Nyt kaivataan asiantuntijoiden apua.
Auto on E46 320d -2000. Jakajapumpulla varustettu diesel.
Ongelmat alkoivat kun auto jätti tielle, moottori sammui ajosta eikä enää käynnistynyt. Vikakoodit luettiin, sammumisen syy ei löytynyt INPA:lla. Selvittelyn jälkeen epäiltiin että VP44 jakajapumpusta olisi elektroniikka hajonnut. Otin pumpun irti autosta. Saksasta tilatiin huollettu elektroniikkaboksi. Kun pumppu oli pöydällä, purin sitä ja vaihtelin tiivisteitä. Sitten uusi elektroniikka kiinni, pumppu kasaan, ja kiinni autoon. Ei saatu starttaamalla millään käyntiin. Epäiltiin ilmaa suuttimien putkissa, availtiin suuttimien liittimiä vuoron perään, ja väliin aina starttia. Naftaa roiskui suuttimien putkista, mutta ei käynnistynyt.
Seuraavaksi yritettiin hinaamalla käyntiin. Ja hinaamalla lähti! Tosin kaasua piti antaa reilusti. Kone meinaa sammua jos ei anna kaasua riittävästi. Kun ottaa jalan kaasulta, kone sammuu. Ei käy siis tyhjäkäyntiä lainkaan. Kun koneen on ajanut kuumaksi ja antaa sammua, lähtee kuumana startilla käyntiin. Saa kylläkin sahata monta sekuntia, ja pitää kaasun pohjassa. Kone ottaa kierroksia normaalisti, ja reagoi kaasuun. Ajossa huomaa että tehot eivät ole tallella. Ei kiihdy normaalisti, savuttaakin normaalia enemmän. Kun koneen on päästänyt jäähtymään ja yrittää startata, kone vain pyörii mutta ei käynnisty, vaikka olisi kaasu pohjassa.
Viimeisimpänä on pumpun staattinen ennakko säädetty kohdalleen, sen jälkeen savutus väheni. Mutta ei käynnisty edelleenkään kuin hinaamalla. Tyhjäkäyntiä ei käy edelleenkään.
Mitähän seuraavaksi kannattaisi tarkistaa. Alkaa itellä olemaan ideat vähissä, asiantuntijoiden apuja kaivataan...
Auto on E46 320d -2000. Jakajapumpulla varustettu diesel.
Ongelmat alkoivat kun auto jätti tielle, moottori sammui ajosta eikä enää käynnistynyt. Vikakoodit luettiin, sammumisen syy ei löytynyt INPA:lla. Selvittelyn jälkeen epäiltiin että VP44 jakajapumpusta olisi elektroniikka hajonnut. Otin pumpun irti autosta. Saksasta tilatiin huollettu elektroniikkaboksi. Kun pumppu oli pöydällä, purin sitä ja vaihtelin tiivisteitä. Sitten uusi elektroniikka kiinni, pumppu kasaan, ja kiinni autoon. Ei saatu starttaamalla millään käyntiin. Epäiltiin ilmaa suuttimien putkissa, availtiin suuttimien liittimiä vuoron perään, ja väliin aina starttia. Naftaa roiskui suuttimien putkista, mutta ei käynnistynyt.
Seuraavaksi yritettiin hinaamalla käyntiin. Ja hinaamalla lähti! Tosin kaasua piti antaa reilusti. Kone meinaa sammua jos ei anna kaasua riittävästi. Kun ottaa jalan kaasulta, kone sammuu. Ei käy siis tyhjäkäyntiä lainkaan. Kun koneen on ajanut kuumaksi ja antaa sammua, lähtee kuumana startilla käyntiin. Saa kylläkin sahata monta sekuntia, ja pitää kaasun pohjassa. Kone ottaa kierroksia normaalisti, ja reagoi kaasuun. Ajossa huomaa että tehot eivät ole tallella. Ei kiihdy normaalisti, savuttaakin normaalia enemmän. Kun koneen on päästänyt jäähtymään ja yrittää startata, kone vain pyörii mutta ei käynnisty, vaikka olisi kaasu pohjassa.
Viimeisimpänä on pumpun staattinen ennakko säädetty kohdalleen, sen jälkeen savutus väheni. Mutta ei käynnisty edelleenkään kuin hinaamalla. Tyhjäkäyntiä ei käy edelleenkään.
Mitähän seuraavaksi kannattaisi tarkistaa. Alkaa itellä olemaan ideat vähissä, asiantuntijoiden apuja kaivataan...
Comment