Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 2003 - N42 konemurheita

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wildchild
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2016
    • 247
    • Päijät-Häme

    E46 2003 - N42 konemurheita

    Moi!

    Potilas on 318Ci 2003 N42 moottorilla, lähes 300tkm mittarissa.

    Muijan auto alkoi tossa pari päivää sitten kaasuttelemaan yksinään. Huono video tässä:


    Lämpösenä tai kylmänä humppaa 1000-2000 välissä yksinään. Ulkomailta lueskelin että olis valvetroniciin liittyvä oli ehdotuksia että pitäis piuhaa kokeilla irti. Ei vaikutusta. Imuvuotoja yritetty ettii bräkleenin kanssa, ei mitään.

    Katsoin myös kaasuläpän piuhan, puhistin ja löin takas kiinni. Alkoi tällä toimimaan, mutta epäilin että se oli sattumaa, koska välillä uudelleen käynnistyksen jälkeen toimii ihan normaalisti. Olisko kaasuläppä tiensä päässä?

    Mistä alkais vikaa selvittämään? Inpa ei näyttäny mitää koodeja koneesta, tai siis tuoreita. EML valo pamahti päälle pari viikkoa sitten ja auto oli hetken laiska. Sammutus ja käynnistys niin loppu ja tää oire tuli viikko sen jälkeen. Tästäkään ei ollu mitää jälkiä Inpassa moottoripuolella.

    Huoltohistoriaa voisin valottaa sen verran että autoon on tehty 2v sitten jakopääremppa ja viimesen vuoden sisällä on vaihdettu tuplat, puolat, maf ja bensapumppu. Kaikki OE laatua, (bosch).

    Haulla en löytäny vastaanvaan vikaan vinkkejä.
    Bmw 525iA -02
  • Rudenorth
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 2415
    • Iisalmi

    #2
    Kannattaa tarkistaa myös ilmanputsarin kotelo, sen alaosa imuilman vaimennin, löytyykö hihnapyörän tekemään reikää.
    MB W204 C320 CDI
    Kawasaki Ninja ZX-7R

    Comment

    • Wildchild
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2016
      • 247
      • Päijät-Häme

      #3
      Originally posted by Rudenorth View Post
      Kannattaa tarkistaa myös ilmanputsarin kotelo, sen alaosa imuilman vaimennin, löytyykö hihnapyörän tekemään reikää.
      Moi!

      Kiitos vastauksesta. Tarkastelen huomenna ensimmäisenä kun menen tutkimaan autoa lisää.
      Bmw 525iA -02

      Comment

      • Wildchild
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2016
        • 247
        • Päijät-Häme

        #4
        Eipä ollut imuilmanvaientimessa mitään. Tarkastelin myös öljykorkin tiiveyden, se oli ok. Tutkin letkuja ja ainoastaan huohottimen öljyerotin oli hieman öljyssä, muttei hörähdellyt missään vaiheessa kone kun suihkin bräckleeniä sinne.

        Mutta, vika on kadonnut itsekseen :think Ajelin itse tällä pari päivää eikä vika enää tullut esiin.

        Kone käy omasta mielestä kylmänä huonosti, vähän kun yks pytty olis puolittain pois käytöstä, lämpösenä rokkaa kyllä. Vetoja ei puutu kylmänäkään, mutta tyhjäkäynti on vähän sellainen rouhea. Inpan livedassa ei näkyny mitää kummallista kylmäkäynnistyksessä.

        Ainoa mitä löysin oli alipainepumppu vuotaa öljyä suoraan pakoputken päälle. Siihen on tiivistesarja tulossa jo.

        Tutkinta jatkuu jos vika tulee uusiks.
        Bmw 525iA -02

        Comment

        • Antti O
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6929
          • N/A

          #5
          Kokeiles laittaa ilmastointi päälle se nostaa vähän kierroksia. Käykö kylmänä paremmin?

          Comment

          • Wildchild
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2016
            • 247
            • Päijät-Häme

            #6
            Originally posted by Antti O View Post
            Kokeiles laittaa ilmastointi päälle se nostaa vähän kierroksia. Käykö kylmänä paremmin?
            Pitää testata. Mikä tässä takana?
            Bmw 525iA -02

            Comment

            • Antti O
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6929
              • N/A

              #7
              Originally posted by Wildchild View Post
              Pitää testata. Mikä tässä takana?
              En tiedä sen paremmin muutakun tietääkseni kompura rasittaa hieman konetta ja dme kompensoi tätä hieman nostamalla tyhjäkäyntikierroksia.
              En nyt tiedä onko tosta tyhjäkäynnistä sen enempää syytä huolestua, ei tuo minunkaan N46 nyt käy kun kuutoskone kylmänä. On se vähän sellanen epätasasen kuuloinen vaikkei se täristä tai mitenkään muuten sekoile. Ja vedot on kylmänä ja kuumana myös ihan identtiset.
              Last edited by Antti O; 28-11-2017, 13:52.

              Comment

              • Dualfun
                Moderator
                • Jan 2003
                • 17828
                • PKS

                #8
                Veikkaan sitä kaasuläppää edelleen.
                Voisi aloittaa nollaamalla adaptaatiot, sekä variantit - ts kaikki opitut arvot.
                E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                ½ E36
                ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                Muut talouden vehkeet:
                E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                Comment

                • Topi08
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2008
                  • 4450
                  • .

                  #9
                  lainataan vähän topikkia, mitä muita tyyppivikoja noissa n42 koneissa oikein olikaan? :think

                  Comment

                  • Wildchild
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2016
                    • 247
                    • Päijät-Häme

                    #10
                    Originally posted by Dualfun View Post
                    Veikkaan sitä kaasuläppää edelleen.
                    Voisi aloittaa nollaamalla adaptaatiot, sekä variantit - ts kaikki opitut arvot.
                    Oliko toi nyt se virratpäälle, kaasupohjaan nollaus mistä luin aikasemmin ulkomaisilta foorumeilta? Vai puhutaanko me inpasta errormenusta löytyvästä valikosta? Katselin kyllä sitä, mutten uskaltanut tehdä mitään kun olen noudattanu hyvää ohjetta minkä luin netistä. Inpalla ei pidä _kokeilla huvikseen_ mitään.

                    Tää on nyt todella toisenkäden tietoa, mutta eräs pitkään autokorjaamoa pitäny tuttava puhu tosta N42 jakopäänrempasta sellaista ettei oo saanu autoa ikinä skulaamaan ilman että on kirjottanu tehdasasetukset ecuun. Eli jostain nollarom sisälle. Ihan humpuukkia vai olisko jotai perää? Vai ajaako adaptioiden nollaus saman asian?

                    EDIT: Vastaan itselleni, eli kyllä puhutaan siitä valikosta F4 -> F7. Raportoin tuloksia.
                    Last edited by Wildchild; 28-11-2017, 19:44. Reason: Googlaus
                    Bmw 525iA -02

                    Comment

                    • Wildchild
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2016
                      • 247
                      • Päijät-Häme

                      #11
                      Originally posted by Wildchild View Post
                      Oliko toi nyt se virratpäälle, kaasupohjaan nollaus mistä luin aikasemmin ulkomaisilta foorumeilta? Vai puhutaanko me inpasta errormenusta löytyvästä valikosta? Katselin kyllä sitä, mutten uskaltanut tehdä mitään kun olen noudattanu hyvää ohjetta minkä luin netistä. Inpalla ei pidä _kokeilla huvikseen_ mitään.

                      Tää on nyt todella toisenkäden tietoa, mutta eräs pitkään autokorjaamoa pitäny tuttava puhu tosta N42 jakopäänrempasta sellaista ettei oo saanu autoa ikinä skulaamaan ilman että on kirjottanu tehdasasetukset ecuun. Eli jostain nollarom sisälle. Ihan humpuukkia vai olisko jotai perää? Vai ajaako adaptioiden nollaus saman asian?

                      EDIT: Vastaan itselleni, eli kyllä puhutaan siitä valikosta Active -> F7. Raportoin tuloksia.
                      Jeps, eli kävin resetoimassa inpalla noi arvot mitä oli resetoitavissa. Siellä ei ollu kaasuläppää erikseen. Näillä resetoinnilla ei ollu vaikutusta oikeastaan kylmäkäyntiin.

                      Kokeilin myös netin ohjeella millä kaasuläpän pystyy resetoimaan ja auto kuoli kokonaan. Ei starttaa.

                      Inpalla kuoleman jälkeen tarkistelin bensapumput jne, mutta siellä oli kaikki kunnossa.

                      Eli uutta kaasuläppää tilaamaan? Kokeilin toistaa ton monesti ja kahdella eri ohjeella, mutta ei.

                      Ei onneks oo parii sataa enempää orkkis VDO. Pitää ehkä tarkistaa vielä EWS jos se olis hukannu ajonestosirun ? Kaukaa haettu mutta pitää kattoa.
                      Last edited by Wildchild; 28-11-2017, 21:16.
                      Bmw 525iA -02

                      Comment

                      • Antti O
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6929
                        • N/A

                        #12
                        Siis millä ohjeella nollasit kaasuläppää, laitatko infoa.
                        Saiskohan dissillä sen uusiksi opetettua.

                        Comment

                        • Dualfun
                          Moderator
                          • Jan 2003
                          • 17828
                          • PKS

                          #13
                          Ei ole väliä onko INPA vai DIS, sama nollaus siinä tapahtuu - DIS vain opettaa käyttäjää step by step miten homma saatetaan loppuun, INPA vain nollaa arvot ja jättää käyttäjälle itse pääteltäväksi toimenpiteet.

                          Kaasuläppä pitää opettaa tuon toimenpiteen jälkeen uusiksi ääriarvoistaan:

                          Sytytysvirta päälle
                          Kaasu pohjaan 4 kertaa
                          Virrat pois
                          Odota 10sec
                          Käynnistä
                          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                          E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                          ½ E36
                          ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                          Muut talouden vehkeet:
                          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                          Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                          Comment

                          • Wildchild
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2016
                            • 247
                            • Päijät-Häme

                            #14
                            Originally posted by Dualfun View Post
                            Sytytysvirta päälle
                            Kaasu pohjaan 4 kertaa
                            Virrat pois
                            Odota 10sec
                            Käynnistä
                            Tämän jälkeen kuoli. Yritetty myös että virrat päälle, 10sek, virrat pois 10sek ja käyntiin. Ei sano mitään.

                            Pääsen tutkimaan tossa töiden jälkeen.
                            Bmw 525iA -02

                            Comment

                            • Wildchild
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2016
                              • 247
                              • Päijät-Häme

                              #15
                              Originally posted by Wildchild View Post
                              Tämän jälkeen kuoli. Yritetty myös että virrat päälle, 10sek, virrat pois 10sek ja käyntiin. Ei sano mitään.

                              Pääsen tutkimaan tossa töiden jälkeen.
                              Tossa kokeilin sellaista että starttasin ilman että kaasuläpän piuha oli kiinni, ihan nähdäkseni tuleeko koodia. Tulihan sieltä ja tuli muutakin outoa näkyviin. Alla kuvat koodeista, pahoittelen kännykällä otettua screenejä. Inpa-läppäri ei pääse nettiin.







                              EWS read status sano tälläistä. Meinaaks tää sitä ettei oo kirjotettu sirua?




                              EDIT: Kaasuläppä aukee ja sulkeutuu kun painaa kaasua virrat päällä.

                              EDIT2:

                              -Bensapumppu pyörii ja tekee paineen suutintukille asti
                              -Kaasuläppä näkyy livedatassa toimivan miten pitää, asennot ym kunnossa.
                              -Suuttimet aukee kun jumppaa Inpasta päälle.

                              Se mitä ei tapahtu, niin startatessa suuttimet ei naksu eikä puolat kipinöi. Alkais kääntymään vika tonne EWS:n puolelle, ei anna DME:lle lupaa startata? Voisko olla sattumaa et avaimen siru kuoli samalla kertaa kun nollas kaasuläpän opitut arvot vai teinkö ite jotain prosessissa? Kaukosäätönen keskuslukitus kyllä toimii.

                              Jos tosiaan ajonesto päällä niin vissiin joutuu kärräämään sen uudelleenkoodattavaksi. Kojelaudassa välkkyvä valo kyllä sammuu kun lyö virrat päälle, mutta kertooko toi kaikkea ajonestosta vielä? Netissä oli ohje testaukseen, jos ovet laittaa kiinni, ikkunan auki ja koittaa startata niin ovien pitäis aueta automaattisesti jos on koodattu avain lukossa. Näin ei tapahdu tässä vehkeessä.

                              Tuleeko kellään mitään muuta vielä mieleen?
                              Last edited by Wildchild; 29-11-2017, 16:10.
                              Bmw 525iA -02

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎