Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 imusarjan irroitus ja huohotin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • antti
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2002
    • 766
    • Espoo

    M54 imusarjan irroitus ja huohotin

    Tarkoitus vaihtaa M54 koneeseen eristetty huohotinsysteemi. Otan todennäköisesti imusarjan pois. Iltatöinä aikaa menee useampi tunti ja kädet on kuitenkin paskassa, niin ajattelin kysyä mitä muuta remonttia kannattaisi tehdä samalla vaivalla ja mitä tiivisteitä/letkuja/osia yms. menee samalla vaihtoon?

    Mitään varsinaisia vikoja ei tällä hetkellä ole.

    Autolla ajettu 220tkm.

    Ilmeisesti osia kannattaa varata ainakin:

    Imusarjan tiivisteet
    Huohottimen separaattori+letkut
    Kaasuläpän o-rengas
    DISA o-rangas
    Öljytikun o-rengas
    Putkiklemmareita

    mitäs muuta?
    Last edited by antti; 23-08-2017, 21:07.
    E46 325ti Compact
  • O-Peksi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 2775
    • Joensuu

    #2
    Jos siinä ei oo mitään varsinaista vikaa, niin jätä imusarja irroittamatta. Huohottimen vaihtoon on hyvä opetusvideo Youtubessa, josta selviää miten kaikkein vittumaisin letku irtoaa. Ekalla kerralla menee aika varmasti enemmän, kuin videolla, mut simppeli homma, kun useamman kerran tehny.
    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

    Comment

    • antti
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2002
      • 766
      • Espoo

      #3
      Originally posted by O-Peksi View Post
      Jos siinä ei oo mitään varsinaista vikaa, niin jätä imusarja irroittamatta. Huohottimen vaihtoon on hyvä opetusvideo Youtubessa, josta selviää miten kaikkein vittumaisin letku irtoaa. Ekalla kerralla menee aika varmasti enemmän, kuin videolla, mut simppeli homma, kun useamman kerran tehny.
      Tämähän olisi paras vaihtoehto, mutta kun sormet on kuin kimppu k*rpiä niin mahtaako onnistua...

      Onko tämä: https://www.youtube.com/watch?v=u7AyOmqhlBk
      Last edited by antti; 23-08-2017, 22:37.
      E46 325ti Compact

      Comment

      • Antti O
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6935
        • N/A

        #4
        Tuo justiinsa, tein yhteen 325i tuon ohjeen mukaan vaihe vaiheelta. Parin tunnin homma kun rauhassa teki.

        Comment

        • Wespa
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2016
          • 1832
          • Karjaa

          #5
          Ei se imusarjan irrotuskaan paha homma ole, itse tein sillä tavalla vaikka muutoinkin olisi varmasti onnistunut. Suuttimien tiivisteet lisäisin vielä tuohon listaasi, saattoi olla jotain muutakin, mutta ei nyt tähän hätään muistu mieleen. Jos hifistellä haluaa niin kannattaa toki vaihtaa öljytikun putki päivitettyyn avarampaan malliin ja samalla sen tiivisteet.
          E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
          Porsche 944 -86 (DE)
          Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

          Comment

          • World L
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2011
            • 270
            • Kellokoski

            #6
            Imusarjan takana olevat letkulähtöjen kumitulpat kannattaa uusia samalla, otti imusarjan irti tai ei. Osat 15 (2kpl) ja 17:
            E36 320i cabrio -96
            E46 330i sedan -00
            F31 318d -14

            Ex: 2x E36, 2x E39, 1x E61

            Comment

            • Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6935
              • N/A

              #7
              Jos nyt haluaa tuon tehdä isompi töisesti, voi sen imusarjan toki irroittaa. Siihen kannattaa katsoa 50skid youtubekanavalta hyvä diy video.
              Itse siis edelleenkin suosittelen ccv:n vaihtoa ilman imusarjan irroitusta. Pääsee paljon vähemmällä purkamisella.

              Comment

              • Amigo
                Bimmer Rookie
                • Dec 2012
                • 167
                • Turku

                #8
                Kaasuläpän ja tyhjäkäyntiventtiilin putsaus. Onhan siellä myös niitä muovisia vesiletkuja joiden vaihtaminen ei onnistu ilman imusarjan irroitusta, mutta tuskin noilla kilsoilla ovat vielä hajoamassa käsiin. Sitä 3.5mm ilmaletkua siellä myöskin riittää mutta sen taisit jo sisällyttää tuohon.

                Öljytikun ajattelin itse muokata paremmin hengittäväksi näillä ohjeilla samalla kun tuon operaation teen: http://www.bimmerfest.com/forums/sho...67&postcount=5

                Tai sitten ostaa vaan uuden tikun joka on päivitettyä mallia.
                E46 328ci

                Comment

                • antti
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2002
                  • 766
                  • Espoo

                  #9
                  Täytyy yrittää ilman irroitusta ja jos ei onnistu niin sitten imusarja pois. Mahtaakohan olla likainen noilla kilsoilla?
                  E46 325ti Compact

                  Comment

                  • 325E
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 1227
                    • LAHTI

                    #10
                    Otin M54 imusarjan irti....

                    Imusarja irroituksessa on se hyöty, että kun M52 ja M54 on perus vikaa, että imusarjan tiivisteet vuotaa jossakin kilometreissä varsinkin kun jo 200 th/km on mittarissa. Tämä pitää ottaa huollon kannalta koska kyseiset putket maksaa n. 40€/kpl. Sekä itsellä kun oli kyseessä 325ti Compakt ei tilaa ollut ja nyt jälkeen päin ratkaisu oli oiken irroittaa imusarja. Monella on piilo pommi tuo kova mustamuovinen em. vesiputki n.25mm joka menee kanteen ja toinen saman näköinen ja paksuinen jakopään alumiiniin. Se kanteen menevä on 8mm pultilla kiinni ja liitoksessa on 2kpl O-rengasta siinä mustassa muoviputkessa ja kun kyseinen putki menee kanteen se korpuu hauraksi ja iitsellä se hajosi käsiin irroitettaessa joten suosittelen kyseisen putken uusimista , itse uusin molemmat.

                    Niin itsellä kyseisellä autolla ajettu 220th/km ja vm- 2002 , jos siinäkin oli jo ongelmaa niin on aivan varmaa, että silloin on monellakin em. autoissa/moottoreissa samoissa kilometreissä kysiset putket on korpuneet aivan varmasti vaihto kuntoon ja tuossa kohtaa ne on helppo vaihtaa ja niiden hinta ei ole vaihdon este.



                    Originally posted by antti View Post
                    Täytyy yrittää ilman irroitusta ja jos ei onnistu niin sitten imusarja pois. Mahtaakohan olla likainen noilla kilsoilla?
                    Last edited by 325E; 25-08-2017, 20:51.

                    Comment

                    • Wespa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2016
                      • 1832
                      • Karjaa

                      #11
                      Samaa mieltä kuin edellinen kirjoittaja, jopa vain vähän päälle 100.000km ajetuissa yksilöissäkin iso osa muoviosista murenee käsiin, yleensä siis näitä kannattaa huoltaa mieluummin vähän liikaa kuin liian vähän. Jos auton siis aikoo pitääkin jonkun aikaa eikä vain hetikohta taas laittaa kiertoon. :think
                      E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                      Porsche 944 -86 (DE)
                      Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                      Comment

                      • Antti O
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6935
                        • N/A

                        #12
                        Kannattaa sitten se CCV paketti ottaa merkkarilta "repair kit" missä tulee 3 putkea ja eristetty huohotin, maksaa jotain 53eur. Erikseen osat jos ostatte on paljon kalliimpaa.. Ihan vaan muistutuksena.

                        Comment

                        • antti
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2002
                          • 766
                          • Espoo

                          #13
                          Jep. Laakkoselta löytyi Repair Kit 43eur, sis. separaattori ja kaksi putkea, kaikki eristettyjä. Lisäksi pitää ostaa öljytikulle menevä putki ja olikohan venttiilikopalle menevä...

                          Melkoisen kalliita putkia, noin 30eur/kpl, lisäksi imusarjan tiivisteet 40eur + muut hilppeet. 150-200 euron remppa.


                          Originally posted by Antti O View Post
                          Kannattaa sitten se CCV paketti ottaa merkkarilta "repair kit" missä tulee 3 putkea ja eristetty huohotin, maksaa jotain 53eur. Erikseen osat jos ostatte on paljon kalliimpaa.. Ihan vaan muistutuksena.
                          Last edited by antti; 27-08-2017, 00:05.
                          E46 325ti Compact

                          Comment

                          • antti
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2002
                            • 766
                            • Espoo

                            #14
                            Vaihdoin tänään vesipumpun. Alkuperäinen oli vm 2001 ja kilsoja 220tkm. Muovisiipinen ja siivet täysin ehjät. Akselissa oli päittäisväljyyttä sekä väljää myös sivusuunnassa. Käsin pyörittelemällä tuntui pykällystä, ei siis pyörinyt ns. tasaisesti -> laakerit loppu. Helppo ja halpa homma.
                            Last edited by antti; 27-08-2017, 00:06.
                            E46 325ti Compact

                            Comment

                            • antti
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2002
                              • 766
                              • Espoo

                              #15
                              Tuli otettua imusarja kuitenkin kokonaan pois. Kaikki huohottimen letkut mureni palasiksi. Samoin imusarjan päässä tulipellin puolella niiden tulppien vieressä meni ohutta letkua, jotka oli aika huonossa kunnossa ja meni palasiksi irrotettaessa. Imusarjan tiiviste tuintui olevan ihan hyvässä kunnossa, mutta laitan tottakai uuden.

                              Täsään olisi tarkoitus aloittaa kasaaminen. Suuttimien o-renkaita en ostanut, kun maksaa 6,70 eur kpl ja niitä menee yhteensä 6-12kpl riippuen vaihtaako kaikki. Haen highflexistä tai jostain muualta järkevämmällä hinnalla.
                              E46 325ti Compact

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎