Announcement

Collapse
No announcement yet.

316 N46B18 moottorivalo ja paha käyntihäiriö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jmaja
    Newbiemmer
    • Sep 2017
    • 7
    • Espoo

    316 N46B18 moottorivalo ja paha käyntihäiriö

    Moottoritiellä valo syttyi ja pian alkoi paha tärinä ja nyintä. Auto saatiin juuri ja juuri pois moottoritieltä muutaman km matka (en ollut mukana). Auto on 2005 ja ajettu 184 tkm. Ollut uudesta saakka ja ensimmäinen kerta kun moottorivalo syttyy tai muutenkaan on ollut vastaavia ongelmia. Bensapumppu on tosin hajonnut ja ohjaustehostimeen päässyt öljy rikkoi kaksi jarrutehostinta. Tuolloin korjattiin jotain huohottimesta.

    Käytössä olisi toisen merkin OBD-ohjelmisto, jolla pystyy lukemaan muistakin perushommat. Saako tuolla jotain tietoa vai onko vietävä huoltoon, jossa BMW-lukija? Puristuspaineetkin saa mitattua. Paljonko pitäisi olla?

    Todennäköisiä vikakohteita ja miten niitä voisi selvitellä? Netistä etsimällä on tullut vastaan erilaisia VANOS-ongelmia, nokkaketjun venymistä ja hyppimistä sekä nokka-akselin ja YKK-anturin ongelmia.

    Yksittäisen puolan tai suuttimen rikkoutuminen eli 3:lla käyminen tuskin riittää noin pahoihin käyntiongelmiin.
  • jmaja
    Newbiemmer
    • Sep 2017
    • 7
    • Espoo

    #2
    Sain luettua virhekoodit:
    P0300
    P0302
    P0304
    Ensimmäinen on kai "random missfire" ja kaksimuuta sylinterin 2 ja 4 missfire.

    Eikös tuossa ole puolat tulpanhatuissa, joten puolan hajoanisen ei luulisi aiheuttavan ongelmia kuin yhteen sylinteriin?

    Ehdotuksia?

    Comment

    • jmaja
      Newbiemmer
      • Sep 2017
      • 7
      • Espoo

      #3
      Vikakoodit sai nollattua ko. ohjelmalla ja muutaman km koeajolla auto toimi täysin normaalisti moottorivalon pysyessä pois. Mitään mekaanista vikaa ei siis taida olla, mutta joku eihän tämä nyt itsestään korjaannu.

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16448
        • Asikkala

        #4
        Täällä ei saa ko. konetta arvostella tai ainakaan haukkua mutta sanotaan että laita auto kiertoon kun se taas toimii, monta murhetta jää taakse.

        Comment

        • jmaja
          Newbiemmer
          • Sep 2017
          • 7
          • Espoo

          #5
          Ei toimi enää. Nyt käy kolmella, moottorivalo palaa ja pelkkä P0302 vikakoodina.

          Comment

          • Patriot
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2007
            • 274

            #6
            Ne puolat on ainakin nyt helppo vaihtaa. Vähän muovisuojia ja raikkarikaukalo irti niin siinä ne mötköttää. Vähän samanlainen misfire-ongelma ratkesi ihan puolat vaihtamalla. Uutta puolaa sai Motonetista Beru/Bosch-merkkisenä noin 40 eurolla.

            Voi se toki olla jotain muutakin, mutta tämä näin internetarvauksena.
            E39 540iA M62TUB44

            Comment

            • antti
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2002
              • 781
              • Espoo

              #7
              Mulla olisi yksi uusi alkuperäinen puola jouten, mikäli on sama kuin N42-koneessa? Espoosta löytyy ja halvalla. Laita PM jos kiinnostaa.
              Last edited by antti; 07-09-2017, 20:28.
              E46 325ti Compact

              Comment

              • Antti O
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6936
                • N/A

                #8
                Meillä meni yksi puola vastaavasta koneesta. Se kyllä oli vika kokoajan päällä. On nuo bemarin omat testerit niin vikakoodi oli hyvin selvä 2 sylinterin puolasta.
                Merkkitesteri vois antaa tarkemmin vihiä onko puola mennyt vai mistä toi johtuu. Toki helppo testata puola vaihtamalla auttaako.
                Tuo P0302 viittaa jokatapauksessa 2 sylinteriin.

                Meilä kun meni se puola, autolla pystyi juuri ja juuri ajamaan kun löysi sopivan nopeuden. Ei sillä kyllä monta km viitsinyt ajaa. Täristi niin pirusti.
                Vaihdoin puolan ja se heti lähti käymään neljällä nätisti. Nollasin vikakoodit vielä viimeistelynä.
                Sen jälkeen vielä varmuuden vuoksi uusin loput 3 boschia myöskin.
                Saksasta tilasin ne loput 3 kpl maksoi 70e posteineen.
                Noita käytettyjä on 3 kpl ehjiä, jos jollain tarve voin luopua.
                Last edited by Antti O; 08-09-2017, 14:38.

                Comment

                • Lundersson
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2009
                  • 246
                  • Kerava

                  #9
                  Melko jännä jos ajossa on mennyt. Omassa (sama kone) meni kolme puolaa pimeäksi vuoden sisään niin että tultiin kotiin nou problem ja aamulla lähti kolmella pytyllä käyntiin. Kolme eri työ-aamua . Ja joka kerta puolavika.

                  Toisaalta kurkkaappa konehuoneeseen ja katso alipaineletkut läpi (painosanalla huohotinletkut). Kerran katselin niitä läpi jos olis saanut majoneesia leivän päälle ja yksi letku jäi kiinnittämättä (imusarjan ylimenevä). Kummastus oli melkoinen kun laittoi koneen käymään ja syttykatkoksia kahdella pytyllä (en muista mitkä. Letku takas ja homma bueno, eli jos sulla sattuu olemaan halkeama jossain.

                  Talouden toinen auto (Jeep V6) teki viime kesänä sellaisen tempun että vitospytty näytti syttykatkoksia ja tärinä sen mukainen. Kaikki puolat ja tulpat vaihdettiin ja vielä sama homma. Homma selkeni kun piti mitata puristuspaineet ja mittari räjähti koska heitti täyteen bensaa. Suutin oli jumittunut auki ja kasteli pytyn ihan totaalisesti.
                  Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
                  ex 325 e30, 316ti e46

                  Comment

                  • jmaja
                    Newbiemmer
                    • Sep 2017
                    • 7
                    • Espoo

                    #10
                    Puolaa vaihtamalla tietysti näkee, jos vika on jatkuvasti päällä. Mutta nythän auto toimi välillä OK ja ei vieläkään yhtä huonosti kuin silloin pahimmillaan. Onko niin, että vain ja ainoastaan merkkikorjaamon testeri osaa yksilöidä vian syyn? Vai osaako tuon muutkin paremmat testerit? Onko tuossa vikaloki, jossa näkee vikahistoriankin. Tuo mun testeri ei näyttänyt enää mitään nollauksen jälkeen, mutta sillä saa tuonikäisistä PSA-autoista kaikki viat pari vuotta taaksepäin. Ilmeisesti puolat tuossa on kuitenkin kulutusosia? Mihinkään muuhun autoon en ole koskaan vaihtanut ainuttakaan puolaa.

                    Comment

                    • Spetke
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 3452
                      • Janakkala

                      #11
                      Originally posted by jr66 View Post
                      sanotaan että laita auto kiertoon kun se taas toimii, monta murhetta jää taakse.
                      Mikäs ongelma tuossa tapauksessa hoidetaan kuntoon?

                      Alkuperäiseen ongelmaan liittyen. Kiikuta auto suosiolla asiantuntevan henkilön käsiin niin eiköhän siitä toimiva peli saada.
                      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16448
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by jr66 View Post
                        laita auto kiertoon kun se taas toimii, monta murhetta jää taakse.
                        Originally posted by Spetke View Post
                        Mikäs ongelma tuossa tapauksessa hoidetaan kuntoon?
                        Ei mikään mutta en ole niin väittänytkään.

                        Comment

                        • Spetke
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 3452
                          • Janakkala

                          #13
                          Originally posted by jr66 View Post
                          Ei mikään mutta en ole niin väittänytkään.
                          Mutta silti pakko tulla huutelemaan ja pätemään...
                          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16448
                            • Asikkala

                            #14
                            Originally posted by Spetke View Post
                            Mutta silti pakko tulla huutelemaan ja pätemään...
                            Ei ole kukaan/mikään pakottanut, tämä on vapaa maa mutta kerran bannia n42-keskustelun takia saaneena jätän ko. konetyypin kommentoinnin osaltani tähän.

                            Comment

                            • jmaja
                              Newbiemmer
                              • Sep 2017
                              • 7
                              • Espoo

                              #15
                              Originally posted by Spetke View Post
                              Alkuperäiseen ongelmaan liittyen. Kiikuta auto suosiolla asiantuntevan henkilön käsiin niin eiköhän siitä toimiva peli saada.
                              Tietysti auto tulee (lopulta) kuntoon, kun vie sen merkkihuoltoon ja maksaa kiltisti kaikki mitä sieltä tulee. Jos noin haluaisi tehdä, ei kai täällä olisi tarpeen kysellä ja itse tutkia. Aika nopeasti menee auton arvon verran tuollaiseen, kun tuo nyt ei enää mikään priima ole, vaan on ruostetta ja kolhuja.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎