320d vuosimallia -04 automaattiaskisesta kulkineesta sellainen kysymys kun autolla pääsee sen 110-130kmh vauhtiin niin kierrokset 2500rpm tienoilla. Onko normaalia M47N koneelle vai onko viimeinen vaihde poissa pelistä? 70-80kmh vauhdissa mennään niin nätisti 1500rpm kierroksilla ja kulutus sielä ihan muutamassa litrassa.
320d touring vm 04 koneen kierrokset
Collapse
X
-
Nopeasti ajateltuna jos ~75 km/h = 1500 rpm niin 150 = 3000 rpm jolloin 1000 rpm suuntaan tai toiseen = 50 km/h. Eli 75 + 50 = 125 km/h kierroksilla 2500 -> kaikki ok. Tomaatin luistoa (?) ja turbiinin lukittumista (?) ei ole amatöörin laskelmissa otettu huomioon.
-
Tuohan on helppo todeta kuinka eri vaihteilla kulkee, käännä steppi puolelle ja valitse pykälä. Tosin se käyttää steppipuolella turbiinilukkoa enemmän eli kierrosluvut ei verrannollisia kuminauhamaisempaan d-asentoon, jossa lukitus tulee vasta n. 90 kmh kohdalla = se kuin 6. vaihde.
Eli toimiessaan lukitus esim. 100 kmh vauhdissa tasaisessa ajossa nopeusmittari ja kierroslukumittari nousee samaa tahtia eikä kierrokset pomppaa kevyestä kaasun lisäyksestä.*** E53 X5 3.0d 2005 ***
Comment
-
Originally posted by Esal View PostTuohan on helppo todeta kuinka eri vaihteilla kulkee, käännä steppi puolelle ja valitse pykälä. Tosin se käyttää steppipuolella turbiinilukkoa enemmän eli kierrosluvut ei verrannollisia kuminauhamaisempaan d-asentoon, jossa lukitus tulee vasta n. 90 kmh kohdalla = se kuin 6. vaihde.
Eli toimiessaan lukitus esim. 100 kmh vauhdissa tasaisessa ajossa nopeusmittari ja kierroslukumittari nousee samaa tahtia eikä kierrokset pomppaa kevyestä kaasun lisäyksestä.
Näin juurikin kuulin, että steppipuoli ei ole täysin verrannollinen. 120kmh ja kiekat sielä 2500rpm tienoilla näytti ja kuullosti omaan mieleen oudolta kun aikaisemmalla kutoskoneen omaavalla kulkineella oli sellaset aavikkovälit, että 140kmh mentiin vasta vähän reilu 2000rpm tienoilla vitosvaihteella.e46 320d Touring käyttiksenä
ex. ///M3 Look e36 325i coupé
ex. e36 316i Compact
Comment
Comment