Announcement

Collapse
No announcement yet.

N42 jakopääremontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Patriot
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2007
    • 274

    N42 jakopääremontti

    E46 316:n N42-moottori pitää vähän epämääräisen äänen kylmäkäynnistyksen jälkeen. Käy ihan kyllä muuten fiksusti tyhjäkäyntiä, joskin joskus satunnaisesti saattaa esim. pitkän matka-ajon jälkeen pätkäistä jos pysää esim. valoihin.

    Ajattelin tilata tuollaisen tarvikesetin ebaysta:
    - Vanoksen pultit
    - Öljypohjan tiiviste
    - Jakoketju
    - Laahain
    - Kampuran rattaan pultti(?)

    Uudenmallinen kiristin tuli vaihdettua jo 2013. Öljynsyöntiongelmat ja muut vähän erikoiset käyntihäiriöt lieventyi huomattavasti uusilla Boschin puolilla ja huohottimen kaikkien osien vaihtamisella.

    - Mitä muuta tuossa jakopäähommassa kannattaisi katsella?
    - Voiko Valvetronicin kuntoa jotenkin silmämääräisesti tarkastaa?
    - Onko Vanoksen lamelleihin mitään korjaussarjaa?
    - Venttiilivarrenkumit?

    Auto kuluttaa ehkä vähän paljon kakkua (9,5l/100km) rauhallisessa 50/50 kaupunki-matka-ajossa? Ollaanko kuitenkin alueellaan?
    Last edited by Patriot; 04-05-2017, 19:01.
    E39 540iA M62TUB44
  • sovpow
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 114
    • Kanta-Häme

    #2
    Mulla 318 autom. kulutus matka-ajossa 6,3 kihnuttamalla. Moottoritienopeuksilla n.7,4.
    Mullakin sammuu ajon jälkeen kun pysähtyy esim.valoihin ja vain kuumana. Aamulla ei sammu vaikka pysähtelee valoihin. Myöskin rallattaa iloisesti aamulla.
    Kamat on jo hommattu, motivaatio puuttuu.

    Comment

    • Walker
      Bimmer Rookie
      • Aug 2016
      • 62
      • Turku

      #3
      Ainakin entiseen 318iA vaihdettiin samalla venttiilivarren kumit ja huohotin. Kannattaa samalla katsoa kun venakoppa on pois, että vuotaako alipainepumppu (osa nro 2) öljyä.


      Vanoksessa on todennäköisesti kulumaa. Ainakin omassa oli 200tkm aivan loppu.

      Comment

      • sovpow
        Bimmer Rookie
        • Jan 2005
        • 114
        • Kanta-Häme

        #4
        Itsellä palaa moottorin-kuva taulussa, vikakoodeja en muista mutta yhtäkaikki, mitä täällä foorumilla nyt on tullut lueskeltua niin taitaa olla aika huono moottori. Mulla ainakin viimeinen 4-mukinen. Tosin kulkupuoli pirteä ja ok kulutus.

        Comment

        • sovpow
          Bimmer Rookie
          • Jan 2005
          • 114
          • Kanta-Häme

          #5
          Onko mahdollista tilata pelkästään yläpuolen tiivistesarjaa? Realomista löysin vain 11117511529 (N42B20-moottorille), ja mistä näkee mitä tuo sisältää?

          Comment

          • Juhni
            Bimmer Rookie
            • Aug 2014
            • 53
            • turku

            #6
            Kun ite tein ton ketjurempan niin miettisin kans osien tilaamista maailmalta. Päätysin kuitenkin ostamaan kaikki tuolta bemariosat.fi. Otin sen jakopään täydellisen korjaussarjan, vanoksen o-renkaat, alipainepumpun tiivistesarjan ja öljypumpun imujalan(helpompi vaihtaa uuteen, on aika hankala saada sitä laahain purua pois sieltä)
            Jotain muutakin taisin samalla ottaa, mut ainaki sain kaikki samasta paikkaa, nopeasti ja yhellä kertaa. Ja tosiaan tuli ne venavarren kumit samalla laitettu..

            Comment

            • Patriot
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2007
              • 274

              #7
              Alipainepumpun, Vanoksen solenoidien ja öljynsuodatinjalan tiivisteet tuli aikaisemmin vaihdettua.

              Tilasin nyt tuon Febin 33846 sarjan.


              Jos jollain on esim. Bilteman 191557 työkalusarjaa niin olen kiinnostunut ostamaan tai vuokraamaan.


              E39 540iA M62TUB44

              Comment

              • Juhni
                Bimmer Rookie
                • Aug 2014
                • 53
                • turku

                #8
                Tohon vielä uus kampuran ratas, kampuran etustefa ja öljypohjan tiiviste. Mulla oli öljypohja ihan täynnä semmost möhnää ja purua ni käytin sen tossa korjaamon osien pesukoneessa

                Comment

                • Laakeri
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2005
                  • 983
                  • Rovaniemi

                  #9
                  Tuossa febin paketissa on sisällä iwis:in valmistamat osat, sama valmistaja tekee orkkis jakopään osat. Muutaman sarjan laittaneena jokaisessa on näkynyt, että pirralla on ajettu oem osanumerot ja merkit pois.

                  Kannattaa myös vaihtaa öljytikun o-rengas öljypohjasta samalla.
                  E34 S38B38
                  E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                  2gen RAM 5.9 cummins

                  Comment

                  • Patriot
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2007
                    • 274

                    #10
                    Otin koko setin tuolta topautoosat.fi. Vielä ehti lisäämään tuon kampuran alarattaan ja stefan. Öljytikun o-rengas tuli vaihdettua tuossa huohotinrempassa.

                    Venäjällä on yritetty elvyttää vanoksen lamelleja jollain konstilla:
                    N42 VANOS, разборка и сборка в картинках [решено]


                    Onko jollain jäänyt parempaa käsitystä mitä tuossa on yritetty tai saavutettiinko mitään?

                    N42-työkaluja voi vielä tarjota.
                    E39 540iA M62TUB44

                    Comment

                    • Juhni
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2014
                      • 53
                      • turku

                      #11
                      Multa löytyy tommonen työkalusetti Kaarinasta. Ei myytäväks asti, mutta jos turun nurkilla pyörit ni laita vaik yv. Ei viitti myydä ku ei tie mikä tohon emännän bemariin seuraavaks iskee

                      Comment

                      • Patriot
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2007
                        • 274

                        #12
                        Juhnille kiitos työkalujen lainaamisesta!

                        Jakopää on jo vaihdettu ja loput rojut vielä kasaamatta. Alkuanalyysistä poiketen ketju ei juurikaan ollut venynyt ja kaikki laahaimet olivat vielä ehjiä. Öljypohjastakaan ei löytynyt mitään. Voisiko olla, että 100tkm ajomäärä ja 2013 vaihdettu pidempi kiristin olisi nyt vähän pelastanut.

                        Pari noviisin ajatusta näin ääneen hommasta:
                        - Kampuran lukitustapin saa helpommin yläkautta. Imusarja, kiinnikkeitä ja kaapelit sivuun.
                        - Öljypohja tuli nätisti ulos kun etukelkan pudotti alemmas pukkien varaan (..kuitenkin niin ettei se roiku ohjaustehostimen letkun varassa)
                        - Tasapainoakselin puolikuut on oikeassa kohdassa kun niiden alta saa työnnettyä esim. työntömitanpaksuisen raudan..tai työntömitan
                        - Valvetronicia ei tarvitse purkaa työssä
                        - Ilmastoinnin kompressori ja sen kiinnikkeen irroitus auttoi öljypohjan irroittamista. Sama homma lambdanjohdoille.

                        Nokka-antureiden tiivisterenkaat olivat kyllä aika hapettomassa kunnossa. Jos nyt oikein katsoin niin tiivisteen välistä öljy varmaan pääsee anturin runkoon sisälle. Minkä merkkistä tarvikeanturia uskaltaa ostaa?

                        Pystyikö esim. INPAlla ajamaan jonkun VANOS-testin?




                        Last edited by Patriot; 22-05-2017, 06:21.
                        E39 540iA M62TUB44

                        Comment

                        • sovpow
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2005
                          • 114
                          • Kanta-Häme

                          #13
                          Otitko vanoksen rattaat irti nokista?

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎