Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koneremontti

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • B-Girl
    Bimmer Rookie
    • May 2016
    • 171
    • Italy

    Koneremontti

    Ajattelin laittaa tuon vanhan auton kuntoon kakkosautoksi, joten jonkinlainen koneremontti edessä. Maksaa kuulemma 3000€ ja vaihdetaan kaikki moottorin sisäosat.

    Moottori ei siis käy tasaisesti ja vuotaa öljyä. Moottorin vikavalo palaa ja välillä sen symbolin viereen syttyy teksti ERM. Samoin jäähdytysjärjestelmän valo syttyy aika-ajoin.

    Kannattaako jäähdytysjärjestelmä myös vaihtaa?

    Auto on siis 2004/05 Coupe Ci 318. Noin 150000 ajettu.
  • hjenkka
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2010
    • 577
    • JKL

    #2
    "Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"

    Vs1400 Intruder

    Ex:
    F11 530dA xDrive
    E60 523iA
    E39 520i Sedan
    E39 530dA Touring
    E39 528iA Sedan
    E46 318i Sedan
    E39 523i Sedan
    E36 316i Sedan x2

    Comment

    • B-Girl
      Bimmer Rookie
      • May 2016
      • 171
      • Italy

      #3
      Tämäpä auttoi paljon. Varsinainen asiantuntija. Hmm... Kiitos nyt kumminkin osallistumisesta

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2763
        • Tampere

        #4
        Ainakin ilmastoinnin kompressorin ja putkiston uusinta kokonaisuudessaan voisi täydentää suunniteltua remonttia.

        Kyseisessä tilanteessa myös moottoriöljyn tuulettaminen voisi olla hyvä juttu. Mikäli on huollot jäänny tekemätä ajallaan niin ei enää öljyä oikeen voi vaihtaa, koska siellä on esim. männänrenkaan hilat ja galvanisaattorin epägravitaatiomagneettohihna reagoinnut öljyn kanssa siinä määrin paljon, että mineralisointi on lähtenyt liikkeelle. Jos kone mineralisoituu, sinne tulee hiushalkeamia joiden paikkaaminen on kallista. Yksinkertasempaa on vaan tuulettaa se öljy, laittaa ne takas koneeseen ja ajaa, koska öljyyn liuenneet mekaanisen rasituksen tuottamat ns. ylijäämät imeytyvät hiushalkeamiin ja tukkivat ne.

        Suodatin on hyvä vaihtaa uuteen, koska se kerää ne epäuhtaudet sieltä öljykierrosta. Ilman öljynsuodatinta (tai jos vaihdon laiminlyö) pakosarjan paukkulaakerit joutuu rasitukselle (olettaen että kattovalo on himmeä) koska öljyä tulee välillä putken kautta ja se syövyttää paukkulaakerit. Tähän suositellaan ratkaisuksi joko epäbutaanisia bitumipuslia tai anti-synteettisiä marmorigravipuslia, toinen temppu on sitten vaihtaa paukkulaakerit täystitaanisiin.

        Männät on sitten eri asia. Se ääni mikä moottorista nyt ilmeisesti tulee, on ääneen perustuvaa niinikään magneettista vetovoimaa, jolla mäntiä liikutellaan. Siksi moottorin käyntiääniä yleensä pyydetään kuuntelemaan jos on jotain vikana, koska jos mäntien ns. kutsuäänet on epäsynkronisoituneet ne eivät "soi" samalla tavalla kuin uutena. Tähän pätee yksi periaate; mitä kovempi ääni, sen kovempaa laite kulkee. Vastaavasti koneen virittämisestä äänet kasvaa koska, mäntien fooniset liikemagneetot korostuvat suuremmalle taajudelle ohjaten niitä nopeammin, joka suoraan vaikuttaa moottorin tehoon. Sen sijaan se miksi ääniä halutaan kuunnella, niin siitä voidaan päätellä käykö mäntä koko liikeratansa läpi vai vain osan siitä. Sen takia sulla onkin niin äänekäs, FOCsit on aina äänekkäitä koska niissä on moottorin tehoa rajoitettu foonisen äänikartan liikerajoilla niin, ettei kone voi kiertää koko liikerataa (muuten kulkiu olisi n. 60-70 km/h). Rjaoitettuna focs on kyllä äänekäs, jos joku on aikasemmin koskenut siihen fonaariseen ohjainmoduuliin, eikä ole oikein osannut hommaansa, niin että äänet on kasvaneet.
        IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
        Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • Vesa
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2010
          • 363
          • Oulu

          #5
          Jäähdytysjärjestelmän osalta kannattaa mitata nesteen vetypitoisuus. Nesteen vetypitoisuuden mittaus suoritetaan esim. Vaisalan JMHT410 kosteus-, vety- ja lämpötilalähettimellä suurjännitemuuntajaa hyödyntäen. Jos vetypitoisuus on yli 10 prosenttia, järjestelmä tulee huuhdella kaneli-vesiseoksella. Kaneli tukkii vuodot, joita mahdollisesta suuresta vetypitoisuudesta on väistämättä jäähdytysjärjestelmään aiheutunut.
          Nykyiset:
          BMW F11 535DA xDrive -15
          Toyota Yaris Hybrid -20

          Exiä noin 60 kpl...

          Comment

          • Kylli-Täti
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2012
            • 499
            • Tampere

            #6
            Mikä oli kysymys? Ne jotka sen konerempan tekee varmaan osaa sanoo tarviiko jäähdytysjärjestelmän osia vaihtaa kun ne kuitenkin irrottelee ne osat samalla :think

            Comment

            • BeamR
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 13363
              • Espoon takametsät

              #7
              Pyydä niitä vaihtamaan samalla lohkosta vesikanavat, ne on usein kalkkeutuneita varsinkin jos on käytetty kovaa vettä, joten kun kerran mosa on levällään, ne menee siinä samalla.
              Täyttö sitten puhdistetulla vedellä (myydään nimellä akkuvesi), niin ei sitä ongelmaa tule uusiin vesikanaviin.
              F46 Gran Tourer -20
              Boxster 2.5 -97

              Comment

              • jakeluvesimies
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2010
                • 2726
                • On the road @ Laplandia

                #8
                Oisko lukkoon...:think

                Comment

                • Timbe]
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2007
                  • 522
                  • K-S

                  #9
                  oispa kaljaa

                  Comment

                  • Haju69
                    Administrator
                    • Nov 2005
                    • 16392
                    • Leppävirta

                    #10
                    Eiköhän tämä riitä. Kukin tahollaan voi miettiä sitä submit napin painallusta.
                    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                    E32 Diamantscwharz 750iL '94

                    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎