Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ulomman alapallonivelen irrotusongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eeneljäkutonen
    Bimmer Rookie
    • Jul 2013
    • 36
    • Paimio

    Ulomman alapallonivelen irrotusongelma

    Luulin, että alatukivarren vaihto on helppo homma...

    Hanttarin puolella väänsin solmuun vanhan hyvin palvelleen pallonivelen irrotustyökalun ja hakkasin kierteen päätä lekalla. Irtosi vasta, kun irrotin koko navan ja kiinnitin sen viilapenkkiin. Kaveri lämmitti pillillä ympäriltä punahehkuun, ja tappi irtosi KOVAA lyömällä.

    Olisi tarkoitus vaihtaa kuskinpuoleinen viikonloppuna, eikä samanlainen jumppa innostaisi. Onko tähän jotain hyväksihavaittua tekniikkaa / työkalua, että kartion saisi pois ihan navan ollessa autossa kiinni?
    E91 325d '07 M Sport
    E46 320d '04
    Alfa Romeo 75 '89
    Ford Thunderbird '91
    Mitsu Colt '86
    MF 135
    Saab 900 '95
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10949
    • Joensuu

    #2
    Originally posted by eeneljäkutonen View Post
    Luulin, että alatukivarren vaihto on helppo homma...

    Hanttarin puolella väänsin solmuun vanhan hyvin palvelleen pallonivelen irrotustyökalun ja hakkasin kierteen päätä lekalla. Irtosi vasta, kun irrotin koko navan ja kiinnitin sen viilapenkkiin. Kaveri lämmitti pillillä ympäriltä punahehkuun, ja tappi irtosi KOVAA lyömällä.

    Olisi tarkoitus vaihtaa kuskinpuoleinen viikonloppuna, eikä samanlainen jumppa innostaisi. Onko tähän jotain hyväksihavaittua tekniikkaa / työkalua, että kartion saisi pois ihan navan ollessa autossa kiinni?
    Murtohaarukalla lähtee pallonivelet irti kartiosta näppärästi. Kun nivel on menossa vaihtoon, niin voi hyvin käyttää. Murtohaarukka monesti rikkoo suojakumin, joten sitä ei kannata käyttää kun ei oe vaihtamassa niveltä.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Kojontti
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2014
      • 204
      • Puolanka

      #3
      Kangella vääntää tukivartta alaspäin ja vasaralla napakka isku tai pari siihen korvakon(siis sen mikä on kierteen/kartion ympärillä) kylkeen, yhtään ei ole jäänyt irrottamatta ja kumit pysyy ehjänä.

      Lienee itsestään selvää ettei kannata käyttää alumiininapojen kanssa tätä tapaa, siihen murtohaarukka on hyvä
      ex-E46 330 XD

      Comment

      • eeneljäkutonen
        Bimmer Rookie
        • Jul 2013
        • 36
        • Paimio

        #4
        Nyt on sitten toinenkin tukivarsi irrotettu. Kiitokset neuvoista, mutta ei lähtenyt irti ilman samanlaista jumppaa kuin viimeksikin. No nyt meni jo rutiinilla...
        E91 325d '07 M Sport
        E46 320d '04
        Alfa Romeo 75 '89
        Ford Thunderbird '91
        Mitsu Colt '86
        MF 135
        Saab 900 '95

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎