarja on edessä. Korjattu piuha näytti olleen musta ja keltaisella raidalla

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16418
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by Arzka View Post
            Tänää purin romumoottorista imusarjan ja muutakin rompetta pois, niin huomasin että moottorin johtosarjassa on 2kpl silmukka abikoita joista toiseen on jälkikäteen laitettu uusi liitin. Koitin omasta autosta katsoa näkyykö minne johdot vievät mutta eipähän näe kun imusarja on edessä. Korjattu piuha näytti olleen musta ja keltaisella raidalla
            Startin heräte.

            Comment

            • Arzka
              Newbiemmer
              • May 2016
              • 16
              • Sysmä

              #7
              Juu tulin itsekin siihen tulokseen. Tänään auto toimikin hetken ihan hyvin, tyhjäkäynti nousi ajossa kytkintä polkaistessa n.1400 ja tippui siitä normaaliin ja auto kävi nätisti, ilmeisesti motronic on hämillään kun kaikki toimiikin ja sen takia kierrokset jäivät korkealle. Hetken ajelun jälkeen sama kettuilu alkoi eli auto käy kuin jenkki v8 tyhjäkäyntiä, ajossa tuntuu kuitenkin normaalilta, ehkä pikkusen nuhasemmalta alle 2k rpm. Suuttimetkin mittasin ja kaikki antoi 16ohm. Voiko kampiakselin asentotunnistin tehdä tälläistä?

              Huomenna tilailen ainakin tulpat ettei nyt niistä jää kiinni.

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16418
                • Asikkala

                #8
                Vikakoodit ?

                Comment

                • Arzka
                  Newbiemmer
                  • May 2016
                  • 16
                  • Sysmä

                  #9
                  Originally posted by jr66 View Post
                  Vikakoodit ?
                  Vikakoodit näkyy saksaksi minun inpalla mutta jotain siinä luki luftmasse eli ilmamäärästä. Sitten näyttää flektiä ja sen lämpökytkintä mutta ne on tuohon minun autoon korvattu yleismallisilla mutta ne ovat siinä olleet useamman vuoden. Tuo ilmamäärästä herjaaminen voisi oman järjen mukaan johtua kuitenkin siitä imuvuodosta. Onko noilla muovisilla imusarjoilla tapana halkeilla jostain? Ylä sarja olikin irti ja kyllä se hyvinkin ehjältä näytti.
                  Bräkleeni ei vaikuta vaikka suihkittu kaikkia kohtia mihin tuosta päältä pääsee suihkimaan, myös suuttimien juuriin olen suihkinut
                  Myös jokainen letku mikä tuohon imusarjaan menee niin on tutkittu että on ehjä. Kokeiltu myös ottaa letkuja irti ja sormella tulpata niiden paikkoja imusarjassa.
                  En tiedä vaikuttaako mihinkään mutta vika alkoi hetki sen jälkeen kun tankkasin auton ensimmäistä kertaa minun omistuksessa täyteen asti. Sitäkin olen kokeillut että auton käydessä avaa tankin korkin mutta eipähän vaikuta.
                  Last edited by Arzka; 01-05-2017, 23:53.

                  Comment

                  • Arzka
                    Newbiemmer
                    • May 2016
                    • 16
                    • Sysmä

                    #10
                    Auto on nyt pari päivää toiminut niinkuin pitääkin, vaihdan tulpat kuitenkin "huollollisesta" syystä kun ei ole tietoa milloin viimeksi vaihdettu.
                    Pirullisia tälläiset viat jotka "korjaantuu" itsestään

                    Edit: Joo se alkoikin taas, luin vikakoodit tänään aikaisemmin kun auto vielä toimi niin mitä saksaa ymmärrän niin antoi vikakoodia nakutusanturista, voikohan vaikuttaa tuolla lailla?
                    Last edited by Arzka; 03-05-2017, 20:50.

                    Comment

                    • Retze
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2006
                      • 422
                      • Keski-Suomi

                      #11
                      Laita dme vikakoodien numerot
                      nyk. jalkapelillä
                      ex BMW 320i

                      Comment

                      • Arzka
                        Newbiemmer
                        • May 2016
                        • 16
                        • Sysmä

                        #12
                        Vaihdoin ne tulpatkin viime viikolla ja auto on nyt toistaiseksi toiminut hyvin. Vanhat tulpat olivat bosch 2 kärkiset ja uudet mitkä laitoin olivat ngk 4 kärkiset, venttiilikoppa oli aikaisemmin vuotanut ja vaihdoin sen tiivisteen jo aikoja sitten, tästä syystä 1. Sylinterin tulpan hattu oli öljyinen.
                        Katsotaan nyt miten auto toimii ja palataan jos vika ilmestyy jälleen. Vikakoodeja ei nyt enään näy pl. Flektin ja sen anturin johtuen tarvike flektistä

                        Comment

                        • Arzka
                          Newbiemmer
                          • May 2016
                          • 16
                          • Sysmä

                          #13
                          No nyt vika palasin ja "yllätin vian itse teossa"
                          Laitoin auton käyntiin, kävi hienosti ja avasin pellin.
                          Hetken päästä meinasi sammua ja alkoi kuulua suhinaa konehuoneesta ja sen jälkeen kävi taas epätasaisesti ja kierrokset haki 500-600.
                          Suhina joka alkoi kuulua tuntuisi tulevan jostain imusarjan alta?

                          Onko siellä päin jotain magneettiiventtiiliä tms. Joka voisi alkaa tuolleen sormia napsauttamalla suhisemaan

                          Comment

                          • Arzka
                            Newbiemmer
                            • May 2016
                            • 16
                            • Sysmä

                            #14
                            No vähän yksinpuheluahan tämä on mutta voihan tästä jollekin apua olla.

                            Tänään vaihtelin vuotavan, kannen takana sijaitsevan vesilaipan joka oli todellakin aivan valmista tavaraa. Ihan mureni käsiin koko paska.

                            Samalla sitte vaihdoin vielä kampiakselin asento tunnistimen ja Disan.
                            Ja ei kyllä vieläkään toimi. Kylmänä toimii ja käy siististi ja kuumana kuin salama kirkkaalta taivaalta alkaa käymään rötköttäen.

                            Nyt on vaihdettu seuraavat osat:

                            -Tulpat
                            -Nokka-akselin asentotunnistin
                            -Kampiakselin asentotunnistin
                            -Huohotin venttiili
                            -Disa
                            -Maf
                            -Puolayksikkö
                            -Tyhjäkäynti moottori putsattu, luisti liikkuu hyvin herkästi
                            -Nakutusanturit.
                            -Polttoainekin on vaihtunut tankissa kun on ajettu ainakin puolitoista tankillista vian ollessa.
                            -Inpa näyttää kaasuläpälle täysin siistit lukemat
                            -Suuttimien vastukset mitattu ja oli ohjearvossa

                            Comment

                            • Arzka
                              Newbiemmer
                              • May 2016
                              • 16
                              • Sysmä

                              #15
                              Noniin.
                              Puolassa näyttää olevan hiushalkeama kyljessä, myös tuossa varaosa auton puolassakin on halkeama. Voisikohan vaikuttaa?

                              Eli ostetaan puola!

                              Edit: No nyt tarkka zoomailu tuotti tulosta ja löysinkin imuvuodon. Egr venttiilin ohjausletku oli aivan hapero ja puhki. Tätä ei nähnytkään kovin helposti kun letkun päällä oli jonkin sortin muovipunos. Voisi selittää miksi pätkiminen alkaa aina yhtäkkiä kun solenoidi napsahtaa päälle. Milloin tuon solenoidin pitäisi aueta?
                              Last edited by Arzka; 26-05-2017, 23:09.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎