Hyvät neuvot ovat nyt kalliita ja arvossaan. Olen toiveikas että niitä täältä nyt löytyisi ao. tapaukseen.
Olen selannut foorumia tämän tiimoilta (ennen rekisteröitymistä) ja samankaltaisia ketjuja on ollut. Nyt nostan kuitenkin tämän uudeksi ketjuksi koska tilanne on niin akuutti ja keinot vähissä.
Tarvitsisin nyt hyviä neuvoja allaolevaan ongelmaan.
BMW 316i vm 2003. N42 moottori jolla ajettu ~250tkm.
Oireet alkoi talvella. Auto sammui normaalia herkemmin liikkeellelähtiessä mutta lähti kuitenkin heti käyntiin. Varsinainen vika alkoi reilut 2vk sitten. Olin pidemmällä reissulla ja huomasin auton tehottomuuden. Ikäänkuin puolet tehoista olisi lähtenyt. Lisäksi tasakaasulla oli vedossa epätasaisuutta - ikäänkuin pientä nykimistä. Perilläollessa auto oli parkissa muutaman tunnin ja sen jälkeen ei lähtenyt käyntiin ensiyrittämällä. Toisella kylläkin. Ei vikakoodeja.
Pääsin takaisin ja seuraavana aamuna auto ei enää lähtenyt käyntiin. Parin tunnin odotus ja sen jälkeen tulin paikalle OBD-lukijan kanssa. Ei edelleenkään vikakoodeja mutta auto lähti käymään. Seuraavana aamuna sama homma, mutta pääsin ajamaan sen paikalliselle korjaamolle.
Korjaamo on tutkinut asiaa siitä lähtien ja toteaa että auto käy välillä kolmella ja välillä neljällä pytyllä.
Nämä asiat on siihen nyt tehty:
- Tulpat vaihdettu. Oli huonot => ei vaikutusta
- Pakoputki käytetty irti, tällä eliminoitu mahdollinen tukkeutuminen => ei vaikutusta
- Jakopään jako tarkastettu => ok
- Ilmamassamittari vaihdettu => ei vaikutusta
- Vanos tarkastettu (jotakin siihenkin on nyt vaihdettu, en ole ihan varma mitä) => ei vaikutusta
- Polttoainesuodatin vaihdettu ja virtaus tarkastettu => ei vaikutusta
Korjaamosta asentaja soitteli juuri äsken ja autosta saatavat arvot ovat sellaiset että pitäisi toimia mutta ei vaan toimi. Minulla meni aiemmasta moottorista (juu, tähän on vaihdettu jo yksi moottori) nokka-akselin asentotunnistimet ja silloin oire oli erilainen. Veto loppui silloin hetkeksi aivan kokonaan ja joskus auto "kuoli" vauhdista. Hetken jälkeen startatessa kaikki toimi ok.
Yhtenä mahdollisuutena on vielä kampiakselin asentotunnistin, mutta ei olla vielä päätetty mitä seuraavaksi.
Olisiko tähän nyt hyviä ideoita vai pitääkö tuo alkaa myymään varaosiksi eteenpäin?
Olen selannut foorumia tämän tiimoilta (ennen rekisteröitymistä) ja samankaltaisia ketjuja on ollut. Nyt nostan kuitenkin tämän uudeksi ketjuksi koska tilanne on niin akuutti ja keinot vähissä.
Tarvitsisin nyt hyviä neuvoja allaolevaan ongelmaan.
BMW 316i vm 2003. N42 moottori jolla ajettu ~250tkm.
Oireet alkoi talvella. Auto sammui normaalia herkemmin liikkeellelähtiessä mutta lähti kuitenkin heti käyntiin. Varsinainen vika alkoi reilut 2vk sitten. Olin pidemmällä reissulla ja huomasin auton tehottomuuden. Ikäänkuin puolet tehoista olisi lähtenyt. Lisäksi tasakaasulla oli vedossa epätasaisuutta - ikäänkuin pientä nykimistä. Perilläollessa auto oli parkissa muutaman tunnin ja sen jälkeen ei lähtenyt käyntiin ensiyrittämällä. Toisella kylläkin. Ei vikakoodeja.
Pääsin takaisin ja seuraavana aamuna auto ei enää lähtenyt käyntiin. Parin tunnin odotus ja sen jälkeen tulin paikalle OBD-lukijan kanssa. Ei edelleenkään vikakoodeja mutta auto lähti käymään. Seuraavana aamuna sama homma, mutta pääsin ajamaan sen paikalliselle korjaamolle.
Korjaamo on tutkinut asiaa siitä lähtien ja toteaa että auto käy välillä kolmella ja välillä neljällä pytyllä.
Nämä asiat on siihen nyt tehty:
- Tulpat vaihdettu. Oli huonot => ei vaikutusta
- Pakoputki käytetty irti, tällä eliminoitu mahdollinen tukkeutuminen => ei vaikutusta
- Jakopään jako tarkastettu => ok
- Ilmamassamittari vaihdettu => ei vaikutusta
- Vanos tarkastettu (jotakin siihenkin on nyt vaihdettu, en ole ihan varma mitä) => ei vaikutusta
- Polttoainesuodatin vaihdettu ja virtaus tarkastettu => ei vaikutusta
Korjaamosta asentaja soitteli juuri äsken ja autosta saatavat arvot ovat sellaiset että pitäisi toimia mutta ei vaan toimi. Minulla meni aiemmasta moottorista (juu, tähän on vaihdettu jo yksi moottori) nokka-akselin asentotunnistimet ja silloin oire oli erilainen. Veto loppui silloin hetkeksi aivan kokonaan ja joskus auto "kuoli" vauhdista. Hetken jälkeen startatessa kaikki toimi ok.
Yhtenä mahdollisuutena on vielä kampiakselin asentotunnistin, mutta ei olla vielä päätetty mitä seuraavaksi.
Olisiko tähän nyt hyviä ideoita vai pitääkö tuo alkaa myymään varaosiksi eteenpäin?
Comment