Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 N42 moottorimysteeri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nalkamaa
    Newbiemmer
    • Aug 2017
    • 5
    • ii

    E46 N42 moottorimysteeri

    Hyvät neuvot ovat nyt kalliita ja arvossaan. Olen toiveikas että niitä täältä nyt löytyisi ao. tapaukseen.
    Olen selannut foorumia tämän tiimoilta (ennen rekisteröitymistä) ja samankaltaisia ketjuja on ollut. Nyt nostan kuitenkin tämän uudeksi ketjuksi koska tilanne on niin akuutti ja keinot vähissä.

    Tarvitsisin nyt hyviä neuvoja allaolevaan ongelmaan.

    BMW 316i vm 2003. N42 moottori jolla ajettu ~250tkm.

    Oireet alkoi talvella. Auto sammui normaalia herkemmin liikkeellelähtiessä mutta lähti kuitenkin heti käyntiin. Varsinainen vika alkoi reilut 2vk sitten. Olin pidemmällä reissulla ja huomasin auton tehottomuuden. Ikäänkuin puolet tehoista olisi lähtenyt. Lisäksi tasakaasulla oli vedossa epätasaisuutta - ikäänkuin pientä nykimistä. Perilläollessa auto oli parkissa muutaman tunnin ja sen jälkeen ei lähtenyt käyntiin ensiyrittämällä. Toisella kylläkin. Ei vikakoodeja.

    Pääsin takaisin ja seuraavana aamuna auto ei enää lähtenyt käyntiin. Parin tunnin odotus ja sen jälkeen tulin paikalle OBD-lukijan kanssa. Ei edelleenkään vikakoodeja mutta auto lähti käymään. Seuraavana aamuna sama homma, mutta pääsin ajamaan sen paikalliselle korjaamolle.
    Korjaamo on tutkinut asiaa siitä lähtien ja toteaa että auto käy välillä kolmella ja välillä neljällä pytyllä.

    Nämä asiat on siihen nyt tehty:
    - Tulpat vaihdettu. Oli huonot => ei vaikutusta
    - Pakoputki käytetty irti, tällä eliminoitu mahdollinen tukkeutuminen => ei vaikutusta
    - Jakopään jako tarkastettu => ok
    - Ilmamassamittari vaihdettu => ei vaikutusta
    - Vanos tarkastettu (jotakin siihenkin on nyt vaihdettu, en ole ihan varma mitä) => ei vaikutusta
    - Polttoainesuodatin vaihdettu ja virtaus tarkastettu => ei vaikutusta

    Korjaamosta asentaja soitteli juuri äsken ja autosta saatavat arvot ovat sellaiset että pitäisi toimia mutta ei vaan toimi. Minulla meni aiemmasta moottorista (juu, tähän on vaihdettu jo yksi moottori) nokka-akselin asentotunnistimet ja silloin oire oli erilainen. Veto loppui silloin hetkeksi aivan kokonaan ja joskus auto "kuoli" vauhdista. Hetken jälkeen startatessa kaikki toimi ok.

    Yhtenä mahdollisuutena on vielä kampiakselin asentotunnistin, mutta ei olla vielä päätetty mitä seuraavaksi.

    Olisiko tähän nyt hyviä ideoita vai pitääkö tuo alkaa myymään varaosiksi eteenpäin?
  • antti
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2002
    • 789
    • Espoo

    #2
    Erikoista, ettei ole vikakoodeja.

    No tässä listaa:

    Bensapumppu
    Suuttimet
    Puolat
    Valvetronic
    Imuovuoto
    jne.

    Itse kyllästyin ja möin pois.
    E46 325ti Compact

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17847
      • PKS

      #3
      Ääni kampuran asentotunnistimelle nyt ekana.

      Muuten hyvä lista tulikin jo yllä, mutta kokeile ottaa valvetronic nokan anturilta liitin irti. Jos meno on suht ok, anturissa tai valvetronic nokassa / askelmoottorissa vika. Jos ei vaikutusta niin sitten ei vika siellä ainakaan ole.
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
      ½
      G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16467
        • Asikkala

        #4
        Käy välillä kolmella, välillä neljällä -> onko puolat tutkittu vaihtamalla paikkaa -> vika siirtyy toiseen syl. tai ottamalla liittimet irti vuorotellen -> käy koko ajan kolmella ?

        Comment

        • nalkamaa
          Newbiemmer
          • Aug 2017
          • 5
          • ii

          #5
          Originally posted by jr66 View Post
          Käy välillä kolmella, välillä neljällä -> onko puolat tutkittu vaihtamalla paikkaa -> vika siirtyy toiseen syl. tai ottamalla liittimet irti vuorotellen -> käy koko ajan kolmella ?
          Kiitoksia nyt tässä vaiheessa jo vastanneille.

          Puolat on vaihdettu ~2v sitten. Yksi puola rikkoontui ~1v sitten ja kaikki puoliin liittyneet viat on tähän asti saaneet aikaan vikavalon. Lisäksi yhden puolan rikkoontiminen vaikuttaa kyllä juuri noin että käy kolmella pytyllä mutta siinä tapuksessa lähtee kuitenkin aina käyntiin.
          Kun minulla on nyt omaa kokemusta puolavioista niin sanoisin että tästä ei olisi nyt kyse.

          Comment

          • Lundersson
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2009
            • 248
            • Kerava

            #6
            Bensapumpulle yksi ääni, omassa samanlaisessa alkoi oireilla 160tkm kohdalla nimenomaan startatessa. Välillä lähti välillä ei, ei mitään koodeja. Onko bensanpaineet mitattu?
            Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
            ex 325 e30, 316ti e46

            Comment

            • Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6937
              • N/A

              #7
              Meillä N46 koneiseen vaihdettiin kampiakselin asentotunnistin aikanaan, mutta oireet olivat melko paljon pahemmat ja vikavalo paloi kokoajan taulussa. Meni ns. limp moodiin, mutta pystyi ajamaan korjaamolle.

              Ihan vaan yleisenä kysymyksenä, olettehan siis lukeneet aina koodeja auton temppuilun jälkeen oikealla merkkitesterillä?

              Comment

              • nalkamaa
                Newbiemmer
                • Aug 2017
                • 5
                • ii

                #8
                Originally posted by Lundersson View Post
                Bensapumpulle yksi ääni, omassa samanlaisessa alkoi oireilla 160tkm kohdalla nimenomaan startatessa. Välillä lähti välillä ei, ei mitään koodeja. Onko bensanpaineet mitattu?
                Bensanpaineet on mitattu ja ok.

                Originally posted by Antti O View Post
                Meillä N46 koneiseen vaihdettiin kampiakselin asentotunnistin aikanaan, mutta oireet olivat melko paljon pahemmat ja vikavalo paloi kokoajan taulussa. Meni ns. limp moodiin, mutta pystyi ajamaan korjaamolle.

                Ihan vaan yleisenä kysymyksenä, olettehan siis lukeneet aina koodeja auton temppuilun jälkeen oikealla merkkitesterillä?
                Tähän en osaa vastata. Auto on paikallisella korjaamolla ja he ovat kertoneet että mitään vikakoodeja ei saa hekään.

                Comment

                • Nummika
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2016
                  • 65
                  • Rauma

                  #9
                  Originally posted by Dualfun View Post
                  Ääni kampuran asentotunnistimelle nyt ekana.
                  Komppaan...
                  Uusinut 2 kampuran tunnistinta, ensimmäinen väliin pätki, ei tullut vikakoodeja.
                  Toinen sammutti auton, jäätyessään käynnistyi ja silloin kyllä tuli vikakoodikin.

                  Jos moottorissa on joskus öljynjäähdyttimen tiiviste vuotanut niin se tappaa tehookkaasti tuon kampiakselin asentoanturin, molemmat omat aiheutui tuosta.
                  Rauman säätila http://nummika.com

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16467
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by Nummika View Post

                    Jos moottorissa on joskus öljynjäähdyttimen tiiviste vuotanut niin se tappaa tehookkaasti tuon kampiakselin asentoanturin, molemmat omat aiheutui tuosta.
                    Eli anturihan on startin vieressä mutta piuhaliitin on se mihin öljy valuu ? En nyt muista onko se liitin jossakin tulilinjalla mutta niin se taisi olla :think

                    Comment

                    • Nummika
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2016
                      • 65
                      • Rauma

                      #11
                      Originally posted by jr66 View Post
                      Eli anturihan on startin vieressä mutta piuhaliitin on se mihin öljy valuu ? En nyt muista onko se liitin jossakin tulilinjalla mutta niin se taisi olla :think
                      hiukan
                      Se anturi on juurikin startin vieressä , mutta se vaan sattuu olemaan just siinä paikassa mihin öljy ajoviiman vaikutuksesta valuu. Menee sitten liittimen kautta lopuksi anturiin.
                      Last edited by Nummika; 25-08-2017, 07:55.
                      Rauman säätila http://nummika.com

                      Comment

                      • nalkamaa
                        Newbiemmer
                        • Aug 2017
                        • 5
                        • ii

                        #12
                        No niin, auto on edelleen korjaamolla ja tätä on nyt tehty:
                        - Kampiakselin asentotunnistin uusittu => ei vaikutusta
                        - Valvetronicilta piuha pois => ei vaikutusta

                        Puolavikaa veikattiin toisella foorumilla mutta itse olen silti edelleen epäilevä sen suhteen koska vikavaloa ei syty ja kahdessa aiemmassa puolaviassa sellainen on syttynyt ja meno on ollut erilaista verrattuna siihen mitä nyt on.

                        Comment

                        • Nummika
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2016
                          • 65
                          • Rauma

                          #13
                          puolavika ei välttämättä sytytä vikavaloa ennen kuin se kuolee kokonaan, itsellä oli pientä nypytystä pitkään kunnes pimeni yksi puola. Puolan vaihdolla katosi aiempi nypytyskin. Se nyt ei selitä käyntiin lähtemättömyyttä ellei sekota koko järjestelmää. Jos vanhat on tallella niin kannattaa kuitenkin kokeilla.

                          Onko bemmussa päärelettä tai bensapumpun relettä? Noiden tinausten pettäminen aiheuttaa ajoittaista ja satunnaista käyntiin lähtemättömyyttä.
                          Rauman säätila http://nummika.com

                          Comment

                          • Antti O
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6937
                            • N/A

                            #14
                            Meillä meni eilen puola n46 koneisesta, se ei kyllä oireillut mitenkään ennenkuin yhtäkkiä alkoi kolmella käymään ja syttyi keltanen vikavalo. Puola vaihtoon ja nollasi vikakoodit.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎