Announcement

Collapse
No announcement yet.

330xd Rallatus voimansiirrosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tikkunen85
    BTCF Member
    • Mar 2006
    • 892
    • Paltamo

    330xd Rallatus voimansiirrosta

    Elikkäs pitää todella pahaa rutinaa kun ajaa hiljakseen pienellä vaihteella. Myöskin vapisee auto aikalailla varsinkin rajumman kiihdytyksen jälkeen.

    Kuskin etuvetarissa on väljää joka varmasti tekee osansa muttei mielestäni selitä tuota helvetillistä rutinaa. Etukardaanissa myöskin väljää. Täytyy auto purkaa nyt mutta jos jollakin olisi tietoa mitä näistä yleensä on hajonnut niin tietäisi vähän jotain ennakkoon.

    Etukardaanissa linkin mukaista klappia. https://youtu.be/m44qW6SE9gA

    -Aki
  • Kojontti
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2014
    • 204
    • Puolanka

    #2
    No jakolaatikon laakerit. Ja ehkä muutakin jos on öljyt karannut.
    ex-E46 330 XD

    Comment

    • Tikkunen85
      BTCF Member
      • Mar 2006
      • 892
      • Paltamo

      #3
      Autosta nyt laatikko otettu pöydälle ja ainakin pääakselin laakerit menee uusiin. Mitään muuta selvästi havaittavaa damagea en ole löytänyt. Jakolaatikostakin noin purettuna tuntuu vähän joka paikka väljältä muttei laakereissa kuitenkaan esiinny ylimääräisiä ääniä eikä myöskään tunnu klappia. Kun tuota jakolaatikon sisusta katsoo ja hipelöi niin ei yhtään ihmetytä miksi ne ei kestä

      Kaikki hampaat niin laatikon kuin myös jakolaatikon osalta näyttää ehjiltä eikä kummankaan kipon magneeteissa ollut mitenkään epätavallisen paljon metallimujua. Myöskään mitään lohkareita en sisuksista löytänyt.

      Laatikon kun otin irti niin heti huomasi purkamatta että akselissa hirveä klappi joka suuntaan. Voisiko syyllinen siis löytyä pelkästään sen laakeroinnista ja se välys siis aiheuttanut väärän hammaskosketuksen josta tuo vitullinen ääni lähtenyt..?

      Sanokaas viisaat että käykö tuohon takavetoisen laatikko? Tai edes sisukset siitä? Mietinnässä nyt että laakeroiko tuon ja toivoo ettei rattaat sitten ulvomaan huonoilla laakereilla ajelun seurauksena vaiko vaihtaako ehjä koko roskan...

      Comment

      • Hezman
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2012
        • 708
        • Jyväskylä

        #4
        Kyllä siihen käy myös takavetoisen laatikko. Minkä kuntoinen oli hela, jolla turbiinin kaula laakeroituu laatikon runkoon? Näyttäs omien kokemusten perusteella, että se on laatikon heikoin lenkki. kuluneena se aiheuttaa nimenomaan tuota tärinää. Ei niinkään äännä, kuten neulalaakerit.
        Kyllä se kannattaa laakeroida. Uudet neulalaakerit maksaa kaikkinensa jonkun kympin. Kuluneet helatkin olis hyvä vaihtaa mutta on toimenpiteenä hiukan haastavampi. Joutuu sorvaamaan sopivat asennustuurnat jokaiselle helalle erikseen.
        Jakolaatikon ongelmista ei ole kokemuksia. Onkos se ketjulla toteutettu vai miten?

        Comment

        • Tikkunen85
          BTCF Member
          • Mar 2006
          • 892
          • Paltamo

          #5
          Originally posted by Hezman View Post
          Kyllä siihen käy myös takavetoisen laatikko. Minkä kuntoinen oli hela, jolla turbiinin kaula laakeroituu laatikon runkoon? Näyttäs omien kokemusten perusteella, että se on laatikon heikoin lenkki. kuluneena se aiheuttaa nimenomaan tuota tärinää. Ei niinkään äännä, kuten neulalaakerit.
          Kyllä se kannattaa laakeroida. Uudet neulalaakerit maksaa kaikkinensa jonkun kympin. Kuluneet helatkin olis hyvä vaihtaa mutta on toimenpiteenä hiukan haastavampi. Joutuu sorvaamaan sopivat asennustuurnat jokaiselle helalle erikseen.
          Jakolaatikon ongelmista ei ole kokemuksia. Onkos se ketjulla toteutettu vai miten?
          Öööö....turbiini? Tämä potilashan on siis manuaali askilla

          Comment

          • Hezman
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2012
            • 708
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by TeiniDX View Post
            Öööö....turbiini? Tämä potilashan on siis manuaali askilla
            No eipä sitte mitään

            Comment

            • Esal
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1344
              • Lempäälä

              #7
              Originally posted by Hezman View Post
              No eipä sitte mitään
              Vaikka ei nyt alkuperäiseen asiaan liitykään, niin tuosta taka- ja nelivetoisten automaattilaatikoiden sopivuudesta että ainakin omaan 330xd kun laatikkoa kyselin, niin nelikkoon ei meinannut oikein sopivaa silloin löytyä.
              Korjaamo oli automaattivaihteistoihin erikoistunut ja olisi luullut että tietävät jos siihen normi takavetosen laatikko sopii. Siitä en sitten tiedä, voiko sen peräpään vaihtaa päittäin toisesta?
              *** E53 X5 3.0d 2005 ***

              Comment

              • Hezman
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2012
                • 708
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by Esal View Post
                Vaikka ei nyt alkuperäiseen asiaan liitykään, niin tuosta taka- ja nelivetoisten automaattilaatikoiden sopivuudesta että ainakin omaan 330xd kun laatikkoa kyselin, niin nelikkoon ei meinannut oikein sopivaa silloin löytyä.
                Korjaamo oli automaattivaihteistoihin erikoistunut ja olisi luullut että tietävät jos siihen normi takavetosen laatikko sopii. Siitä en sitten tiedä, voiko sen peräpään vaihtaa päittäin toisesta?
                Itte vaihteisto on samanlainen, ulostuloakselin voi vaihtaa jakolaatikkoon. Tai toiste päin.

                Comment

                • Esal
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1344
                  • Lempäälä

                  #9
                  Originally posted by Hezman View Post
                  Itte vaihteisto on samanlainen, ulostuloakselin voi vaihtaa jakolaatikkoon. Tai toiste päin.
                  No, ei ollut viitsinyt korjaaja perehtyä mikä noissa erona on.

                  Välillä auton osissa näyttää olevan vaan joku ylimääräinen hilu, jonka laittamalla toiseen tuleekin kokonaan eri osanumerolla oleva osanen...
                  *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                  Comment

                  • Teemuzz
                    Newbiemmer
                    • Aug 2011
                    • 13
                    • Finland

                    #10
                    Takavetoisen automaattilaatikko on A5S360R, nelivetoisen A5S390R. Sitä en osaa sanoa, että mitä numerot tarkoittaa ja mitä eroa noilla laatikoilla on. Mulla on ollut 2 nelivetoista automaattia, enkä ole niitä laatikoita rikki saanut, vaikka on vähän yritystäkin ollut, niin ei ole tarvinnut ruveta purkamaan.

                    Comment

                    • Esal
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2009
                      • 1344
                      • Lempäälä

                      #11
                      Originally posted by Teemuzz View Post
                      Takavetoisen automaattilaatikko on A5S360R, nelivetoisen A5S390R. Sitä en osaa sanoa, että mitä numerot tarkoittaa ja mitä eroa noilla laatikoilla on. Mulla on ollut 2 nelivetoista automaattia, enkä ole niitä laatikoita rikki saanut, vaikka on vähän yritystäkin ollut, niin ei ole tarvinnut ruveta purkamaan.
                      Tuo 360 numeroinen on ihan alkusarjan autoissa -00 asti, muutoin 390.
                      *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                      Comment

                      • ruikki
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2006
                        • 585

                        #12
                        Ite ajoin yhen vetarin loppuun.
                        Kesti naksuttamisen alkamisen jälkeen vielä n. 100tkm.
                        Lopulta meni nivel rikki. Kehä palasiksi ja kuulat karkas.
                        Auto ei liikkunu mihinkään ku etuvasen meni rutisi vaan se vetari.
                        !!! U TOUCHA MA CAR - I`LL FUCK U DOG AN EAR!!!!

                        Comment

                        • Tikkunen85
                          BTCF Member
                          • Mar 2006
                          • 892
                          • Paltamo

                          #13
                          Laitetaanpas tänne ratkaisukin kun topikki kerta vielä pystyssä ja jos joku joskus tietoa etsii. Vikaa lähdin siis viime kesänä paikallistamaan irroittamalla vaihdelaatikon ja moottorin sisään menevässä akselissa tuntui melkoinen klappi. Laakeri siis todella väljä ja sitämyötä hammaskosketus väärä josta rallatus luultavimmin kuului.

                          Marmorihan myy näihin pelkkää vaihtolaatikkoa joten laakeri/stefanumeroiden kanssa etraan josta löytyikin laatikon takapään laakeria lukuunottamatta muistaakseni kaikki. Tuo yksittäinen laakeri löytyi sekin piirustusnumeron perusteella sitten italiasta ja näillä eväillä laatikko nippuun ja tänäkin päivänä pelaa siis äänettömösti

                          En tiedä miten paljon porukka on näitä laatikoita purkanut mutta itse pidin tuota kasausta sen verran vittumaisena operaationa etten moiseen ihan suosiolla uudestaan ryhdy jos ei ole ihan pakko...

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎