Announcement

Collapse
No announcement yet.

P0014 m54b30 apua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Smiqe
    Newbiemmer
    • May 2017
    • 15
    • Kuopio

    P0014 m54b30 apua

    Mikä voisi olla vikana antaa koodin p0014 ja auto tikittää. Tikitys hiljenee hieman kun moottori lämpenee. Ajossa ei huomaa muuten mitään erikoista
    Tikitys kuuluu vanoksen suunnilta

    - vaihdettua vuonna 2013
    Pakonokan anturi
    Imunokan anturi

    Mitä seuraavaksi?
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6937
    • N/A

    #2
    Googlella löytyi tälläistä..

    Eli otappa solenoidit tutkintaan että ne liikkuvat normaalisti.

    RESOLUTION:

    I didn't want to throw money at the problem, so I took my car to the dealer so they could precisely identify the issue. At that point, I could replace the necessary part to fix the root cause. After some extended discussion with the techs we all felt very confident the issue stemmed from the exhaust solenoid/actuator. ---- So I removed the valve cover and VANOS unit... again. This time I removed the exhaust actuator and immediately noticed the mechanical "solenoid" had completely seized. There was plenty of oil surrounding it, but for some mysterious reason it had frozen in place. I freed it with pliars and put it right back in. It clearly had free range of motion now. ---- Assembled everything and it now works perfectly. Light went off and it now runs smooth as glass.

    Just to be clear... The new VANOS o-rings seemingly had no effect on my issue. Yes, the new VANOS piston rings may have some positive influence toward the overall engine's performance, but again, it had absolutely no effect on my P0014 issue. The P0014 code was directly and solely related to the seized actuator.

    In hindsight, I'm glad I did all this reasearch... but I would've saved a boatload of time and effort had I just paid attention to the wording on the OBD II code. There's still some ambiguity around the exact language there... but for the most part the OBD II code perfectly identified the root cause. Nonetheless, thanks to everyone for all the help and knowledge. Hopefully, this thread can help someone else.

    Tuossa kuvassa näkyy ne solenoidit, avaa ja tutki ettei ole jumissa?

    Last edited by Antti O; 28-08-2017, 10:19.

    Comment

    • Smiqe
      Newbiemmer
      • May 2017
      • 15
      • Kuopio

      #3
      Joo pitää nuo katsoa seuraavaksi jos samalla vaihtas noi vanoksen tiivisteet, ei taida tuota exhaust solenoidia ilman vanoksen irroittamista saada pois

      Comment

      • Antti O
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6937
        • N/A

        #4
        Joo se vanosten tiivisteitten vaihto on helppo homma, samalla kun vanos irti helppo irroittaa solenoidit.

        Comment

        • Kekeijo
          Newbiemmer
          • Aug 2017
          • 8
          • Turku

          #5
          Täällä kans yks m54b30 omistaja kärsii samasta vikakoodista.

          Auton mittaristoon ei tule moottorinvikavaloa, mutta testeri antaa p0014 koodia. Välillä antanut myös vikakoodia laihasta seoksesta.
          Tyhjäkäyntiä käy noin 800-1000rpm, satunnaisesti todella huonosti 300-600rpm (käy kun diesel, jengaa antamalla muuttuu normaaliksi) ja tehot hukassa alakierroksilla. Yläkierroksilla vetää kumminkin hyvin loppuun saakka.

          Vanokset tiivisteet vaihdettu 2015, joten tuskin vika niissäkään on ?
          Nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu imupuolelle ja samalla solenoidi imupuolelle. Ei vaikutusta. Tulpat myös vaihdettu.

          Korjaamolla ehdottivat että ketju olisi venynyt/löysällä?

          Mitähän tässä kannattaisi alkaa vielä tarkastelemaan ennenku tosiaan alkaa availemaan jakoketjua esiin ?

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6937
            • N/A

            #6
            Originally posted by Kekeijo View Post
            Täällä kans yks m54b30 omistaja kärsii samasta vikakoodista.

            Auton mittaristoon ei tule moottorinvikavaloa, mutta testeri antaa p0014 koodia. Välillä antanut myös vikakoodia laihasta seoksesta.
            Tyhjäkäyntiä käy noin 800-1000rpm, satunnaisesti todella huonosti 300-600rpm (käy kun diesel, jengaa antamalla muuttuu normaaliksi) ja tehot hukassa alakierroksilla. Yläkierroksilla vetää kumminkin hyvin loppuun saakka.

            Vanokset tiivisteet vaihdettu 2015, joten tuskin vika niissäkään on ?
            Nokka-akselin asentotunnistin vaihdettu imupuolelle ja samalla solenoidi imupuolelle. Ei vaikutusta. Tulpat myös vaihdettu.

            Korjaamolla ehdottivat että ketju olisi venynyt/löysällä?

            Mitähän tässä kannattaisi alkaa vielä tarkastelemaan ennenku tosiaan alkaa availemaan jakoketjua esiin ?
            Luitko aiemman viestini, pakopuolen solenoidi tutkintaan.

            Comment

            • Kekeijo
              Newbiemmer
              • Aug 2017
              • 8
              • Turku

              #7
              Saiko ap jo vian korjattua/ solenoidin tutkittua ?

              Onko kukaan irroittanut pakopuolen solenoidia irroittamatta vanosta ?
              Paras varmaan kumminkin olisi ottaa koko möskä pöydälle.


              Kun irroitan solenoidin niin mikä siellä pitäisi liikkua helposti ? Vanoksen solenoidin pieni pinni vai sen takanaoleva jousikuormitettu "juttu" :think
              Uskaltaako sen pihdeillä napata sieltä kokonaan pois vai onko ongelmia tiedossa takaisin asennuksessa ?


              -Keke
              Attached Files

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11131
                • Oulu

                #8
                Tuo nuolella osoittamasi osa pitäisi liikkua kevyesti sisällä ja sen voi vaan sormilla vetää pois. Sisään päin painettaessa toki jousi vastustaa. Solenoidin sisältä tulee tappi joka painaa tuota. Normaalisti tappi on sisässä, mutta jos laitat napoihin +12v tulee tappi n. 5mm ulos.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Smiqe
                  Newbiemmer
                  • May 2017
                  • 15
                  • Kuopio

                  #9
                  Vielä en ole kerennyt ottaa solenoidia tutkintaan

                  Comment

                  • Kekeijo
                    Newbiemmer
                    • Aug 2017
                    • 8
                    • Turku

                    #10
                    Noniin nyt on pakopuolen solenoidi otettu irti ja tarkastettu männän liikkuvuus.

                    Mäntä ei tuntunut olevan ollenkaan jumissa mutta otin sen irti ja putsasin bräkkärillä sen ja männän "putken". Myös solenoidi sai bräkkäri käsittelyn, senkin liikerata oli normaalin tuntuinen.
                    Ei vaikutusta siis vikaan tällä toimenpiteellä.

                    Kaveri katsoi vikakoodit läppärillä niin antoi vian "Vanoksen pakopuoli jumissa tai kireä" ja "Haluttua asentoa ei saavutettu"...

                    Seuraavaksi meinaan ottaa vanoksen irti kokonaan ja tarkastaa tiivisteet. (vaihdettu 2014)

                    Muita vinkkejä kenelläkään ?

                    Comment

                    • Smiqe
                      Newbiemmer
                      • May 2017
                      • 15
                      • Kuopio

                      #11
                      Noniin nyt sain vaihdettua vanoksen tiivisteet ja solenoidit tutkittua ei tainnut olla vika niissä, mitä seuraavaksi?

                      Comment

                      • Kekeijo
                        Newbiemmer
                        • Aug 2017
                        • 8
                        • Turku

                        #12
                        Vanoksen tiivisteet nyt itselläkin vaihdettu joten sekin kortti katsottu.

                        Vein auton korjaamolle joka yritti tehdä vanos testiä mutta ei anna tehdä testiä koska vanos ei vastaa mihinkään pyyntöihin. Eli vanos on kokonaan pois pelistä.

                        Korjaamon mielestä vika saattaa johtua seuraavista asioista;
                        Vanos väärin kasattu
                        Vanos ei saa öljynpainetta tarpeeksi jolloinka ei liiku
                        Tarvike nokka anturit
                        Ecu boksissa oleva vanosohjaus.

                        Eikai vanosta voi väärin kasata? Tein tiivisteiden vaihdon beisanin ohjeen mukaan enkä avannut ollenkaan sylintereitä missä on levyjä.
                        Ainut vaihe joka jäi tekemättä ohjeiden mukaan oli vääränkierteisen pultin kiristäminen yli 7nm.

                        Comment

                        • Kekeijo
                          Newbiemmer
                          • Aug 2017
                          • 8
                          • Turku

                          #13
                          Nyt on vihdoin auto saatu kuosiin moottorinosalta.

                          Ajoitus oli yhden hampaan pielessä. Ajoitus oli kyllä tarkastettu yhden liikkeen toimesta aikaisemmin mutta ilmeisesti olivat vaan katsoneet ajoituksen nokkien kohdalta. Kun nokat olivat oikeassa kohdassa niin kampiakselin tappi ei mennyt paikalleen. Tästäkin huvista entinen omistaja maksanut 400e Tiedä sitten miksi joku on ketjun joskus avannut ja laittanut väärin...

                          Vanoksen pakopuolen mäntä oli naarmuuntunut luultavasti saman korjaamon tekemässä vanos tiivisteiden vaihdossa. Vuoti läpi öljyt joten vanos oli kokonaan pois pelistä. Laitettu kokonaan uusi käytetty vanos.

                          Tarvike nokka anturit vaihdettu myös orginaliksi. Antoi huomattavasti paremmin arvoja kun tarvikkeet.


                          Nyt toimii ja vetoja tuli noin 30% lisää entiseen

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎